Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vintertid
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Yman
Tänkte bara vara snäll och påminna er att det snart är dags att dra TILLBAKA klockan en timme igen.
Söndag 0300 blir alltså söndag 0200.

En Hejdundrande intressant länk i ämnet

//Y
Lindeberg
Jag är lite småglad över att jag inte jobbar natt i natt. Jag brukar känna mig lite småslö sådär framåt 3-tiden, och att ställa tillbaka klockan en timme då kan inte kännas helt uppmuntrande.
Status quo
Jag jobbar natt i natt på arlanda, och nu har jag hört ett elakt rykte om att jag inte får betalt för den extra timmen jag jobbar, är det fortfarande så och gäller det isf även om man bara jobbar natt 2 nätter varannan månad?
Lindeberg
Det är nog arbetsgivaren som väljer.
Vildmannen
Öhh, min nya videobandspelare ställde om sig automatiskt. Hur 17 kunde den göra det? Skickas det ut nån signal via kabelnätet eller 7.gif
eskil
QUOTE (Vildmannen @ Oct 30 2005, 11:47 ) *
Öhh, min nya videobandspelare ställde om sig automatiskt. Hur 17 kunde den göra det? Skickas det ut nån signal via kabelnätet eller 7.gif

En del elektroniska prylar ställer om sig automatiskt. De har blivit programerade att göra det sista helgen i oktober varje år. I en del prylar aktiveras den funktionen genom att man väljer "svenska" för godtycklig inställning, i andra så finns funktionen dold och aktiveras av återförsäljaren innan den säljs i ett land som tillämpar sommartid.

Edit: Det finns en skröna om att klockor ställs om automatiskt genom att elleverantörer höjer/sänker frekvensen i elnätet. Det går att göra så, men då det tar drygt tre dygn att ställa om en timme.
Kanna

Min video synkade klockan mot TV:n jag hade innan, de var av samma märke och när jag satte igång videon och TV:n så blev det automatiskt rätt tid på videon. Har för mig att det hade något att göra med en signal från klockan på text-tv. Min nya TV måste vara igång på den kanal jag har på kanal 1 i minst 5 sekunder för att klockan ska fungera korrekt om den har varit helt avstängd har för mig att även den får en signal från text-tv om vad klockan är. Min nya TV kunde dock inte "prata" med videon så där fick jag korrigera tiden manuellt.
J-Star

För varje region i världen finns det fastställt exakt när sommartid börjar och upphör. Inom Europa exempelvis (undantaget Island) sker övergångarna sista söndagen i mars och sista söndagen i oktober vid klockan 0100 UTC. Så om din video är inställd på svenska samt håller reda på datum så vet den när den skall ställa om.

Ett annat alternativ som nämnts är att videon sneglar på Text TV-signalen.

/J
AdamKalle
QUOTE (Kanna @ Oct 30 2005, 12:58 ) *
Min video synkade klockan mot TV:n jag hade innan, de var av samma märke och när jag satte igång videon och TV:n så blev det automatiskt rätt tid på videon. Har för mig att det hade något att göra med en signal från klockan på text-tv.

Stämmer, åtminstone Panasonic letar upp en lämplig kanal att ställa om klockan med via text-TV. Detta har säkert något med landsinställningen att göra också, tex att den letar upp SVT och synkar klockan mot om man väljer svenska i menyn.
APC-mannen
Jag gick iväg och körde taxi en timme för tidigt i morse. Fint.
NordicFear
QUOTE (APC-mannen @ Oct 30 2005, 21:16 ) *
Jag gick iväg och körde taxi en timme för tidigt i morse. Fint.

vad glad man blir när man upptäcker något sådant. smile.gif
helst ska man på något viktigt möte och upptäcker att det började för en timme sen (omställning till sommartid) alt. man får sitt där och vänta en timme till alla andra börjar dyka upp. :(

been there done that ett par gånger
sleget
En liten minnesregel:

Spring forward, Fall back.
Ing
QUOTE (sleget @ Oct 31 2005, 20:58 ) *
En liten minnesregel:

Spring forward, Fall back.

Eller att man alltid ska dra klockan mot sommaren...
C DK012
Eller DN:s fantastiska minnesregel: På sommaren - fram med grillen, på vintern - ställ tillbaka grillen. smile.gif

För övrigt förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha "sommartid" året runt, det är fanimej deprimerande när det från en dag till en annan blir mörkt redan vid fyrahacket. Daylight saving time är ju ett anglosaxiskt uttryck, det känns som om det är just nu man skulle behöva spara dagsljus, och kanske ha överseende med att det inte är strålande solsken redan klockan 7 på morgonen.
Yman
Tänkte jag skulle var ute i tid och förvarna innan alla tar helg och försvinner för att sedemera återkomma en timme försent till jobbet på måndag.

