Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Krigsbro 2000?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Maskirovka
I slutet av 80-talet/början 90 gjorde en släkting till mig värnplikten på Ing1 i Tälje. Han och hans kamrater pysslade med att dagarna i ända montera upp en bro som han tror kallades för Krigsbro 2000 (han är osäker). Det var en prototyp då och hans gäng fick åka land och rike runt för att sätta upp bron på olika ställen och testa den.

Bron hängde fritt i luften (ingen flytpontonbro) och en grupp (8 man?) kunde på relativ kort tid sätta upp bron som kunde vara 100 meter lång. Som jag fattade det hela hade man först ett rejält fundament varifrån man sköt ut brodel efter del, mycket hydraulik och sånt antar jag.

Det finurliga var väl det att bron kunde vara lång och byggas upp på kort tid av få gubbar.

Han undrade vad som hände med den prototypen, om bron idag används av ingenjörstrupperna.

Är det någon här som vet vilken bro jag snackar om och om den används idag?

Mvh Maskirovka
Ing
Det låter som KB5, men det blir inga 100 meter av den.
Kan det stämma, om du letar lite efter den?
Maskirovka
QUOTE (Ing @ Nov 2 2005, 14:02 ) *

Är det samma som balkbro 2? Det var den enda bro jag hittade på mil.se när man kollar på Ing 2 och det gav inte mycket. Jag tror min släkting har kvar instruktionerna och sådant från lumpartiden, jag ska be honom leta upp dom. Han var tämligen säker på att den kunde byggas rejält lång.

Dom byggde även pontonbroar och testade en ny prototyp på pontonbro-skenmål. Problemet med skenmålet var att den kunde blåsa iväg/sönder när det kom kraftiga vindar. Dom löste det enkelt genom att fästa uppochnedvända "paraplyer/fallskärmar" i bron under vattenytan. Om vinden då tog bron och den tenderade att lyfta så vecklades skärmarna ut och bron stannade kvar.

QUOTE (Ing @ Nov 2 2005, 14:02 ) *

Nu hittade jag en del om KB5, det ser ut som den men jag ska fråga ändå. Används den bron som standard inom försvaret nu? Är det något av en succé?
Fj Fjun
KB5 finns/fanns i en prov version där man kan förlänga den i det oändliga (nåja), med hälp av mobila stödpelare. Jag tror! att den kallades för KB6.

Nu har jag bara sett fina bilder av den hos C. KB5 Pluton på Ing2 (2.Komp) men den fanns iallafall på prov.

Nej BB2 är en helt annan historia..
Lundin
Yep, Kb 5 används idag (maxlängd 48 m). Jag låg på Kb 5-plut på Ing 2 02/03, och då höll utvecklingsavdelningen fortfarande på med en uppföljare som vad iaf jag hört går/gick under beteckningen Kb 6. Tror emellertid att arbetet med att utveckla och testa bron gick så väldans fort p.g.a. resursbrist. Hur som helst, principen för Kb 6 var att man hade nån slags vagn med kran som kunde röra sig ovanpå den färdigbyggda bron och därigenom transportera fram och montera nästa sektion.
samband
Jag muckade i april från Ing 2. Nu hade jag inte så mycket att göra med broarna mer än att jag åkte över dem för jag var ledningsgrpch. Men de som användes när jag låg inne var kb 5, balkbro 2 och däcksbro 200.

I Ing 2:s minnesböcker finns även bl a fast bro 2000, kb 6,7 och 8. Stort tack till alla brobyggare som slet för att vi skulle kunna komma fram. clap.gif
The Swede
KB6 under utbyggnad:

Färdig bro som trafikeras av en strv 122:

Bron är såvitt jag vet fortfarande på prototypstadiet.
Projektet påbörjades 1995 det fanns inga beslut om anskaffning när jag jobbade på Ing2.
Enligt Göta Ingenjörkårs minnesbok fanns det 1998 materiel för att bygga ca 150 m bro på fyra mellanstöd.

The Swede pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.