J.K Nilsson
Nov 3 2005, 21:56
QUOTE (simon @ Nov 3 2005, 08:16 )

Om den där första bilden i trådens början med röda fält, representerade insatsförband, hur många resursförband kommer att finnas?
Dagens insatsförband subtraherat med morgondagens insatsförband skall vara morgondagens resursförband. Vad det nu innebär för VPL-utbildningen m.m.? Sedan tror jag att det FB 08 blir lite lättare att myglas med.
J.K Nilsson
Jaha, och när börjar man tömma Högkvarterets nuvarande byggnad på Lidingövägen?
Träffade för övrigt ÖB en kort stund i veckan. Han känns vettig. Men vi får se vad detta leder...
QUOTE (Jelzin @ Nov 6 2005, 17:36 )

Träffade för övrigt ÖB en kort stund i veckan. Han känns vettig. Men vi får se vad detta leder...

Så ni har bestämt att fortsätta ses? ;)
QUOTE (Knekt @ Nov 6 2005, 17:41 )

QUOTE (Jelzin @ Nov 6 2005, 17:36 )

Så ni har bestämt att fortsätta ses? ;)
Ingen ny träff inbokad om jag säger så.
;)
patgb203
Nov 7 2005, 13:20
Jämförelser med andra länder vore ju intressanta i diskussion kring vad vi egentligen får för våra 40 MDR SEK.
Vet någon om det finns det jämförande statistik på hur mycket det kostar att producera insatsförband i andra länder? Inser att det förmodeligen är oerhört svårt att hitta en någorlunda jämförbar bas för detta, men det skulle onekligen vara intressant att veta vad det kostnaden för NL, UK, FR, DE, US, DK, NO, FI osv att "producera" en mekaniserad bataljon för insats?
Den enda jämförelse jag sett är hur många (få) soldater i utlandstjänst Sverige har lyckats skcicka i förhållande till andra länder, men det säger ju inte så mycket egenligen.
För övrigt blir det svårare för varje dag att hålla entusiasmen uppe för FM verksamhet. Kanske dags att hitta ett nytt intresse? Geocaching, rugby, sportdykning eller pistolskytte verkar ju kul alternativ till att engagera sig i en organisation som inte verkar strategiska mål, inte klarar av att hantera sin ekonomi och som har en beställare/ uppdragsgivaren som inte verkar intresserad av att använda den till annat än att plocka (billiga) politiska poäng.
C 2.a pjäs
Nov 7 2005, 13:42
QUOTE (patgb203 @ Nov 7 2005, 13:20 )

För övrigt blir det svårare för varje dag att hålla entusiasmen uppe för FM verksamhet. Kanske dags att hitta ett nytt intresse?
Ta jägarexamen! Det gjorde jag. Naturupplevelser, kamratskap och vapen, samma skäl som hemvärnet lockar med. Och här blir ingen sur om man inte har M-numrerat på benen!
Kombinera detta med att skriva patetiska inlägg om det avvecklade kustartilleriet så har vi
två pjäschefer på soldf!
QUOTE (C 2.a pjäs @ Nov 7 2005, 13:42 )

För övrigt blir det svårare för varje dag att hålla entusiasmen uppe för FM verksamhet. Kanske dags att hitta ett nytt intresse?
Ta jägarexamen! Det gjorde jag. Naturupplevelser, kamratskap och vapen, samma skäl som hemvärnet lockar med. Och här blir ingen sur om man inte har M-numrerat på benen!
Kombinera detta med att skriva patetiska inlägg om det avvecklade kustartilleriet så har vi
två pjäschefer på soldf!
Skön inställning
C 2.a pjäs !
Jag funderar lite kring om det kanske är aktuellt att lägga ner något/några av Pliktverkets regionkontor. För hittar de inte någon annan som är behov av deras tjänster och kapacitet (fler än polisen ex.) är det kanske dags att centralisera den halverade mönstring som behövs i framtiden...
patgb203
Nov 8 2005, 10:53
QUOTE (C 2.a pjäs @ Nov 7 2005, 14:42 )

två pjäschefer på soldf!
Kanonidé,

med tanke på att det nog var 10 år sedan jag hörde något positivt (bortsett från FMs egna självberöm) om FM (då var det om BA01 - Ulf Henricsson) så ligger det onekligen nära till hands.
Kommer man fortfarande skrota vagnar under den nya regeringen?
QUOTE (UAV @ Oct 30 2006, 12:29 )

Kommer man fortfarande skrota vagnar under den nya regeringen?
Är det verkligen ingen som har hört nåt?
Hans Engström
Nov 1 2006, 15:14
Det är klart man gör? Varför skulle man ändrat sig?
QUOTE (Hans Engström @ Nov 1 2006, 15:14 )

