@FK H
Helt klart så är det skillnad på de olika uppgifterna. Det jag gjorde var en abstraktion och mkt kort sammanfattning av de uppgifter Hv har. Nu har jag inte de pappren framför mig...
Rätta mig om jag har fel, men det är väl skrivet att IP/IK har sitt eget MD som insatsområde.
Om jag inte misminner mig allt för mkt så är skrivningen att det primära området som Hv/IP/IK skall verka i är eget MD-grps område.
Med uttrycket skydda/bevaka skall / tolkas som Alternativt. Så det korrekt skrivna är Skydda alternativt bevaka men jag valde att skriva skydda/bevaka. De övriga uppgifterna som inrymms under dessa två Huvuduppgifter är bl.a. Ta, Säkra och försvara. Men huvuduppgiften är skydda alternativt bevaka. När man höjer upp det hela ett antal nivåer så blr det ganska stora förenklingar. Så Bataljonen kan få uppgiften skydda objeket Kalle. Kompaniet får ordern Ta och skydda objektet. plutonen får ordern Ta och Skydda objektet. Grupperna får Ta,Bevaka, genomsök, försvara objektet.
Ta det här med fördröjningsstrid. Att ge ordern fördröja Fi frr är ngt som ges till bataljonen. Bataljonen ger då ordern Hindra Fi frr över bron Adam till kompaniet. Kompaniet kan då ge ordern Ta, Försvara, Slå Försvara till Plutonerna. Och Slå och fördröja är ganska stora skillnader mellan.
På samma sätt så beskrev jag ett större skeende med att skriva ihop Skydda/bevaka.
När det gäller Att hindra att objektet faller i Fi händer. Så är det en skillnad från att skydda objektet som du skriver. Det brukar ofta anges som bredduppgifter så som försvara, spärra eller förstöra alternativt blockera. Detta är inte något som bestämms på gruppnivå utan betydligt högre upp. Ifall vi inte kan lösa uppgiften skydda, skall vi vara beredd att exempelvis försvara, spärr, blockera, förstöra objektet allt beroende på vilket objekt vi har. Ett objekt som vi har haft hade vi uppgiften skydda beredd försvara, beredd att inom 30min spärra och beredd att inom 2timmar förstöra. Men det är skillnad på grupp/plut/komp/bat nivå när det ges olika uppgifter.
Definitionen för de olika stridsuppgifterna är (fritt ur huvudet):
Försvara - Förhindra fi att ta och utnyttja angiven terräng eller anläggning
Hindra - Hindra Fi att genomgöra angiven verksamhet
Skydda - Skydda egen angiven verksamhet eller objekt
Ta - Besätta terräng i visst syfte
Slå - Försätta Fi ur stridbart skick eller få Fi att ge upp
Finns några till.
Sedan finns det övriga uppgifter.
Bevaka - Observera, rapportera och försvåra Fi framträngande och verksamhet
Förstöra - Hindra Fi att utnyttja viss infrastruktur eller vissa medel
Tillägg:
Hittade nu TOEM, där står det följande att Hv skall kunna genomföra:
Hemvärnsförbanden skall beroende på utbildningstid och återtagandetid:
* kunna bevaka och skydda viktig infrastruktur och skyddsobjekt mot sabotage under
begränsad tid (3-4 veckor),
* kunna ytövervaka,
* under kortare tid försvara terrängavsnitt eller knutpunkt,
* kunna utföra fältarbetsuppgifter (främst vid flygfält, hamn eller förbindelser),
* skapa gynnsamma förutsättningar för insättande av operativa förband,
* kunna lösa sina uppgifter i C-vätskemiljö under begränsad tid.
Efter ytterligare höjd krigsduglighet, genom tillförsel av personella och materiella resurser
samt utbildning, skall hemvärnsförbanden kunna lösa uppgifter under lång tid (månader).
Hemvärnsförbanden skall ha en stridsuthållighet som motsvarar tre normerande stridsmoment
(NSM) som skall finnas vid förbanden.
Detta förutsätter att förnödenheter tillförs vid beredskapshöjning.
Tycker att mitt inlägg längre upp summerade detta ganska så bra.