Siste man ut släcker lyset....
Är det ärligt talat inte lika bra att lägga ut det på entreprenad nu?
"Blackwater Swedish Defence AB"
Japps, nu är det f-n snart dags för entreprenad...
Jag trodde knappt mina ögon när jag såg detta.....
Räknade lite snabbt på 1/4 haubitsbataljonen efter det jag har i minnet från min eldledningstid... "Hmmm... det blir väl bara två eldrör eller motsv.?? Jag måste minnas helt åt skogen fel!! Så skandalöst lite kan det väl knappast vara?"
Jodå, efter läsning längre ned... 3 Haubits 77B...
Det är så overkligt att man inte ens vill ta i det med tanken.
Lambda
Oct 26 2005, 01:01
Det här är fan förjävligt, tycker ju att nedläggningarna borde räcka nu..
Förlåt om detta räknas som politik men tyckte bara att de stämde så bra:
– Detta är både sensationellt och skandalöst. Men så katastrofalt blir det när vänsterpartiet och miljöpartiet får styra Sveriges försvar, säger kristdemokraternas försvarspolitiker Erling Wälivaara.
Ja det var väl endå den sista spiken i kistan .
Frågan är väl då när nästa beslut kommer om total nedläggning . R.I.P.
sleget
Oct 26 2005, 06:49
Det är alltid när man står med byxorna nere som helvetet bryter lös!
Womack
Oct 26 2005, 07:39
Undrar hur detta kommer påverka oss som ska rycka in 2006 :S
martin
Oct 26 2005, 07:44
Finner nästa inga ord! Detta är skrämmande... Jag sitter nästan och grinar här
QUOTE (Womack @ Oct 26 2005, 08:39 )

Undrar hur detta kommer påverka oss som ska rycka in 2006 :S
Sovjetisk modell. Förste man får gevär, nästa får några kulor, övriga får plocka upp något från slagfältet.
Hur kan man förrästen ha 1/4 haubitsbataljon? Kunde man inte lika gärna ta bort den helt i så fall.
herman
Oct 26 2005, 08:09
Det som pratas om här är krigsförband,inte utbildningsplatser.
Och då spelar det inte så stor roll.Det innebär bara possetiva saker för det förband som blir kvar.
Då finns ju möjligheten att de förbanden bara har bra utrustning.
Sen får man väl se vad resursförband blir.
Visst är det tragiskt! Men man får heller aldrig glömma att det är våra folkvalda, dvs av oss valdra representanter som A. Fått igenom försvarsbeslutet, B. lagt budgeten.
Uppenbarligen är det så här en majoritet av oss vill ha det...
Kanske dags för ett SoldF.parti?
Uttern
Oct 26 2005, 08:11
Jag anser att försvaret inte har något självändmål. Dvs finns inget hot ska vi inte ha något försvar. Och visst är väl alla överens om att hotet mot Sverige har minskat men kan någon verkligen garantera att detta tillstånd råder för alltid? Ett hot kan uppstå fort och har vi då ingen möjlighet att återta kompetensen är vi illa ute. Genom att nedrusta på det sätt vi gör bibehåller vi inte kompetensen.
Och inte fn kan vi ha ett försvar "bara" för att tillhandahålla folk till våra utlandsmissioner. I så fall ska denna kostnad belasta biståndsbudgeten.
Jag blir heller inte särskilt upprörd över att det bara finns tre "kanoner" kvar. Behövs de inte så behövs de inte. Såvitt är bekant för mig har vi avskaffat hästarna i försvaret för att de har ersatts av något bättre. Så frågan är: har vi ersatt "kanonerna" med något bättre?
Så stirra inte er blinda på att antalet soldater, vapen och flygplan minskat. Ställer er frågan om det som finns kvar räcker för den hotbild som vi har mot Sverige.
Jag anser att så inte är fallet. Jag är orolig.
Ola
QUOTE (herman @ Oct 26 2005, 09:09 )

Det som pratas om här är krigsförband,inte utbildningsplatser.
Och då spelar det inte så stor roll.Det innebär bara possetiva saker för det förband som blir kvar.
Då finns ju möjligheten att de förbanden bara har bra utrustning.
Sen får man väl se vad resursförband blir.
En sådan neddragning i numerären av insatsförband torde få konsekvenser även på grundorganisationen. Jag tvivlar på att politikerna kommer att acceptera att en garnision bara utbildar förband av kompanis storlek. Det kommer nog inte att dröja länge innan nästa runda av samlokaliseringar och rationaliseringar om detta går igenom.
QUOTE (Uttern @ Oct 26 2005, 09:11 )

