Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Problem med Ak4B?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Multipurpose
Någon som känner till problem med B?

Vi har använt den i ett år nu och det enda har varit att siktet skruvat sig loss när man skjutit mycket. Men efter en hårdare efterdragning så har de tinte hänt igen.
SGT Jakobsson
QUOTE (Multipurpose @ Oct 23 2005, 22:22 ) *
Någon som känner till problem med B?

Vi har använt den i ett år nu och det enda har varit att siktet skruvat sig loss när man skjutit mycket. Men efter en hårdare efterdragning så har de tinte hänt igen.

Stör mig som fan på den jävla hysfångarnen - ett sattyg från helvetets svarta eldar!!
Men det är ju bara att leva med. smile.gif

Jag behöver bulla upp under kinden dvs axel/kindstödet är för långt ner..
Vad jag har förstått (och sett) så gör det flesta skarpskyttar så med..

Annars gillar jag bertil, vi ska på helgövning nu nästa helg så den kommer bli ordentligt prövad då..
Paperboy
Har bekymmer med eldavbrott vid lösskjutning.
Adam Wilhelm
Siktet ligger högre än det gamla siktet så det är ju bara att sätta dit lite liggunderlagsbitar så får ni rätt höjd.
För mig är det inget problem utan jag gillar att inte behöva lägga kinden mot axelstödet.

Vad gäller problem vid lösskjutning så har mina eldavbrott berott på hylsfångaren.

I övrigt så är det inga problem.

//Thomas som tycker att REMO skulle ha inkluderat, kortare pipa (som G3KA4), Ställbar kolv, RAS mth, ny vapenrem och att man skulle ha behållt de fasta siktena.
JBP
Det finns redan ett antal trådar ang Ak4B kolla gärna igenom dom, den tar även upp problem som forumiterna har med bössan.

Rödpunktsikte AK4, Några nya rykten på G?

Eldavbrott.....

/JBP
Amfibieslusken
Personligen har jag inte ännu drabbats av eldavbrott på grund av hylsfångaren, dvs inga eldavbrott alls. Fyllde den med 66 tomhylsor under SIB-en i Halmstad i somras innan jag tömde den och det var inga problem då.

Kindstöd tycker jag inte behövs heller då jag upplever det som att anläggningen har förändrats sedan RP-siktet infördes, iaf för mig själv. Jag lägger inte kinden på kolven som förut, utan jag lyfter huvudet högre och har kolven i höjd med käkbenet. Kolven är numera bara något jag lägger mot axeln för stabilitet och rekylupptagning. Dock bör det poängteras att jag mest skjuter ksp och har inte lika mycket erfarenhet av AK4B som de flesta.
Edlund
Får oftast eldavbrott med AK4B, tror det är denna infernaliska hylsfångare som studsar tillbaka hylsor in i lådan. Har också haft problem med att utdragarfjädern givit upp sucken och helt sonika blivit rak och slutat dra ut hylsor.
Flamdämpare
Är det någon som haft problem med kombinationen AK4B + CLP?
Jag vet att CLP:n inte är kompatibel med vapenfett så det är inte aktuellt.
Är CLP:n klimatberoende? Dvs. fungerar CLP:n lika bra i alla våra klimattyper i Sverige?
eskil
Med gamla AK4:an och hylsfångaren så gav den mig i snitt ett eldavbrott per magasin, kanske något mindre.
De enda eldavbrott jag har haft med AK4b hittils var under inskjutningen. De eldavbrotten orsakades av förådsfettet.
Innuendo
jag får massa vapenfel vid lösskjuting med ak4b, har dock aldrig fått ett enda vid skarpskjutning. Vapenfelen vid lösskjutning består mest i att hylsor studsar tillbaka mot hylsfångaren, eller att de inte kastas ur riktigt.
Pansar putte
När det gäller CLP så måste vapnet oljas in med gämna mellanrum för CLP dunstar, vilket inte är bra för vapnet... FN1.gif pansar2.png HV.gif
Särimner
Inga problem med vare sig CLP eller hylsfångaren (till skillnad mot det förra härket och den Gudsförbannade hylsbufferten...). Det enda är att siktets fästskruvar har en tendens att gänga upp sig. Nu går det på rutin att känna på dem i tid och otid, så det har jag lärt mig leva med.
Flamdämpare
Jag har själv en del problem med lös ammunition, Ger rätt ofta eldavbrott. Angående CLP:n borde jag kanske vara mer specifik. Har någon upplevt att den samlar på sig smuts, Krutrester, Etc. Så att vapnet "Geggar" igen?
Jag som jämngammal med Fantomen ;) Upplevde ibland att Vapenfett 101 fungerade som Barr/grus/krutslaggmagnet och kunde orsaka driftstörningar.
Tar tacksamt emot erfarenheter från Liberias fuktiga klimat, Norrlands subarktiska klimat, Afghanistans torra klimat och liknande.
Jodå, Jag är väl bekant med att man ska vårda vapnet så ofta en chans ges. Ibland ges inte den chansen tillräckligt ofta bara, Därav frågan.
Vakten_F4
Har haft klart färre eldavbrott med B, om det beror på att hylsavledare fungerar bättre än hylsbuffert eller att min nuvarande AK helt enkelt är ett bättre exemplar än den gamla vet jag dock inte...

Ett annat problem är att när jag tog bort reservriktmedlen för att montera vapenlampa så hade tre av skruvarna fastnat så j*vligt så det numera är mera bajs än insexskalle på dom. Får väl be om nya nästa gång man är på förrådet..
Med en droppe olja på varje skruv vid monteringen så skulle det nog inte ha oxiderat så.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.