Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Spionage
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
Dizzy_keys
Jag tänkte klistra in en länk till föregående inlägg av alex.l
Ryske gästforskaren häktad för nya brott

@GrodanBoll
Jag håller med dig om att spioneriet idag är (spekulerande av mig) mer inriktat på teknologi och rent företagsspioneri.

Jag är inte säker på detta, men var det inte en ryss/ryssar som spionerade på Ericsson för ett par år sedan?
Han/dom blev sedemera upptäkt. Kan någon förklara hur det låg till?
GrodanBoll
Nja.. det var väl ett par Iranier. En eller flera av dem med svenskt medborgarskap. Men de spionerade antagligen för Rysslands räkning. Eller blandar jag ihop det hela med spionerihärvan mot ABB nu?
Dizzy_keys
Jag har inte en aning. Ska ta och leta fram fakta i helgen, får se vad jag hittar.
Dizzy_keys
Jag har sökt runt på internet men hittils har jag inte lyckats bringa klarhet i det hela. Men projektet fortskrider. Om någon annan vet något om spionaffärerna så får ni självklart hjälpa till.
SERG. B
Spekulationer, spekulationer. Ok jag kan inte till 100% garantera sanningshalten i detta inlägg då min källa inte är riktigt hajj på sådant här, dock är den ursprungliga källan som jag också känner till mer tillförlitligt. I alla fall jag fick i dag höra talas om en eventuell ny spionskandal i Sverige. Vill bara förmedla informationen för att se om det är någon mer som hört något, då detta skulle vara öppen information. Tydligen skall den svenska general som nyligen blev dömd för misshandel av sin fru, innehaft militär information på sin hemdator (det är här min information blir luddig pga av min källa), informationen skulle ha varit information om greklands försvar typ sådann bara greklands försvar har tillgång till. Så en svensk har spionerat mot Grekland? Nej här får min källa det till att generalen skulle ha spionerat mot Sverige. (För Greklands räkning antar jag)
Tydligen skulle detta just nu vara livligt diskuterat i regeringskansliet.

Vad tror/vet ni om detta?
PARA45
QUOTE (imint @ Nov 24 2005, 06:22 ) *
QUOTE (Fältmarskalken @ Nov 23 2005, 21:37 ) *

Kanske vore på sin plats för den gamla anti-spionkampanjen med affischer och annat material som innehåller budskapet: "Spionen lägger pussel, behåll Din bit!" med tanke på att underrättelseverksamheten mot försvarsmakten verkar hålla i sig och att industrispionaget verkar öka.

Min favorit bland gamla antispionaffischer "Tänk på att avlyssning även kan ske i matsalar och vestibuler happy.gif

Ett guldkorn:

"The M1 does MY talking. Are you CAREFUL what YOU say or write?"

Se affischbilden som min profilbild.
Vysotskij
@ Serg B:
Med tanke på att alla som vet något om detta kommer att hålla väldigt tyst riskerar du att i en sån diskussion bara få inlägg från folk som inte vet något. Kan bli intressant, men knappast informativt.
SERG. B
Detta skulle inte vara HEMLIG information utan helt öppen information som går att hitta om man så bara letar. Så att sitta och hålla på information verkar onödigt. Dock så är det konstigt att det inte kommit ut i media än.
Handvulp
B)-->
(SERG. B @ Apr 19 2006, 00:24 ) *

Detta skulle inte vara HEMLIG information utan helt öppen information som går att hitta om man så bara letar. Så att sitta och hålla på information verkar onödigt. Dock så är det konstigt att det inte kommit ut i media än.
[/quote]

Hade information nu varit öppen, så skulle väl media ha skrivit om det vid detta laget redan.

Sen får jag det inte riktigt att gå ihop med varför Grekland skulle spionera just på Sverige, I allafall rent militärt, eller andra vägen om för den delen heller. Dessutom blir det ju mer eller mindre baserat på hörsägen då du hört det av en relativt oinsatt källa som påstått sig ha hört det från en mer insatt källa. Vore det inte bra och höra efter med den mera insatta källan, om du nu känner till den, om den nu bara delgivit öppen information så lär det ju inte vara några problem för källan att upplysa dig närmre i frågan.

