Help - Search - Members - Calendar
Full Version: JarHead
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
BekAss
http://www.jarheadmovie.com/welcometothesuck.html

några tankar om filmen? Tror själv att den kommer vara väldigt lik "full metal jacket".
Men succé tror jag iafs inte direkt på, fast den här Donnie Darko killen är iofs med men tror inte det hjälper filmen speciallt mycket.

Nån som har hört om någon release i Sverige?
Pete
QUOTE (BekAss @ Oct 30 2005, 21:02 ) *
http://www.jarheadmovie.com/welcometothesuck.html

några tankar om filmen? Tror själv att den kommer vara väldigt lik "full metal jacket".
Men succé tror jag iafs inte direkt på, fast den här Donnie Darko killen är iofs med men tror inte det hjälper filmen speciallt mycket.

Nån som har hört om någon release i Sverige?

Jag har läst boken så det ska bli intressant att se filmen också.

Ska komma på bio 20 januari 2006 enligt imdb.com.
BekAss
jasså, det finns alltså en bok också.
VMI2002
Boken har blivit rosad av kritiker har i USA.

Forvanta er dock inte en vanlig krigsfilm. Boken handlar i stort om vad som hander med unga man som man foser ihop i en starkt sammansvetsad grupp....
Solon
Boken är väldigt bra, mycket därför att den är så annorlunda mot vad man väntat sig.

Oftast när man hör/läser om marinkårs soldater så är det väldigt mycket kår anda och stolthet och här kommer sen anthony swafford och säger att kåren i daglig mun kallas "the big suck"...

Läs boken, den är riktigt bra.
Pbmin
Har också läst boken och kan rekomendera den. Kanske inte så mycket action utan mer en skildring av hur ett gäng 20 åringar hanterar situationen som råder...Kan beställas ganska billigt från adlibris har jag för mig.
Adam Wilhelm
Här: http://www.socnetcentral.com/finns en 11 sidor lång tråd med BTDT som inte direkt stödjer Swoffards bok.
VMI2002
Jag var och sag Jarhead igar. Den kan jag klart rekommendera!!!

Det ar, som sagt, ingen krigsfilm utan handlar mer om vad unga man med mkt testosteron gor for "bus" tillsammans.

For ovrigt sa foljer den boken ratt val - aven om man inte forstar manga av sakerna om man inte har last boken....
TeLu
Finns boken på svenska om så vad heter den
VMI2002
Jag tror inte boken finns pa svenska. Sa det blir till att anvanda sin skolengelska.

Arligt talat - manga oversattningar av engelska och amerikanska bocker ar valdigt daliga....
BARBIE
Ja den kan iallafall vara värd att se, så nästa vecka så!
Beazt
Jag såg Jarhead igår och jag måste nog säga att jag var besviken man trode det skulle vara en modernare Full Metal JAcket men det är det defenetift inte... sad.gif
Telewaffe
QUOTE (Beazt @ Jan 8 2006, 06:53 ) *
Jag såg Jarhead igår och jag måste nog säga att jag var besviken man trode det skulle vara en modernare Full Metal JAcket men det är det defenetift inte... sad.gif

Hur skulle någon kunna lyckas återskapa/likna en Kubrick-film?
Beazt
QUOTE (Telewaffe @ Jan 8 2006, 11:41 ) *

Hur skulle någon kunna lyckas återskapa/likna en Kubrick-film?

HEHHE...sant
Dweezil
Såg filmer igår och jag får nog hålla med Beazt unsure.gif
fillefalle

menar du att du har laddat ner den!!?? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Beazt
QUOTE (filipkrigare @ Jan 8 2006, 18:09 ) *

menar du att du har laddat ner den!!?? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Den frågan kan jag inte svara på ph34r.gif
david_88
Jarhead har premier på SF i sverige den 13 januari, altså på fredag!
Vinter
Tja, jag var på premiären av Scream 2 ett halvår innan den släpptes i sverige, men det var ett tag innan p2p blev populärt.
Tigern
Jag såg Jarhead igår, hade inte så höga förväntningar, men lyckas ändå bli en aning besviken.
Det var tur att man inte lagt ut 90 spänn för att se den på bio. Den hade väl sina poänger, men jag kan inte rekomendera den. Den får bara 2 kanoner av 5...
Kimster
Någon FMJ är den inte, inte någon BHD heller.. men annars ett sjysst drama på soldatnivå.

3 filmjölkspaket av 5
Beazt
Får nog hålla mig till Band Of Brothers och Full Metal Jacket.

