Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG - är du intresserad?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2
BARBIE
kan någon berätta för mig var det här rycktet om att cv90 inte skulle ingå BG:n kommer ifrån!!! Verkar ju vara helt taget från luften.
Kn Glock
"Ryktet"Kommer ifrån handläggare på HKV.
Man tittar på ett flertal lösningar.
Bla att utbilda NBG på fler än ett fordon i syfte att kunna skräddarsy/anpassa förbandet till den mission som blir aktuell.

HKV skall redovisa lösninngar för Fö nu i slutet på hösten. Då lär det publiceras.

Löst spekulerande kring dessa lösningar

a Grund alt

Core battalion med 2st CV90C mekskkomp+ 1 komp ur LBB(K3)
+Combat Support och Combat Service support (ISTAR /Ledning/Logistik/understöd)

b Lätt alt

Core battalion med 2st Galt skkomp+ 1 komp ur LBB(K3).
+Combat Support och Combat Service support (ISTAR /Ledning/Logistik/understöd)

Det är väl dumt att låsa sig vid ett koncept.

I övrigt så var det rätt att ta hem CV90C till NBG och det kommer at utbildas på dessa. Dock är det inte säkert att de åker med förbandet.

En annan lösning är att de tunga fordonen går på köl och att man byter fordon under mission. Kanske inte det smidigaste men det går ju om insatsen är ca 120 dagar.

Om det finns gott om tid att rekrytera då skall inte BG nyttjas i första hand.
Detta är en exklusiv resurs för snabba lägen.
Men det kan ju vara så att man har helt andra ideer på HKV denna veckan
simon
Trodde det skulle vara 3 styck skyttekompanier utöver LB-skvadronen. Undrar vilket mekförband som utesluts ur BG-jobbet...
Knekt
QUOTE (simon @ Nov 18 2005, 18:39 ) *
QUOTE (Dexter @ Nov 18 2005, 18:00 ) *

QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 18 2005, 17:19 ) *

Fast med KRAVET att vara Operativa 10dagar efter framåt, kombinerat med KRAVET att den egna logistiken skall lösas inom ramen för respektive Battle Group så kanske CV9040 inte ens är Ett alternativ.

Informationen jag har fått gör gällande att all utrustning/personal inte behöver vara operativa inom 10 dagar. Man överväger att kunna skicka det lätta skyttekompaniet ev förstärkt av skyttebataljonen till fots för att ta/skydda en flygplats/hamn för att sedan flyga/skeppa in resten av den lätta utrustningen/soldaterna och inom 30? dagar anlända med den tunga utrustningen/resten av Battlegroupen. Om läget är så att det behövs mer folk så är ju tanken att den aktiva Battlegroupen ska lösa sin uppgift i upp till 6? månader för att sedan bli avlösta av de registerförband som EU-länderna har ställt till EU's förfogande. IA var ett sådant. Är det gott om tid så hinner man säkert sätta igång den vanliga rekryteringen och utbildningen.

/Dexter

Så har jag också uppfattat det.

Jag har uppfattat det så att det här är den svenska tolkningen av 10-dagarsregeln. En tolkning vi forcerat fram eftersom vi helt enkelt inte klarar av att ha ens större delen av BG på plats inom 10 dagar.

Jag är inte helt övertygad om att EU ser det på det viset.

Det luktar Swerap om NBG.
BARBIE
@ Kn glock

Tack för svaret.

@ Simon
I19 och P7 kommer att ha mek komp medan P4 kommer att ha cs,css komp.
simon
Det var ju tråkigt att höra... :(
Free Willy
QUOTE (simon @ Nov 19 2005, 14:11 ) *
Trodde det skulle vara 3 styck skyttekompanier utöver LB-skvadronen. Undrar vilket mekförband som utesluts ur BG-jobbet...

QUOTE (BARBIE @ Nov 19 2005, 18:24 ) *

Sen ska man inte glömma att det kommer finnas "spök-komp" ala 30 dagars beredskap. Det jag menar är att det kommer listor med folk som tackat ja men som inte utbildats...som vid kris skulle kunna kallas in.
wigurt
Hur blir de med tanks i den svenska delen av NBG? dry.gif
Knekt
QUOTE (wigurt @ Nov 20 2005, 15:21 ) *

Tanks? Vad är "tanks"? happy.gif
simon
QUOTE (Free Willy @ Nov 20 2005, 14:06 ) *
QUOTE (simon @ Nov 19 2005, 14:11 ) *

QUOTE (BARBIE @ Nov 19 2005, 18:24 ) *

Sen ska man inte glömma att det kommer finnas "spök-komp" ala 30 dagars beredskap. Det jag menar är att det kommer listor med folk som tackat ja men som inte utbildats...som vid kris skulle kunna kallas in.

