Help - Search - Members - Calendar
Full Version: typ av granat ?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Blademaster
fick syn på en granat som stod i ett skåp då jag var på en kurs idag.
jag frågade en massa om den (den va mer intressant än lektionen) men ingen visste.,
den är ca 35 cm hög , 8,5 cm bred i botten.
det gick och skruva loss toppen och den va tvådelad med nåt typ av urverk inuti + att det var stämplat & tryckt 20 på den.
Vilken typ av granat är det ?
Kanna
Var det någon av de här (mest troligt en SGR m/58) i så fall:

Tack till SoldF.com för lån av bilden.
Blademaster
;fast
QUOTE (Kanna @ Nov 11 2005, 18:20 ) *

mest likt den sista,fast spetsigare. det var ingen hylsa till/på.
det var hos Räddningsverket jag såg den,och dom hette ju civilförsvaret tidigare och hade nån form av skjutbana för länge sedan i Rosersberg.
jag tror att det var ART. Nu snackar vi länge sedan
uoff
I 8,4 cm kaliber finns det i princip bara fyra olika familjer.
Kanon m/81 och m/94
Kanon m/47
Grg m/48
Kanon till Strv 81

Om det är en äldre tingest så gissar jag på att det är en projektil till kanon m/81 eller m/94. Men det behövs en bättre beskrivning, som exakt kaliber och längd (med och utan tändrör), material, form, färg och märkning.
Blademaster
QUOTE (Blademaster @ Nov 11 2005, 21:30 ) *
;fast
QUOTE (Kanna @ Nov 11 2005, 18:20 ) *

mest likt den sista,fast spetsigare. det var ingen hylsa till/på.
det var hos Räddningsverket jag såg den,och dom hette ju civilförsvaret tidigare och hade nån form av skjutbana för länge sedan i Rosersberg.
jag tror att det var ART. Nu snackar vi länge sedan

har varit & kikat på den igen, och det står
13.ng.2 43
20
20
det måste vara en äldre granat va ?
mäter man diametern över ringarna i botten (5st) 85mm eller över mitten 80mm?
C 2.a pjäs
Min gissning faller helt klart på kanon m/1881, eftersom den fanns som värnkanon rätt länge, in på 50-talet, faktiskt. Men, det kan ju vara en granat till de tidigara varianterna på Centurion, som hade en 20-pundskanon med kalibern runt 81 mm. Men, mina ören går till kan m/81.
Blademaster
QUOTE (C 2.a pjäs @ Nov 14 2005, 13:23 ) *
Min gissning faller helt klart på kanon m/1881, eftersom den fanns som värnkanon rätt länge, in på 50-talet, faktiskt. Men, det kan ju vara en granat till de tidigara varianterna på Centurion, som hade en 20-pundskanon med kalibern runt 81 mm. Men, mina ören går till kan m/81.

@C2 tack för svaret.
en följdfråga. sköt dom från Kungsängen då el? Området e ju inte så stort.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.