Så stirra inte er blinda på att antalet soldater, vapen och flygplan minskat. Ställer er frågan om det som finns kvar räcker för den hotbild som vi har mot Sverige.
Jag anser att så inte är fallet. Jag är orolig.
Det som gör mig orolig är att vi håller på att tappa alla rimliga möjligheter att växa igen ifall hotbilden skulle ändras. Med dessa nedskärningar så är jag tveksam till om man kan få ihop mer än en bataljon till ASÖn. Det innebär att vi inte kommer att kunna träna chefer ovanför bataljonchefsnivån i skarp truppföring och då kommer vi inte att ha sådana chefer om några år.
Sedan kan man bara reflektera över att i FB00 och FB04 så var mantrat "bort med det förrådsställda invasionsförsvaret, in med det insatta insatsförsvaret". 10 månader efter FB04 så visar det sig att hälften av insatsförsvaret kommer att bestå av förrådsställda "resursförband" utan insatsberedskap. Invasionsförsvaret hade i alla fall 48 timmars beredskap...
Flamdämpare
Oct 26 2005, 08:38
Undrar om våra uppdragsgivare =Svenska folket verkligen har förstått innebörden av neddragningarna?
Är inte säker på det. Det lutar åt valår så politikerna gör allt för att plocka poäng, Enklast blir att ta där medelsvensson märker det minst dvs. Försvarsmakten.
OT kanske,
1.
Hur tror ni politikerna skulle reagera om alla som var kvar i FM sa upp sig med motivation att de inte har varken kompetens, förmåga eller moralisk motivation att utföra huvuduppgiften att försvara Sverige mot ett militärt angrepp?
2.
Hur tror ni omvärlden skulle reagera om alla som var kvar i FM sa upp sig med motivation att de inte har varken kompetens, förmåga eller moralisk motivation att utföra huvuduppgiften att försvara Sverige mot ett militärt angrepp?
Fk Satan
Oct 26 2005, 08:42
1, Vissa skulle jubla och inse att vi nu kan spara in 40 miljarder på försvaret och överföra detta till feministisk forskning istället.
2, Någon skulle kanske förse oss med sin försvarsmakt....
lanrezac
Oct 26 2005, 09:27
QUOTE (BJE @ Oct 26 2005, 09:22 )

En sådan neddragning i numerären av insatsförband torde få konsekvenser även på grundorganisationen. Jag tvivlar på att politikerna kommer att acceptera att en garnision bara utbildar förband av kompanis storlek. Det kommer nog inte att dröja länge innan nästa runda av samlokaliseringar och rationaliseringar om detta går igenom.
Exakt, genom att göra så här slipper man gnälliga kommunalgubbar som bråkar om jobben. Nu kan man steg för steg dra ner på den militära personalen, för att sedan dra ner på förbanden ett och ett så man slipper så mycket debatt och bråk.
Sen kan väl ingen påstå att fortsatta nerdragningar skulle vara någon överaskning ?
QUOTE (Flamdämpare @ Oct 26 2005, 09:38 )

Hur tror ni politikerna skulle reagera om alla som var kvar i FM sa upp sig med motivation att de inte har varken kompetens, förmåga eller moralisk motivation att utföra huvuduppgiften att försvara Sverige mot ett militärt angrepp?
Ingen aning.
Men är å andra sidan en helt hypotetisk fråga, för det kommer aldrig att hända. Jämför med situationen med officerarnas utlandsavtal, eller snarare frånvaron av sådant. Enda sättet att sätta press på Försvarsmakten för att få ett sådant avtal vore om officerare slutade att söka tjänster i Utlandsstyrkan, och det har Officersförbundet mer eller mindre sagt. Men det finns alltid officerare som söker, och på samma sätt så kommer det att finnas officerare som vill vara just det och inte kommer att sluta frivilligt.
QUOTE (BJE @ Oct 26 2005, 10:36 )

QUOTE (Flamdämpare @ Oct 26 2005, 09:38 )