Jag kan ju ha missat något inom det Svenska försvaret som Grekland vill åt iofs, eftersom jag är bara en sketen civilist dock.
Car Dai shan
Otur för dessa grabbar. blyg.gif

Knäppte kort - dömdes till tre år
J.K Nilsson
>>Car Dai shan

Med tanke på den lokala lagstiftningen och den internationella situation som omgärdar landet i fråga tycker jag att det var ett väl avvägt och milt straff.

J.K Nilsson
Car Dai shan
QUOTE (JK Nilsson @ May 5 2006, 13:07 ) *
>>Car Dai shan

Med tanke på den lokala lagstiftningen och den internationella situation som omgärdar landet i fråga tycker jag att det var ett väl avvägt och milt straff.

J.K Nilsson

Jo, man ska ju inte bryta mot lagar.
Men de kan ju få det tufft, får bilder av små hålor, typ som i Kevin Costners Robin Hood.

Men det är ju bara min uppfattning av det hela, någon som vet hur de troligen kommer bli behandlade?
Car Dai shan
Grabbarna överklagar straffet.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=858859

Kände inte till lagen
De var på Kish för att arbeta på ett projekt som franska Renault och den iranska biltillverkaren Khodro driver tillsammans där. Enligt männens advokat kände de två inte till att man i Iran håller väldigt hårt på fotoförbudet.
mdn
I gårdagens Ny teknik stod följande artikel att läsa: Sverige under IT-attack.

Vad som är intressant är att FRA:s generaldirektör rakt ut påstår att de attacker som på senare tiden drabbat svenska företag har varit orkestrerade av andra staters underrättelsetjänster. Artikeln försöker koppla ihop detta med den omtalade attacken mot SAAB och pekar även ut Kina som en tänkbar bov i de här sammanhangen.

/mdn
SERG. B
Detta är bara ännu ett tecken på att vi behöver ett modernt försvar som klara av dagens nya hot.
Illuminat
QUOTE (Snabeldraken @ Jan 23 2006, 23:12 ) *
Kan passa på att tipsa om P3:s dokmentär om stig berling
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/i...?ProgramID=2262

Länken fungerar inte längre så jag passar på att posta en ny länk till samma sak. (Ber om ursäkt om jag råkat missa nåt liknande inlägg)

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/a...&artikel=776374

EDIT: Ligger och lyssnar nu. Extremt intressant och spännande! Rekommenderas starkt
Kn Glock
Besök armemuseums tillfälliga utställning om SPIONER ph34r.gif

http://www.sfhm.se/templates/pages/ArmeExh...age____728.aspx ph34r.gif

OT men ändå... ph34r.gif ph34r.gif ph34r.gif ph34r.gif ph34r.gif ph34r.gif ph34r.gif
Krizan
QUOTE (Fältmarskalken @ Dec 2 2005, 22:27 ) *
QUOTE (Batkvm @ Dec 1 2005, 12:24 ) *

QUOTE (lanrezac @ Nov 27 2005, 17:44 ) *

East German STASI in Scandinavia

Såg detta på nätet, kanske av intresse ?

Intressant läsning skriven av en riktig pajas Bertil Häggman fd resoff och fd kronofogde. Han kanske har rätt i vissa saker men han såg spionspöken överallt, speciellt på 70 och början på 80-talet. Tom säpo och dåvarande must var intresseade av hans "skriverier", men dem såg honom mest som en säkerhetsrisk.

Vad tror ni om sanningshalten i denna artikel?? Kan det stämma?

Gudars! Hade spionskräck när jag var 13-14 år, jag tror banne me det är dags att börja bli rädd igen *skämtar*.
mdn
Mer spioneri.

/mdn
Rokare
QUOTE (Ormtunga @ Jan 7 2006, 21:46 ) *
Tips på källor:

Forsberg, "Spioner och spioner som spionerar på spioner"

Agrelll, "Underättelsevetenskapens grunder"

Intressant läsning kring Tore Forsbergs liv i en artikel i DN idag.

Forsberg dog den 21.e Aug i år och har likt denna man, haft ett otroligt intressant liv. Två män som gjort mycket i det tysta och där Forsberg gav oss förmånen att få viss insikt genom hans böcker.

Utdrag ur atikeln.

Utvisningarna var ett kapitel för sig. Tore Forsberg gjorde en sak av att se till att de avslöjade spionerna i görligaste mån utvisades på Tjeka-dagen den 20 december. Tjekan var föregångare till det som senare skulle bli KGB och som i dag har delats upp i säkerhetstjänsten FSB och underrättelsetjänsten SVR och grundades den 20 december 1917.

