Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Israeliska soldater talar ut
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
Apone
QUOTE (Erik_G @ Oct 27 2005, 23:26 ) *
"Det enda vi lär av historien är att vi av den inget lär"

Men historiska tillbakablickar kan ju iallafall vara bra för att få en större förståelse för konflikten. Rötterna till den är ju iallafall 2000+ år gamla. Om b.la romarna inte korsfäst den där lille upprorsmakaren för ca 2000 år sedan hade kanske kartan sett annorlunda ut nu?

/E

Notera att judendomen och kristendomen inte är samma sak. Judendomen räknar Moses som sin anfader, och är sålunda några tusen år äldre (men hur många?).

Notera också att judendomen, kristendomen och islam alla har samma gud, men olika profeter och inriktningar.
Om Gud nu är så vis och ofelbar - hur kommer det sig att den ändrar sig såpass inom loppet av några tusen år..?
Magnus Redin
QUOTE (Apone @ Oct 31 2005, 10:10 ) *
Om Gud nu är så vis och ofelbar - hur kommer det sig att den ändrar sig såpass inom loppet av några tusen år..?

Det blir helt logist om man antar att gud är ond och använder människorna som leksaker. Av någon anledning brukar de flesta religiösa blir väldigt upprörda över den teorin även om man med den antar att gud finns. laugh.gif

Nå, religion är kraftfulla saker som kan få människor att må mycket bra eller grubbla sig absurda, religion kan få folk att göra mycket gott och mycket ont.

Det är hopplöst att analysera vilken religion som är rätt, kanske kan man komma fram till något användbart genom att se vilka religioner som får folk att må bättre och göra mera gott, om det är det som man är ute efter...
dxl
Notera att judendomen och kristendomen inte är samma sak. Judendomen räknar Moses som sin anfader, och är sålunda några tusen år äldre (men hur många?).

Notera också att judendomen, kristendomen och islam alla har samma gud, men olika profeter och inriktningar.

Inte för att jag vill vara den som är den men det är väl ändå Abraham som är anfader till både judar och muslimer?
Patroels
QUOTE (dxl @ Oct 31 2005, 14:23 ) *
Inte för att jag vill vara den som är den men det är väl ändå Abraham som är anfader till både judar och muslimer?

Tror nu nog närmare att han hette Jakob (också kallat Isra-el!). Det var hans tolv sönner som nu utgör the twelve tribes of Israel... Tror jag alltså!

Oh damn'... Gjorde ju ännu ett OT-innläg ph34r.gif

MVH
Troels
Erik_G
QUOTE (sanna @ Oct 28 2005, 12:04 ) *
QUOTE (Erik_G @ Oct 28 2005, 00:26 ) *

"Det enda vi lär av historien är att vi av den inget lär"

Men historiska tillbakablickar kan ju iallafall vara bra för att få en större förståelse för konflikten. Rötterna till den är ju iallafall 2000+ år gamla. Om b.la romarna inte korsfäst den där lille upprorsmakaren för ca 2000 år sedan hade kanske kartan sett annorlunda ut nu?

/E

Jupp. Men nu gjorde dom det. Dessutom om du läser GT så får man reda på att när Moses kom till Israel så bodde andra folk där, som man körde ut för att själva bo där. Alltså borde vi hitta ättlingarna till de folken och ge landet tillbaka till dom.

Nu har jag kanske inte studerat GT lika mycket som du (om du inte menar GT som i gasturbin), men inte menar du väl att Moses och hns israeliter skulle härstamma från Egypten?

Storyn, som jag känner den inbegriper elaka egyptier som förslavar det israelitiska folket och tar med dem hem för att bygga snygga sten-tetrapacks ute i öknen.

@ Apone
Vad jag menar med upprorsmakaren var att enligt de moderna dokumentärer på bl.a discovery jag sett så var Jesus den snälla hippieliknande kille som botade sjuka och spottade ur sig klokskaper som man får höra om på kyrkans barntimme, utan mer likt upprorsmakarna i "Peoples popular front of Judea" men utan kalebass. Jesus lär ha varit en ortodox jude, varit gift (Maria Magdalena jobbade inte som "sådan där", bara lite schysst smutskastning från Paulus, som såg den spirande kristendumen som en karriärmöjlighet biggrin.gif) och förmodligen far.
Snart kommer påvens lönnmördare för att tysta mig, eller spanska inkvisitionen (kommer alltid när man som minst anar det) biggrin.gif

/E

Someone made a dastardly, cowardly edit...
caridon
QUOTE (Toll @ Oct 21 2005, 13:38 ) *
vettigt inlägg kapat.

Väl skrivet.
Dena konflikten är förfärlig och båda sidor är skyldiga till massiva övergrepp.
Det går inte att välja ut en "god" eller "ond" sida då båda sidorna
har 0 hänsyn till civila.

