QUOTE (Pappsen @ Oct 28 2006, 13:18 )

Mitt förslag är:
Inför tidsberäkning med 10 som bas.
Med risk för att vara lite OT så vill jag följa upp ditt förslag med ett eget. Mitt förslag har smärre skillnader mot ditt, men påminner ändå mycket om det. I mitt förslag slipper man även problemen som Lerede påpekar. Att genomföra förslaget kommer nog att bli svårt, men jag tror att de politiska svårigheterna överstiger de tekniska.
(Mer rimligt, och inte lika OT: För övrigt anser jag att sommartiden bör förstöras.)
Bakgrund:Enheter enligt decimalsystemet har på bred front slagit igenom och anses av större delen av världen överlägset bättre och enklare än sina komplicerade föregångare. Centimeter, meter, kilometer och svenska mil är betydligt lättare att hantera än tum, alnar och fjärdingsvägar. Samma sak gäller för andra storheter inom fysiken - kg och ton är smidigare att hantera än skålpund och skeppund.
Inom en ofta använd fysikalisk storhet har reformationen av enheterna ännu inte ägt rum. Tiden mäts fortfarande i enheter som är svårhanterade multiplar av grundenheten. En timme är 3600 sekunder och ett dygn är 1400 minuter. Lika besvärliga är multiplarna för veckor, månader och år.
Förslag:En radikal reformation av tidsenheterna behöver göras. En minut blir 100 sekunder, en timme blir 100 minuter och ett dygn blir 10 timmar. Veckan avskaffas och en månad blir istället 10 dygn. Året blir givetvis 10 månader långt. Samtidigt avskaffas de olika tidszonerna, då de skapar större problem än nytta.
För att underlätta allmänhetens acceptans för det nya systemet bör det även i fortsättningen följa naturens egna cykler. Eftersom SI-grundenheten är 1 sekund och det vore omständligt att ändra samtliga SI-enheters storlek skall sekundens längd vara oförändrad.
Att ett dygn blir 16% längre bör de flesta människor lätt kunna anpassa sig till. Jordens rotationshastighet kring sin egen axel behöver därmed endast minskas lite.
Den nuvarande synodiska månaden är 2551444 sekunder lång och kommer i framtiden att bli 1000000 sekunder. Därmed kommer månen att behöva flyttas ungefär 200000 km närmre jorden, varpå en kraftigt ökad tidvatteneffekt kommer att uppstå. Av den anledningen bör reduktion av månens storlek övervägas, men det är en separat fråga.
Då ett år blir 68 % kortare och det ger orimligt stor ändring av jordens rotation kring solen bör vi överväga att låta en rotationscykel motsvara två år, trots att det troligen kommer att medföra protester från allmänheten. Den 37 % kortare rotationstiden kring solen kommer att ge upphov till högre jordtemperatur, varför metoder att moderera solens fusionsprocess bör utvecklas.