Ingen aning.
Men är å andra sidan en helt hypotetisk fråga, för det kommer aldrig att hända. Jämför med situationen med officerarnas utlandsavtal, eller snarare frånvaron av sådant. Enda sättet att sätta press på Försvarsmakten för att få ett sådant avtal vore om officerare slutade att söka tjänster i Utlandsstyrkan, och det har Officersförbundet mer eller mindre sagt. Men det finns alltid officerare som söker, och på samma sätt så kommer det att finnas officerare som vill vara just det och inte kommer att sluta frivilligt.
Den intressanta frågan blir ju ändå om riksdagen tar regeringens budgetförslag. Det är ju däremot klart som korvspad att sossarna spelat dubbelt och kört med dubbel bokföring. En visa i försvarsberedningen en annan på de interna budgetmötena. Ett öppet spel för att tillfredställa opinionen och ett spel i det tysta för att genomdriva sin verkliga ambition att avrusta landet.
Påminner för övrigt om det statsbärande partiets hållning i frågan om Kungahuset. Man ses gärna på bild i media med kunafamiljen och man äter gärna gratis på slottet sedan går man hem och föreslår republik eller skriver antirojalistiska insänadare...
Går detta budgetförslag igenom måste det givetvis till ytterliggare nedläggningar av förband/skolor/centra i grundorganisationen.
QUOTE (FK H @ Oct 26 2005, 10:46 )

Den intressanta frågan blir ju ändå om riksdagen tar regeringens budgetförslag. Det är ju däremot klart som korvspad att sossarna spelat dubbelt och kört med dubbel bokföring. En visa i försvarsberedningen en annan på de interna budgetmötena. Ett öppet spel för att tillfredställa opinionen och ett spel i det tysta för att genomdriva sin verkliga ambition att avrusta landet.
Med risk för att bli politisk så tvivlar jag på att sossarna har som ambition att avrusta landet. Däremot har de inga som helst problem med att göra det för att säkra sitt maktinnehav. Försvarsmakten är helt enkelt ingen viktig fråga för dem längre.
Att det är frågan om dubbelspel blev ju klart redan förra året när försvarsberedningen helt kördes över av budgetförhandlingarna.
Leonid
Oct 26 2005, 10:02
Snart kan en överfurir leda Sveriges försvar.
203 Driver
Oct 26 2005, 10:20
QUOTE (Leonid @ Oct 26 2005, 11:02 )

Snart kan en överfurir leda Sveriges försvar.
Vad ska vi då göra av alla generaler, överstar och överstelöjtnanter?
Efter detta förslag är det nog troligare att vi har generaler ner till plutonchef och överstar som gruppchefer. Överlöjtnanten får bli stf. Sen är det majorer och kaptener på övriga befattningar.
Det blir inga problem att skapa en yrkesarmé eftersom samtliga är officerare som redan är anställda i försvarsmakten.
En liten miss finns dock i artikeln:
Vi kommer ha betydligt fler flygplan än 40st. Försvaret har väl beställt nästan 200 Jas? Dock har vi bara ca 40 piloter.
Skrota försvarsmakten som den är idag och bygg upp en ny. Enda sättet att slippa gamla kontrakt och LAS.
RRM Sjöbev
Oct 26 2005, 10:30
3 kanoner kvar?

Behöver inte Sverige artilleri? Vad #%& är det frågan om?

