Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG - är du intresserad?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2
svalan
Tänker själv på hur upplägget bör se ut för att vara lockande för egen del. Lön, boende, utbildning mm.

Mina funderingar blir alltså hur ni andra tror det kommer se ut rent kontraktsmässigt och om ni i så fall är intresserade av konceptet.
Kn Glock
Sämre avtal än under utbildning till US/Registerförband idag. I arvode räknat.

Avtal
http://www.forsvarsforbundet.se/pdf/BSA_05-05-09.pdf
Skillnader

Arvode -5000kr (Slår lite snett)
Skyttelasse ca 21000-5000=ca16000 ca 24% lägre arvode.
KC ca 40 000-5000=ca 35000 ca12.5% lägre arvode.
Exemplet är extremt då detta avtal inte kommer att gälla officerare.
Det finns inget avtal för officerare i nuläget.
Det slår iallafall hårdare mot de som har lägst arvode.

Mat
Det står inget om fri mat????
Vill man betala för mat i MR? särskilt frukost och middag i vplmatsalen brukar ju vara prisvärt,eller!
Kokvrå i alla logement?

Boende
Logement/tält kan man nog läsa mellan raderna

12 hemresor i halvåret. kommer nog att upplevas som lite snålt.

Beredskapsersättning?
Det står det ingenting om men det kanske regleras i ett senare avtal.

Detta avtal kommer troligen att nyttjas för soldaterna som anställs vid mekkomp på P7 som är ett sk accelationsspår.

Personligen tror jag att det kommer att bli bättre villkor för soldaterna i NBG då man nog vill ha en bra mix av gammalt och nytt.

Om jag är intresserad? JA, men bara av "rätt" bef. Man skall aldrig säga nej, men jag tror att de som är less på att vi åker ut för lite med våra beredskapsförband kommer att inse att vi nog kommer att åka ut ännu mindre med våra BG. (rotation till KS19 efter genomförd beredskap är väl inte allas drömscenario för BG men kanske det mest sannolika)

En annan sak med NBG är att det är den enda av alla BG som har anmälts till EU som betecknas som medeltung (CV90 mm) övriga nationer ställer upp med olika kombinationer av fallskärms/lätt motoriserade/inf/amf förband. Detta kan vara bra då NBG representerar en unik förmåga (kort insatstid med/för medeltungt förband) men det kan vara svår att skapa den förmågan. De större länderna i EU har valt lättare fb

Det kan bli svårt att få CV90 att flyga till missionsområdet. C130 kan inte lyfta CV90. De flp som kan lyfta CV90 finns inte i FM. Det är osäkert om de flp som FM kan nyttja/låna/leasa/osv för ev tp kan landa på ngn flygplats nära missionsområdet (som kanske ligger i det mörkast Afrika där infrastrukturen kan vara begränsande).
Kanske får vi se en version av BG med lättare fordon typ Galt.
Eller en corebattalion från K3/Amf1 enbart?

Det skall oavsett bli mycket intressant att följa NBGs utveckling och jag hoppas att det blir ett accelationsspår får hela FM mot ett verkligt insatsförsvar.

Alldeles för långt inlägg men så blir det ibland.
harken
Har helt obekräftade uppgifter att BGn skulle motsvara ca 9000m container, vilket skulle som du säger innebära vissa transportproblem. Själv gissar jag att det med cv90 alternativ blir mycket åka båt...

känner ändast till en liten del av enheterna i BGn så vi kan ju komplettera varran.

ett ISTAR-komp
en LBssg

sammanlagt ca 300man.

bara att fylla i smile.gif
svalan
Tack för länken och informationen Kn Glock.
Det var lite mer kött på benen än genomgången vi fick vid muck från LA03, som då var "det senaste".

Personligen så ser jag NBG som en stor möjlighet för hela försvarsmakten. Med rätt utbildning och medel kan konceptet bli mkt lyckat.

Som du skriver så kan det i förlängningen eventuellt generera i ett riktigt insatsförsvar.
arune
Den information vi fick efter LA03 var från I19 om jag inte minns fel, vidare så skulle BG skilja sig från tidigare beredskapsförband genom att man istället för att göra utbildningen och sen ligga i beredskap hemma så ska man i BG befinna sig på förbandet även under beredskap. Att man då ska "jobba" på förbandet, vad hade de tänkt att soldaterna ska göra egentligen?

