Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FM Atlet
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
SGT Jakobsson
Tjena Grabbar! hur bra form är ni i?

FM Altet(pdf) är ett test som vill påverka långsiktiga träningen inom FM.
Vilken poäng får du?

milentiden (antal påbörjade minuter) x 5 - (antal armhävningar x 2) - (det du maxar i bänk) = poäng

3a graden <50p
2a graden 51-80p
1e graden 81-130p
över 131 är man inte med i matchen..
vi kan ju hitta på en 4e grad som är 131-160 och 5e som är 161-200 bara för att kunna jmf oss med varan
smile.gif

* armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över räcket i övre läget och sträckta arma i nedre läget.
* bänk = med fötter i marken och ryggen i bänken,stån mot bröst i del av sekund i nedre läget och raka armar i övre läget. 5 försök på sig.
* milen = vändpunktsbana, slät grusväg/asfalt eller liknande.

Själv ligger jag i 1e graden och är väl inte alltför stolt över det.
Men det finns alltid möjligheter för förbättringar!
Kör hårt!

[edit] som sleget skrev är 3e graden bäst och inte tvärtom..
sleget
Öhhh, är inte tredje graden liksom......bäst???
Stella-Polaris
F*n vad löpningen ställer till det för gamla gubbar som jag....... blyg.gif

Själv uppnår jag 130 minuspoäng... Vad jag har i löpningen utelämnar vi biggrin.gif

Får nog tjuvträna lite på löpningen så skall jag nog fixa en hedervärdig 2:a :P

MVH
Kulturmagebyggare
Öl och smörgåsar de e livet

EDIT:
Livet skänkte mig en eftertanke.....

83 sprang jag milen på 41, gjorde 29-30 armhävningar och tog 110kg i bänkpress.

205-58-110=32

22år senare har jag tappat 38 minuspoäng samt ökat en 95 löppoäng. Bara tappet skulle ge mig en 3:e grad saint.gif
marcuzt
QUOTE (SGT Jakobsson @ Oct 14 2005, 00:44 ) *

Vilken poäng får du?

milentiden (antal påbörjade minuter) x 5 - (antal armhävningar x 2) - (det du maxar i bänk) = poäng

1a graden <50p
2a graden 51-80p
3e graden 81-130p
vi kan ju hitta på en 4e grad som är 131-160 och 5e som är 161-200 bara för att kunna jmf oss med varan
smile.gif

* armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över räcket i övre läget och sträckta arma i nedre läget.
* bänk = med fötter i marken och ryggen i bänken,stån mot bröst i del av sekund i nedre läget och raka armar i övre läget. 5 försök på sig.

Själv ligger jag i 3e graden och är väl inte alltför stolt över det.
Kör hårt!

hmmmmm..... jag kanske missuppfattade ekvationen. Men ifall jag är kass på att springa men grymt stark så får jag ju bra poäng iaf, eller?
Born
I dagens jämnlika sammhälle tycker man att det inte borde vara mer än rättvist att kvinnor ska ha samma krav som män för de olika nivåerna. Iallafall inte SÅ stor skillnad som det rör sig om enligt tabellerna.
Kimster
Om jag inte minns fel så har kvinnorna andra målpoäng än killarna.
Pego
QUOTE (marcuzt @ Oct 14 2005, 08:11 ) *

Vilken poäng får du?

1a graden <50p
2a graden 51-80p
3e graden 81-130p
smile.gif

Själv ligger jag i 3e graden och är väl inte alltför stolt över det.
Kör hårt!

hmmmmm..... jag kanske missuppfattade ekvationen. Men ifall jag är kass på att springa men grymt stark så får jag ju bra poäng iaf, eller?

då får du vara jälvligt stark, är man svag på löpningen så är det mycket svårt att nå till tredje graden
Born
QUOTE (Kimster @ Oct 14 2005, 13:45 ) *
Om jag inte minns fel så har kvinnorna andra målpoäng än killarna.