Kimster vad är BHD?? camo.gif
SISU
Skojar du ?
BHD = BlackHawk Down .
Beazt
QUOTE (SISU @ Jan 12 2006, 23:16 ) *
Skojar du ?
BHD = BlackHawk Down .

Dhoo Beazt bash.gif Beazt sad.gif
Vinter
Jarhead fick 4/5 i SvD. Journalisterna verkar gilla den.
eskil
QUOTE (Vinter @ Jan 13 2006, 11:40 ) *
Jarhead fick 4/5 i SvD. Journalisterna verkar gilla den.

Fick bara 2/5 i Stockholm City...
Beazt
Det Film kritiker gillar, gillar oftas inte av resten av befolkningen och Vise versa.
Ignis nitidus
Jag tycker det var en bra film

4 sandlådor av 5 får den
Elstot
Precis vart och sett den. Tyckte den var en bra och annorlunda krigsfilm. Fick mig att tänka till en kort stund.

Fyra fallskärmar av fem
Kenny
Precis klarsedd. Mycket bra film! Ett annorlunda perspektiv på kriget. Att följa med den enskilde soldaten i hans tankar och att se kriget genom hans ögon var intressant! Skön film med lite action men ändå med en hel del spänning! Rekommenderas
atiko
Snyggt filmad film som ger ett lite ovanligare perspektiv på saker och ting. Skapar som sagt lite tankar när man ser den. Helt klart en sevärd film.
utter
Håller med atiko! Snygg film som rör om lite bakom pannbenet. Helt klart godkänd.
svalan
Såg den också igår.

Den var varken eller för mig. För lite action för att vara action och för lite eftertanke för att ha någon känsla. Tyckte inte den rörde om just nått i pannbenet. Det finns andra "krigsfilmer" som gör det mycket mycket bättre. Det som var bra var en del av den skildrade soldathumorn. Berättarröst i jag-form var också ett plus.

Tyckte inte den skildrade soldatlivet så bra som jag hade hoppats och läst. Alla fördomar som civila har om vad soldater gör späddes på ytterligare och blev bara överdrivet. Filmen höll fin klass under första tredjedelen tycker jag. Sen kändes det som om man lessnade på att hålla samma kvalitét tiden ut...

Håller dock med om att den var snyggt gjort. Bra effekter och fint filmad. Fina moves av skådisarna också med vapen, handgrepp mm.

2 av 5 får den.
arvid_eriksson
kommer antagligen se den eftersom jag ändå har en massa gratisbiljetter liggandes
Blue52
Småerotisk Prickskytteporr , filmen "Sniper" är dock överlägsen.

Men helt klart sevärd.
Bigskill
Såg den också!

Bra film! Se den!

gasmask.gif gasmask.gif gasmask.gif gasmask.gif camo.gif
Steken
Tyckte filmen var mycket bra. Trots avsaknaden av krigande. Defenetivt en av de bättre nya filmerna det senaste året.
MatsN
Håller med senare skribenter, och skiljer mig ifrån de första;

Anser att filmen var mycket bra. =)

9 ålderdomshem av 10
Telewaffe
QUOTE (engan @ Jan 15 2006, 11:26 ) *
Såg den också igår.

Den var varken eller för mig. För lite action för att vara action och för lite eftertanke för att ha någon känsla. Tyckte inte den rörde om just nått i pannbenet. Det finns andra "krigsfilmer" som gör det mycket mycket bättre. Det som var bra var en del av den skildrade soldathumorn. Berättarröst i jag-form var också ett plus.

Tyckte inte den skildrade soldatlivet så bra som jag hade hoppats och läst. Alla fördomar som civila har om vad soldater gör späddes på ytterligare och blev bara överdrivet. Filmen höll fin klass under första tredjedelen tycker jag. Sen kändes det som om man lessnade på att hålla samma kvalitét tiden ut...

Håller dock med om att den var snyggt gjort. Bra effekter och fint filmad. Fina moves av skådisarna också med vapen, handgrepp mm.

2 av 5 får den.

Håller med på alla punkter. Dock tycker inte jag att det var särskilt bra effekter och bra filmat, men den är iallafall helt klart sevärd.

2 kastruller av 5

Men som sagt, det kanske hade varit mer givande att se om Plutonen istället.
MastY
Snacka om en mängd olika åsikter om filmen. Typ hälften tycker den var dålig och hälften bra. Jag menar, även om alla är olika brukar det ju vara något lite halvt genomgående betyg som man som utomstående kan försöka ta till sig för att bestämma sig om man ska se filmen. Men här säger det ena inlägget att den var hur bra som helst medan nästa person hellre hade legat hemma och sovit. Vad beror det på ? Är det någon speciellt just för denna film eller är blir det alltid så när man ber ett gäng MÖP-ar att recensera en krigsfilm?

