Tjena.
har sökt men vet ej om jag ska ha den i tråden om ersättare.'
Hur som hest fick jag höra i helgen att Kpisten skall börja skrotas vid årsskiftet. Jag fick även höra att alla avtalspersonal som har använt kpisten skall utrustas med en kortare version av ak5. Är detta ren spekulation eller är det sanning.
Hornet
Nov 14 2005, 21:31
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...30entry248459där kanske?
eller AK5d topic kan vara bra om du har en källa till infon om att ni kanske kan få den
men ni komer troligen få AK4B som oss HV soldater
arvid_eriksson
Nov 14 2005, 21:32
ja, k-pisten kommer skrotas,
iaf enligt vad jag hört
Hornet
Nov 14 2005, 21:33
jao det stämer den ska bort här har folk redan börjat lämna in dom för skrotning men att AK5d ska ut finner jag ej troligt och det skulle nog skapa stora oroligheter i soldat leden
om att ni kanske kan få den
men ni komer troligen få AK4B som oss HV soldater
När har jag sagt att jag är avtalspersonal

Fick höra att de blir ak5d. har då även jag svårt att tro på det. att de sämst prioriterade helt plötsligt ska få modern ak5 låter lite sådär, men man kan ju alltid hoppas.
Vi har ungefär 1,5mån att ta farväl av denna gamla trotjänare. ha de skoj på vallen
Bappelsinmannen
Nov 15 2005, 07:51
QUOTE (siros @ Nov 14 2005, 21:24 )

Hur som hest fick jag höra i helgen att Kpisten skall börja skrotas vid årsskiftet.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjj! :(
Hur kan man överhuvudtaget tänka sig att ta bort det bästa vapnet i hela FM!!
2006 blir ett sorgens år
//Nisse
wolfie666
Nov 15 2005, 10:39
Tjenis!
Om dom nu plötsligt delar ut ak 5 till avtalspersonal då spricker ju bubblan med ammunitionen. Det har ju hela tiden sagts till oss att vi inte ska ha annan kaliber än ksp 58 ammo för att det blir så lätt
fel då. För min del så får dom mer än gärna dela ut ak5 till avtalspersonal. Men hur ska då våra bilkårister kunna skjuta genom "tegelväggar" när vi utöver SIB.?? För det har ju hela tiden varit ett huvudargument för ak4:ans fördel?!!! Det är så i våran pluton i alla fall att bilkåristerna utbildas i samma saker som vi övriga i plutonen. Sedan är det ju vapenlåset hmmm men vänta det har det ju funnits till ak5 länge så det löser ju sig för avtalspersonalen har ju inte vapnet hemma.
Hur som helst så kommer det garanterat bli så att avtalspersonal kvitterar ut en ak4B det är jag nästan hundra på
marcuzt
Nov 15 2005, 11:19
QUOTE (wolfie666 @ Nov 15 2005, 10:39 )

Tjenis!
Om dom nu plötsligt delar ut ak 5 till avtalspersonal då spricker ju bubblan med ammunitionen. Det har ju hela tiden sagts till oss att vi inte ska ha annan kaliber än ksp 58 ammo för att det blir så lätt
fel då. För min del så får dom mer än gärna dela ut ak5 till avtalspersonal. Men hur ska då våra bilkårister kunna skjuta genom "tegelväggar" när vi utöver SIB.?? För det har ju hela tiden varit ett huvudargument för ak4:ans fördel?!!! Det är så i våran pluton i alla fall att bilkåristerna utbildas i samma saker som vi övriga i plutonen. Sedan är det ju vapenlåset hmmm men vänta det har det ju funnits till ak5 länge så det löser ju sig för avtalspersonalen har ju inte vapnet hemma.
Hur som helst så kommer det garanterat bli så att avtalspersonal kvitterar ut en ak4B det är jag nästan hundra på

Ifall dom får ut ak5 så ska jag bli avtals personal
Nestor
Nov 15 2005, 15:05
Skjuts det inte civilt med k-pisten ochså?
Om så är fallet, hur påverkas de civila skyttarna?
C 2.a pjäs
Nov 15 2005, 15:39
QUOTE (Hendrix @ Nov 15 2005, 15:05 )