Samma poängsystem medan kvinnors krav ligger långt under (tex krävs 0-55 poäng för män och 140-175 Poäng för kvinnor för att komma 3e graden för folk under 34). Lite väl lågt med tanke på att män inte ens kommer upp i 1a graden även om man klarar kvinnornas 3e grad.
Avis? Njae, snarare en sak för F!. Kvinnor kan, men bara om man sänker kraven för dom. Är det rätt?
Fu Pedersen

Vilken poäng får du?

3a graden <50p
2a graden 51-80p
1e graden 81-130p
smile.gif

Själv ligger jag i 1e graden och är väl inte alltför stolt över det.
Kör hårt!

[edit] som sleget skrev är 3e graden bäst och inte tvärtom..

Hehe....man får väl börja träna...aldrig ens försökt armhävningar på höjden
vissel.gif

Varit på G börja träna länge men har ont i ett knähelvete så jag kan inte jogga camo.gif
Limp
Ska armhävningarna göras med handflatan mot sig eller från sig?
Ing
QUOTE (Limp @ Oct 14 2005, 19:38 ) *

* armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över

Står i första inlägget.
Vinter
Intressant, vad händer om man får minuspoäng som resultat? ;)

Lite underligt att det är 2st arm och bröst muskel övninger, men jag klagar inte.
Pego
QUOTE (Vinter @ Oct 14 2005, 22:22 ) *

Lite underligt att det är 2st arm och bröst muskel övninger, men jag klagar inte.

bröstmuskeln används inte vid armhävningarna, där används rygg och axlar samt även lite armar.
d97ao
QUOTE (Pego @ Oct 15 2005, 00:49 ) *
QUOTE (Vinter @ Oct 14 2005, 22:22 ) *

bröstmuskeln används inte vid armhävningarna, där används rygg och axlar samt även lite armar.

Jädra tur man är stark i bänkpress annars vore man helt körd. smile.gif

får nu se milen på 45 min och 10 "armhävningar" och 165 i bänkpress.
45*5-10*2-165= 40
Jippi smile.gif
Vinter
Bah, blandade ihop armhävningar och armhävningar(armböj). Push up, Pull up mycket enklare.

Då blev det lite värre resultat...
kronvrak
QUOTE (Vinter @ Oct 15 2005, 06:29 ) *
Bah, blandade ihop armhävningar och armhävningar(armböj). Push up, Pull up mycket enklare.

Då blev det lite värre resultat...

Pull ups är med handflatorna mot dig, chins är den gängse gymbeteckningen på det som här kallas armhävningar, även om Pulls ups faktiskt är en chinsvariant så brukar man göra den skillnaden.

Sen kan man fundera på vad Pull Ups kallas inom försvaret då man involverar armarna mer där än i det som här kallas armhävningar. biggrin.gif
1MPJ
blev 2:a graden för min del
SGT Jakobsson
QUOTE (d97ao @ Oct 15 2005, 02:46 ) *
40

Mkt gediget, respekt!
H0lK
Helt fruktansvärt vad ägd jag blev, bara för jag är så fruktansvärt kass på armhäv. Tror jag klarar 2 eventuellt. Jag är för tung för den övningen smile.gif. Kunde de inte haft armsträck istället, då hade man väl klarat 40 kanske. Då hade jag fått 1 graden :P
Vinter
[quote name='kronvrak' date='Oct 15 2005, 08:43 ' post='391410']

[/quote]

Pull ups är med handflatorna mot dig, chins är den gängse gymbeteckningen på det som här kallas armhävningar, även om Pulls ups faktiskt är en chinsvariant så brukar man göra den skillnaden.

Sen kan man fundera på vad Pull Ups kallas inom försvaret då man involverar armarna mer där än i det som här kallas armhävningar. biggrin.gif
[/quote]

Det är ju sant. Lite förrvirrande bara, läser för mycket engelska tränings böcker.

Fan jag börjar bli gammal känns det som, jag har extremt mycket bättre kondition men har tappat massor i styrka.
stefanf
QUOTE (Ing @ Oct 14 2005, 19:44 ) *
QUOTE (Limp @ Oct 14 2005, 19:38 ) *

* armhävningar = i räcke med korsade ben och handflatorna vända från ansiktet och tummarna mellan 40-60cm i sär, hakan över

Står i första inlägget.