Edit: Kanske ska ge mitt betyg!
Hade läst en del av betygen i denna tråd, flest negativa faktiskt, innan jag såg filmen så jag hade inga jätteförväntningar på den men jag tycker den var mycket bra. Jag är ingen filmexpert så jag kan inte analysera filmen men den höll mig underhållad från början till slut.

4 av 5. Den 5:e sparar jag till det alldeles speciella!
marcuzt
QUOTE (MastY @ Jan 17 2006, 23:00 ) *
Snacka om en mängd olika åsikter om filmen. Typ hälften tycker den var dålig och hälften bra. Jag menar, även om alla är olika brukar det ju vara något lite halvt genomgående betyg som man som utomstående kan försöka ta till sig för att bestämma sig om man ska se filmen. Men här säger det ena inlägget att den var hur bra som helst medan nästa person hellre hade legat hemma och sovit. Vad beror det på ? Är det någon speciellt just för denna film eller är blir det alltid så när man ber ett gäng MÖP-ar att recensera en krigsfilm?

Jag tror skillnaden gör sig i detta:
MÖP nr 1 vill se en cool krigsfilm, tycker då att denna är värdelös. Inga skott avlossade och inte så mycket action...
MÖP nr 2 vill se en film, och denna är en bra film smile.gif
svalan
Jag tror skillnaden gör sig i detta:
MÖP nr 1 vill se en cool krigsfilm, tycker då att denna är värdelös. Inga skott avlossade och inte så mycket action...
MÖP nr 2 vill se en film, och denna är en bra film

Där generaliserar du för kraftigt.
Jag ger filmen ett lågt betyg för att den lämnade mig helt oberörd. En bra film lämnar eftertankar och funderingar.
Jag hade läst DN:s review om filmen innan jag själv såg den.
Därför såg jag fram emot en film som skildrade soldatlivet och allt vad det innebär.
Jag var alltså med från början på att det inte handlade om någon mainstream-action.

Vill jag se action tittar jag på en helt annat kategori av filmer. Det finns sjukt många innehållslösa, tråkiga stereotypa krigsactionfilmer.
Christoffer
Av mig får filmen 4/5 fälgar. Filmen är seriös men med en del komiska inslag. Ballar inte ur som en del andra filmer och blir oseriös. smile.gif
lucky luke
Stod och valde mellan den och The Fog... Dumt val, nu såhär i efterhand.
Telewaffe
Har redan skrivit min åsikt om filmen.. Men är det verkligen så att soldaterna där är så JÄVLA barnsliga som de var i filmen? Jag hade inte klarat en minut i det sällskapet..
NordicFear
har precis varit och sett den.
det kändes rejält i krigartarmen rätt så bra vissa delar.

tror den återspeglar ett krig och förbredelser så bra då det för den enskilde soldaten bara är väntan och väntan på att nogåt ska hända.

får 4/5 magasin camo.gif
Steken
QUOTE (Telewaffe @ Jan 18 2006, 22:15 ) *
Har redan skrivit min åsikt om filmen.. Men är det verkligen så att soldaterna där är så JÄVLA barnsliga som de var i filmen? Jag hade inte klarat en minut i det sällskapet..

Barnsliga? Hysteriskt roliga skulle jag vilja kalla det för. En fotbollsmatch i skyddsmask följt av ett fieldf*ck sätter väl sprätt på vilken tråkig dag som helst! Det var ju mycket humorn som bar upp filmen, jag skulle gärna tjänstgöra med sådana där "barnsliga" soldater.
Kataja
Såg den för ett par dagar sedan.

Helt klart sevärd, 4 av 5 mag får den
biggrin.gif
Sgt 1cl HuggyBear
5/5 från mig.
En bra, väldigt bra film.
Rekomenderar den varmt.
Dock är det nog inge film du skall se om du är ung jägar wannabe eller har
Hv komplex....
Bättre än bl.a Den tunna röda linjen.
navy2.gif
GMY
NordicFear
QUOTE (Telewaffe @ Jan 18 2006, 22:15 ) *

det är nästan oundvikligt att det blir så efter ett tag tillsammans då man inte har något att göra. kommer ihåg från lumpartiden att det stundtals var lika roligt.... smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.