Skjuts det inte civilt med k-pisten ochså?
Om så är fallet, hur påverkas de civila skyttarna?
Precis som de som hade en civil valp drabbades när pltgb 903 utgallrades.
Varför skulle de påverkas, de äger ju sitt vapen?
J.K Nilsson
Nov 15 2005, 17:45
QUOTE (Sandqvist @ Nov 14 2005, 21:33 )

jao det stämer den ska bort här har folk redan börjat lämna in dom för skrotning men att AK5d ska ut finner jag ej troligt och det skulle nog skapa stora oroligheter i soldat leden

Avundsjuka? Välkommen till försvarsmakten.
J.K Nilsson
Darkwand
Nov 15 2005, 20:51
K-pisten klarar ju inte ens en värmerock på 50 meter.
Pansardvärg
Nov 15 2005, 20:58
QUOTE (Darkwand @ Nov 15 2005, 20:51 )

Har du testat?? jisses....
Honkenhombra
Nov 15 2005, 21:16
Jag läste i HV nytt om att k-pisten ska bort. Där diskuterades även ersättningsvapen. Det man kom fram till att ak4:an i många fall kan vara för tung och stor för avtalspersonal. Frågan om att beväpna med ak5 fördes också fram men av den anledning att det skulle skapa avundssjuka bland övriga ansågs det inte som ett alternativ.
Jag kommer inte ihåg vilket nummer av HV nytt var, men det var ganska nyligen.
Fj Fjun
Nov 15 2005, 21:21
Varför är jante lagen så stark i Sverige? Jag börjar inte sura för att någon tjänar mer eller kör rundor i en Lamborghini. Om någon får ut en Ak5 och jag en Ak4 - so what? Jag löser min uppgift ändå.
Däremot är det sorgligt att m/45 skall avecklas.
Fjun

Jante
Honkenhombra
Nov 15 2005, 21:37
QUOTE (Fj Fjun @ Nov 15 2005, 21:21 )

Varför är jante lagen så stark i Sverige? Jag börjar inte sura för att någon tjänar mer eller kör rundor i en Lamborghini. Om någon får ut en Ak5 och jag en Ak4 - so what? Jag löser min uppgift ändå.
Däremot är det sorgligt att m/45 skall avecklas.
Fjun

Jante
Nog är det väl så, men jag skulle inte tacka nej till ak5 istället. Men som sagt det är väl inte hela världen om avtalspersonalen får ak5. Det dröjer kanske inte länge tills övriga också får den, att FM renoverar och vidareutvecklar brukar tyda på att något är på väg att läggas ned. ;)
Adam Wilhelm
Nov 16 2005, 00:22

Jag är frivillig till ett försök.
Jag har K-pist och du har ... ja vadå?
Avsaknad av smiley gör att det blir lite svårt att förstå om det är ett skämt eller inte.
BTW: det heter Värmejacka 90-1 eller Vindrock m/59.
Eldståhl
Nov 16 2005, 00:33
ÄNTLIGEN! säger jag bara. Visserligen kommer det dröja ett bra tag innan K-pisten försvinner helt ur organisationen. Vi inom frivilligrörelsen lär få dras med dem några år till
Gusten
Nov 16 2005, 00:41

"På min tid" hette det att den inte klarade vindrocken till M 59 uniformen. Men det var ingen som vågade ställa sig på 50m och bevisa att rocken stoppade kulan. Allvarligt, ammon som kan användas till M45 var 39B i vissa fall. Det är samma som används i Glockpistolen. Den har vad jag hört en jävulsk genomslagskraft och jag tror att jag läst att den slet mycket på polisens Sigsauer. En kille berättade att i Kosovo var jänkarna avis på att svenskarna hade 39B och att de gladeligen hade bytt till sig den.
JA, den har en ganska kass precision men den är tänkt att användas nära fienden. JA, den är gammal men fungerar i alla väder, enkel som ett järnspett (inte mycket som kan gå sönder) och lätt att göra ren./Gusten

För M45!!
Allvarligt, ammon som kan användas till M45 var 39B i vissa fall.
faktist i samtliga fall såvida det inte var lösskjutning
sleget
Nov 16 2005, 05:08
Lilla bettan!
Alla de gånger man fått en pipa i tinningen, klämt fingret i kolven etc.
Ahhhh, för inte så många år sedan, som frivillig, iförd uniform m90, magasinsväskan i rem på ena sidan, skyddsmaskväskan på den andra sidan och om det ville sig extra illa, sjukvårdsväskan därpå.
Skall bli spännande att se vad det blir istället.
Animal
Nov 16 2005, 07:46

Jaså?