/C
Patroels
QUOTE (Erik_G @ Oct 31 2005, 18:09 ) *
@ Patroels
Vad jag menar med upprorsmakaren var att enligt de moderna dokumentärer på bl.a discovery jag sett så var Jesus den snälla hippieliknande kille som botade sjuka och spottade ur sig klokskaper som man får höra om på kyrkans barntimme, utan mer likt upprorsmakarna i "Peoples popular front of Judea" men utan kalebass. Jesus lär ha varit en ortodox jude, varit gift (Maria Magdalena jobbade inte som "sådan där", bara lite schysst smutskastning från Paulus, som såg den spirande kristendumen som en karriärmöjlighet biggrin.gif) och förmodligen far.
Snart kommer påvens lönnmördare för att tysta mig, eller spanska inkvisitionen (kommer alltid när man som minst anar det) biggrin.gif

/E

Nobody expects the spanish inquisition!

Ehhm, är du säker på att det e' mig du skriver till?
Tycker annars inte jag har pratat om the big J, varken som upprorsmakare eller annat smile.gif

... Our chief weapon is surprise. Fear and surprise... Our two weapons are fear, surprise and a ruthless efficiency... Our three weapons are... I'll come in again!
Erik_G
QUOTE (Patroels @ Oct 31 2005, 20:41 ) *
Nobody expects the spanish inquisition!

Ehhm, är du säker på att det e' mig du skriver till?
Tycker annars inte jag har pratat om the big J, varken som upprorsmakare eller annat smile.gif

... Our chief weapon is surprise. Fear and surprise... Our two weapons are fear, surprise and a ruthless efficiency... Our three weapons are... I'll come in again!

Umm.. must be the fog of war.... biggrin.gif
Stella-Polaris
Ok grabbar..... Lösningen på ert dilemma finns i den enda sanna historiska filmatiseringen av denna tidsepok. Nämligen: Life of Brian. Dock har ännu ingen av Judeeiska befrielsefrontens suicide groups medlemar, som varit i aktion, mig veteligen sagt sin version av läget och händelseförloppet. jag ser därför att dagens Judeeiska krigare, tillhörande icke suicidal groups, har mer att säga!!!!! :P
Status quo
Life of brian är faktiskt ett utmärkt exempel på hur seriöst och vettigt religon egentligen är och en mycket bra förklaring till varför folk får för sig saker.. I grund och botten handlar det ju om att hitta en förklaring på det oförklarliga, men vi människor är så dumma att vi inte kan acceptera andras förklaring vilket innebär att vi beslutar vem som har rätt genom att döda varandra.
ABP
QUOTE (Status quo @ Nov 1 2005, 09:21 ) *
Life of brian är faktiskt ett utmärkt exempel på hur seriöst och vettigt religon egentligen är och en mycket bra förklaring till varför folk får för sig saker.. I grund och botten handlar det ju om att hitta en förklaring på det oförklarliga, men vi människor är så dumma att vi inte kan acceptera andras förklaring vilket innebär att vi beslutar vem som har rätt genom att döda varandra.

Nja nu är det lite mer komplicerat än så. Många gillar och skylla religon för allt elände i världen. Snarare är det så man använder religon för att rättfärdiga sitt eget agerande.

Bara titta på båda Östblocket och Nazityskland. Inte mycket religon där men nog kunde de hitta på alla möjliga ursäkter för att rättfärdiga sitt eget agerande.

Om jag inte minns fel så står det i Koranen att Palestina är judarnas land?
Patroels
QUOTE (ABP @ Nov 5 2005, 16:15 ) *
Om jag inte minns fel så står det i Koranen att Palestina är judarnas land?

Har du läst den?
ABP
Nej jag har inte läst hela den.

Har heller inte läst.

Hela bibeln.
Hela Svea rikes lag
Hela SoldiFält (kan missat förordssidan)
Hela Svenska akademiens ordlista
Hela Sagan om ringen triologin
Hela utgåvan av Herman Hedning
Azan_Gb
Ett litet till lägg bara:
Vi muslimer ( jag är muslim) annser att Palastina är inte endast palastinernas land utan varje muslim i hela världen "äger" en del utav den marken. Palastina är lika heligt för oss muslimer som mecka. För inte så länge slutade muslimer att be mot jerusalem, och klippmosken, nu ber man mot Mecka i Saudiarabien.
Även om Palastinerna säger till israel " ok ni får landet vi vill inte ha den" då kommer den indonesiska muslimen att protostera, den svenska muslimen, muslimer i hela världen kommer då att protostera och svara med ex terrordåd.