När vi fick göra det här så fick man ha handflatan framåt eller bakåt. Personligen tycker jag båda är lika jobbiga. smile.gif
Benen fick man också göra som man ville med, eftersom dom är dödvikt oavsett om man har dom i kors, cyklar i luften med dom eller dom hänger som slappa korvar.
Det viktiga låg i att händerna skulle vara axelbrett, att man skulle ha armarna raka, "avslappade", mellan varje lyft, och att hakan skulle över stången vid varje lyft.
Kn Glock
Gamla meriter

Nov 98

På den tiden det hette Atletofficer

Löpning 38.40=38x5= +190
Bänkpress 120 kg = -120p
Räckhäv (Man greppade åt andra hållet med de gamla reglerna) 16 st = -32p

Summa 38p = Atletofficer av första graden
biggrin.gif

Brallorna har pajat men jackan har jag kvar. Nu när det är lite nya regler och ny overall så känner jag pressen att komma under 50p igen.

Resultat denna veckan (ej under överinseende av testledare utan på egen hand)
Löpning 46 min
Bänkpress 120 kg
Armböj 10 st
=90p
banghead.gif

Dags att börja träna löpning!

[size=3]Jag skall under 50p till sommaren![/size]
biggrin.gif
Kn Glock
OK det blev inga 50 i sommras pga lite/ingen träning/slapphet/ osv

Skam den som ger sig sedan 1 Aug är det hårdträning som gäller!

Jag skall göra provet i dec.

Målet är 50 eller lägre.

Det måsta väl finnas fler som tränar infö FM Atlet här på forumet?
DaRaven
QUOTE (Kn Glock @ Sep 12 2006, 14:07 ) *
OK det blev inga 50 i sommras pga lite/ingen träning/slapphet/ osv

Skam den som ger sig sedan 1 Aug är det hårdträning som gäller!

Jag skall göra provet i dec.

Målet är 50 eller lägre.

Det måsta väl finnas fler som tränar infö FM Atlet här på forumet?

Är ju tyvärr inte yoff, men brukar ha detta som måttstock för träningen ;) Känns inte helt orimligt att nå under 50.. Ligger kring 90 just nu.
stefanf
Har postat det tidigare men kommer inte ihåg var:
När jag gjorde Atletofficer (-99) så står det att "tidigare rekord i Sverige är enligt obekräftade källor -28 poäng"
Kan någon bekräfta?

En dansk gjorde vid samma tillfälle som jag -35, och en svensk klarade av -31.
Själv lyckades jag med brons. Hävdar fel på materialen. biggrin.gif
SToH
Hmmm...
Känner mig hyfsat vältränad, sommarens träningsmål var under femtio på milen, min egen vikt i bänk och åtminstone fyra chins.
Just nu springer jag milen på 48 min, lyfter min vikt plus fem i bänk och gör fem chins..

48*5-62-10=168.

Fan.

/Hannah

Edit: Antar att jag kunde lägga mycket mer tid under skivstången förstås.. så jäkla tråkigt bara.
Dexter
QUOTE (SToH @ Sep 12 2006, 18:58 ) *
48*5-62-10=168.

Fan.

Jag skulle vara glad över att få 3:e graden. Eller någon grad alls för den delen.. smile.gif
Du tittar väl rätt i figur 3.2.2?

/Dexter
Hans Engström
Orden 'du vill inte veta' dyker upp i min mun när jag skattar vad mitt resultat skulle bli.
SToH
QUOTE (Dexter @ Sep 12 2006, 19:30 ) *
QUOTE (SToH @ Sep 12 2006, 18:58 ) *

48*5-62-10=168.

Fan.

Jag skulle vara glad över att få 3:e graden. Eller någon grad alls för den delen.. smile.gif
Du tittar väl rätt i figur 3.2.2?