På söndag är det dags igen och denhär gången ställer vi fram klockan. 0200->0300.

Länken i första inlägget är fortfarande hejdundrande intressant....

//Y
The Swede
QUOTE (Yman @ Mar 24 2006, 12:58 ) *
Tänkte jag skulle var ute i tid och förvarna innan alla tar helg och försvinner för att sedemera återkomma en timme försent till jobbet på måndag.

På söndag är det dags igen och denhär gången ställer vi fram klockan. 0200->0300.

//Y

Nänänä, det kan inte vara dags för sommartid redan.
Det kom ju för bövelen 10cm snö inatt. banghead.gif banghead.gif banghead.gif
Daniel_M
QUOTE (The Swede @ Mar 24 2006, 13:33 ) *

//Y

Ha grattis The Swede, Jag fick 20cm tung blötsnö + snöröjningskillen som skottat upp en vall framför parkeringen som knappt din 302a skulle klarat.

Daniel> bong.gif <Snöröjningskillen
cf112
Ang. trådens rubrik:

Ett Messerschmidt-inlägg bara...
Det heter mycket riktigt sommartid, men begreppet
vintertid är inte helt rätt. Normaltid däremot är det vi
har under vinterhalvåret.
Pal
QUOTE (C DK012 @ Oct 31 2005, 23:12 ) *
För övrigt förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha "sommartid" året runt, det är fanimej deprimerande när det från en dag till en annan blir mörkt redan vid fyrahacket.

Jag är emot sommartid. Och anledningen till att man inte har sommartid hela året är att då skulle vi dra oss lite till och till slut vore det lika mörkt på kvällarna som det var innan.

Om det vore så att vi vill ha ljusare kvällar och mörkare morgnar så kan vi helt enkelt gå upp klockan 04:00 och gå och lägga oss kl 20:00. Då utnyttjar vi dagsljuset till max. Men eftersom vi inte klarar detta utan hela tiden drar oss lite så har vi till slut hamnat i ett läge där vi inte utnyttjar dagsljuset optimalt. För att hindra befolkningens lata sjusovar-fasoner så har man då sommartid där man ställer fram och bak klockan. På så sätt kommer man undan effekten att man varje år, långsamt men säkert, kommer någon liten minut senare till jobbet än man skall, ändå tills arbetsgivaren ändrar tiden så jobbet börjar lite senare. Och med dessa myrsteg över tiden så glider vi ifrån dygnets ljusa timmar.

Sommartidens flytta fram och flytta bak övning, motverkar och neutraliserar befolkningens dåliga vana att sova "bara en minut till".
RaVeN
QUOTE (The Swede @ Mar 24 2006, 13:33 ) *

//Y

Snö banan_rock.gif men sol går också bra har övn i helgen banan_rock.gif
kronvrak
Eller DN:s fantastiska minnesregel: På sommaren - fram med grillen, på vintern - ställ tillbaka grillen. smile.gif

Vi som grillar året runt är inte riktigt med på den. fun_icon_nana.gif
C DK012
QUOTE (kronvrak @ Mar 24 2006, 19:12 ) *

Vi som grillar året runt är inte riktigt med på den. fun_icon_nana.gif

Då kommer ju frågan; kör du på vintertid - eller sommartid - året om? Malajn.gif
Sljivovica
"Man ser fram emot sommaren och man
ser tillbaka till sommaren"
J-Star
"Spring forward, fall back".

/J
Yman
29e oktober är det dags igen.
tnr 290300 -> 290200

Fortfarande hejdundrande intressant länk...

//Y
J-Star
Ah... tidszoner och sommartid. Få lär sig nog hata dessa fenomen så som programmerare (utom möjligen trafikplanerare för masstransporter).

Jag ha suttit "miss-i-nassen" i sydvästeuropa och förklarat för ett gäng asiatiska injengörer att deras €600 elektroniska pryl - som skulle ha release inom två månader - skulle vara kaputt om de inte gav fan(!) i att pilla på UTC-klockan.

Universalklockan får man aldrig bråka med annat än om den går fel. När man byter tidzon och/eller ändrar till sommartid/vintertid är det inte sjävla klockan man ändrar på utan enbart sin egen tidsskillnad till universaltiden.

För övrigt är GMT dött och begravet. Använd inte.

