QUOTE (The Swede @ Nov 4 2005, 22:54 )

Det finns ett antal civilt ägda ak5 i Sverige.
Under 80-talet sköt jag automatkarbin i en skytteförening och ordföranden i den föreningen var även vapenhandlare. Han hade själv en ak5 och hade sålt ett tiotal till andra skyttar i landet.
Dessa vapen köptes direkt från tillverkaren.
Vad dagens vapenlagar säger om civila automatkarbiner för målskytte vet jag inte men då gick det bra.
Jag har själv sålt en hylsfångare till en ak5 till en samlare i USA som hade en tidig version av ak5 i sin samling.
The Swede

Nix, det samlaren i USA har är en överdel (upper receiver) till en FN FNC som varit försöksvapen i Sverige. En viss handlare i Sverige sålde ett parti sådana (de flesta var väldigt slitna) till Sarco Inc. i USA. Underdelen (lower receiver) faller under helautoförbudet och kan inte importeras, dessa ligger vad jag vet kvar i handlarens källare.
Det finns inga (gröna) "riktiga" AK5 i USA, i varje fall inte i civilia händer. Vad någon myndighet i USA kanske har fått/köpt/bytt till sig är en annan sak.
Vad gäller AK5 i Svenska civila händer så är uppskattningen ungefär 25 stycken. Jag hade en av dessa men sålde den för två år sedan för att finansiera någonting roligare

//Collector