/Dexter

Öhh... förlåt men jag har sovit för lite. Vad i hela friden menar du?
Tredje var väl ändå upp till 130?
Och vadå för figur?

huh.gif
Dexter
QUOTE (SToH @ Sep 12 2006, 20:33 ) *
Öhh... förlåt men jag har sovit för lite. Vad i hela friden menar du?
Tredje var väl ändå upp till 130?
Och vadå för figur?

I länken i det första inlägget finns olika tabeller för bla ålder och kön. De räkneexempel (och poäng) i denna tråd gäller för killar <=34år.

Kolla länken så ska du nog se att du klarade nivå 3. Eller så är det jag som supit. ;)

/Dexter
Kn Glock
FM Elit är inte bara för YOFF längre det är för alla i FM YOFF/ResOFF/Civilanställda/Korttidsanställda/Utlandsstyrkan/Beredskapsförbanden/Hv/frivilligordanisationerna

De flesta på detta forum är säkert inräknade. Annars är det inte så svårt att bli det.

biggrin.gif
DaRaven
QUOTE (Kn Glock @ Sep 18 2006, 12:49 ) *
FM Elit är inte bara för YOFF längre det är för alla i FM YOFF/ResOFF/Civilanställda/Korttidsanställda/Utlandsstyrkan/Beredskapsförbanden/Hv/frivilligordanisationerna

De flesta på detta forum är säkert inräknade. Annars är det inte så svårt att bli det.

biggrin.gif

Åfan! Så hur gör man för att göra proven då? biggrin.gif
Kn Glock
Kontroller med närmaste Idrottsdetalj/motsv när det arrangeras provtagningar.

I ditt fall antar jag att det är Ärna Garn eller Enköpings garn som gäller.
Pego
Chins är som bekant med i FM Atlet, någon som har tips på bra övningar för att öka antalet chins?
106
QUOTE (Pego @ Oct 26 2006, 18:44 ) *
Chins är som bekant med i FM Atlet, någon som har tips på bra övningar för att öka antalet chins?

Varför inte öva på att göra chins? :P
Pego
QUOTE (106 @ Oct 26 2006, 20:00 ) *
QUOTE (Pego @ Oct 26 2006, 18:44 ) *

Varför inte öva på att göra chins? :P

Givetvis tränas det chins, men lite variation är ju aldrig fel
EmJe
QUOTE (stefanf @ Sep 12 2006, 17:08 ) *
Har postat det tidigare men kommer inte ihåg var:
När jag gjorde Atletofficer (-99) så står det att "tidigare rekord i Sverige är enligt obekräftade källor -28 poäng"
Kan någon bekräfta?

En dansk gjorde vid samma tillfälle som jag -35, och en svensk klarade av -31.
Själv lyckades jag med brons. Hävdar fel på materialen. biggrin.gif

Kan inte bekräfta men jag kan helt klart säga att det inte är omöjligt.
Finns en yoff som jag kan bekräfta(enligt vårat fina "kompani-hall of fame"-plakett som sitter i kasern) som fått -8(eller runt där). Och det var inga egentligen mastodontresultat annat än att karln gjorde 40 armhäv surprise.gif annars så var det neråt 35 på milen och strax under 130 i bänk. så släng på typ 10 kilo på bänken och dra av 2 minuter från milen så har du -28. nu kanske inte min matematik och uppskattning stämmer här ordentligt men ändå.

Pego.
Kör med viktbälte. Variera genom att tillexempel bara lägga på lite extra kilon och gör som vanligt, eller att köra negativa reps; Lägg på så mycket att du måste ha hjälp för att komma upp och sänk sakta sakta neråt på egen hand. På så sätt så bränner du andra muskelfibrer än i den aktiva rörelsen.
EmJe
Nu kan jag bekräfta Armérekord på -38. (Enligt säker källa)

Killen är tydligen för närvarande anställd inom piketpolisen i göteborg(om jag uppfattade det korrekt) och skulle misstänka att han har bakgrund på K4.
SFC Johansson
QUOTE (EmJe @ Nov 7 2006, 12:13 ) *
Nu kan jag bekräfta Armérekord på -38. (Enligt säker källa)

Killen är tydligen för närvarande anställd inom piketpolisen i göteborg(om jag uppfattade det korrekt) och skulle misstänka att han har bakgrund på K4.

