Sämre avtal än under utbildning till US/Registerförband idag. I arvode räknat.
Avtal
http://www.forsvarsforbundet.se/pdf/BSA_05-05-09.pdfSkillnader
Arvode -5000kr (Slår lite snett)
Skyttelasse ca 21000-5000=ca16000 ca 24% lägre arvode.
KC ca 40 000-5000=ca 35000 ca12.5% lägre arvode.
Exemplet är extremt då detta avtal inte kommer att gälla officerare.
Det finns inget avtal för officerare i nuläget.
Det slår iallafall hårdare mot de som har lägst arvode.
Mat
Det står inget om fri mat????
Vill man betala för mat i MR? särskilt frukost och middag i vplmatsalen brukar ju vara prisvärt,eller!
Kokvrå i alla logement?
Boende
Logement/tält kan man nog läsa mellan raderna
12 hemresor i halvåret. kommer nog att upplevas som lite snålt.
Beredskapsersättning?
Det står det ingenting om men det kanske regleras i ett senare avtal.
Detta avtal kommer troligen att nyttjas för soldaterna som anställs vid mekkomp på P7 som är ett sk accelationsspår.
Personligen tror jag att det kommer att bli bättre villkor för soldaterna i NBG då man nog vill ha en bra mix av gammalt och nytt.
Om jag är intresserad? JA, men bara av "rätt" bef. Man skall aldrig säga nej, men jag tror att de som är less på att vi åker ut för lite med våra beredskapsförband kommer att inse att vi nog kommer att åka ut ännu mindre med våra BG. (rotation till KS19 efter genomförd beredskap är väl inte allas drömscenario för BG men kanske det mest sannolika)
En annan sak med NBG är att det är den enda av alla BG som har anmälts till EU som betecknas som medeltung (CV90 mm) övriga nationer ställer upp med olika kombinationer av fallskärms/lätt motoriserade/inf/amf förband. Detta kan vara bra då NBG representerar en unik förmåga (kort insatstid med/för medeltungt förband) men det kan vara svår att skapa den förmågan. De större länderna i EU har valt lättare fb
Det kan bli svårt att få CV90 att flyga till missionsområdet. C130 kan inte lyfta CV90. De flp som kan lyfta CV90 finns inte i FM. Det är osäkert om de flp som FM kan nyttja/låna/leasa/osv för ev tp kan landa på ngn flygplats nära missionsområdet (som kanske ligger i det mörkast Afrika där infrastrukturen kan vara begränsande).
Kanske får vi se en version av BG med lättare fordon typ Galt.
Eller en corebattalion från K3/Amf1 enbart?
Det skall oavsett bli mycket intressant att följa NBGs utveckling och jag hoppas att det blir ett accelationsspår får hela FM mot ett verkligt insatsförsvar.
Alldeles för långt inlägg men så blir det ibland.