/J
Lindeberg
Vad hände med (Sony Ericssons?) internettid?

"@344" skulle den skrivas.
Kanna
QUOTE (Lindeberg @ Oct 27 2006, 23:10 ) *
Vad hände med (Sony Ericssons?) internettid?

"@344" skulle den skrivas.

Det var Swatch som hittade på den. Beats heter det. http://www.swatch.com/internettime/
Lindeberg
Ja. så var det ja. Minns att (Sony) Ericsson hade tiden i en av sina mobiltelefoner för ett par år sedan.
Berg
Jag satt och läste dom tidigare inläggen i tråden när jag såg att dom var postade den 30;nde Okt, och kollade jag på min klocka; 28 okt. Då vart jag snurrig, sen så såg jag att tråden var från 05.
OT, ja, kul, köjligt, idiotiskt, JA. Malajn.gif
Pappsen
Det mest korkade som någonsin genomförts, sommartid.

Mitt förslag är:

Inför tidsberäkning med 10 som bas.

=
10 månaders år
10 veckors månad
10 dagars vecka
10 timmars dag
100 minuters timme

osv...

Inte fan har det någon betydelse vad för siffra som står på tidsmätaren när man stiger upp, går till arbetet osv.

Om jag kallar den här stunden för klockan 0700 eller 14:00 förändrar väl ingenting.

Och samma värde överallt.

OCH ÄNDRA INTE VÄRDENA TVÅ GÅNGER OM ÅRET, IDIOTER!!

wacko.gif
Lerede
QUOTE (Pappsen @ Oct 28 2006, 14:18 ) *

Mitt förslag är:

=
10 månaders år
10 veckors månad
10 dagars vecka
10 timmars dag
100 minuters timme
Vad har antalet minuter per timme med sommartid att göra? 7.gif

Inte fan har det någon betydelse vad för siffra som står på tidsmätaren när man stiger upp, går till arbetet osv.
Ne visst, det vore fruktansvärt praktiskt att ena dagen börja arbeta kl 05:85:00 och nästa dag 07:64:00 för att tredje dagen börja 09:43:00. Det blir nämligen kontentan av att du enligt ovan skriver om dygnets längd.... bash.gif

Så avancerat är det väl ändå inte? Dessutom får man ju sova en timme extra nu på hösten. wub.gif
Yman
Då var det dags IGEN!

Och denna gång var jag ute i god tid...

0200 ställes klockan fram till 0300.

//Y
Vrom
QUOTE (Pappsen @ Oct 28 2006, 13:18 ) *
Mitt förslag är:

Med risk för att vara lite OT så vill jag följa upp ditt förslag med ett eget. Mitt förslag har smärre skillnader mot ditt, men påminner ändå mycket om det. I mitt förslag slipper man även problemen som Lerede påpekar. Att genomföra förslaget kommer nog att bli svårt, men jag tror att de politiska svårigheterna överstiger de tekniska.
(Mer rimligt, och inte lika OT: För övrigt anser jag att sommartiden bör förstöras.)

Bakgrund:
Enheter enligt decimalsystemet har på bred front slagit igenom och anses av större delen av världen överlägset bättre och enklare än sina komplicerade föregångare. Centimeter, meter, kilometer och svenska mil är betydligt lättare att hantera än tum, alnar och fjärdingsvägar. Samma sak gäller för andra storheter inom fysiken - kg och ton är smidigare att hantera än skålpund och skeppund.
Inom en ofta använd fysikalisk storhet har reformationen av enheterna ännu inte ägt rum. Tiden mäts fortfarande i enheter som är svårhanterade multiplar av grundenheten. En timme är 3600 sekunder och ett dygn är 1400 minuter. Lika besvärliga är multiplarna för veckor, månader och år.

