Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Holografiskt sikte ("Holosight")
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Livkomp05
"Ett holografisk sikte är inte att förväxla med ett traditionellt rödpunktssikte utan är ett lasersikte där ett riktmedel återges på skärmen/okularet . Denna teknik gör att siktet är helt parallaxfritt vilket innebär att skytten inte behöver se exakt i centrum av okularet för att träffa rätt. Med ett holografiskt sikte på ditt vapen har det inte någon betydelse vilket av dina ögon som är dominant eller om du har alternerande dominans, du kan med ett sådant sikte alltid skjuta med båda ögonen öppna och behöver inte heller tänka på hur ett störningsljus påverkar resultatet som vid skytte med traditionella öppna riktmedel."

Låter intressant, någon som testat?

Här är även en länk.. http://www.misklin.pwp.blueyonder.co.uk/mi...a_holosight.htm
dxl
Låter väldigt mycket som ett "vanligt" rps fast lite bättre kvalitet bara.
Fast läser man längre ner på sidan så står det:
The Cobra also doesn't have parralax correction which is only a small problem as the parralax issue doesn't seem to effect it until you are very close to a target.

Vilket jag tolkar som att det inte är 100% parralaxfritt, men jag kanske fattar fel här.
Sytare
Inget sikte är helt paralaxfritt, däremot så är det mer eller mindre ut till vissa distanser.

Vet inte det exakta avståndet för RPS och Aimpoint, men ett värde som jag läst (och som då rörde C-more siktet, vilket är rätt så likt Cobra) så är det runt 300 meter som det blir desto viktigare hur man håller vapnet, kanske t.o.m. att bruka sina öppna riktmedel.

QUOTE ("Cmore.com")
ABOUT PARALLAX ...

Optical sighting devices often use the term "parallax free" as a unique feature.

Sadly, it is misrepresentation unless it provides adjustability for parallax error at various ranges (some rifle scopes have an adjustment for this purpose). Optical devices are designed to be free of parallax at a specified distance. With that said, it is obvious that all optical devices experience some degree of parallax error when used at distances other than the engineered distance. In reality this variation is negligible! Optical designs are engineered so that parallax error is minimal within the suggested operating range of the device. Basically, the parallax error is so minute that it has no effect on performance.

"Parallax Free" is the ability of an optical device to operate with minimal or no parallax within its anticipated operating range.

Hopefully this will bring some clarification to an often intentionally misused phrase.

Definitions:

Parallax: an apparent change in the direction of an object, caused by a change in observational position that provides a new line of sight.

Optical: 1. Of or pertaining to sight. 2. Designed to assist sight.

Sight: 8. A device used to assist aim by guiding the eye, as on a firearm or surveying instrument.

EDIT: Personligen förstår jag inte att FM valt att helt slopa öppna riktmedel på sina vapen som försetts med RPS, men vad vet jag mitt arma fnask sa pastorskan...
Magnus Redin
QUOTE (Sg Toll @ Oct 17 2005, 19:50 ) *
EDIT: Personligen förstår jag inte att FM valt att helt slopa öppna riktmedel på sina vapen som försetts med RPS, men vad vet jag mitt arma fnask sa pastorskan...

Om rödpunktsiktet är trasigt finns det ett litet reservriktmedel på det så man kan peka bössan i rätt riktning på korta avstånd. Man skall bara öva in att automatiskt sikta med det om det är bråttom och rödpunkten är neddragen edyl. Malajn.gif

Om du behöver sikta på längre avstånd än vad rödpunktssiktet klarar får du väl förbereda genom att montera ett annat sikte på skenan och skjuta in det, det är ett specialbehov.

Om man tappar siktet förlorar man. Är nyttan att ha en backup för det värd en bit metall som annars bara är i vägen?
Sytare
@Magnus Redin
Bara för att förklara förutsättningarna i min argumentation:

Jag är inte batteriphobist. D.v.s. jag inser att batterier kan ta slut, så jag tar med ett par extra.

När det sen gäller ett rödpunktssiktes hållbarhet så inser även jag att när rödpunktssiktet är skrot, då är också bössan med största sannolikhet redan i två delar.

Jag har inte testat reservriktmedlet ovanpå RPS, men däremot så har jag testat ett liknande reservriktmedel, nämligen det som sitter på SUSAT-siktet till Ak5B. Det "duger" på mycket korta avstånd och jag har svårt att tänka mig att det ovanpå RPS är så mycket bättre.

