Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Basker till permisuniform
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Guest
Hur bärs baskern när man är inomhus med permissionsuniform (alltså när man inte har den på huvudet)? Någon som kan visa på bild?
Adam Wilhelm
Ihoprullad i fickan.
Den bärs inte ihoprullad under axeklaffen.
The Swede
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 29 2005, 11:57 ) *
Ihoprullad i fickan.

Har du någon reglementeshänvisning till det påståendet?
Jag hittade inget vid en snabb koll i UniR FM 2003, detta under av motstridigheter. banghead.gif

Jag har fått lära mig att båtmössa/basker placeras under vänster axelklaff när den är avtagen.
Nu var detta iofs under förra årtusendet men ändå........ Malajn.gif

The Swede pansar2.png
mdn
QUOTE (The Swede @ Oct 29 2005, 13:15 ) *
Jag har fått lära mig att båtmössa/basker placeras under vänster axelklaff när den är avtagen.

Det där med båtmössan under axelklaff måste gälla flyget. Så vitt jag vet har man i flottan aldrig haft båtmössan under någon axelklaff då den varit avtagen, utan alltid i fickan. Det kan iofs bero på att flottans permissionsuniformer/daglig dräkt inte har axelklaffar och att man vanligtvis använder rund- alternativt skärmmössa då sådan uniform bärs.
Adam Wilhelm
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 29 2005, 11:57 ) *

Ihoprullad i fickan.

Har du någon reglementeshänvisning till det påståendet?
Jag hittade inget vid en snabb koll i UniR FM 2003, detta under av motstridigheter. banghead.gif

Nu var detta iofs under förra årtusendet men ändå........ Malajn.gif

The Swede pansar2.png

Sedvanerätt. Malajn.gif

På K4 så bars den alltid ihoprullad i någon av fickorna till vapenrocken (m/60) och aldrig under axeklaffen.
The Swede
QUOTE (mdn @ Oct 29 2005, 12:30 ) *

Det där med båtmössan under axelklaff måste gälla flyget.

Knappast i mitt fall då jag är utbildad inom armén.

@ AW
Hur kan du då skriva att den INTE ska bäras under axelklaffen om det endast var en sedvänja från K4?
Nu säger jag inte att du har fel men jag har inte lyckats hitta något som stödjer ditt påstående.
Jag har iofs inte hittat något som stödjer det jag blivit lärd heller.

BTW, hur gick det med grg-märket? vissel.gif
GP720Englund
På Amf1 är/var det likadant - hoprullad i förträdelsevis höger ficka på kavajen/vapenrocken/rocken.

/M
Hornet
P4 2004-2005

M/87 uniform basker under vänster axelklaff pansar2.png

på alla jag såg och när jag använde den åtminstånde
marcuzt
QUOTE (Sandqvist @ Oct 29 2005, 14:34 ) *
P4 2004-2005

M/87 uniform basker under vänster axelklaff pansar2.png

på alla jag såg och när jag använde den åtminstånde

Jag har sett både och. Någon som läst UniR nyligen och har tydligt svar?
Tror att under axelklaffen har att göra med USA. Iaf i många filmer bärs den där coh det ser säkert "tufft" ut så därför vill vi göra likadant...
Själv så anser jag att man kan bära något annat än basker till den uniformen. Folk bär ju ändå så basker till höger och vänster blink.gif
Kimster
För de som inte har skärmmössa blir det ganska svårt att bära något annat än baskern. Och tanken är att baskern idag skall bäras till "höger och vänster.. " more or less.

Själv kommer jag inte ihåg hur vi gjorde på K3.. men nog tror jag den bars på axeln av viss iaf. Inte så ofta folk sprang omkring i permisen ändå.. nästan aldrig.
mdn
QUOTE (The Swede @ Oct 29 2005, 13:58 ) *
Knappast i mitt fall då jag är utbildad inom armén.

Förlåt, jag tänkte inte på att armén också har haft båtmössa. Jag får ursäkta mig med att det var före min tid.
marcuzt
QUOTE (Kimster @ Oct 29 2005, 16:05 ) *
För de som inte har skärmmössa blir det ganska svårt att bära något annat än baskern. Och tanken är att baskern idag skall bäras till "höger och vänster.. " more or less.