Har personligen sett hur den perforerat en stålhjälm på 100 meter.
Men kanske vindrock M/59 står emot kulorna bättre. ;)
Och precisionen är riktigt bra så länge inte pipan är alltför sliten.
Darkwand
Nov 17 2005, 02:54
M/39B har en grövre mantel och får på det sättet bättre penetration. Den undermåligt tillverkade/designade pistol M/40 tålde inte M/39B så bra dock med ett antal otrevliga episoder som konsekvens. Så jo M/39B är kraftigare än dom flesta 9mm patroner det går exempelvis massor med rykten om M/39B i USA.
Det är klart vindrocken klarar K-pisten.
Lasse o
Nov 17 2005, 11:49
M/39B har stålmantel med ett tunt koppar skikt, det gör att den går trögare genom pipan och bygger upp ett högre gastryck, jämfört med en konventionell bly/koppar kula.

Hmmm, då borde den ju knappast gå genom pappen i måltavlan på 100 m heller.....märkligt. Undrar då i så fall om det varit fel på min gamla glädjespridare.......salig i åminnelse.
Sir Vival
Nov 17 2005, 12:30
QUOTE (Lasse o @ Nov 17 2005, 11:49 )

M/39B har stålmantel med ett tunt koppar skikt, det gör att den går trögare genom pipan och bygger upp ett högre gastryck, jämfört med en konventionell bly/koppar kula.
Manteln är väl i tombak (mässing), om jag inte missminner mig...
QUOTE (Sir Vival @ Nov 17 2005, 12:30 )

QUOTE (Lasse o @ Nov 17 2005, 11:49 )

Manteln är väl i tombak (mässing), om jag inte missminner mig...

Jag är inte säker på vad det högra är för djur, men den vänstra är i alla fall m/39b. Man kan tydligt se den "dubbla" manteln. Det syns också att metallen i manteln har en rödare ton. Om det beror på att den är helt i koppar eller bara mer kopparhaltig mässing törs jag inte svara på.
Manteln till 39B består av tombak-pläterad stålplåt. Tombad är en koppar- och mässingslegering. Anledningen till pläteringen är att slitaget på pipan blev för stort om manteln vore av ren stålplåt.
39B har en aningen kraftigare laddnig än 39, men det är bara för att kompensera att den tjockare/hårdare manteln gör det svårare att driva projektilen genom pipan. Trögheten leder till ett högre gastryck och därmed ökat slitage på många pistoler.
Det är den hårda och svårdeformerade manteln som ger den, jämfört med andra patroner i samma kaliber, högre penetrationsförmågan. Inte främst det ökade gastrycket eller den marginellt kraftigare laddningen.
Till många civila skyddsvästar av kevlartyp finns det tilläggsplattor att köpa. Dessa kallas ofta något i stil med "tilläggsplatta 39B".
Darkwand
Nov 18 2005, 04:43
Kpisten är ju faktiskt Vietnamveteran också amerikanstka specialförband använde den det ska ha varit våldsamt pålitlig, och det tror jag på med tanke på jur mycket den vägde när dom jagade gram hela tiden.
Ahh K-pist Carl Gustav och Granatgevär Carl Gustav svenska kvalitetsvapen som man skulle klara sig ett helt krig med.
Bappelsinmannen
Nov 18 2005, 11:52
QUOTE (Darkwand @ Nov 18 2005, 04:43 )

Ahh K-pist Carl Gustav och Granatgevär Carl Gustav svenska kvalitetsvapen som man skulle klara sig ett helt krig med.
Korrekt, lägg till ett AG som man kan klämma tummen rejält i så är min lycka gjord!
QUOTE (eskil @ Nov 17 2005, 14:32 )

Jag är inte säker på vad det högra är för djur, men den vänstra är i alla fall m/39b. Man kan tydligt se den "dubbla" manteln. Det syns också att metallen i manteln har en rödare ton. Om det beror på att den är helt i koppar eller bara mer kopparhaltig mässing törs jag inte svara på.
Jag besvarar min egen fråga angående kopparhalten i manteln:
Cartridge Brass: 70% copper, 30% zinc
Tombac: 80% copper, 20% zinc
QUOTE (eskil @ Nov 18 2005, 14:30 )

QUOTE (eskil @ Nov 17 2005, 14:32 )

Jag besvarar min egen fråga angående kopparhalten i manteln:
Cartridge Brass: 70% copper, 30% zinc
Tombac: 80% copper, 20% zinc