Jag tror inte Israel någonsin kommer få någon ro, om dem fortsätter handla med den politik dem gör idag.
DOck ska vi inte glömma att det finns tusentals israeler som stödjer palastinska folket. Men dem hålls undan av israeliska regeringen.
Fu Dahlberg
QUOTE (Azan_Gb @ Nov 6 2005, 21:24 ) *
Ett litet till lägg bara:
Vi muslimer ( jag är muslim) annser att Palastina är inte endast palastinernas land utan varje muslim i hela världen "äger" en del utav den marken. Palastina är lika heligt för oss muslimer som mecka. För inte så länge slutade muslimer att be mot jerusalem, och klippmosken, nu ber man mot Mecka i Saudiarabien.
Även om Palastinerna säger till israel " ok ni får landet vi vill inte ha den" då kommer den indonesiska muslimen att protostera, den svenska muslimen, muslimer i hela världen kommer då att protostera och svara med ex terrordåd.

Jag tror inte Israel någonsin kommer få någon ro, om dem fortsätter handla med den politik dem gör idag.
DOck ska vi inte glömma att det finns tusentals israeler som stödjer palastinska folket. Men dem hålls undan av israeliska regeringen.

Tror du rör problemet här... Av någon anledning ligger ett av de heligaste ställena i tre av fem världreligoner på samma ställe... mindre bra... dry.gif

Cant we all just get along?
Azan_Gb
Fu Dahlberg ursäkta röran.
Jag syftade mest på muslimernas syn på det heliga landet.
Magnus Redin
QUOTE (Azan_Gb @ Nov 6 2005, 21:24 ) *

Vilken grad av tillgänglighet till helig (Israelisk) mark skulle tillfredställa de flesta muslimer?

Hur stor andel av muslimerna anser likt gångna tiders korsfarare att den heliga marken måste administreras av folk med rätt tro?

I den bästa av världar skulle tre sammanfallande heliga platser ge en blomstrande turismindustri, svindyra bostäder och lokaler då många vill flytta dit och driva verksamheter där och massor med kontakter mellan olika folk vilket ger affärer och udda bröllop.
Magnus Redin
QUOTE (Magnus Redin @ Nov 7 2005, 00:34 ) *
[I den bästa av världar skulle tre sammanfallande heliga platser ge en blomstrande turismindustri, svindyra bostäder och lokaler då många vill flytta dit och driva verksamheter där och massor med kontakter mellan olika folk vilket ger affärer och udda bröllop.

Någon som har några spekulationer?

Jag är inte så insatt i olika religioner men för mig förefaller det som att majoriteten av muslimerna borde vara och definitivt borde kunna vara lika städade och trevliga som majoriteten av judar och kristna.

Men den muslimska familjen av bekännelser verkar vara lika lätt att utnyttja för att styra och utnyttja fattiga människor som kristendomen under grovt sett motsvarande "medeltida" förutsättningar. Och folk verkar ha en tendens att fastna i hatvarianter när de väl har gått på en. Det verkar när det har gått helt på tok i en region behövas naturliga generationsbyten vilket tar decennier.

Vilka genommuslimska länder är pionjärer i demokratisering och tolerans för resten av den mestadels muslimska delen av världen?

Föresten, i vilket forum diskuteras sådant här på en vettig nivå? Det här glider iväg från soldf temat.
Olleman
Kombantanter dödar/spränger inte för att sen smita tillbaka till mammas hus på västbanken, gömma vapnen i källaren och lipa när Israel kommer och knackar på dörren(förvisso med en bulldozer). Det är Aftonbladets ,och dess gelikar, massiva propagandaoffensiv som får alla att tro att det bara är israelernas fel. Anledningen är för mig oklar.

Det skulle säkert inte vara några problem att skrapa fram folk ur svenska FM som säger snedvridna saker. Stollar finns det överallt.
Ing
QUOTE (Olleman @ Nov 10 2005, 19:29 ) *
Det skulle säkert inte vara några problem att skrapa fram folk ur svenska FM som säger snedvridna saker. Stollar finns det överallt.
Vad menar du skulle vara snedvridet i artikeln?
De är nog mer eller mindre lika ruttna på båda sidor i den konflikten. Ser inte att israelerna som uttalar sig har någon anledning att ljuga om det. De lär få tillräckligt med problem för att de säger sanningen...
Erik_G
Ok, då vart det dags för lite luft igen....

Vi kan alla ha åsikter om religion, islam, judendom eller kristendom, men nu tar vi det lite lugnt!

/Erik G
Underbeslag

PS
Man kan läsa koranen utan att kunna arabiska, likväl som man kan läsa bibeln utan att kunna arameiska. Båda finns på svenska, och troligen även på dansk..
Erik_G
Och där lämnar vi religionstolkningarna. Näste man som nämner koranen eller någon annan religiös skrift i denna tråd får ett hästhuvud i sängen.

Vid närmare eftertanke tror jag vi nått vägs ände med denna tråden som lämnade topic vid tredje inlägget eller så..

mvh
Erik G
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.