Själv kommer jag inte ihåg hur vi gjorde på K3.. men nog tror jag den bars på axeln av viss iaf. Inte så ofta folk sprang omkring i permisen ändå.. nästan aldrig.

Lite illa är mina kunskaper om mössor till permis, bara haft den under högvakten..., men mössan dom fick ut i lumpen såg ut som båtmössan...
Får man inte ut den längre som vpl nu när alla har basker?
Kimster
Båtmössan i armén har utgått
Adam Wilhelm
QUOTE (The Swede @ Oct 29 2005, 13:58 ) *
@ AW
Hur kan du då skriva att den INTE ska bäras under axelklaffen om det endast var en sedvänja från K4?
Nu säger jag inte att du har fel men jag har inte lyckats hitta något som stödjer ditt påstående.
Jag har iofs inte hittat något som stödjer det jag blivit lärd heller.

BTW, hur gick det med grg-märket? vissel.gif

Det är också min personliga åsikt att den inte ska bäras under axelklaffen. Jag tycker inte att det ser bra ut, men det är bara min personliga åsikt.
Denna åsikt delas av befälskåren på K4 och säkert på fler förband.

Man kan nog lugnt säga att man gör inte fel om man stoppar in den under axeklaffen.
Det beror nog helt på dagbefälet på plats att avgöra vad som är lämpligt.
Man lär nog märka om man gör fel eller inte. Malajn.gif

Vad gäller GRG-märket så ska jag fixa det, det är väl jul snart? :P
Malaj
Baskern bör vara i fickan.

Voffo det? Det ser helt enkelt för j-vligt ut med den inklämd under axelklaffen.

Rangern.gif
Lord

Voffo det? Det ser helt enkelt för j-vligt ut med den inklämd under axelklaffen.

ORD!
Malaj
QUOTE (Lord @ Oct 30 2005, 13:40 ) *

ORD!

Precis; detta forum består av ett eller flera ord. Förhoppningsvis uttrycker de avsändarens mening.

Rangern.gif
LeadHead
QUOTE (Malaj @ Oct 29 2005, 16:55 ) *

Min personliga, avvikande uppfattning är att det tvärtom ser förj-vligt ut med saker så stora som t.ex. en basker nedtryckta i fickorna på en m/87. salute.gif
Solon
QUOTE (LeadHead @ Oct 30 2005, 22:49 ) *
QUOTE (Malaj @ Oct 29 2005, 16:55 ) *

Min personliga, avvikande uppfattning är att det tvärtom ser förj-vligt ut med saker så stora som t.ex. en basker nedtryckta i fickorna på en m/87. salute.gif

Kan inte annat än hålla med, men kan samtidigt tillägga att det inte ser sådär frukansvärt bra ut att ha baskern under ena axelklaffen heller men det ser deffinetivt bättre ut än att ha en stor korv i ena fickan.
LeadHead
QUOTE (Solon @ Oct 31 2005, 01:20 ) *
Kan inte annat än hålla med, men kan samtidigt tillägga att det inte ser sådär frukansvärt bra ut att ha baskern under ena axelklaffen heller men det ser deffinetivt bättre ut än att ha en stor korv i ena fickan.

Vid sammanstöt med fi... jag menar företrädare för det andra könet, sak samma:

"Är det en basker du har i fickan eller är du bara glad över att se mig?"

Och därmed var frågan avgjord. :P
Private Haze
När jag fick ut min permisuniform så fick jag lära mig att man skulle ha båtmössan under vänster axelklaff när den inte användes...
Kimster
Jo båtmössan är en sak.. och där är säkert de flesta överens om var den kan vara.

Man en baskern lägger sig inte lika slickat som båtmössan gör på axeln.
The Swede
QUOTE (Kimster @ Nov 1 2005, 18:34 ) *
Jo båtmössan är en sak.. och där är säkert de flesta överens om var den kan vara.

