Help - Search - Members - Calendar
Full Version: När blir RO löjtnant?
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
qwe
När blir man utnämnd till löjtnant som RO? Någon som vet?
tgb1116
Efter genomförd praktik om jag inte missminner mig, iaf inom moderliga armén.
Tidigare var det efter ett visst antal timmars tjg samt (minst en) genomförd KFÖ som Fk.

/P
Pego
QUOTE (tgb1116 @ Nov 17 2005, 20:45 ) *
Efter genomförd praktik om jag inte missminner mig, iaf inom moderliga armén.
Tidigare var det efter ett visst antal timmars tjg samt (minst en) genomförd KFÖ som Fk.

/P

Är olika från förband till förband, en del förband har efter 1 år, andra 2 år
simon
Eftersom KFÖ är en rätt sällsynt företeelse i dagens organisation, så undrar jag om det kravet är bortfört, och om inte, vad motsvarar idag en KFÖ?
qwe
Följdfråga:
Om man varit anställd som YO under 1,5 år (dvs. 6 mån kvar till löjtnantsutnämning) och sedan går över till att vara RO vid denna tidpunkt, när blir man i så fall unämnd till löjtnant? (Om man nu blir det någon gång)
Pego
QUOTE (qwe @ Nov 17 2005, 21:10 ) *
Följdfråga:
Om man varit anställd som YO under 1,5 år (dvs. 6 mån kvar till löjtnantsutnämning) och sedan går över till att vara RO vid denna tidpunkt, när blir man i så fall unämnd till löjtnant? (Om man nu blir det någon gång)

troligen 6 månader efter övergången...men nu tror jag bara smile.gif
tgb1116
QUOTE (simon @ Nov 17 2005, 21:06 ) *
Eftersom KFÖ är en rätt sällsynt företeelse i dagens organisation, så undrar jag om det kravet är bortfört, och om inte, vad motsvarar idag en KFÖ?
Ledsen om jag uttryckte mig oklart.
Tidigare, alltså inte nu längre, efter KFÖ m.m.
Nuförtiden - efter praktik (som tydligen varierar i längd mellan ett och två år) på förband.
Pego
QUOTE (tgb1116 @ Nov 17 2005, 23:40 ) *
QUOTE (simon @ Nov 17 2005, 21:06 ) *

Ledsen om jag uttryckte mig oklart.
Tidigare, alltså inte nu längre, efter KFÖ m.m.
Nuförtiden - efter praktik (som tydligen varierar i längd mellan ett och två år) på förband.

praktiken är ett år överallt, men när man utnämns till löjtnant verkar variera från förband till förband.
Gurkhas
Man blir Lt först efter 2 år. Gäller för samtliga RO i försvarsmakten
106
De som gick ROP 99/00 och 00/01 blev automatiskt löjtnanter efter tre år, dvs samtidigt som de YO som påbörjade YOP samtidigt och de läste första terminen tillsammans med, förutsatt att de gjort sina dagar.
Roary
Fast är man över 30 kan man ansöka om att bli löjtnant direkt efter examen....
Pego
QUOTE (Roary @ Nov 19 2005, 11:03 ) *
Fast är man över 30 kan man ansöka om att bli löjtnant direkt efter examen....

var har du läst det här?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.