Jag undrar om det är tänkt att ha support-kompani i beredskap, så många specialbefattningar som de inte kan få tag på "i boden" tror jag de får svårt att lyckas rekrytera dem med den lönen och att de ska bo i boden på logement.

Resonerar jag helt fel?
(Jag ser framför mig några av de äldre förmågor som tjänstgjorde i LA03, som har fru/barn/hund/hus)
Boozysmurf
Jag funderar lite runt åldern inom NBG. Har inte sett nån uttalad åldersgräns men får lite grann uppfattningen att dom i första hand söker yngre? Vad tror ni kommer att vara medelåldern? Om det blir så att man bor på kasern så lär det ju inte direkt locka oss lite äldre, men är det så att dom fixar lgh i aktuell stad och vidare arrangemang utanför tjänsten för familj osv så känns det ju lite lockande..

edit: stava.nu
simon
Söker och söker, tanken är väl att man ska bygga EUBG:s MekBat-kärna kring de tre pansarskyttekompanierna som kommer rycka in på P4/P7/I19 i juli 2006. Då är risken/chansen stor att det blir många yngre, om många yngre kvalificerar sig för tredje termin och söker den.
KD803
QUOTE (arune @ Nov 16 2005, 09:10 ) *
Att man då ska "jobba" på förbandet, vad hade de tänkt att soldaterna ska göra egentligen?

Öva, öva, öva, vårda, vårda, vårda, vårda kanske? Blir svårt för att Värnpliktsrådet att hävda grå arbetskraft eftersom de är anställda, så det kommer nog att finnas saker att göra... Om inte annat så kan de ju eskortera vapentransporter åt HV. ;)
Kn Glock
Värnpliktsrådet har ingenting med anställda beresdkapssoldater att göra.
Det är en facklig fråga.
KD803
QUOTE (Kn Glock @ Nov 16 2005, 10:46 ) *
Värnpliktsrådet har ingenting med anställda beresdkapssoldater att göra.
Det är en facklig fråga.

Det var precis det jag menade. Ber om ursäkt om jag var otydlig.
simon
Vilken facklig organisation kommer beredskapssoldaterna ingå i?
KD803
QUOTE (simon @ Nov 16 2005, 10:52 ) *
Vilken facklig organisation kommer beredskapssoldaterna ingå i?

Officersförbundet ligger väl närmast till hands. De håller på att öppna upp för att bli ett fackförbund för alla i militär uniform.
Mats
Det vore intressant att veta om beredsskapssoldaterna är arbetstidsreglerade eller inte under beredskapen.

Att man är det kan det vara anledningen till att lönen är minskad med 5000?

Någon som vet?
Hotel Charlie One
På P7s hemsida hänvisar man till följande avtal:
http://www.mil.se/attachments/beredskapsavtal_2005.pdf
marcuzt
QUOTE (Boozysmurf @ Nov 16 2005, 09:55 ) *
Jag funderar lite runt åldern inom NBG. Har inte sett nån uttalad åldersgräns men får lite grann uppfattningen att dom i första hand söker yngre? Vad tror ni kommer att vara medelåldern? Om det blir så att man bor på kasern så lär det ju inte direkt locka oss lite äldre, men är det så att dom fixar lgh i aktuell stad och vidare arrangemang utanför tjänsten för familj osv så känns det ju lite lockande..

edit: stava.nu

Som jag har förståt det så blir det nog många unga som kan tänka sig "ge upp" sitt privatliv för detta.
Vet inte ifall det är bra eller dåligt. Men vi har ju utmärkt oss utomlands med duktiga, lite äldre, soldater...
simon
Kan nog bero på att det (låt oss ta mig som exempel) är enklare för mig som kommer vara nymuckad i BG-inriktat förband, utan studieskulder, ingen egen bostad, familj eller annat som håller mig tillbaka, att skriva på för något år extra i grönkläder, än vad det kommer vara för andra av forumets medlemmar, som kommer att ha mycket mer erfarenhet både av livet och det militära, men med studieskulder/lån, arbete, familj och hus att tänka på.