Öh, vad menar du nu?
wigurt
QUOTE (Knekt @ Nov 20 2005, 17:51 ) *
QUOTE (wigurt @ Nov 20 2005, 15:21 ) *

Tanks? Vad är "tanks"? happy.gif

sad.gif
tanks=stridsvagnar sad.gif vet väl alla :P
Free Willy
QUOTE (simon @ Nov 20 2005, 19:03 ) *
Öh, vad menar du nu?

Jo det jag menar är att de förband som kommer att stå i den tänkta 10 dagars beredskapen är de som BARBIE samt övriga har rabblat upp. Hela BG kommer antagilgen inte står i 10 dagars beredskap utan övriga kommer att ingå i 30 dagars beredskapsavtalet (samma som de ordinari beredskapsförbanden). Det är kanske inte ens säkert att all personal ingående i 30 dagars beredskapen kommer att ha utbildats utan bara rekryterats. På så sätt kommer det finnas en pol av människor som vill åka och som man med kort varsel kan "rekrytera".

Fortfarande ganska luddigt men jag hoppas att jag har gett klarhet i lite.
simon
Så man ska ge dem en snabb 30-dagars utbildning, i händelse av att BG:n skickas iväg då?

Låter dumt, tycker jag...
Free Willy
QUOTE (simon @ Nov 21 2005, 08:57 ) *
Så man ska ge dem en snabb 30-dagars utbildning, i händelse av att BG:n skickas iväg då?

Har ingen aning om hur de tänkt lösa det men...visst det kanske blir en lösning.
Kingecho1
QUOTE (simon @ Nov 21 2005, 08:57 ) *

Kanske betydligt billigare än att ha 250 pers till i lönelistorna??

Ibland så måste man mätta munnen efter matsäcken!

FN1.gif
Knekt
QUOTE (Free Willy @ Nov 20 2005, 22:49 ) *
QUOTE (simon @ Nov 20 2005, 19:03 ) *

Öh, vad menar du nu?

Jo det jag menar är att de förband som kommer att stå i den tänkta 10 dagars beredskapen är de som BARBIE samt övriga har rabblat upp. Hela BG kommer antagilgen inte står i 10 dagars beredskap utan övriga kommer att ingå i 30 dagars beredskapsavtalet (samma som de ordinari beredskapsförbanden). Det är kanske inte ens säkert att all personal ingående i 30 dagars beredskapen kommer att ha utbildats utan bara rekryterats. På så sätt kommer det finnas en pol av människor som vill åka och som man med kort varsel kan "rekrytera".

Fortfarande ganska luddigt men jag hoppas att jag har gett klarhet i lite.

Och här någotnstans kommer Sverige misslyckas i sitt åtagande.
Sgt1clHansson
Politiskt tryck ändrar NBG´s sammansättning till Bara 1 90komp, och 2 Galt komp.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

"Peaceenforcment my ass"
Born
Förutom försämrat skydd så blir det ju en klart sämre eldkraft, men den delen kanske inte är så politiskt korrekt att mämna? Lutar mer åt att NBG blir peacekeepers och övriga delar av BG får ta hand om enforcement, kanske lika bra det...
svalan
Läste detta jag med.
Som jag förstod det så handlar det inte om pengar utan det logistiska problemet med strf 90.
Det är nog vettigt.
Men som jag uppfattade det så stod NBG:n för en ganska slagkraftig del jämfört med övriga BG. Om det inte bara är jag som har fått för mig det så leder det till frågan...

Hur ser övriga BG:s ut mtrl-mässigt?
Vad för typ av fordon och truppslag kommer övriga BG:s bidra med?

Har NBG förresten fått några riktlinjer hur den ev. kommer att användas?

