QUOTE (civilist @ Oct 28 2005, 13:00 )

Först: Min huvudfråga var hur vi kan få så liten effekt för så mycket pengar. Jag efterlyser fortfarande några idéer om detta.
Sedan, några spridda kommentarer: Det är riktigt att värnpliktsersättningen är lägre än lönen för yrkessoldater. Å andra sidan utbildas fortfarande flertalet värnpliktiga för att sedan inte användas efter muck. Yrkessoldater ges grundutbildning och sedan kontinuerlig vidareutbildning, under vilken de kan användas i olika insatser. Vidare leder ett större värnpliktsförsvar till att en stor del av den manliga årskullen under ett års tid inte betalar skatt, utbildar sig eller arbetar. Samhällsekonomiskt blir skillnaden inte så stor (men de främsta argumenten för yrkesförsvar är för min del tillgänglighet, att många olika förbandstyper har hög tillgänglighet året runt, att officerare ges kompetens i mer än att grundutbilda soldater, och – rimligen – att man blir bättre på något man gör frivilligt under 4-5 år, än något man gör av tvång i 7,5-10 månader).
Med den höga ungdomsarbetslösheten undrar jag om det gör till eller ifrån. Det nya utbildningssystetem när vi skall utbilda vpl under två till tre terminer ger rimligen lite bättre soldater än de gamla 7,5 månadersfallen. Detta skall också kunna lösa tillgängligheten. Vilka förband avser man att sätta upp och bemanna? Vilken beredskap skall man ha? En vidare tanke vore att kunna kalla in de man utbildat för missioner genom lagstiftning likt de nyanställda officerarna. Anledningen: Om det för Sveriges säkerhet är nödvändigt att kunna tvinga folk till missioner varför bara nöja sig med en yrkesgrupp?

Med ett NATO-medlemskap skulle vi kunna avstå från ett antal förmågor, och bli bättre på andra. Att anskaffa material som är utvecklad för flera länder, än för ett enda, litet, är nog också billigare. Dessutom har väl den svenska försvarsbudgeten legat rejält över den genomsnittliga budgeten i NATO-länderna?
Jag läser statsvetenskap och skulle inte gärna börja propagera på det viset sett i historiens ljus. Försvarsgarantier finns bara när de andra staterna anser att det lönar sig för dom att hjälpa till. Materiellfrågan kan vi lösa ändå genom samarbeten som nu inom EU, jaktroboten Meteor, Neuron, o.s.v.

Regional utveckling tror jag åstadkoms bäst med ett bättre företagsklimat, utbildningsnivå, kommunikationer, nöjes- och kulturliv än att staten lägger en myndighet i en drabbad landsända. Detta borde också gälla Försvarsmakten.
Okej, ett politiskt ställningstagande. Det enda staten har direkt att förfoga över är arbetskraft som bildar skatteunderlag till kommunerna att kunna fördela. Det du har räknat upp är antaganden och inget konkret, man kan inte beordra företag ut i landet eller bygga motorväg till varje tillverkningsföretag ute i Sverige.

Fler och fler generaler på Högkvarteret (betydligt fler än under kalla kriget), äldre och äldre officerare samtidigt som det blir färre yngre officerare, och, framförallt, inga stamanställda underbefäl (avskaffade sedan länge). Jag misstänker att en del av detta har att göra med ett starkt fackligt inflytande och generella inlåsningseffekter på den svenska arbetsmarknaden.
Vad är det för fel på äldre officerare? Ålder har lite med prestationsförmåga att göra. Om vi vill omsätta officerare lite snabbare kan man erbjuda subventionerad yrkesväxling likt Norge, USA erbjuder pension. Men grundfrågan är varför äldre officerare är farligt.

Skönt att du håller med om att Viking och NBF är onödiga och/eller dyra. Det vore jättebra om Storbritannien ville köpa SEP (för sitt FRES-projekt), men jag tycker inte att varken Försvarsmakten eller skattebetalarna ska stå för kostnaderna till ett projekt som, enligt mig är onödigt. Jag trivs också med modultänkandet, men tror att SEP kommer att ha för lite pansar för att klara dagens hot (bomber, minor, RPG7 – se Irak), och samtidigt vara för dyr för att fylla rollen som pansrad terrängbil. Vad FM på sikt borde skaffa är någon typ av tung pansarbandvagn (HAPC, kanske en modifierad och tilläggspansrad Strf90 utan torn), och en enkel pansrad terrängbil, typ Galten.
Sep skall just vara "splitterskyddad", minhot och RPG-7 klarar knappt Strf90 av. Seppen skulle kunna ersätta fordon i flygbasbataljon och hotet finns inte så att man behöver PBV till klargöringspersonalen. Annars skulle vi kunna köpa kanonlösa Merkava av Israel.
J.K Nilsson