QUOTE (Realkh @ Jun 22 2007, 01:33 )

Ni som är emot irakinvasionen pga att ni anser att man inte borde blanda sig i en annan stats inreangelägenheter.
Väntar på svar.....
Jag skulle kunna skriva en hel del om exempel från afrika som inte är smickrande, begrunda gärna att de regimer som tillsätts efter tex en diktatur genom kupper inte per definition är bra bara för att den tidigare var dålig. Snarare kan man se ett mönster av maktfullkomlighet eller rena lydstater efter sådana regimbyten.
Jag är mot invasionen i Irak av några enkla skäl.
1. Man var inte beredd att låta de politiska medlen verka ut eller rättare sagt man använde inte rätt politiska/ekonomiska maktmedel.
En klar indikator på det är de något panikartade historierna om det hot Irak helt plötsligt visade upp mot eftervärlden. Vad var det som gjorde att saddam
inte utgjorde något hot under hela Iran/irak kriget, under anfal(bekämpningen av kurder), slakten av araberna i söder?
Helt plötsligt stog "vi" inför en nation som infiltrerats av al Quaida, hade kemvapenförband med 45min striber. Efterhand minskade man påhotbilden till att
säga att man hade bevis för att Saddam stödde al Quaida och i alla fall hade kemvapen som kunde spridas till olämpliga kretsar.
Ytterligare mot slutet så fabricerades lite atombombshot mm
Slutligen när kriget var igång och allt ovanstående visade sig om inte falskt så enormt överdrivet (parentes, de enda kända biovapenattacker av
terrorister jag känner till på senare år har skett med mjältbrand från amerikanska lab) så nöjde man sig med att kriga till det för att "rädda" irakierna från
förtryck.
Min slutsat i det här är att man tappade kontrollen över Saddam i början på 90talet och ville behålla ett politiskt läge där ärkefienden Iran inte var ensam aktör på banan, men man kunde inte längre låta Saddam var den parten. Att man aktivt stött Saddam under i stort sett hela tiden fram till det första gulfkriget är inget att ta notis om, det var ju då det....
Alltså hitta inte på ursäkter för att kriga.
2. När man väl, trots allt, bestämmer sig för att kriga så måste man ta sig en rejäl funderare på syftet med kriget.
Jag ser ingenting i koalitionens struktur som tyder på en djupare isnikt i vad man pysslade med.
På bästa sätt besegrade man den Irakiska öpnna krigsmakten och slog landets infrastruktur i biter, så långt allt gott.
Man slog också sönder hela den civila administrationen.
Hade man verkligen trott att det här skulle bli en billig walkover? Jag tror inte det utan lutar åt ett så taffligt förarbete att man borde skämmas.
När det gäller infrastruktur och civil administration så är min uppfattning att man gjorde bort sig totalt när man inte använde storsläggan från början, då
menar jag inte att man skulle pulverisera ännumer utan att man borde ha haft mer folk på marken för att klara av återuppbyggnaden av de rent fysiska
skadorna samtiodigt som man kunde leta efter motståndsmän. Läget nu är att man inte kommer särskilt långt tack vare ett litet antal
terrorister/motståndsmän.
Hanteringen av den civila administrationen har också varit taffligt skött. Man kunde kanske använt den befintliga organisationen? Baath eller inte, civila
administrationer i diktaturer är ofta så toppstyrda att man kan använda stora delar intakt genom att byta ut nyckelpersoner. Många är faktist mer lojala
mot sitt folk än störtade diktatorer.
Visst, på sikt kan Irak bli ett bra samhälle. Tyvär så är jag osäker på huruvida man är på rätt väg eller om man genom krigen i Irak och Afghanistan gett de mest fanatiska sk mujahedin eller andra gudskrigare en tummelplats som inte tidigare funnits. Irak skulle bli en promenadseger fast problemen fanns i Afghanistan och resultatet....
Usmama bin Laden och hans närmaste fångades inte in trots att man var dem väldigt nära i Afghanistan, därtill gav man honom ett tillträde till Irak som han inte haft tidigere genom att inte ta itu med rätt problem.
Thats why im against the war in IRAK, jag är inte emot sådana här interventioner helt blint utan jag vill att man med alla kort på bordet på ett ärligt sätt gör sitt yttersta för att lösa konflikter innan de uppstår och därefter genom att använda de resurser som krävs gör en väpnad insats med ett så långt tidsperspektiv att civilbefolkningen blir minimalt lidande.