För sådana som mig, så är lönesättningen och så vidare, inte riktigt lika sura som för folk med redan fast inkomst och hus och familj att tänka på.
wigurt
Bara säg vart jag ska skriva på? biggrin.gif fun_icon_nana.gif
knaZen
QUOTE (Kn Glock @ Nov 15 2005, 17:26 ) *
Sämre avtal än under utbildning till US/Registerförband idag. I arvode räknat.

Avtal
http://www.forsvarsforbundet.se/pdf/BSA_05-05-09.pdf
Skillnader

Arvode -5000kr (Slår lite snett)
Skyttelasse ca 21000-5000=ca16000 ca 24% lägre arvode.
KC ca 40 000-5000=ca 35000 ca12.5% lägre arvode.
Exemplet är extremt då detta avtal inte kommer att gälla officerare.
Det finns inget avtal för officerare i nuläget.
Det slår iallafall hårdare mot de som har lägst arvode.

Mat
Det står inget om fri mat????
Vill man betala för mat i MR? särskilt frukost och middag i vplmatsalen brukar ju vara prisvärt,eller!
Kokvrå i alla logement?

Boende
Logement/tält kan man nog läsa mellan raderna

12 hemresor i halvåret. kommer nog att upplevas som lite snålt.

Beredskapsersättning?
Det står det ingenting om men det kanske regleras i ett senare avtal.

Detta avtal kommer troligen att nyttjas för soldaterna som anställs vid mekkomp på P7 som är ett sk accelationsspår.

Personligen tror jag att det kommer att bli bättre villkor för soldaterna i NBG då man nog vill ha en bra mix av gammalt och nytt.

Om jag är intresserad? JA, men bara av "rätt" bef. Man skall aldrig säga nej, men jag tror att de som är less på att vi åker ut för lite med våra beredskapsförband kommer att inse att vi nog kommer att åka ut ännu mindre med våra BG. (rotation till KS19 efter genomförd beredskap är väl inte allas drömscenario för BG men kanske det mest sannolika)

En annan sak med NBG är att det är den enda av alla BG som har anmälts till EU som betecknas som medeltung (CV90 mm) övriga nationer ställer upp med olika kombinationer av fallskärms/lätt motoriserade/inf/amf förband. Detta kan vara bra då NBG representerar en unik förmåga (kort insatstid med/för medeltungt förband) men det kan vara svår att skapa den förmågan. De större länderna i EU har valt lättare fb

Det kan bli svårt att få CV90 att flyga till missionsområdet. C130 kan inte lyfta CV90. De flp som kan lyfta CV90 finns inte i FM. Det är osäkert om de flp som FM kan nyttja/låna/leasa/osv för ev tp kan landa på ngn flygplats nära missionsområdet (som kanske ligger i det mörkast Afrika där infrastrukturen kan vara begränsande).
Kanske får vi se en version av BG med lättare fordon typ Galt.
Eller en corebattalion från K3/Amf1 enbart?

Det skall oavsett bli mycket intressant att följa NBGs utveckling och jag hoppas att det blir ett accelationsspår får hela FM mot ett verkligt insatsförsvar.

Alldeles för långt inlägg men så blir det ibland.

Orka bry sig om pengar. Är väl inte därför man gör det? eller är det bara jag som skiter i stålarna?
Ing
QUOTE (knaZen @ Nov 16 2005, 13:31 ) *
eller är det bara jag som skiter i stålarna?
Jag hoppas det.
Är det ett bra sätt att få tag på bra personal om man har rent usla löner?
Knappast.

Ser ingenting positivt alls med att dumpa lönerna, vilket det verkar vara frågan om här.
Blackadder
QUOTE (Mats @ Nov 16 2005, 11:23 ) *
Det vore intressant att veta om beredsskapssoldaterna är arbetstidsreglerade eller inte under beredskapen.

Att man är det kan det vara anledningen till att lönen är minskad med 5000?

Någon som vet?

Dom ska vara arbetstidsreglerade, mycket riktigt så är det därför lönen är lägre.

/b

vad jag förstår så är CV90 ute mer eller mindre ur bilden, Piirana är det hetaste alternativet just nu.
Märkligt... att man kom på det först nu??

/b
Mats
QUOTE (Blackadder @ Nov 16 2005, 14:35 ) *
Dom ska vara arbetstidsreglerade, mycket riktigt så är det därför lönen är lägre.

