Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fejkad M90
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Hultberg
Goddag

Jag behöver lite hjälp med att reda ut en sak. En kollega till mig här i Kanada har nyligen införskaffat en M90 uniform. Uniformern är helt ny och han ville veta om den var äkta eller fejk. Jag kollade snabbt över jackan, sag en trekronorstämpel i den och en märkning vid kragen, fast inga andra indikationer pa tillverkare eller dylikt (inga lappar av nagot slag). Sen tittade jag pa byxorna, vilka ganska uppenbarligen var av modell 90 P (hängslen, blixtlas bak pa benet, extra fickor etc). Sömmar mm bade pa jacka och byxa är maskingjorda, av god kvalitet och raka som linjaler där de skall vara raka....

Hur kan man se om det är tal om en äkta produkt respektive en kopia?

Min egen M90 hemma i Sverige är snudd pa 10 ar gammal och jag är ganska säker pa att saker kan ha ändrats sen dess, sa jag vill inte tillförlita mig enbart pa den.
APC-mannen
Finns det verkligen någon som sytt upp kopior av m/90 och samtidigt fixat dit kronmärkningen? Känns lite ambitiöst, det handlar ju inte om att kopior av något dyrt märkesplagg som man kan sälja för ofantliga summor till intet ont anande kunder.

Annars kan du ju kolla vilket m-nummer kläderna har och försök jämföra med någon som har en garanterat äkta. Kan ju vara att m-numret i din polares fältjacka inte stämmer, de som sytt uniformen kanske bara snott "storlekslappen" från ex. en värmejacka.
Yman
*Flyttar till materialplatsen*

//Yman, BlåGUl
Hultberg
"Annars kan du ju kolla vilket m-nummer kläderna har och försök jämföra med någon som har en garanterat äkta. Kan ju vara att m-numret i din polares fältjacka inte stämmer, de som sytt uniformen kanske bara snott "storlekslappen" från ex. en värmejacka."

Det är just där problemet ligger, jag ser inget M-nummer i den. Trycks M-nummer dit i fabrik vid tillverkning, eller senare?
FK H
QUOTE (Hultberg @ Oct 28 2005, 13:14 ) *
"Annars kan du ju kolla vilket m-nummer kläderna har och försök jämföra med någon som har en garanterat äkta. Kan ju vara att m-numret i din polares fältjacka inte stämmer, de som sytt uniformen kanske bara snott "storlekslappen" från ex. en värmejacka."

Det är just där problemet ligger, jag ser inget M-nummer i den. Trycks M-nummer dit i fabrik vid tillverkning, eller senare?

En bild på märkningen och gåtan skulle vara löst på nolltid
Hultberg
Kan eventuellt ladda upp en bild ikväll, gar ej fran jobb dock.

Men märkningen är enkel, har bara hittat tva märkningar.

- Nacken, insidan fodret, rockens storlek (antar jag) 50/52 om jag minns rätt.
- Högra sidan av jackan, insidan fodret, tre kronor med storleken under.

Inga andra lappar eller märken savitt jag kan se, men som sagt, allting SER iaf rätt ut. Min tanke var att ett parti kanske kommit pa avvägar fran fabrik eller dylikt. Men jag vet inte var de produceras, eller om det ens är möjligt. Dock minns jag att min M90 där hemma har en lapp pa insidan med storlek etc tryckt pa, men det saknas alltsa här.
Lt P
QUOTE (APC-mannen @ Oct 28 2005, 06:05 ) *
(...)det handlar ju inte om att kopior av något dyrt märkesplagg som man kan sälja för ofantliga summor till intet ont anande kunder.(...)

Säg inte det. Jag sålde en McDuff kopia til en amrikan för 2500 spänn på 90-talet. Kändes helt OK.
Hultberg
QUOTE (Hultberg @ Oct 28 2005, 13:55 ) *
Kan eventuellt ladda upp en bild ikväll, gar ej fran jobb dock.

Men märkningen är enkel, har bara hittat tva märkningar.

- Nacken, insidan fodret, rockens storlek (antar jag) 50/52 om jag minns rätt.
- Högra sidan av jackan, insidan fodret, tre kronor med storleken under.

Inga andra lappar eller märken savitt jag kan se, men som sagt, allting SER iaf rätt ut. Min tanke var att ett parti kanske kommit pa avvägar fran fabrik eller dylikt. Men jag vet inte var de produceras, eller om det ens är möjligt. Dock minns jag att min M90 där hemma har en lapp pa insidan med storlek etc tryckt pa, men det saknas alltsa här.

Rättelse till detta. Det är inte storleken som är tryckt vid tre kronor märket, utan ett artal. Och det var inte under, utan bredvid.

20 (tre kronor) 03
Vinter
QUOTE (Lt P @ Oct 28 2005, 14:56 ) *
QUOTE (APC-mannen @ Oct 28 2005, 06:05 ) *

(...)det handlar ju inte om att kopior av något dyrt märkesplagg som man kan sälja för ofantliga summor till intet ont anande kunder.(...)

Säg inte det. Jag sålde en McDuff kopia til en amrikan för 2500 spänn på 90-talet. Kändes helt OK.

Uj, jag har en m/90 kopia jacka liggandes någonstans, tack för tipset vissel.gif
Hornet
lustigt att ingen fått för sig att göra kopior på 90p skulle ju sälja som smör i HV kretsar biggrin.gif
eskil
Hmm, är inte 90-uniformerna mönsterskyddade?
dxl
"M90 mönstret" är INTE mönsterskyddat på något sätt eller vis.
Skulle ändå inte vara så svårt att komma runt det, bara att göra lite andra linjer på kläderna juh.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.