En kille tangerade detta rekord (-38) på Camp Oden i Bosnien för ett antal år sedan när testet kördes där.

Tror att han gjorde följande serie:

(37x5) - (34x2) - (155) = -38

Killen som gjorde det vägde under 80 kilo. Gjort GU som plutonsjukvårdare på amfibie om jag inte missminner mig.

En dansk kille tror jag fick -40 vid samma testtillfälle........ detta måste nog vara inofficiellt "nordiskt" rekord iaf.

EDIT. Jag såg att någon ovan skrivit om samma testtillfälle men angett andra siffror, har för mig att det var -38 som resultatet blev? Det sas iaf att det var tangerat rekord då.
Andrew
Fyller 35 år om 2 veckor.
Löptränar lite på fritiden ibland och klättrar en del , har alltid haft lätt för att lyfta min egna kropp då jag tränat en hel del repklättring 6 m utan att använda benen.
Väger 79 kg och är 190 cm hög över havsytan.

Löpning 38.49=38x5= + 190 p
Bänkpress 116 kg = -116 p
Räckhäv 22 st = -44 p

Totalt: 30 p

Näe , nu skall jag ta mig en cigg och svalka strupen med en Iskall Öl =) Ha en trevlig helg gubbar och gummor, och lycka till med träningen.
"En gång flygbasjägare Alltid Flygbasjägare" wink.gif
stefanf
QUOTE (SFC Johansson @ Mar 30 2007, 16:37 ) *
...
EDIT. Jag såg att någon ovan skrivit om samma testtillfälle men angett andra siffror, har för mig att det var -38 som resultatet blev? Det sas iaf att det var tangerat rekord då.

Jag konsulterar resultat-pappret vi fick efter testet:

Dansken: Löptid 39 min, bänkpress 170 kg, armhäv 30 st. Slutpoäng -35.
Svensken: Löptid 36 min, bänkpress 153 kg, armhäv 29 st. Slutpoäng -31.
och
Bellman... (ha ha Malajn.gif )
SFC Johansson
QUOTE (stefanf @ Apr 3 2007, 18:35 ) *
QUOTE (SFC Johansson @ Mar 30 2007, 16:37 ) *
...

Jag konsulterar resultat-pappret vi fick efter testet:

Dansken: Löptid 39 min, bänkpress 170 kg, armhäv 30 st. Slutpoäng -35.
Svensken: Löptid 36 min, bänkpress 153 kg, armhäv 29 st. Slutpoäng -31.
och
Bellman... (ha ha Malajn.gif )

Ah, mitt minne som sviker mig. Dina uppgifter lär vara korrekta. Grymma resultat iaf.

Att dansken med den enorma kroppshyddan kunde ta sig runt milen på 39 min övergår fortfarande mitt förstånd hehe.
stefanf
Dansken var faktiskt inte så fruktansvärt stor. Ungefär 180 lång, och gissningsvis runt 85 kilo. Men kilona visste var dom satt.
Han var faktiskt mest missnöjd med den dåliga tiden på löpningen, han brukade vara snabbare, men hade inte sprungit på ett tag.
DaRaven
Hmhm.. Borde ligga precis i gränsen mellan 2:a och 3:a just nu. Alltid en svår avvägning mellan att bygga en massa trevliga bänkpressarmuskler och slimma till sig för löpningen lite mer.
T-bone
Ägd jag blev tongue.gif

Löpningen är jag usel på, 50 min och det är väll det jag får förbättra. Är inte slätt här någonstanns typ bara.

50x5=250
-75 i bänk=175
-25 armhävningar (min räddning typ tongue.gif )=125

Får springa oftare.
RodneyClayton
Haha, "5e klassen". klockrent!
koenigsegg88
Men omg vad otränad man känner sig!

Milen:38*5=190

Bänkpress:90=100

Armhävningar:14*2=72

Det behöver nog tränas mer bänkpress och armhävningar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.