Helt rätt! Zink och inte mässing, som jag skrev.
Pansar putte
Nov 18 2005, 21:20
Pansarjägare
Nov 24 2005, 16:17

Under en skjutning mot SAAB-mål med full pluton var jag som Plutch utrustad med kpist. När pv-vapnen skjutut ner sina stora mål, skyttesoldaterna träffat sina mål låg ksp-omgången fortfarande och försökte träffa "kl 1, skogskanten, skyttar". Jag flippade upp 300 siktet och sköt en skur, observerade nerslagen, och sköt en lite längre skur något högre. Pling - målet bekämpat.
Efteråt frågade löjtnanten vem som snodde ksp-målet. När jag erkännt frågade han hur jag riktat och varför. 300m, något högt, kort skur för spridning.
- Ja, det funkade ju - men lämna det till ksp nästa gång för det är 450-500 m till det målet!
Gamla bettan hon funkade alltid hon. Träffa på skjutbanan gjorde hon inte men i strid där man sällan ser över 100-150 m var hon perfekt. Och 36 bulor istället för 20...
QM insats komp
Nov 25 2005, 09:17
Under vår ubk under den gångna helgen pratade jag med C j7 vid MDS , Han sade att det lutade åt AK5 till avtalspersonalen men att det var inte på långa vägar klart, ett annat alternativ var att skaffa kortare kolvar till AK4B.
edit: felstavning,
QUOTE (QM insats komp @ Nov 25 2005, 09:17 )

Han sade att det lutade åt AK5 till avtalspersonalen men att det var inte på långa vägar klart...
Intressant strömhopp det kan bli. Skulle tro att vi kommer att få ett lätt överskott på hundförare/sjukvårdare i kombination med brist på kvalificerad personal till vissa stridande hv-befattningar...
Fast det kanske är bra? Vem vet; rätt vad det är får man kanske med sig både sjukvårdare och hundförare ut i terrängen! :P
/Bolle, som absolut inte tror att Ak5 till avtalspersonalen kommer att bli verklighet. Någonsin.
Hemvärnsman av guds nåde
Nov 25 2005, 10:05
Idioti att avskaffa kpisten.
Det skulle vara guld om i alla fall några soldater per plut fick en sån i SIB.
Dom skulle uppdatera den i stället för ak4.
Ang genomslagskraften.
Är det någon som på allvar tror att en MP5 inte klarar en värmerock på 100m??
Inte det?
En glock då?
Jag tror det går igenom.
Varför skulle just CG m/45 vara så klen jämfört med andra 9mm vapen?
NisseNord
Nov 25 2005, 10:49
Kommer det att finnas några vanliga ak5 kvar att tilldela, alla ska väll modifieras till ak5C eller ak5D?
jonte72
Nov 25 2005, 11:41
QUOTE (NisseNord @ Nov 25 2005, 10:49 )

Kommer det att finnas några vanliga ak5 kvar att tilldela, alla ska väll modifieras till ak5C eller ak5D?
Det lär finnas kvar vanliga AK5:or också, drygt 200 000 levererade totalt sedan mitten av 1980-talet.
40 000 ska bli AK5C + några tusen AK5D.
Finns det några uppgifter på hur många AK5:or som har "ställts av"/skrotats under dess tid i FM?
QUOTE (simon @ Nov 25 2005, 12:48 )

Finns det några uppgifter på hur många AK5:or som har "ställts av"/skrotats under dess tid i FM?
Det jag har hört är att det är mer än hälften som skrotats ut alternativt lagts i mobförråd då dom inte klarar fler GU-kullar. Den infon fick jag för ett par år sedan och det har ju säkert skrotats ut fler sedan dess.
I samband med att SAAB gick ut med att dom fått kontraktet på att modifiera AK5 till AK5C så sas det att samtliga försvarets AK5 skulle renoveras och byggas om till AK5C och siffran 40 000 nämndes.
Hade försvaret haft 200 000 användbara AK5 liggandes så hade HV tilldelats AK5 för länge sedan.
Exakta uppgifter har nog bara FM LOG.
jonte72
Nov 27 2005, 14:11
QUOTE (Dajo @ Nov 26 2005, 13:26 )