EDIT: ca 200 kommentarer på artikeln! Sådant här upprör bland gemenen man. Detta mina herrar..är tragiskt.
Återkommer då jag lugnat mig lite..
Krigsförbanden finns väl knappast som det är i dag så egentligen gör det ju inte så mycket att dom läggs ner. Det man verkar göra är väl bara att ändra namnet på viss förband så att de kallas för resursförband istället för insatsförband. Insatsförbanden har aldrig känts så "insatsbara" iaf så skillnaden blir ju minimal, eller? Är man optimist så kan man ju se det här som ett bra steg på vägen mot det slutgiltiga nerläggandet av invasionsförsvaret. Förrådsställda krigsförband gör ju ingen som helst nytta i dagens Sverige. Kanske kan vi snart få ett RIKTIGT insatsförsvar med anställda soldater/värnpliktiga (vad man nu vill kalla det).
Om nu det här skulle leda till att det dras ner inom grundorganisationen ännu mer i närtid så kan jag bara hålla med föregående talare om att det förhoppningsvis leder till att försvaret kan läggas ner innan nästa val så att den borgerliga alliansen kan börja om på nytt och skapa ett försvar som Sverige behöver.
Serg Landgren
Oct 26 2005, 10:58
Om armén ska kunna sätta in 3300 man så dras ju tankarna osökt till hemvärnet...
Vi kan ju troligtvis inte räknas in i de siffrorna, men kommer vi verkligen få behålla vår nuvarande storlek i så fall? Att hemvärnet skulle vara tio gånger större än resten av armén är väl en lite lustig tanke, tills man ser siffrorna på antalet gubbar.
Nä, det får bli till å skaffa sig en älgstudsare och öva gerillastrid med frugan å hunden.
Är detta ett naturligt steg att ta?
Ta bort sågott som alla förrådsställda förband, och satsa allting på de beredskapsförband med internationella uppgifter som finns/ska sättas upp?
Om så är fallet, avskaffa värnplikten.
PS:
Om förbandsnedläggningar återigen skall ske, så tror jag att P7, Lv6 och S1 hänger lösa...
Hur drabbar detta jägarförbanden?
EDIT: Kommer helikopterförbanden helt att läggas ner?!
QUOTE (203 Driver @ Oct 26 2005, 11:20 )

Vi kommer ha betydligt fler flygplan än 40st. Försvaret har väl beställt nästan 200 Jas? Dock har vi bara ca 40 piloter.
Ja, vi kommer att ha fler än 40 flygplan totalt. Precis som vi har ett antal hundratusen eldhandvapen, hundratals pansarbandvagnar osv. Men enbart materiel gör inga förband...
Sedan kommer vi nog att ha betydligt fler än 40 piloter. Jag tolkar artikeln som så att det kommer att finnas två insatsdivisioner, dvs de ska kunna sättas in direkt antingen som SWAFRAP eller i annan insats (dock inte krig, för det ska det ju inte bli...). Sedan kommmer det att finnas fler divisioner som där det bedrivs utbildning m m och som man kan plocka personal och materiel ifrån för att fylla upp insatsdivisionerna inför insats.
På samma sätt tolkar jag "resursförbanden" i övrigt. Det kommer nog att bedrivas grundutbildning mot dem i viss mån, men mest för att säkerställa rekryteringsunderlag till insatsförbanden. I övrigt kommer de att utgöra det "förrådsställda insatsförsvaret".
203 Driver
Oct 26 2005, 11:34
QUOTE (BJE @ Oct 26 2005, 12:23 )

QUOTE (203 Driver @ Oct 26 2005, 11:20 )

Ja, vi kommer att ha fler än 40 flygplan totalt. Precis som vi har ett antal hundratusen eldhandvapen, hundratals pansarbandvagnar osv. Men enbart materiel gör inga förband...
Sedan kommer vi nog att ha betydligt fler än 40 piloter. Jag tolkar artikeln som så att det kommer att finnas två insatsdivisioner, dvs de ska kunna sättas in direkt antingen som SWAFRAP eller i annan insats (dock inte krig, för det ska det ju inte bli...). Sedan kommmer det att finnas fler divisioner som där det bedrivs utbildning m m och som man kan plocka personal och materiel ifrån för att fylla upp insatsdivisionerna inför insats.
På samma sätt tolkar jag "resursförbanden" i övrigt. Det kommer nog att bedrivas grundutbildning mot dem i viss mån, men mest för att säkerställa rekryteringsunderlag till insatsförbanden. I övrigt kommer de att utgöra det "förrådsställda insatsförsvaret".