Fler frågor:
Vet någon i dagsläget hur ett galtkompani ser ut?
Tänker på både personal och mtrl.
Born
Nog borde det vara möjligt att klämma in ett par 90or i en AN124-100? Har ju leasats förr för att snabbt flytta fordon. Är man först på plats bör man väl ha en del eldkraft och skydd så man kan börja verka istället för att bara säkra. Men vad vet jag min arme sate.
Kostnaden för att leasa ett par 124or som flyger luftbro mellan svedala och Xxxxxx borde vara försvarbar om det nu är så bråttom att man inte kan ta vagnarna sjövägen.
Kn Glock
Hyra AN plan är ju nice men det finns inte så stora flygplatser överallt inom 600 mil från Bryssel.

Civila Fraktflygplan vill inte landa i stridszoner.

Lösningen heter militära lastflygplan.

Sverige har inga (som tar CV90).

Dom är dyra.

Trots att NBG "bara" har ett tungt kompani så är det fortfarande den tyngsta BG av alla som kommer att ställas till EU:s förfogande.

Alla andra BG består i dagsläget på pappret av lätt infanteri/amfibe(marines)/fallskärmsförband eller kobinationer av ovanstående.

Alla andra kanske inte har tänkt helt fel. Snabbheten i insatsen är mycket viktig. Tyngre resurser bör också vara tillgängliga snabbt. Både båt och flyg tp bör vara spelkort innan insatsområdet är spikat.

Ett logistiskt dilemma av rang. Sen att politik ger det ytterligare en ny dimension gör ju bara spelet ännu mer intressant.7.gif

min fem...
KD803
QUOTE (Kn Glock @ Jan 1 2006, 17:08 ) *
Trots att NBG "bara" har ett tungt kompani så är det fortfarande den tyngsta BG av alla som kommer att ställas till EU:s förfogande.

Alla andra BG består i dagsläget på pappret av lätt infanteri/amfibe(marines)/fallskärmsförband eller kobinationer av ovanstående.

Alla andra kanske inte har tänkt helt fel. Snabbheten i insatsen är mycket viktig. Tyngre resurser bör också vara tillgängliga snabbt. Både båt och flyg tp bör vara spelkort innan insatsområdet är spikat.

Skillnaden är väl att inga andra "BG-leverantörer" bygger upp hela sin armé runt sin stridsgrupp. Eftersom vi nu bara ska ha ett antal stridsgrupper även i vårt nationella försvar så får man ju vara tacksam för att de åtminstone innehåller stridsfordon...
Blackadder
QUOTE (BJE @ Jan 1 2006, 17:15 ) *

Skillnaden är väl att inga andra "BG-leverantörer" bygger upp hela sin armé runt sin stridsgrupp. Eftersom vi nu bara ska ha ett antal stridsgrupper även i vårt nationella försvar så får man ju vara tacksam för att de åtminstone innehåller stridsfordon...

Märkligt att man ändrat sig från FM sida från Piirana till GALT, skom jag skrev i den här tråden i mitten på november så var det ju Piirana som var det hetaste alternativet, dom går ju även in i en Tp-84 (möjligen får man väl skruva av lemurtornet va?) Hade dom lätta kompanierna varit utrustade med sådana och galtar istället för softskins så var det ju ett i mitt tycket mycket bättre alternativ.
Sedan måste jag tycka att det var en redig tankevurpa som gjort att man inte fattat att CV-90 o Herca är no-no förens såhär sent i processen.

/b
Krook
QUOTE (Blackadder @ Jan 1 2006, 17:39 ) *
...
Sedan måste jag tycka att det var en redig tankevurpa som gjort att man inte fattat att CV-90 o Herca är no-no förens såhär sent i processen.

/b

Det gjorde man redan för ungefär ett år sedan. Jag fick höra det självklara (?) på en persori.
Då började man tala om kärnan i batstridsgruppen som Infbat i stället för Mekbat. Det har inte nått ut förrän nu bara.

/Krook
KD803
QUOTE (Krook @ Jan 1 2006, 18:05 ) *
Då började man tala om kärnan i batstridsgruppen som Infbat i stället för Mekbat. Det har inte nått ut förrän nu bara.

Tja, då får väl NBG utbildas på I19 då. Eftersom det är vårt enda kvarvarande infanteriregemente. biggrin.gif

Varning! Detta inlägg kan innehålla spår av ironi
Jända

Kan det vara så att sverige helt enkelt inte har tillräckligt med "lätta" förband av den typen som KN Glock nämner? Visst har vi luftburen bataljon men utöver det så finns det väl inte så mycket lätta infanteriförband som är lämpade att skicka med NBG. För mig är det fortfarande lite av ett mysterium vilket förband som skall utbilda och bemanna det andra lätta kompaniet. Missstänker att K3 inte har befälskapaciteten att utbilda och bemanna ytterligare ett kompani, eller?