Om man inte rullar den tight utan viker den är det inga problem.
Rickard N
Det är inte några problem att få plats med en basker under axelklaffen, ens med arméns standardbasker.
Kimster
QUOTE (The Swede @ Nov 1 2005, 19:11 ) *
QUOTE (Kimster @ Nov 1 2005, 18:34 ) *

Om man inte rullar den tight utan viker den är det inga problem.

så ser dem ut som skit sen... nej nej.. här rullas det så inga fula "pansar"veck skapas.. :P
gizama
Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

Rangern.gif
The Swede
QUOTE (gizama @ Nov 2 2005, 09:31 ) *
Dom som tillhör förband som jag anser har rätt att bära basker vet att den bärs i fickan när man inte har den påtagen (inomhus)

Rangern.gif

Jaha, och vad skulle det vara för förband då?
Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.
Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

banghead.gif banghead.gif banghead.gif
Sytare
@Adam Willhelm
Ledsen att regna på din parad, men så sent som jag var där och det frågades efter bärandeinstruktioner för basker och permissionsuniform så sa Fk'n det att den med fördel kunde bäras under axelklaffen :P

Dock sa han det att knapparna som håller fast axelklaffarna tenderar att vara förbannat taskigt sydda, så ibland kanske det inte är lämpligt att rulla in den under klaffen ;)

Regn över parad klar Rangern.gif
gizama
QUOTE (The Swede @ Nov 2 2005, 21:22 ) *

Rangern.gif

Själv är jag grundutbildad inom pansar och har fått lära mig att baskern bäres under vänster axelklaff när den inte sitter på huvudet.
Men jag kanske kommer från ett sådant förband som enligt dig inte har rätt att bära basker.

Kavalleriet!!

okej i viss mån pansar!

Det är bara att läsa inläggen från de som är kavallerister/jägare så ser man vad vi har för inställning.

Basker SKALL bäras hoprullad i fickan på vapenrocken motsv när den inte är påtagen

Rangern.gif
simon
Ja, för alla vet ju att när det kommer till baskerfrågor, så vet ju kavallerister bäst... mellow.gif
Rune Frunkh
P.g.a. bristande storlek på vissa manliga kroppsdelar bär kavallerister gärna sin filtluva hårt ihoprullad i ficka... :P (Är det det som kallas "Jägark*k?)

Andra kanske måste bära den under axelklaffen för att uppväga ett ölflaskeformart axelparti.

Andra förband har sina baskrar inlåsta i ett hemligt förråd för att tas fram i händelse av ofred.
LeadHead
Hemligt ph34r.gif vet jag inte men jo, baskern gör sig egentligen bäst på hyllan på truppstörningsförrådet...

Personligen tycker jag att det är irriterade med allt baskerbärande då man på håll inte får någon som helst indikation på om personen är menig-krp, fu-öfu, serg/kd eller fk-gud. Agraffen är iaf. i praktiken väldigt användbar för att räkna ut om en ung person är menig, furir, sergeant eller fänrik.
Solon
QUOTE (gizama @ Nov 3 2005, 09:14 ) *

Rangern.gif

Kavalleriet!!

okej i viss mån pansar!

Det är bara att läsa inläggen från de som är kavallerister/jägare så ser man vad vi har för inställning.

Basker SKALL bäras hoprullad i fickan på vapenrocken motsv när den inte är påtagen

Rangern.gif

Tala för dig själv, jag är kavallerist och jag anser definetivt inte att basken skall bäras ihoprullad i någon ficka.
The Swede

Rangern.gif

Kavalleriet!!

okej i viss mån pansar!

Rangern.gif

Du talar som du har förstånd till.
Sluta med din inställning och kom med en reglementshänvisning istället.
Att säga att någonting SKALL vara på ena eller andra sättet är inte mycket värt om man inte kan backa upp det med fakta.

The Swede pansar2.png
Adam Wilhelm
QUOTE (Sg Toll @ Nov 3 2005, 07:17 ) *
@Adam Willhelm
Ledsen att regna på din parad, men så sent som jag var där och det frågades efter bärandeinstruktioner för basker och permissionsuniform så sa Fk'n det att den med fördel kunde bäras under axelklaffen :P

Dock sa han det att knapparna som håller fast axelklaffarna tenderar att vara förbannat taskigt sydda, så ibland kanske det inte är lämpligt att rulla in den under klaffen ;)

Regn över parad klar Rangern.gif

Bah... har paraply, parad fortsätter. :P

Tråkigt att vissa individer har en omogen attityd gentemot andra på det här forumet. Malajn.gif
macho man
ja, direkt efter vårat baskerprov då alla skulle åka hem i permisuniform sa vårat befäl att baskern skall bäras på huvudet eller ihoprullad under vänster axelklaff.