Det är klart man gör? Varför skulle man ändrat sig?
För att det är en ny regering. Det var väl en borgerlig regering som en gång köpte in pbv 401 och 501? Om inte annat ser det dåligt ut att efter 1x år skrota samma materiel. Man kommer alltså att fortsätta skrota 401:or, 501:or och 302:or utan någon förändring?
Det är ju gammal mtrl som FM har föga användning av. 302:orna kommer leva några år till då de används (står i förråd) i Kosovo och kommer att användas på LG, men de andra... Nää.
Är det inte bättre att satsa på CV90, PATGB 203/202, RG32M och senare SEP, än att vidmakthålla förmågan med 401 och 501? Jo, det anser jag.
/K
Triggerpuller
Nov 1 2006, 18:32
Arvet skall bort, därom hyser jag inga tvivel. Men jag hade varit betydligt nöjdare om man kunnat skänka eller sälja vagnarna till någon istället för att skrota dom.
Vad får FM för en 401 eller 501 som skrotas?
Troppchefen
Nov 1 2006, 18:42
QUOTE (Skoog @ Nov 1 2006, 18:33 )

Vad får FM för en 401 eller 501 som skrotas?
Du menar : Vad får FM
Betala för en 401 eller 501 som
Miljösorteras/Matrielavvecklas ?
Det senare. Jag antar att FM får någon sorts skrotpengar?
QUOTE (Skoog @ Nov 1 2006, 19:20 )

Jag skulle vara nöjd om FM inte får betala mer för skrotningen än vad man får för skroten, plus minus noll alltså. Dessvärre tror jag inte att så blir fallet utan att avvecklingen kommer kosta en del.
/K
J.K Nilsson
Nov 1 2006, 20:09

Aj min mage, du får inte ge mig sådana krampanfall en onsdagskväll. Nu var du roligare än vad du tänkt dig.
J.K Nilsson
Hans Engström
Nov 1 2006, 22:34
Finland avser nu även skrota sina T72 och samtliga BMP1 utom special varianterna. T55 är väl redan nedsmälta omjag förstår läget rätt (återigen, förutom special varianterna). Tror inte det finns ngn som är villig att betala för att skeppa till sig våra 501or och 401or. Och inna ngn säger det, inte pansar till HV förrän vi slipper internfakturering.
Triggerpuller
Nov 1 2006, 23:23
Vi skulle ju kunnat gett ett gäng till Baltstaterna. Om de nu hade velat haft några vill säga, kanske inte skulle passat så bra till NATO-profileringen. Fast man vet ju aldrig.
Avseende ev försäljning så får vi väl aldrig veta om det de facto fanns köpare då det inte prövades.
Fast jag kan tänka mig ett flertal länder som nog skulle ha kunnat varit intresserade.
QUOTE (J.K Nilsson @ Nov 1 2006, 20:09 )

Aj min mage, du får inte ge mig sådana krampanfall en onsdagskväll. Nu var du roligare än vad du tänkt dig.
J.K Nilsson
Glad att jag förgyllde någons kväll iaf.

Det är mycket man inte vet...
martin s
Nov 5 2006, 18:39
politker är och förblir en enda hop med stövel slickande idioter!!! dom vill ha besskydd av sej skälva men övriga landet skiter dom i! DOM BORDE SKÄMMAS
QUOTE (martin s @ Nov 5 2006, 18:39 )

politker är och förblir en enda hop med stövel slickande idioter!!! dom vill ha besskydd av sej skälva men övriga landet skiter dom i! DOM BORDE SKÄMMAS
Hade det inte varit för att jag fick ett gott skratt och vill bjuda andra på det också, så hade det här inlägget försvunnit bums.
Skriv inga fler sådana.
Punkt.
/BlåGul.
Well jag tycker ett visst inlägg har rätt.
När slutade politiker bry sig om FM och polisens behov av resurser?
Måste varit ngn gång efter 1969....
Vi vet ju alla vad som hände då....
109 Eken
Nov 9 2006, 19:28
QUOTE (TForce @ Nov 9 2006, 02:01 )

Well jag tycker ett visst inlägg har rätt.
När slutade politiker bry sig om FM och polisens behov av resurser?
Måste varit ngn gång efter 1969....
Vi vet ju alla vad som hände då....
Led Zeppelin släppte sitt första album?
Darkwand
Nov 9 2006, 19:40
Det är baksidan av demokratin eftersom det är val med ganska korta mellanrum så är det lättare att bli omvald om man presenterar kortsiktiga förbättringa. Försvaret brukar nästan alltid ligga i bakgrunden och då är det lätt att nalla där när man ska infria vallöften om förbättrad skola tex.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.