/b

Tack. Fast, man kan ju ha åsikter om lönen ändå. Särskilt när det är ett jobb som inte ger särskilt mycket vettig erfarenhet eller är särskilt meriterande och heller inte verkar kunna ge några förmåner senare i livet. Två år i beredskap och en mission är mycket tid för att lägga på något som inte egentligen ger något förutom minnen.

vad jag förstår så är CV90 ute mer eller mindre ur bilden, Piirana är det hetaste alternativet just nu.

/b

Jaha? Bättre än 90an på många sätt, enligt min mening sämre på fler... Vart ska vi få dem ifrån? (Ja... Schweiz såklart men...) Köpa för en bataljon? Leasa i väntan på SEP?
lucky luke
Förut var jag ganska säker på att skriva på för BG, men efter att läst allt detta så har jag börjat tveka, ordentligt. Visserligen är ju mkt rykten men av det jag läst så känns det inte lika lockande längre.
simon
Efter att nyligen ha sett dramadokun "Warriors", så har man kanske också mognat lite i tankarna på det hela. Vill jag verkligen hamna i en sådan situation som de gjorde? Vill man riskera men för livet? osv. osv. ?

Kanske lite konstiga taknar från en 18-åring, men likväl något man starkt måste fundera över.
Blackadder
QUOTE (Mats @ Nov 16 2005, 15:00 ) *

/b

Tack. Fast, man kan ju ha åsikter om lönen ändå. Särskilt när det är ett jobb som inte ger särskilt mycket vettig erfarenhet eller är särskilt meriterande och heller inte verkar kunna ge några förmåner senare i livet. Två år i beredskap och en mission är mycket tid för att lägga på något som inte egentligen ger något förutom minnen.

/b

Jaha? Bättre än 90an på många sätt, enligt min mening sämre på fler... Vart ska vi få dem ifrån? (Ja... Schweiz såklart men...) Köpa för en bataljon? Leasa i väntan på SEP?

vi kan väl byta ett mot ett mot våra övertaliga JAS?.. kanske ett mot två ;)

det korrekta svaret är såklart vet ej, leasa är väl tänkbart?

/b
svalan
knaZen:
Jag hade varit villig att betala pengar innan jag åkte till Liberia. Jag ver oerhört motiverad att åka på mission.

NBG ser jag dock som ett (ev) jobb så länge man utbildas och står på beredskap. Då vill jag ha drägliga omständigheter och pengar på kontot varje månad. Det ser jag inget fel med.
Att vara yrkessoldat bygger på att man får lön för arbete väl utfört.
knaZen
QUOTE (engan @ Nov 16 2005, 21:06 ) *
knaZen:
Jag hade varit villig att betala pengar innan jag åkte till Liberia. Jag ver oerhört motiverad att åka på mission.

NBG ser jag dock som ett (ev) jobb så länge man utbildas och står på beredskap. Då vill jag ha drägliga omständigheter och pengar på kontot varje månad. Det ser jag inget fel med.

Du läste mig nog ganska bra där. Och jag tror det du säger är sant.
Jag har ännu inte fått åka på någon mission, därefter detta tankesätt.
Trogligtvis så ändras det den dagen jag får åka iväg. Om den nu kommer dvs. smile.gif
marcuzt
QUOTE (knaZen @ Nov 16 2005, 21:29 ) *
QUOTE (engan @ Nov 16 2005, 21:06 ) *

knaZen:

Du läste mig nog ganska bra där. Och jag tror det du säger är sant.
Jag har ännu inte fått åka på någon mission, därefter detta tankesätt.
Trogligtvis så ändras det den dagen jag får åka iväg. Om den nu kommer dvs. smile.gif

Jag känner iaf just nu att jag nog kan ta väldigt dålig lön för att få vara med biggrin.gif
Blir ju nästan som vpl då clap.gif
GRK-apan
Är mycket skeptisk till lönerna. Jämför med ett civilt arbete där du offrar lika mycket tid borta från hemmet och vad deras löner ligger på.

Detta är mycket väl jämförbart med att jobba på oljerigg, fiskebåt, bygga tunnlar/ broar osv. Och vi vet ju alla att dom lönerna är inte att leka med.