Förslag:
En radikal reformation av tidsenheterna behöver göras. En minut blir 100 sekunder, en timme blir 100 minuter och ett dygn blir 10 timmar. Veckan avskaffas och en månad blir istället 10 dygn. Året blir givetvis 10 månader långt. Samtidigt avskaffas de olika tidszonerna, då de skapar större problem än nytta.
För att underlätta allmänhetens acceptans för det nya systemet bör det även i fortsättningen följa naturens egna cykler. Eftersom SI-grundenheten är 1 sekund och det vore omständligt att ändra samtliga SI-enheters storlek skall sekundens längd vara oförändrad.
Att ett dygn blir 16% längre bör de flesta människor lätt kunna anpassa sig till. Jordens rotationshastighet kring sin egen axel behöver därmed endast minskas lite.
Den nuvarande synodiska månaden är 2551444 sekunder lång och kommer i framtiden att bli 1000000 sekunder. Därmed kommer månen att behöva flyttas ungefär 200000 km närmre jorden, varpå en kraftigt ökad tidvatteneffekt kommer att uppstå. Av den anledningen bör reduktion av månens storlek övervägas, men det är en separat fråga.
Då ett år blir 68 % kortare och det ger orimligt stor ändring av jordens rotation kring solen bör vi överväga att låta en rotationscykel motsvara två år, trots att det troligen kommer att medföra protester från allmänheten. Den 37 % kortare rotationstiden kring solen kommer att ge upphov till högre jordtemperatur, varför metoder att moderera solens fusionsprocess bör utvecklas.
J-Star
Ah den ständiga frågan: "Varför sommartid". Det är ju helt meningslst och något man hittat på bara för att krångla till saker. Ett meningslöst byråkratisk påbud utan någon egentlig funktion alls. Eftersom Medelsvensson inte vet varför man gör det så finn det ingen bra förklaring... eller hur?

FEL!

En gång för alla: man gör det för att spara el. Besparingen blir ca 0.5 till 1% per år.

/J
Vrom
QUOTE (J-Star @ Mar 25 2007, 01:18 ) *
En gång för alla: man gör det för att spara el. Besparingen blir ca 0.5 till 1% per år.

Jag har svårt att tro att man inte kan energieffektivisera tiden för industrins och samhällets verksamheter utan att flytta själva referenspunkterna för tiden. Att manipulera folks dygnsutnyttjande på det sättet är helt enkelt en byråkratisk lösning av ett problem som bör gå att lösa på ett sätt som innebär färre biverkningar. Den tiden då alla arbetar 07-16 är förbi, och i dag bör det gå att få samma (eller bättre) energibesparande effekt på ett mindre klumpigt sätt. Jag tvivlar dessutom på att man uppnår maximal energibesparing vid exakt en timmes tidsomställning.

Jag är medveten om att de i USA nyss har ändrat datumet för sommartidens införande, och på det sättet räknar med att spara stora mängder energi. Det ändrar inte min övertygelse om att det är ett mycket dåligt system.

Ceterum censeo sommartidem esse delendam.
larsev
Nu är det sommartid biggrin.gif
Servern verkar inte ha fattat ännu. ohmy.gif
Hmmm... Servern placerad utrikes.
Skulle man inte kunna använda sig av UTC för tidpunkten då sommartid resp vintertid ändras??
J-Star
QUOTE (larsev @ Mar 25 2007, 03:03 ) *
Nu är det sommartid biggrin.gif
Servern verkar inte ha fattat ännu. ohmy.gif
Hmmm... Servern placerad utrikes.
Skulle man inte kunna använda sig av UTC för tidpunkten då sommartid resp vintertid ändras??

Enligt tidpunkterna på din postning så har sommartid fongerat alledes excellente, magnifico, splendido, honomskallviha!!! smile.gif

Beroende på vilket område det gäller så använder man UTC för att bestämma övergången. Europa har regeln: Sista söndagen i mars, klockan 0100 UTC går man till sommartid. Sista söndagen i oktober, klockan 0100 UTC går man till normaltid.

/J
benzen
QUOTE (Vrom @ Mar 25 2007, 02:39 ) *
Jag är medveten om att de i USA nyss har ändrat datumet för sommartidens införande, och på det sättet räknar med att spara stora mängder energi. Det ändrar inte min övertygelse om att det är ett mycket dåligt system.

Personligen har jag inget emot dessa tidsbyten, men kan vilja ifrågasätta USAs ändring av datum då tidsomställningen görs. Misstänker dessutom att företag har gjort en hel del misstag och skapat onödiga utgifter pga nämnda ändring. Hos oss har vi skickat iväg anställda utomlands för vidare transport utan att riktigt inse att tidsskillnaden ökat, varpå den stackars anställde fått flygas tillbaka till kontoret då anknytningstransportmedlet avgått i förtid. Själv har jag i två veckors tid varit rätt så förvirrad när det kommer till mötestider då det varit oklart vilken tid min jobbkalender följer (dagens i-landsproblem, jag vet). Datorklockorna uppdaterades inte automatiskt och trots försök till att manuellt ändra tiden och körning av diverse fixprogram har min dator envist ställt om sig till vad den uppfattar vara rätt tid. En annan bieffekt är att jag glatt jobbat över en timme då jag konstant glömmer bort att min dator visar fel tid (å andra sidan kanske detta är en av effekterna man hoppades på). Tur att man har otåliga kollegor man delar bil med med koll.... .
Yman
Då börjar det återigen bli dags.
På söndag, den 28e 0300 blir klockan 0200.

http://www.sp.se/sv/index/information/summ...or/default.aspx

//Y
eskil
QUOTE (benzen @ Mar 25 2007, 06:39 ) *
Datorklockorna uppdaterades inte automatiskt och trots försök till att manuellt ändra tiden och körning av diverse fixprogram har min dator envist ställt om sig till vad den uppfattar vara rätt tid.