Helt korrekt.
Vi har mängder med utrustning men ingen personal.
Darkwand
Oct 26 2005, 11:38
Nu kuppar vi Grabbar!!!!
Eftersom vi inte kommer att ha ett försvar så är det ju bara att sno några stridsvagnar och ta över riksdagen.
roninn
Oct 26 2005, 11:43
Utan någon form av försvar kommer hemvärnet att självdö inom en tjugoårsperiod tror jag. Det kommer knappast finnas tillräckligt med påfyllnadspersonal när de aktiva nu droppar av.
Hur blir det med våra internationella åtaganden? Hur skall vi kunna bemanna dessa om vi utbildar färre än vad vi behöver för ev. internationella insatser.
Måste i ärlighetens namn säga att jag inte förstår någonting?
QUOTE (roninn @ Oct 26 2005, 12:43 )

Det är val nästa år. Så, känns det bättre nu?
Fk Satan
Oct 26 2005, 11:48
QUOTE (roninn @ Oct 26 2005, 12:43 )

Utan någon form av försvar kommer hemvärnet att självdö inom en tjugoårsperiod tror jag. Det kommer knappast finnas tillräckligt med påfyllnadspersonal när de aktiva nu droppar av.
Hur blir det med våra internationella åtaganden? Hur skall vi kunna bemanna dessa om vi utbildar färre än vad vi behöver för ev. internationella insatser.
Det är därför som vi har politiker som kan tänka åt oss som inte förstår någonting...
Patron
Oct 26 2005, 11:49
Nu fick jag ont i magen.. Kommer helikopterflottiljen läggas ned helt eller är grafiken missvisande?
eftersom detta värkar gälla 2006, så känner jag mig direkt träffad av att se en nolla under Helikopterbatraljonen... :(
//Patron
QUOTE (Patron @ Oct 26 2005, 12:49 )

Nu fick jag ont i magen.. Kommer helikopterflottiljen läggas ned helt eller är grafiken missvisande?
eftersom detta värkar gälla 2006, så känner jag mig direkt träffad av att se en nolla under Helikopterbatraljonen... :(
//Patron
Min gissning? Förbandet Helikopterflottiljen kommer att finnas kvar och flyga helikopter ungefär som idag. De kommer även att ha en del i NBG.
Däremot kommer insatsförbandet helikopterbataljon, dvs deras basbataljon, att bli ett "resursförband". Kan även bli så att man bara utbildar de rena servicedelarna, dvs "TOLO för helikopter", och inte övriga delar som markförsvar osv.
Patron
Oct 26 2005, 12:01
QUOTE (BJE @ Oct 26 2005, 12:57 )

QUOTE (Patron @ Oct 26 2005, 12:49 )

//Patron
Min gissning? Förbandet Helikopterflottiljen kommer att finnas kvar och flyga helikopter ungefär som idag. De kommer även att ha en del i NBG.
Däremot kommer insatsförbandet helikopterbataljon, dvs deras basbataljon, att bli ett "resursförband". Kan även bli så att man bara utbildar de rena servicedelarna, dvs "TOLO för helikopter", och inte övriga delar som markförsvar osv.
Så fast jag fått kallelse och ska på deras informationsdag, så kan tjänsten bommas ned den 16 januari?
Om jag förstått rätt.
tack
//Patron
Vinter
Oct 26 2005, 12:30
Jaha ja, det var FB05 det, hur var det nu tänkt att sverige ska fixa Nordic battlegroup?
Eller betyder det måhända att sveriges försvar kommer att bestå av just den battlegroup?
Stackars satar som läser till yoff.
Hans Engström
Oct 26 2005, 12:36
Ett par kommentare kan kanske vara på sin plats i det allmänna ojandet (som jag i och för sig till viss del stämmer in i);
1. Det är inga yrkesofficerare som utbildas nu, och ja, det är synd om dom som utbildades sist.
2. Man har redan dödsdömt Hemvärnet genom att se till att man inte utbildar chefer på högre än gruppnivå i det nya värnpliktssystemet. Hemvärnet kan inte nesmat tillföra den kompetens som erfordras för en plutonchef.
3. Man har alltid inom FM varit lite 'hala' när man talat om sina förband. Kvalitén på vissa brigader på den gamla goda tiden var det nog lite si och så med.
4. Oavsett innehållna pengar, så är FM en av de absolut minst kostnadseffektiva organisationer jag arbetat med.
Triggerpuller
Oct 26 2005, 12:47
QUOTE (Hans Engström @ Oct 26 2005, 13:36 )

2. Man har redan dödsdömt Hemvärnet genom att se till att man inte utbildar chefer på högre än gruppnivå i det nya värnpliktssystemet. Hemvärnet kan inte nesmat tillföra den kompetens som erfordras för en plutonchef.
Hv skulle kunna förse sig självt med chefskompetens upp till brigadnivå. Men inte med dagens system.
Haha, det är så förbannat tragiskt det här.
Försvaret som vi hade blev uppbyggt genom en stor hotbild utifrån under de senaste 100 åren. Om ett nytt världskrig smäller till på 5 år, så kan vi vinka ajöss med vår neutralitet.
QUOTE (mopp @ Oct 26 2005, 14:28 )