För vanlig knegarlön; NEJ... Annars, Ja tack väldigt gärna.
lucky luke
Kommer det att vara möjligt att åka på "vanliga" missioner dvs, systemet som används idag, efter att man sparkat igång BG:n? Alltså att om man vill göra utlandstjänst så måste man åka med BG?
simon
Det kommer även i framtiden att finnas "vanliga" rotationsförband, ja.
lucky luke
QUOTE (simon @ Nov 17 2005, 18:30 ) *
Det kommer även i framtiden att finnas "vanliga" rotationsförband, ja.

Tack för svaret, men någon som vet hur det är tänkt om man ska skicka vanliga rotationsförband eller en BG till krisområden, vad avgör det? Ska BG vara en kortsiktig lösning, för att sedan sätta in rotationsförband?
Free Willy
@GRK Apan
Tycker inte att man kan jämföra det med olijerigg m.m. Tycker att det är en rimlig lön för de arbete man kommer att ställas inför under beredskapstiden. Märk väl detta är bara förslag. Under arbetes gång kommer detta att ändras, det kommer säkerligen läggas till förmåner likande som finns i de flesta yrkesarméer. Det är bara att sitta lugnt i båten och vänta.

@lucky luke
Så som jag fattat det kommer BG gör en snabb insats sen drar sig ur efter 3-6 månader i området, under den perioden hinner man rekrytera upp ny pers som ansluter i vanlig ordning, dvs alla 01:or till BG. Ni andra som är mer insatta i ämnet, rätta mig gärna om jag har fel.

Var på P7 härom dagen och lyckades snappa upp ett och annat. Det planeras för fullt inför BGn men inte inför Acc.spår R10 komp. Mycket pga av att Off avtalet inte är klart. Iom detta är endast KC/stf utnämnda. Inga off som tackat ja! Dock börjar komp laget (P7) till BG bli klart. Vad jag förstod efter att ha pratat med några personer som är med var att det är att rekryteringen är precis som vanligt. Om en PC vill ha 80% yxor får han det, men naturligtvis pushar de för de ny muckade. Men som sagt...det kommer nog inte vara så enormt stor skillnad.

Men det kommer att bli intressant!
lucky luke
Satt och funderade på en annan grej här också, om det är så att CV90 är ute ur bilden som någon här skrev, varför ska man då tex plocka hem 9040C från Liberia för att förbereda BG:n?
Kingecho1
QUOTE (lucky luke @ Nov 18 2005, 13:29 ) *
Satt och funderade på en annan grej här också, om det är så att CV90 är ute ur bilden som någon här skrev, varför ska man då tex plocka hem 9040C från Liberia för att förbereda BG:n?

Alla vet ju att det ena benet inom FM inte vet vad det andra gör. :P
KD803
QUOTE (lucky luke @ Nov 18 2005, 13:29 ) *

1. När det beslutet togs så var det fortfarande så att NBG skulle ha 9040C
2. Även nu när så inte är fallet så kan det nog vara dags att plocka hem dem för översyn. De har ju använts lite mer än under värnpliktsutbildningen.
lucky luke
QUOTE (BJE @ Nov 18 2005, 14:09 ) *
1. När det beslutet togs så var det fortfarande så att NBG skulle ha 9040C
2. Även nu när så inte är fallet så kan det nog vara dags att plocka hem dem för översyn. De har ju använts lite mer än under värnpliktsutbildningen.

Nu känns det lite som fel tråd det här, men visst skulle man kunna spara ganska mycket pengar på att låta vagnarna vara kvar i några månader än att ta hem alla 9040C , och ta dit nya 9040B, och sedan även hem med dem, efter bara ett litet tag. Visst, nu är det osäkert hur länge missionerna i Liberia ska hålla på, men det känns som att det finns pengar att spara och inte byta ut vagnarna. Nu när beslutet om CV90 till BG är ändrat.

Nu ska tilläggas att jag inte är så insatt i ämnet, men visst, slitaget på vagnarna är nog ganska häftigt, och kan nog behövas repareras, men några månader till i djungeln klarar dom nog. Speciellt med tanke på att det var tänkt att dom skulle användas till BG.
Free Willy
QUOTE (lucky luke @ Nov 18 2005, 14:37 ) *
Nu känns det lite som fel tråd det här, men visst skulle man kunna spara ganska mycket pengar på att låta vagnarna vara kvar i några månader än att ta hem alla 9040C , och ta dit nya 9040B, och sedan även hem med dem, efter bara ett litet tag. Visst, nu är det osäkert hur länge missionerna i Liberia ska hålla på, men det känns som att det finns pengar att spara och inte byta ut vagnarna. Nu när beslutet om CV90 till BG är ändrat.