Vettiga datorer räknar tid i UTC och har sedan en Tidszon som specifierar hur mycket den lokala tiden skiljer sig från UTC.
När man byter från sommartid till vintertid så rör man inte klockan, utan man byter bara tidszon från UTC+02:00 till UTC+01:00.
UAV

Mitt förslag är:

=
10 månaders år
10 veckors månad
10 dagars vecka
10 timmars dag
100 minuters timme

osv...

Om jag kallar den här stunden för klockan 0700 eller 14:00 förändrar väl ingenting.

Och samma värde överallt.

wacko.gif

Utan att orka leta länkar vat jag med mig att du inte är den första i världshistorien att föreslå liknande system. Det blir dock problem med dagarna. Det går ju ca 365 dagar på ett år.
Teknikern
Naturligtvis genomför vi 100 dagar/år också och sen skiter vi i att det snöar på midsommaren och är 35 grader varmt under julhelgen. Enhetligt och bra. Malajn.gif
tgb1116
"Decimaltid" infördes väl i Frankrike tillsammans med decimalsystemet i övrigt efter Revolutionen? 10-timmarsdygn, 100 minuter/h och 100 sekunder/min.
Blev dock aldrig särskilt poppis om jag inte missminner mig och avskaffades därför officiellt efter ett par år.

Angående sommartid: Riktigt roligt blir det om man arbetar för t.ex. ett amerikanskt företag som centralt "uppdaterar" outlook i de anställdas datorer till eller från sommartid, utan hänsyn till om landet där den anställde befinner sig gör det samtidigt... rolleyes.gif
Berg
Herregud, jag förstår inte att jag har varit på forumet i mer än ett år..

F.ö så kom man 1 timme försent till en kompis som behövde hjälp att städa gården pga försäljning, det var ännu roligare eftersom att jag hade lånat hans moped.
u.o.
Den där extra timmen var rätt placerad denna gång, reser man så sover man gärna lite längre... wink.gif Vintertid fick mig också att minnas hur chefen för regementen bestämde när vintern började - dvs. när man bytte om till vinterkläder. Någon gång hade han också kommenderat sommaren igen, om värmen kom tillbaka för en längre period. Då kunde en enskild soldat bara anpassa sig till omständigheterna - det gick ju inte att bestämma själv vilka kläder som passade bäst just då. horny.gif
Nestor
Det här med att dela upp tiden enligt decimal-systemet. Fransmännen försökte ju sig på något liknande i samma veva som Franska Revolutionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/French_Revolutionary_Calendar
martinator
QUOTE (Pappsen @ Oct 28 2006, 13:18 ) *
Mitt förslag är:

=
10 månaders år
10 veckors månad
10 dagars vecka
10 timmars dag
100 minuters timme

osv...

För inte allt för länge sedan användes (70-talet) 100-dels minuter flitigt
på undervisteten inom kemi och fysik. Var helt enkelt lättare att räkna
med vid laborationer. Hittade ett sådant tidtagarur i mina föräldrars
gömmor och fik det hela förklarat för mig.
/martinator
eskil
QUOTE (martinator @ Nov 20 2007, 11:50 ) *
För inte allt för länge sedan användes (70-talet) 100-dels minuter flitigt på undervisteten inom kemi och fysik. Var helt enkelt lättare att räkna med vid laborationer. Hittade ett sådant tidtagarur i mina föräldrars gömmor och fik det hela förklarat för mig.

Nu för tiden är det sekunder som gäller i de fall där det är för jobbigt att konvertera sekunder <=> minuter <=> timmar <=> dygn.

En kilosekund är lite drygt en kvart (16 minuter och 40 sekunder)
En megasekund lite drygt en och en halv vecka (11 dygn, 13 timmar, 46 minuter och 40 sekunder)

Åt andra hållet är en timme är 3600 sekunder och ett dygt är 86400 sekunder.
Yman
Dåså, om ett par minuter vrider vi åter igen fram klockan en timme; 0200->0300

http://www.sp.se/sv/index/information/summ...or/default.aspx

//Y
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.