Det ända jag kan tänka mig är kanske armén jägarbataljon på I19, men dom har dom verkligen rätt erfarenheter för att utbilda ett lätt skyttekompani? Kanske livgardets SSK komp skulle vara ett bättre väl med de utbildar ju vanligvis mekaniserade skyttekompanier/bataljoner.
Kn Glock
Finska BG (i tysk-hollänsk-finska EUBGn) soldater har 5 dagars insatstid? kortare än NGB?

Finska BG soldater är hemförlovade och har 5 dagars att inställa sig (verkar omöjligt)

http://www.forsvarsmakten.fi/paaesikunta/tiedotteet/1757.dsp
Born
5 dagar att inställa sig för tjänstgöring eller 5 dagar tills de ska vara på plats i missionsområdet?
Såvida logistiken klarar av det så är det nog inga problem, personalen är väl den lättaste biten att få på plats.
Sebb
QUOTE (Jända @ Jan 2 2006, 12:56 ) *

Kan det vara så att sverige helt enkelt inte har tillräckligt med "lätta" förband av den typen som KN Glock nämner? Visst har vi luftburen bataljon men utöver det så finns det väl inte så mycket lätta infanteriförband som är lämpade att skicka med NBG. För mig är det fortfarande lite av ett mysterium vilket förband som skall utbilda och bemanna det andra lätta kompaniet. Missstänker att K3 inte har befälskapaciteten att utbilda och bemanna ytterligare ett kompani, eller?

Det ända jag kan tänka mig är kanske armén jägarbataljon på I19, men dom har dom verkligen rätt erfarenheter för att utbilda ett lätt skyttekompani? Kanske livgardets SSK komp skulle vara ett bättre väl med de utbildar ju vanligvis mekaniserade skyttekompanier/bataljoner.

Vad jag har förstått så är det P4 som ska utbilda det lätta skytteförbandet. det är vad jag fick veta på mönstringen när jag blev ditskickad. pansar2.png
Jända
QUOTE (Sebb @ Jan 9 2006, 02:44 ) *
QUOTE (Jända @ Jan 2 2006, 12:56 ) *

Vad jag har förstått så är det P4 som ska utbilda det lätta skytteförbandet. det är vad jag fick veta på mönstringen när jag blev ditskickad. pansar2.png

Ack, jag som hade hoppats lite i smyg på att det skulle bli mitt kära Livgarde wub.gif som skulle sno åt sig den godingen biggrin.gif

Jaje, man får väl vänta på nästa Battle Group eller nåt Malajn.gif
combat
Som sagt var skriver man på
/ combat
simon
QUOTE (Sebb @ Jan 9 2006, 02:44 ) *

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Det lätta skyttekompaniet som skall utbildas av P4 med start januari 2007 utbildas mot en lätt skyttebataljon som skall ingå i insatsorganisationen, tillsammans med andra förband som utbildas på Livgardet.

Det lätta skyttekompani som diskuteras i den här tråden är det som skall sättas upp och utbildas av K3 enkom för ett beredskapsförbands behov (NBG).
marcuzt
QUOTE (combat @ Jan 9 2006, 09:04 ) *
Som sagt var skriver man på
/ combat

Hehe, finns nog många som undrar det smile.gif

Fast jag undrar inte längre, för min flickvän skulle nog bli lite sur ifall jag skulle skriva på :(
Partyman
Rekrytering påbörjad så smått. Officerare söks till Force Headquarters.

Högkvarter för Battlegroup i Enköping
båtsman
[quote name='Blackadder' date='Nov 16 2005, 14:35 ' post='399974']
[quote post='399916' date='Nov 16 2005, 11:23 ' name='Mats']
Det vore intressant att veta om beredsskapssoldaterna är arbetstidsreglerade eller inte under beredskapen.

Att man är det kan det vara anledningen till att lönen är minskad med 5000?

Någon som vet?
[/quote]

Dom ska vara arbetstidsreglerade, mycket riktigt så är det därför lönen är lägre.

Nja, y-off är reglerade vi övriga inte reglerade
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.