Nu ska tilläggas att jag inte är så insatt i ämnet, men visst, slitaget på vagnarna är nog ganska häftigt, och kan nog behövas repareras, men några månader till i djungeln klarar dom nog. Speciellt med tanke på att det var tänkt att dom skulle användas till BG.

Jo du kanske har rätt i det du säger. Slog mig nu när du började prata om detta att det här med rotationen på fordon, annan mtrl. Hade inte det varit det allra bästa, att varje mission plockar ner den mtrl som de övat med. Det är det ultimata...men absolut inte det mest kostnads effektiva. Blev sjukt imponerad när britterna under KS06 drog ur en bataljon från Pristina sen landsatte allt igen. Det är väl ändå så det ska gå till.
KD803

Just den osäkerheten gör ju att man någon gång måste fatta ett beslut. Visst, nu kanske LA05 blir sista missionen. Men det börjar redan glunkas om LA06 och vad händer om det blir en LA07 och LA08 också? När ska man plocka hem vagnarna? När de faller i bitar?
Nu ska tilläggas att jag inte är så insatt i ämnet, men visst, slitaget på vagnarna är nog ganska häftigt, och kan nog behövas repareras, men några månader till i djungeln klarar dom nog.

Med reservation för att jag inte vet exakt vad de kan göra på plats, så blir det betydligt billigare med förebyggande underhåll än med avhjälpande. Dvs, man sparar pengar på att byta ut delar innan de går sönder. Hur skicket är på fordonen i Liberia kan jag dock inte säga, men det kan mycket väl vara så att det blir billigare att ta hem 9040C nu och skicka ner 9040B, om man därigenom får en billigare underhållskostnad på Caesar.
Speciellt med tanke på att det var tänkt att dom skulle användas till BG.

Fast nu skulle de ju inte gå direkt från LA till NBG utan att passera gå, dvs översyn. Det minsta de kommer att kräva torde vara "alla REMIs moder".
lucky luke
QUOTE (BJE @ Nov 18 2005, 14:59 ) *
Hur skicket är på fordonen i Liberia kan jag dock inte säga, men det kan mycket väl vara så att det blir billigare att ta hem 9040C nu och skicka ner 9040B, om man därigenom får en billigare underhållskostnad på Caesar.

Kan mycket väl vara så, men om nu LA05, vilket bestämms inom en ganska snar framtid, blir sista, så har beslutet att byta ut vagnarna för en 8 månader lång mission varit förhastat, tror jag. Hade BG fortfarande varit med i bilden så hade det varit en annan sak, och ja, en remi (läs: jag skulle inte vilja göra den) skulle varit på sin plats.
simon
Och vilken källa på att det till 100% inte blir några 9040C till BG?
lucky luke
Bara rykten, vad jag har hört, vissa som påstår det längre upp i tråden.

Men om nu så skulle vara fallet, att man tar bort 9040C därav diskussionen.
simon
Tycker det är lite svårt för mig att "köpa" att FM först köper in/leasar Piranha-vagnar för en hel bataljon, och därefter skickar dem till en större oroshärd, bara månader efter införskaffandet. Kommer kompetensen på vagnarna vara tillfredsställande, tillåter ekonomin det? osv. osv. Själv kommer jag personligen även i fortsättningen se 9040C som huvudvagn till NBG, innan alternativ presenteras.

smile.gif
Sgt1clHansson
QUOTE (simon @ Nov 18 2005, 16:35 ) *
Tycker det är lite svårt för mig att "köpa" att FM först köper in/leasar Piranha-vagnar för en hel bataljon, och därefter skickar dem till en större oroshärd, bara månader efter införskaffandet. Kommer kompetensen på vagnarna vara tillfredsställande, tillåter ekonomin det? osv. osv. Själv kommer jag personligen även i fortsättningen se 9040C som huvudvagn till NBG, innan alternativ presenteras.

smile.gif

Fast med KRAVET att vara Operativa 10dagar efter framåt, kombinerat med KRAVET att den egna logistiken skall lösas inom ramen för respektive Battle Group så kanske CV9040 inte ens är Ett alternativ.
arune
QUOTE (simon @ Nov 18 2005, 17:35 ) *

smile.gif

Du har en mycket bra poäng här, jämför lite med Liberia-missionerna där det varit svårt för FM att få tag på mekaniker till cv90, trots att sådan personal har utbildats länge i Sverige.
Limp
QUOTE (arune @ Nov 18 2005, 17:54 ) *
QUOTE (simon @ Nov 18 2005, 17:35 ) *

smile.gif

Du har en mycket bra poäng här, jämför lite med Liberia-missionerna där det varit svårt för FM att få tag på mekaniker till cv90, trots att sådan personal har utbildats länge i Sverige.