Nej, jag är av den åsikten att man behöver ett reservriktmedel av ett lite bättre snitt av två anledningar:

1: Vad händer om siktet är helt nedkletat med blod/olja/kondens eller har isat igen och motståndaren befinner sig mer än 50 meter bort?
Inser att det är mer än lovligt hypotetiskt i och med att FM's RPS montage är gjort för att sitta kvar på vapnet i alla lägen, så då kanske det är rätt så kört i alla fall om man inte har en skruvmedsel fasttejpad i ärmen.

2: Om målet är bortom 300 meters vallen så är det dags att se till att andra vapensystem får verkan, men om dessa inte finns tillgängliga? Om det optiska riktmedel som man har behov av att ersätta RPS'et inte finns, vafan gör man då?

Jag inser att huvuddelen av de strider som sker idag är på mycket kort avstånd (under 300 meter) men vad händer om det plöstligt blir en fight på 500 meters avstånd? Då blir kanske all eldgivning "nedhållande eldgivning" där ingen av parterna träffar, men det är inte nedhållande eldgivning om kulorna hamnar helt fel fältpostnummer!

En annan femma är att så länge vi inte har samma budget som US SOCOM och kan förse samtliga automatkarbiner och kulsprutor med en uppsättning optiska riktmedel så är ett öppet riktmedel ett billigare alternativ.
Livkomp05
Observera att det finns ju även andra holografiska sikten utöver Cobras, i länken jag postade.

Vore intressant att testa, att man inte behöver se rakt in i siktet vore ju rätt så bra. Bara man ser "skärmen" eller vad man kallar något som visar den holografiska tavlan..?
dxl
men så är det ju på siktet som sitter på AK4 också.
cobra är säkert ett bra sikte men det verkar inte så unikt.
Magnus Redin
QUOTE (Sg Toll @ Oct 17 2005, 21:05 ) *
2: Om målet är bortom 300 meters vallen så är det dags att se till att andra vapensystem får verkan, men om dessa inte finns tillgängliga? Om det optiska riktmedel som man har behov av att ersätta RPS'et inte finns, vafan gör man då?

Jag inser att huvuddelen av de strider som sker idag är på mycket kort avstånd (under 300 meter) men vad händer om det plöstligt blir en fight på 500 meters avstånd? Då blir kanske all eldgivning "nedhållande eldgivning" där ingen av parterna träffar, men det är inte nedhållande eldgivning om kulorna hamnar helt fel fältpostnummer!

En annan femma är att så länge vi inte har samma budget som US SOCOM och kan förse samtliga automatkarbiner och kulsprutor med en uppsättning optiska riktmedel så är ett öppet riktmedel ett billigare alternativ.

Hur många kan träffa eller nästanträffa på >300 m håll även om de har lämpliga riktmedel?

Hur många kommer att öva med reservriktmedel så de blir bättre med det än RPS? Det förefaller orimligt att det blir vanligt.

Skall man allmänt ha med sig reservriktmedel för den situationen är det bättre att gruppen släpar med sig en liten granatkaster edyl.

Hur långt klarar man sig med att öva långdistansskytte med manuell "korrigerring" av RPS?
Jag vet inte ens om problemet vi diskuterar existerar...

Budgeten borde utan större problem räcka till rödpunktssikten till alla som verkar inom FM plus en rejäl marginal i förråden.
106
QUOTE (Sg Toll @ Oct 17 2005, 19:50 ) *

Ksp90B och Ksp58DF har kvar de öppna riktmedlen och enligt en person på MSS kommer Ak5C/D också ha det när de slutgiltiga versionerna kommer ut på förband. De hade precis som alla som tittat på Ak4B kommit fram till att reservriktmedlet är värdelöst och att siktet faktiskt kan gå sönder.
Sytare
QUOTE (106 @ Oct 18 2005, 16:50 ) *
Ksp90B och Ksp58DF har kvar de öppna riktmedlen och enligt en person på MSS kommer Ak5C/D också ha det när de slutgiltiga versionerna kommer ut på förband. De hade precis som alla som tittat på Ak4B kommit fram till att reservriktmedlet är värdelöst och att siktet faktiskt kan gå sönder.

