Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Saudiarabien vill köpa Erieye
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
skinner
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...514&lpos=rubrik

Kan det röra sig om anda vapensystem också än Erieye? Någon som vet om Saudiarabien är intresserade av att köpa andra svenska vapensystem?
Darkwand
Dom ska byta ut halva flygplansbeståndet har jag hört kanske vill dom ha Gripen också.
Vinter
Jag känner hur MP's och V's Partilokaler vibrerar ända hit. Men den här gången dom kanske har rätt, men å andra sidan vem är hotad av Saudiarabien?
Vysotskij
QUOTE (Vinter @ Nov 15 2005, 21:24 ) *
Jag känner hur MP's och V's Partilokaler vibrerar ända hit. Men den här gången dom kanske har rätt, men å andra sidan vem är hotad av Saudiarabien?

Alla saudiaraber som vågar opponera sig mot diktaturen?
Nestor
QUOTE (Darkwand @ Nov 15 2005, 20:48 ) *
Dom ska byta ut halva flygplansbeståndet har jag hört kanske vill dom ha Gripen också.

<Gripen skulle jag tro är tämligen uträknad, minns att USA och Saudiarabien är bästisar,
fast åandra sidan, varför skulle inte lika gärna fransmännens Rafale, de har ju sålt till länder i mellanöstern tidigare. (Irak hade ju Mirageplan, hade inte Egypten ochså franskbyggda maskiner?)
Danne
QUOTE (Hendrix @ Nov 15 2005, 22:10 ) *

<Gripen skulle jag tro är tämligen uträknad, minns att USA och Saudiarabien är bästisar,
fast åandra sidan, varför skulle inte lika gärna fransmännens Rafale, de har ju sålt till länder i mellanöstern tidigare. (Irak hade ju Mirageplan, hade inte Egypten ochså franskbyggda maskiner?)

De länderna där nere köper inte främst ett flygplan, de köper någon som skall titta till deras rygg. Saudi har ett relativt stort antal Tornados som nu faller för snöret och ett lämpligt ersättningspaket sökes:

EF Typhoon
DB Rafale
F16 Verre
F15 Verre...

De två första är nog högst upp och jag lutar nog åt Typhoon, men det är spekulationer.
Apone
QUOTE (Danne @ Nov 15 2005, 22:42 ) *
de köper någon som skall titta till deras rygg

Sålunda kan man fullständigt räkna ut allt som är svenskt.

Varför just Typhoon och inte något amerikanskt?
Danne
QUOTE (Apone @ Nov 15 2005, 22:44 ) *
QUOTE (Danne @ Nov 15 2005, 22:42 ) *
de köper någon som skall titta till deras rygg

Sålunda kan man fullständigt räkna ut allt som är svenskt.

Varför just Typhoon och inte något amerikanskt?

BAE är mycket starka i SA, har tex stora testområden och fabriker, över 2000 anställda osv. Som jag sa dock, spekulationer.....att räkna ut USA är dumt, men de vill inte sälja F-22 och F35 är inte klar. Kvar finns då trimmade F-15 och F16 vilket iofs övertygade deras granne , meeeen...jag vet inte.
facit
om ni ej glömmer så ha SA redan f15, lär väl antingen införskaffa fler alternativt joina jsf programmet.
Danne
QUOTE (facit @ Nov 16 2005, 03:49 ) *
om ni ej glömmer så ha SA redan f15, lär väl antingen införskaffa fler alternativt joina jsf programmet.

Visst de har både C/D och S men de tidigare är nu till åren och är inte lämpliga att uppdatera och den senare är mer dedikerad till attackrollen. Det är möjligt att de går med i JSF, även om jag inte riktigt vet vad de skall bidra med ( mer än det uppenbara). Sedan uppfyller ine JSF de kraven som nu är satta, gällande leveranstid. Allt går att förhandla, men tror mer på Typhoon eller Rafale.
skinner
QUOTE (Hendrix @ Nov 15 2005, 22:10 ) *

HM, men varför köper inte Saudiarabien ett amerikanskt övervakningssystem om dom är så bra vänner?
Sytare
@Skinner
Erieye är ett väldigt billigt och bra system. Priset på Erieye vs. amerikanska AWACS är helt olika horisonter.
Darkwand
Det kan ju vara så att dom vill kunna ta förluster med tanke på erfarenheterna som arabiska flygvapen har gentemot Israel. Saudiarabien har ju redan 5st AWACS av typen E-3 Sentry.
Nestor
Tycker att det är intressant att se hur USA agerar i frågor om att sälja flygplan till ett land med olja, precis som Saudi Arabien.
SA har ju ett annat förhandlingsläge om vi såger som så...

skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Är det någon insatt individ som har lite koll på vad SA har för krav på ett nytt flygplan?
nastyheadwound
Oavsett politiska faktorer så har Gripen alldeles för dålig räckvidd för ett land som Saudi Arabien, skulle jag tro.

Erieye håller ju på att bli något av en storsäljare, kul för Ericsson. smile.gif
SG OLSSON
Det var därför jag blev lite förvånad över att F-15 stod lågt i kurs ovan. LÅngt flyger den och Saudi har gott om sand att titta ned på
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.