Vet inte hur en rep-grupp ser ut i vanliga fall men borde det inte gå att lösa genom att det ingår fler tekniska officerare(som är utbildade på fordonet) än vanligt?
Dexter
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 18 2005, 17:19 ) *
Fast med KRAVET att vara Operativa 10dagar efter framåt, kombinerat med KRAVET att den egna logistiken skall lösas inom ramen för respektive Battle Group så kanske CV9040 inte ens är Ett alternativ.

Informationen jag har fått gör gällande att all utrustning/personal inte behöver vara operativa inom 10 dagar. Man överväger att kunna skicka det lätta skyttekompaniet ev förstärkt av skyttebataljonen till fots för att ta/skydda en flygplats/hamn för att sedan flyga/skeppa in resten av den lätta utrustningen/soldaterna och inom 30? dagar anlända med den tunga utrustningen/resten av Battlegroupen. Om läget är så att det behövs mer folk så är ju tanken att den aktiva Battlegroupen ska lösa sin uppgift i upp till 6? månader för att sedan bli avlösta av de registerförband som EU-länderna har ställt till EU's förfogande. IA var ett sådant. Är det gott om tid så hinner man säkert sätta igång den vanliga rekryteringen och utbildningen.

/Dexter
arune
QUOTE (Limp @ Nov 18 2005, 18:59 ) *
QUOTE (arune @ Nov 18 2005, 17:54 ) *

Vet inte hur en rep-grupp ser ut i vanliga fall men borde det inte gå att lösa genom att det ingår fler tekniska officerare(som är utbildade på fordonet) än vanligt?

Min gissning är att det är ännu svårare att få med dem på mission, så länge som de inte får sin grad och lön, (alla officerer vill vara chefer). Jag tror också att det är brist på teknisk personal i de flesta grenar.
simon
QUOTE (Dexter @ Nov 18 2005, 18:00 ) *
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 18 2005, 17:19 ) *

Informationen jag har fått gör gällande att all utrustning/personal inte behöver vara operativa inom 10 dagar. Man överväger att kunna skicka det lätta skyttekompaniet ev förstärkt av skyttebataljonen till fots för att ta/skydda en flygplats/hamn för att sedan flyga/skeppa in resten av den lätta utrustningen/soldaterna och inom 30? dagar anlända med den tunga utrustningen/resten av Battlegroupen. Om läget är så att det behövs mer folk så är ju tanken att den aktiva Battlegroupen ska lösa sin uppgift i upp till 6? månader för att sedan bli avlösta av de registerförband som EU-länderna har ställt till EU's förfogande. IA var ett sådant. Är det gott om tid så hinner man säkert sätta igång den vanliga rekryteringen och utbildningen.

/Dexter

Så har jag också uppfattat det.
Sgt1clHansson
@Dexter & Simon

Men om NBG inte kan vara operativ snabbare än tidigare beredskapsförband så måste man ju ställa frågan vad skillnaden är mot tidigare styrkor.
Saknar vi förmågan att snabbt sätta in en operativ styrka av medeltung karaktär, så är det ju bättre att nyttja fordonssystem som gör att NBG kan agera med en stor numerär styrka så fort som möjligt och inte bara vara begränsade till att försvara ett "brohuvud"-
simon
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 18 2005, 19:23 ) *
@Dexter & Simon

Men om NBG inte kan vara operativ snabbare än tidigare beredskapsförband så måste man ju ställa frågan vad skillnaden är mot tidigare styrkor.

Javisst, det gör jag med.

Frågan är om man gör det, på de ställen där det ger effekt.
Jag tror inte att en masshysterisk leasning av Piranhor/(liknande utländska system som inte redan finns inom FM) är en lösning. Tror du/ni?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.