Det jag har hört är att det är mer än hälften som skrotats ut alternativt lagts i mobförråd då dom inte klarar fler GU-kullar. Den infon fick jag för ett par år sedan och det har ju säkert skrotats ut fler sedan dess.
I samband med att SAAB gick ut med att dom fått kontraktet på att modifiera AK5 till AK5C så sas det att samtliga försvarets AK5 skulle renoveras och byggas om till AK5C och siffran 40 000 nämndes.
Hade försvaret haft 200 000 användbara AK5 liggandes så hade HV tilldelats AK5 för länge sedan.
Det är ofta massmedia "förvränger" sanningen på grund av bla okunskap och bristande faktakoll, det finns även ett antal AK5D som inte ska byggas om till AK5C.
Anledningen till att Hemvärnet inte har AK5 beror nog mer på att när beslut om patronlägeslås till AK4 togs, då bestod försvaret av fler soldater än det fanns AK5.
QUOTE (jonte72 @ Nov 27 2005, 14:11 )

QUOTE (Dajo @ Nov 26 2005, 13:26 )

Det är ofta massmedia "förvränger" sanningen på grund av bla okunskap och bristande faktakoll, det finns även ett antal AK5D som inte ska byggas om till AK5C.
Anledningen till att Hemvärnet inte har AK5 beror nog mer på att när beslut om patronlägeslås till AK4 togs, då bestod försvaret av fler soldater än det fanns AK5.
Nu stod det ju i o f s att alla AK5 skulle byggas om och inte alla AK5, AK5B och AK5D...
Hur som helst ska det inte finnas några vanliga AK5 kvar när ombyggnaden är klar om 3 år.
Det finns fortfarande för många i försvaret för att alla ska kunna få AK5*...
Vi i hemvärnet får nog vänta till nästa upphandling.
10 år går snabbt... Bara 3650dagar, 87600timmar, 5 256 000 minuter kvar...
QUOTE (Dajo @ Nov 27 2005, 19:26 )

Hur som helst ska det inte finnas några vanliga AK5 kvar när ombyggnaden är klar om 3 år.
Och din källa för detta är?
QUOTE (BJE @ Nov 27 2005, 19:38 )

QUOTE (Dajo @ Nov 27 2005, 19:26 )

Och din källa för detta är?
En relativt högt uppsatt person i FM LOG.
Jag har problem med min AK4B och har ringt runt för att försöka få den utbytt och hamnade till slut hos denna person.
sköt faktiskt med m/45:an i helgen. Md- gruppen hade tagit ut alla vapen ur gamla mob förråd. och tagit all mobam. Am förpackningarna var markerade med röda rutor där det stod MobAm som endast fick brytas vid Mob alt order
På tal om m/45:ans genomslagbarhet så slår den lätt igenom en stålhjälm på 100m. Fungerar alldeles utmärkt än idag.
Men någång måste den väl bort den också
Adam Wilhelm
Nov 28 2005, 18:58
Såhär gjorde Filippinerna när de behövde nya vapen men inte hade råd att köpa nytt.
Man uppgraderade.

Gusten
Nov 28 2005, 19:36
QUOTE (siros @ Nov 28 2005, 18:53 )

På tal om m/45:ans genomslagbarhet så slår den lätt igenom en stålhjälm på 100m. Fungerar alldeles utmärkt än idag.
Men! Det är alltså sant! Vindrocken skyddar inte för eld från en M45? Hallååååå, alla ni som trodde att det inte blev genomslag! Nu är det vetenskapligt bevisat. Fattas bara en videofilm över händelsen som "poppar upp" då påståendet återkommer......

/Gusten
olaevil
Nov 28 2005, 20:11
QUOTE (Gusten @ Nov 28 2005, 12:36 )

QUOTE (siros @ Nov 28 2005, 18:53 )

Men! Det är alltså sant! Vindrocken skyddar inte för eld från en M45? Hallååååå, alla ni som trodde att det inte blev genomslag! Nu är det vetenskapligt bevisat. Fattas bara en videofilm över händelsen som "poppar upp" då påståendet återkommer......

/Gusten

Vindrock ja men inte gamla regnrocken.Har man både regnrock och vindrock så stoppar det nog
Mycke skit fick man höra när man bar på k-pisten men dom klagade mest på sina ak4:or när dom var i fält.
Man blir lite ledsen i ögat när man hör att dom ger upp ett sådant otroligt modernt vapen.
MVH
Olaevil
p.s själv tycker jag att alla som haft den i Lumpen ska få hem en
johanp
Nov 28 2005, 22:02
man får ju anta att det var 39/b ni sköt med för vanliga 39an är det mer tveksamt om den klarar att nå 100m...

vore även kul med en bild på dessa askar för att se hur mobmärkningen ser ut.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.