För Säkerhetspolisen blev den 20 december en dag att fira. När någon hade utvisats höll man en fest där drycken delvis bestod av den mutsprit som de ryska spionerna hade gett till sina agenter, agenter som fåtts att arbete under Säpos kontroll.

- Dessutom sjöng de Sovjetunionens hymn med svensk text, säger Boris Grigorjev och sjunger ett stycke i telefonen. Jag bad Tore om den svenska texten men han glömde alltid att ge mig den.

GMY

"To absent friends.."
115 Löken
QUOTE (Eire @ Nov 17 2005, 09:37 ) *
Satt och funderade lite på det här med spionage. 7.gif
Kunde inte hitta någon tråd på forumet, kanske för att det är ett svårt ämne. Det är ju ganska hemliga saker. Men tänkte det vore kul ändå, folk kanske vet mer än vad man tror.

Hur viktiga är spioner/spionage i dagsläget?
Hur mycket tror ni spioner används i militära syften nuförtiden? Till vad?

Spion satelliter kan ju inte göra allt jobb men antar att de gör största delen.

Förläng gärna tråden med egna frågor och tankar runt spioneri ph34r.gif

I dagsläget så tycker man att SIGINT (Signal intelligence) är mycket mer tillförlitlig än HUMINT (Human intelligence) vilket kan stämma, SIGINT mer effektiv när man vill ha fram "guldkornen" ur något, men det innebär ju inte att HUMINT är värdelöst, tvärtom! Jag skulle vilja säga att utan HUMINT så skulle vi inte få veta dom stora sakerna, för att ta ett exempel: i den civila värden så arbetar media mycket med HUMINT och som bekant var det en FRA-anställd som avslöjade att FRA hade kartlagt 103 svenskar.

( källa: http://nyhetskanalen.se/1.556144/2008/07/2..._jk_anmaler_fra )

Oavsett om det är SIGINT eller HUMINT så kommer spionen alltid att vara aktuell, så länge det finns hemligheter så kommer det att finns spioner, det är bara arbetsuppgiften som har ändrats, förr handlande det mer om HUMINT, nu handlar det mer SIGINT, båda har sina för och nackdelar.

Jag kan ju tillägga att både SIGINT och HUMINT handlar om spioneri.
Anders
QUOTE (115 Löken @ Nov 12 2008, 01:35 ) *
I dagsläget så tycker man att SIGINT (Signal intelligence) är mycket mer tillförlitlig än HUMINT (Human intelligence) vilket kan stämma, SIGINT mer effektiv när man vill ha fram "guldkornen" ur något, men det innebär ju inte att HUMINT är värdelöst, tvärtom! Jag skulle vilja säga att utan HUMINT så skulle vi inte få veta dom stora sakerna, för att ta ett exempel: i den civila värden så arbetar media mycket med HUMINT och som bekant var det en FRA-anställd som avslöjade att FRA hade kartlagt 103 svenskar.

( källa: http://nyhetskanalen.se/1.556144/2008/07/2..._jk_anmaler_fra )

Oavsett om det är SIGINT eller HUMINT så kommer spionen alltid att vara aktuell, så länge det finns hemligheter så kommer det att finns spioner, det är bara arbetsuppgiften som har ändrats, förr handlande det mer om HUMINT, nu handlar det mer SIGINT, båda har sina för och nackdelar.

Jag kan ju tillägga att både SIGINT och HUMINT handlar om spioneri.

Först: Hej och välkommen till forumet 115 Löken. Hoppas att du kommer att trivas.

Dåså. HUMINT och SIGINT är inte spioneri, det är olika underrättelseinhämtningsdiscipliner. En lista på dessa kan du hitta Här, på Wikipedia.

Vad som är spioneri eller inte får väl stå kvar som en öppen fråga.
hårdkår
Kommer och tänka på sifferstationerna som man kan fånga upp med en världsmottagare. Lite "old school" sådär men de sänder fortfarande. Så helt dött är det inte.
pajohansson
QUOTE (hårdkår @ Nov 16 2008, 00:03 ) *
Kommer och tänka på sifferstationerna som man kan fånga upp med en världsmottagare. Lite "old school" sådär men de sänder fortfarande. Så helt dött är det inte.

Att de sänder betyder inte att de används, det kan lika gärna betyda att någon vill få dig att tro att de fortfarande används. =)
Det är ett väldigt billigt sätt att få motståndaren att slösa bort resurser.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.