QUOTE (Eire @ Nov 17 2005, 09:37 )

Satt och funderade lite på det här med spionage.

Kunde inte hitta någon tråd på forumet, kanske för att det är ett svårt ämne. Det är ju ganska hemliga saker. Men tänkte det vore kul ändå, folk kanske vet mer än vad man tror.
Hur viktiga är spioner/spionage i dagsläget?
Hur mycket tror ni spioner används i militära syften nuförtiden? Till vad?
Spion satelliter kan ju inte göra allt jobb men antar att de gör största delen.
Förläng gärna tråden med egna frågor och tankar runt spioneri

Jag är lite ambivalent till att ha denna tråden här, men tillsvidare låter jag den bo kvar i detta forumet..
Spioner är nog lika viktiga idag som alltid.. Fast först måste man nog definiera "spion". Det finns ju många sätt att inhämta information, långt ifrån alla innebär falsk identitet och ljuddämpad Walther..
"Spionsatelliter" ersätter inte andra typer av underrättelseinhämtning. Satelliterna har en hel del nackdelar.
De är förutsägbara, man kan ta reda på när de kommer att vara inom synhåll, och då kan man se till att det som man inte vill ska synas är övertäckt eller placerat under tak, vilket leder oss till nackdel nummer två, nämligen att man kan dölja rätt mycket för satelliterna. Kanske är svårt att dölja en invasionsstyrka som står vid gränsen och väntar på anfallsorder, men du kan dölja dina hemliga provflygplan, kärnstridsspetsar mm från satelliternas vakande öga. Satelliterna kan definitivt inte veta vad motståndarsidans ledarskap tycker och tänker, utan då är det bra att ha ett öra på marken som kan ta sig in i konferensrum osv.
Något som jag tror blir allt viktigare, särskilt för de stora länder österut som villl komma ikapp väst industriellt, är industrispionage. Industrispionage är ett billigt sätt att knapra in på västvärldens teknologiska försprång och skaffa sig en grund att stå på för att vara med och konkurrera i framtiden.
En annan sektor jag misstänker skulle kunna bli ännu viktigare i framtiden är förmågan att hantera, sortera och strukturera de enorma mängder information som finns tillgängligt från öppna källor idag.
Mycket underrättelseinhämtning sker ju via öppna källor, iallafall om man är intresserad av vad som händer i västdemokratier. Det går att lära sig mycket genom att "läsa mellan raderna" på debattinlägg och uttalanden från våra politiker. Luttrade AB-läsare på forumet kan säkert nicka igenkännande

. Genom att sammanställa informationen från alla möjliga nyhetsmedia, och inte minst bloggar mm från internet kan man säkert skapa sig en rätt bra bild av den politiska arenan och hitta vägar att kanske påverka ett lands inställning i en viss riktning.
Apropå öppna källor.. Vi har ju haft en stadsminister som blev spionstämplad av SÄPO för att han som student skrev en artikel om Fpl 37 Viggen, där han genom att sammanställa information från en mängd öppna källor lyckades skapa en helhetsbild som avslöjade för mycket om flygplanets prestanda.
Förhoppningsvis ska det vara svårare att öra något liknande med Gripen, men vem vet.. Kanske kan man med hjälp av alla artiklar i tidningar, poster på soldf, webbsiter mm skapa sig en bild av Gripen som FM inte gärna ser att någon utanför flygvapnet har..
/E