Tammefan de bästa nyheterna jag hört på hela dagen! clap.gif

Kan du redogöra för en källa också så är man mycket tacksam! (alterantiv posta källan i ett PM)
Knekt
QUOTE (Sg Toll @ Oct 18 2005, 19:00 ) *
QUOTE (106 @ Oct 18 2005, 16:50 ) *

Tammefan de bästa nyheterna jag hört på hela dagen! clap.gif

Kan du redogöra för en källa också så är man mycket tacksam! (alterantiv posta källan i ett PM)

Bra? Jäkla dravel är vad det är. Nu kommer det istället ta MER tid i anspråk att utbilda i skytte, eftersom man har två totalt väsenskilda riktmedel att lära in handhavandet på.

Hur kan det komma sig att AK5B har funkat i alla år utan reservriktmedel? Hur kan det komma sig att exempelvis britter, tyskar, österikare och australiensare klarar sig utmärkt utan reservriktmedel?

Men det är ju som vanligt: efter 200 år av fred vet vi såklart bäst.

Man blir bara så trött.
eskil
Jag håller nog med Toll och alla andra järnsiktesförespråkare. Rödpunktsiktet är det bästa icke-förstorande sikte jag har använt och oerhört mycket bättre än jag kunde föreställa mig att det skulle vara, men det där fåniga lilla gummisiktet ovanpå är bara kass. Jag kan tillverka ett bättre reservsikte med en täljkniv och en grankvist.

Eftersom siktlinjen genom RPS ligger en bra bit över det ordinarie siktet, kunde de inte bara ha låtit det gamla siktet sitta kvar?
Sytare
QUOTE (Knekt @ Oct 18 2005, 21:04 ) *
Bra? Jäkla dravel är vad det är. Nu kommer det istället ta MER tid i anspråk att utbilda i skytte, eftersom man har två totalt väsenskilda riktmedel att lära in handhavandet på.

Hur kan det komma sig att AK5B har funkat i alla år utan reservriktmedel? Hur kan det komma sig att exempelvis britter, tyskar, österikare och australiensare klarar sig utmärkt utan reservriktmedel?

Man blir bara så trött.

Och fyra magasin räcker...

Britterna har haft problem med sina SUSAT sikten, och de har problem med sina SUSAT-sikten. Det har blivit såpass att när de övar i Norge så häcktar de på adapters med öppna riktmedel på sina ordinarie L85'or (d.v.s. samma sikte som finns till kortkort-versionen av bössan). De behåller dock ett par vapen med SUSAT på grupperna i alla fall, ungefär såsom jag sett svenska förband använda Ak 5 och Ak 5B.

SUSAT och Ak 5B funkar inte heller, i alla fall så var det inget som vi använde med motivationen "det funkar dåligt i kyla". Men när vi talar om Ak 5B så är det också så att det är ett enstaka vapen per grupp.

OBS: "Och fyra magasin räcker" är min en liten sarkastisk reflektion rörande 200 år av fred...

EDIT: Tankfel, L85 och SA80 är samma bössa, men SA85 är nå't helt annat...
Doggydriver
QUOTE (Sg Toll @ Oct 18 2005, 21:42 ) *

Man blir bara så trött.

Britterna har haft problem med sina SUSAT sikten, och de har problem med sina SUSAT-sikten. Det har blivit såpass att när de övar i Norge så häcktar de på adapters med öppna riktmedel på sina ordinarie SA85'or (d.v.s. samma sikte som finns till kortkort-versionen av bössan). De behåller dock ett par vapen med SUSAT på grupperna i alla fall, ungefär såsom jag sett svenska förband använda Ak 5 och Ak 5B.

SUSAT och Ak 5B funkar inte heller, i alla fall så var det inget som vi använde med motivationen "det funkar dåligt i kyla". Men när vi talar om Ak 5B så är det också så att det är ett enstaka vapen per grupp.

OBS: "Och fyra magasin räcker" är min en liten sarkastisk reflektion rörande 200 år av fred...

Håller med släkten på den punkten. Jag vill att min AK skall vara flexibel. Ganska såld på HK 416 tänket, med ett ställbart riktmedel som det på AK4/G3 för att kunna verka med precision på avstånd, och ha ett RPS för snabba lägen och avstånd upp till 100-150 meter. Jag kunde efter GU skjuta mer än hjälpligt med såväl rps som fasta riktmedel, och då gjorde jag bara tio månader. Dagens vpl skall göra 11 månader plus utbildning för EUBG etc (om jag inte är helt pantad), tror inte att ont om tid för att öva skjutning skall bli ett problem.