Haha, det är så förbannat tragiskt det här.
Försvaret som vi hade blev uppbyggt genom en stor hotbild utifrån under de senaste 100 åren. Om ett nytt världskrig smäller till på 5 år, så kan vi vinka ajöss med vår neutralitet.
Finns intressanta paralleller till en annan tråd...
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18342
VMI2002
Oct 26 2005, 13:43
Det enda ratta i det har laget hade val varit for OB - och andra hoga chefer inom FM - att avga med omedelbar verkan.
Orsak? Att de inte kan arbeta och losa sina uppgifter under de har forutsattningarna!
DET hade varit ledarskap fran OBs sida.....
fogel02
Oct 26 2005, 14:00
VMI2002
Känns som att det är rätt många officerar som gjort precis det
Numera istortsätt den enda anledningen till att jag inte blir officer
Nestor
Oct 26 2005, 14:13
Finns flera saker i det här som jag tycker luktar räv.
Vice ordföranden i riksdagens försvarsutskott Tone Tingsgård (s) känner inte till de nya resursförbanden och kan inte svara på frågor.
Miljöpartiet står bakom regeringsförslaget men dess försvarspolitiker Lars Ångström (mp) säger att han inte satt sig in i frågan.
Och vad innebär "regeringsförslag" i sammanhanget?
Att det bara är ett förslag eller något permanent?
Dessutom så anser jag att hoppet inte skall ges upp än.
Jag är iallfall rätt säker på att folket förr eller senare säger ifrån att man faktiskt vill at landet skall kunna försvara sig självt.
Eller så kanske det är dax att lägga ner försvaret helt och hållet, för att sedan låta det resa sig ur askan.
Och då med en klart speciferad uppgift, logiskt sett borde denna vara Väpnad Strid.
Och denna gång med en långt mycket mer ekonomisk verksamhet.
Raptor
Oct 26 2005, 14:13
Kan inte säga att jag är förvånad. Så länge inget konkret händer i omvärlden kommer politikerna att fortsätta dra försvaret. Hårddraget så hade FM samtliga åtaganden kunnat lösas med 2 000 man eller nåt.
Jag ser ett stort problem. Antag att Sverige nu skulle få tio års förvarning om en stundande storkonflikt i våra grannländer, hade Sverige haft ekonomin att rusta upp ett dugligt försvar på 10 år? Jag kan inte tänka mig det. Bara beslutet om att börja rusta hade säkert tagit fem år. Sedan hade säkert något parti haft invändingar om vilka signaler en storrustning av FM hade sänt till grannarna. Det hela hade säkert slutat med att rustningspengarna hade spenderats på saft och bullar till en invasionsarmé...
Nej, gnällandet åsido.. Jag tror vi kommer se mer nerskärningar.
Flamdämpare
Oct 26 2005, 14:22
Det enda ratta i det har laget hade val varit for OB - och andra hoga chefer inom FM - att avga med omedelbar verkan.
Orsak? Att de inte kan arbeta och losa sina uppgifter under de har forutsattningarna!
DET hade varit ledarskap fran OBs sida.....
1.
2.
Hur tror ni omvärlden skulle reagera om alla som var kvar i FM sa upp sig med motivation att de inte har varken kompetens, förmåga eller moralisk motivation att utföra huvuduppgiften att försvara Sverige mot ett militärt angrepp?
Mitt tidigare inlägg gav ungefär det svar av VMI2002 som jag var ute efter. Att särskilt militärledningen sätter ner fötterna och visar var ribbans lågmärke ligger.
VMI2002
Oct 26 2005, 14:32
Att OB och andra hoga chefer avgar ar det enda ratta av tva anledningar:
1. Man visar, som flamdampare skrev, var den lagsta nivan pa ribban ligger.
2. Det ar det enda ratta sattet for en militar i ett demokratiskt land att visa sitt missnoje. FM ar understalld den demokratiska ordningen - och da passar det sig inte for militaren att grina illa eller skriva fula insandare i tidningar. Daremot ar det fullstandigt klart att militara chefer kan, med sin avgang, saga att "det har gar vi inte med pa, och det har tanker vi inte genomfora".
Det ar det enda ratta sattet att visa allvarligt "militart missnoje" i ett demokratiskt land.
marcuzt
Oct 26 2005, 14:40
QUOTE (Raptor @ Oct 26 2005, 15:13 )