OBS k3 jägare Rangern.gif
J.K Nilsson
QUOTE (LeadHead @ Nov 3 2005, 11:48 ) *
Personligen tycker jag att det är irriterade med allt baskerbärande då man på håll inte får någon som helst indikation på om personen är menig-krp, fu-öfu, serg/kd eller fk-gud. Agraffen är iaf. i praktiken väldigt användbar för att räkna ut om en ung person är menig, furir, sergeant eller fänrik.

Till vilken nytta då? blink.gif

J.K Nilsson
Sgt1clHansson
Hur svårt kan det vara... Vet ni inte vad ni skall göra av baskerna när ni är inomhus, eller orkar ni inte hålla baskern i handen, så skaffa er en väska att stoppa ner den i.

@Leadhead
Den enda som kan ha nytta av att avgöra personers grad på avstånd, är fiendens prickskyttar.
LeadHead
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 4 2005, 17:07 ) *
@Leadhead
Den enda som kan ha nytta av att avgöra personers grad på avstånd, är fiendens prickskyttar.

Hehe... Jag har hjälm på i fält. camo.gif Eller i vart fall inte basker, så visst har du en poäng. - Det kanske är olämpligt att t.ex. sergeanter på patrull ā la säkförband bärandes fältmössa går runt och skyltar med måsskiten.

Jag tänkte dock främst på formsaker som kanske främst gör sig gällande i fredstid. Hälsning t.ex. Dvs. saker av samma dignitet som hur basker bärs när den inte sitter på skallen.
Sgt1clHansson
@Leadhead
Fast hälsning görs väl knappast på sådant avstånd att du inte kan se gradbetäckningarna ?
7.gif
Solon
hoho beror ju på, ända gångerna jag ser vilken grad personer har är om dem bär en m/90x där dem har en hylsa på bröstet, kragspeglar är ju näst intill omöjliga att se på.
Fast normalt sätt spelar det ju ingen roll vilken grad en person har, hälsa är aldrig fel.
LeadHead
QUOTE (Sgt1clHansson @ Nov 4 2005, 17:27 ) *
@Leadhead
Fast hälsning görs väl knappast på sådant avstånd att du inte kan se gradbetäckningarna ?
7.gif

Jodå, det tycker jag. Speciellt om man inte möter varandra i "högertrafik" , dvs. är på fel sida för att se graden.

Ang. grad och hälsning så är det väl i varje fall så att man som krp-serg kanske inte springer runt och hälsar på enskilda soldater (om man inte känner dem/har professionell respekt för att de är ens überkabeltattare eller något. Däremot kan man med fördel hälsa med honör till "högre stående". salute.gif
Vakten_F4

Nej, men flygmössa kanske gör det.

Slut rättning.
5011
Gjorde värnplikten på K3 så sent som 2004/05...

Vi fick lära oss att baskern - då den inte bars på huvudet, dvs. inomhus - skulle rullas ihop prydligt och placeras under vänster axelklaff med regementsmärket, väl synligt, riktat framåt...

Detta var vad som sades då vi hämtade ut uniformen och fick "grundläggande färdigheter" i att ta på oss den, anbringa slips osv.
Efter denna korta gmg under slutskedet på KBS sades aldrig ngt mer om saken...

(å andra sidan hade vi inte på oss permisuniformen SÅ ofta så sakfrågan i sig väckte inte alltför stor uppståndelse...)
Fartman

Rangern.gif

Kavalleriet!!

okej i viss mån pansar!

Rangern.gif

Mig veterligen så var det just stridsfordonspersonal dvs pansarstyrkor som var de första att bära baskrar. Dessa "baskrar" användes ungefär som någon form av stötdämpning då det tenderar till att vara lite lågt i tak i uråldriga(och för den delen även nyare) vagnar.

Sen är jag lite förvånad över att ingen av er som gnäller på att ha baskern i fickan någonsin tänkt på att man faktiskt kan ha den i innerfickan på kavajen(vapenrocken?) till m87an.. då behöver man inte mosa ihop den och den syns inte heller.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.