Fasta riktmedel, RPS, samt möjlighet att fästa (snabbfäste) MONO-T och eventuellt (skjuter mig lite i foten här) aimpoints 3X "modul". Låter mysigt...?

/Edit: Dom jag talat med som använt Ak5B anser att det inte höll skottställningen särskilt väl alls. Inte egen erfarenhet, men det var som sagt första hands info till mig från användare.
Knekt
QUOTE (Sg Toll @ Oct 18 2005, 21:42 ) *

Man blir bara så trött.

Britterna har haft problem med sina SUSAT sikten, och de har problem med sina SUSAT-sikten. Det har blivit såpass att när de övar i Norge så häcktar de på adapters med öppna riktmedel på sina ordinarie L85'or (d.v.s. samma sikte som finns till kortkort-versionen av bössan). De behåller dock ett par vapen med SUSAT på grupperna i alla fall, ungefär såsom jag sett svenska förband använda Ak 5 och Ak 5B.

EDIT: Tankfel, L85 och SA80 är samma bössa, men SA85 är nå't helt annat...

Ok, SUSAT var ett dåligt exempel, det medges. Men där handlar det om att produkten har så pass vanligt förekommande brister att man tvingats komplettera med öppna riktmedel.

Samma sak gäller de rödpunktsikten som USA använder i Irak. Där har soldater problem med att siktet lämnas påslaget med följd att batteriet är slut när siktet väl behövs.

Men när det handlar om siktet på AK4B så finns inte den typen av brister. Det finns ingenting som tyder på att vi skulle få ett likartat bortfall av sikten i fält, att det skulle motivera att behålla öppna riktmedel.

Istället handlar det om den cementerade uppfattningen att optiska riktmedel per definition skulle vara känsliga och ha lätt för att gå sönder. Den rädslan är liknande den som uppstått i tester, när soldater utbildade på "järnvapen" tilldelats vapen med ett stort inslag av kompositmaterial. Det nya vapnet upplevs som bräckligt av soldaten, oavsett hur slitstarkt det nya vapnet faktiskt är.

Samtidigt så lyfter man fram den tidigare tekniken, vapen helt i stål eller dito öppna riktmedel, som något fullständigt oförstörbart, vilket ju inte heller är sant. Men har någon nånsin hört nån kräva resevriktmedel till en vanlig AK4?
NisseNord
Jag har sagt det förut, men jag tycker det tål att upprepas. Jag skulle villa ha ett sikte med variable förstoring. Förslagsvis 2 lägen, ingen förstoring (grundinställning) och 5-8 gångers förstoring, när man vill ha bättre precision. Borde åtminstonde tilldelas skarpskyttarna
eskil
QUOTE (Knekt @ Oct 19 2005, 10:45 ) *
Istället handlar det om den cementerade uppfattningen att optiska riktmedel per definition skulle vara känsliga och ha lätt för att gå sönder.

Optiska riktmedel innehåller glasdelar. Glasdelar är känsliga för våld.
Om jag slänger mig i skydd eller ramlar omkull och drämmer siktet först i en sten så är jag övertygad om att det går sönder. Jag gjorde den bravaden med en ljusförstärkare när jag gjorde lumpen. Föga populärt.
HoneyFresh
QUOTE (Livkomp05 @ Oct 17 2005, 18:40 ) *
Låter intressant, någon som testat?

Här är även en länk.. http://www.misklin.pwp.blueyonder.co.uk/mi...a_holosight.htm

Superbra med dessa leksaker för alla de som inte kan hantera ett vapen med traditionella riktmedel.
Vinter
Vad jag har förstått så är orsaken till att holo sikten inte alltid är förstahandsval, deras energi förbrukning jämfört med rödpunkt. Och då menar jag modeller med laser jämfört med modeller som ritar punkten med diod. Det är ganska stor skillnad.
Yxa
Cobra siktet ser ju ut att vara en ren kopia av C-More. Personligen tycker jag att BUIS skulle sitta fint på samtliga vapen som har optiska riktmedel (med undantag för PSG).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.