Kan inte säga att jag är förvånad. Så länge inget konkret händer i omvärlden kommer politikerna att fortsätta dra försvaret. Hårddraget så hade FM samtliga åtaganden kunnat lösas med 2 000 man eller nåt.
Jag ser ett stort problem. Antag att Sverige nu skulle få tio års förvarning om en stundande storkonflikt i våra grannländer, hade Sverige haft ekonomin att rusta upp ett dugligt försvar på 10 år? Jag kan inte tänka mig det. Bara beslutet om att börja rusta hade säkert tagit fem år. Sedan hade säkert något parti haft invändingar om vilka signaler en storrustning av FM hade sänt till grannarna. Det hela hade säkert slutat med att rustningspengarna hade spenderats på saft och bullar till en invasionsarmé...
Nej, gnällandet åsido.. Jag tror vi kommer se mer nerskärningar.
Alla gillar väl saft och bullar

Men personligen tror jag att det är skit med mycket inom FM nu, men jag har tillit till att folket kommer se till att FM får de pengar de behöver och att ÖB kommer lösa uppgiften.
Det jag har lärt mig i militären under min korta tid är att lösa uppgiften och ÖB har ju varit med längre så han borde ju kunna lösa uppgiften, eller?
Är ju alltid jobbigt att bygga om saker och ting, kanske lättast att göra som nån annan skrev, lägg ner och gör nytt!
Och här är den officiella versionen:
mil.se
QUOTE (Hendrix @ Oct 26 2005, 15:13 )

Och vad innebär "regeringsförslag" i sammanhanget?
Att det bara är ett förslag eller något permanent?
Det innebär att det finns med i budgetpropositionen. Eftersom s, mp och v har majoritet i riksdagen och de är överens så kommer det att bli riksdagens beslut ifall inget helt oväntat inträffar.
QUOTE (Hendrix @ Oct 26 2005, 15:13 )

Dessutom så anser jag att hoppet inte skall ges upp än.
Jag är iallfall rätt säker på att folket förr eller senare säger ifrån att man faktiskt vill at landet skall kunna försvara sig självt.
"Folket" kan säga ifrån i valet nästa år. Det kommer inte att påverka budgeten för 2006 det minsta.
QUOTE (Raptor @ Oct 26 2005, 15:13 )

Nja, bara högvakten tar ett par hundra man. Sedan ska vi ha ett tusental personer i utlandet över tiden, så då är samma antal under utbildning i Sverige samtidigt. Till detta kommer ett antal personer inom incidentberedskap m m så summan torde bli betydligt mer än 2000.
QUOTE (marcuzt @ Oct 26 2005, 15:40 )

Men personligen tror jag att det är skit med mycket inom FM nu, men jag har tillit till att folket kommer se till att FM får de pengar de behöver och att ÖB kommer lösa uppgiften.
Det jag har lärt mig i militären under min korta tid är att lösa uppgiften och ÖB har ju varit med längre så han borde ju kunna lösa uppgiften, eller?
Se ovan för vad "folket" kan göra. "Lös uppgiften" kräver att det finns en rimlig chans att göra det. Det kan man inte säga att ÖB har fått.
Mr_Confused
Oct 26 2005, 15:01
Okay, det ser ju ut som att det går åt helvete med försvarsmakten. Landets trygghet vs. att plocka politiska poäng på andra områden, rätt tydligt vad som prioriteras.
Den första frågan jag ställer mig är dock av rent egoistisk natur: Kommer vi som rycker in i januari 2006 att påverkas om detta går igenom? Jag ska till LSS för att bli kvartermästare, har redan fått min placering ändrad 4 gånger, 3 gånger pga. FB04, så det skulle milt sagt kännas segt om det blev ändrat nu igen. Kan någon som är ordentligt insatt tala om för mig hur stor risken är att min värnplikt blir ändrad eller går om intet, då jag redan fått inkallelseorder m.m.?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.