Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustjägarbaskern
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Mungojerrie
Har sökt men ej funnit...
När försvann neptunigaffeln från baskern och vad var orsaken till att den försvann?

/M
Mungojerrie
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 26 2005, 09:09 ) *

Tackar, där ser man, men vad är bakgrunden till att gaffeln togs bort?

/M
Stella-Polaris
QUOTE (Mungojerrie @ Oct 26 2005, 09:40 ) *
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 26 2005, 09:09 ) *

Tackar, där ser man, men vad är bakgrunden till att gaffeln togs bort?

/M

Skapandet av AMF bat. Det var från början meningen att KJS endast under en övergångstid skulle utbilda för AMF bat. Senare när befäls kader fanns att tillgå skulle ny enhet utbilda Amfibie skytte för AMF bat och KJS skulle fortsätta utbilda som förut. Nu blev ju det hela inte som tänkt men man kan ju säga att idag börja vi närma oss grundtanken.
Amfibieslusken
Skälet, som inte näms i den länkade tråden var att amfibiebataljonerna skulle ha enhetlig klädsel och det gällde även baskermärkena, så all personal inom amfbat inklusive kustjägarna bar fram till nyligen således regementets heraldiska sköld i baskern.
SGT Jakobsson
QUOTE (Amfibieslusken @ Oct 26 2005, 15:06 ) *
Skälet, som inte näms i den länkade tråden var att amfibiebataljonerna skulle ha enhetlig klädsel och det gällde även baskermärkena, så all personal inom amfbat inklusive kustjägarna bar fram till nyligen således regementets heraldiska sköld i baskern.

precis! KJ skulle inte "sticka ut" så mkt från de andra när vi alla tillhörde samma bataljon.
för jävligt..

och @ the swede ang varför man tar upp udden i baskern när man muckat trots den inte enl soldf unfiom r ska vara så. Anledningen är att det är där den hör hemma, det är mkt snyggare, ser mycket mäktigare ut, stilrent! Att det är "förbjudet" gör det till ett ännu enklare val, man vill ju vara en rebel och något av en regelbrytare sånna här sammanhang... 6n.gif camo.gif B)

Det ser jävligt coolt ut och man känner sig King helt enkelt.(som bollnäs-Martin i bandit skulle sagt)
pansar2.png

Dock har jag min fältbasker med torleif i när jag är i nijmegen och när jag står sabelhäck eller motsv. dvs det är väldigt sällan eller aldrig som baskern med udden används..

/Jake
Kimster
Dåså, efter förslag har jag delat tråden. ORG-bubblet ligger i luckan.
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18442

Så fortsätter vi märkes-bubblet här.

/ BlåGul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.