Kustjägarna sätter upp frivillig insatsstyrka. De som känner sig kallade kan läsa vidare på
http://www.fbu.se/specorg/kustjagarna/projektinsatsstyrka/ och även teckna sig på en intresseanmälan. OBS, det är ingen rekrytering, enbart intresseanmälan.
Fk Satan
Oct 13 2005, 22:37
Intressant målbild...
Projekt Insatsstyrka
Målbilden är att insatsstyrkan ska kunna sättas in vid internationella eller nationella insatser inom 7-10 dagar. Insatsstyrkans uppgift kan vara underrättelseinhämtning och strid på djupet.
Inget nytt under solen egentligen, tycker dock att det känns märkligt att försöka kopiera FJS/IK som faktiskt har denna förmåga redan. Dessutom har ju IAS (int. amf.stryka) varit "på gång" under lång tid. Men den som lever får se!! Önskar dem lycka till.
//69:an
regulatorkropp
Oct 15 2005, 14:59
Är det någon som vet om detta är efterfrågat eller beordrat?
Eller är den här "insatsstyrkan" ett enskilt initiativ från en frivillligrörelse?
Jag tror (observera tror) att det finns ett antal peronser som tror på förbandet både från frivillig rörelsen Förbundet Kustjägarna och intresseorg. Kustjägarveteranerna. Utöver detta finns ett antal personer som arbetar inom FM och som gärna ser en utveckling liknande FJS och deras 1:a (IK) och 2:a komp. (vpl.komp.)
Att det finns en efterfrågan om att kunna sätta in grupp-->pluton med kortvarsel i internationell tjänst tror jag MEN jag är inte övertygad om att kommande KJ/IS skulle kunna konkurrera ut våra SF-förband däremot kanske mer vanliga beredskapsförband.
Tanken med KJ/IS är nog också att KJ skall vara ett intressant alternativ att behålla i framtida försvarsmaktsbeslut (förbandsnedläggningar). Oavsett avsikt så anser jag att det kan bli bra om rätt personer rekryteras och att rätt personer med makt inom politiken/försvarsledningen finner KJ/IS som ett intressant komplemment till övriga förband och att det inte ses som en konkurrent för då läggs det nog på IS ;) snabbare än kvickt!
Mina tankar och inget mer än detta!
fortsatt trevlig helg..
Ingenstans står det att läsa att det hela är sanktionerat/beordrat uppifrån...
regulatorkropp
Oct 16 2005, 09:05
QUOTE (69:an @ Oct 15 2005, 18:43 )

Att det finns en efterfrågan om att kunna sätta in grupp-->pluton med kortvarsel i internationell tjänst tror jag MEN jag är inte övertygad om att kommande KJ/IS skulle kunna konkurrera ut våra SF-förband däremot kanske mer vanliga beredskapsförband.
Att en frivillig insatsstyrka som övar helger/kvällar inte kan konkurrera med med försvarsmaktens specialförband är rätt klart imho ;)
Jag får intrycket av att FBU vill starta SF-verksamhet
Att en frivillig insatsstyrka som övar helger/kvällar inte kan konkurrera med med försvarsmaktens specialförband är rätt klart imho ;)

verkar som några har för mycket fritid
Vysotskij
Oct 17 2005, 01:06
QUOTE (Pego @ Oct 16 2005, 11:12 )

verkar som några har för mycket fritid

Vill man se det mer positivt kan man ju tänka sig att rätt många kj, i likhet med några av oss andra, är rätt besvikna på hur FM hanterat, vidmakthållit och utnyttjat den investering de gjort i oss värnpliktiga det senaste decenniet.
Vinter
Oct 17 2005, 04:02
Hummm, FBU startar milis grupp?
berghaus
Oct 17 2005, 10:07
Coolt men jag har en fråga. Målbilden och sättet att tillvägagå känns väldigt bekant. Är det möjligtvis en del av den nya Battlegroupen som startats i förväg för att se hur populär "groupen" är?
Pathmaker
Oct 18 2005, 09:59
Vilken jävla Jantementalitet...
KJ/IS är ett eget initiativ från Sällskapet Kustjägarveteraner(KJV) och deras nystartade FBU-förbund(FKJ).
Målet är inte att mäta sig med FJS IK...
Inte heller Jägarpluton INT (K4)
initiativet är välförberett och har välkomnats av C Amf1 samt HKV.
Faktum är att det är rena rama smörgåsbordet för FM, CFB betalar kalaset med "civila pengar" och tillgodo ser FM med exakt vad de behöver.. En färdigutbildad insatsstyrka som står i beredskap utan att kosta FM massa pengar.
KJ/IS kommer utbildas av KJ komp på Amf1,
Blackadder
Oct 18 2005, 11:01
Om nu CFB tillsammans med AMF1 lyckas få ihop ett förband med så pass hög klassning att det kan användas som ett beredskapsförband så fine, har haft förmånen att jobba med en hel del folk från KJ både i US och hemma i sverige och dugligheten har som väntat varit hög.
Min egentliga enda invändning är att om detta nu lyckas, så kommer det betyda att man kan skrota beredskapepengen som visserligen är liten men visst ändå visar att FM uppskattar att man tar av sin tid och binder upp sitt liv.
Vidare så är jag rädd för att detta medför att div andra intresseföreningar börjar göra samma sak, FRO sätter upp en egen ledningspluton, gratis.. HV sätter upp ett eget Skyttekompani, gratis.. osv osv... brrrrrr
/b
111 SSK BAT
Oct 18 2005, 13:52
Med den utvecklingen kommer vi kanske se de första svenska sjukvårdarna utan vapen i en krigszon....
Skänmt åsido - tycker att det är ett utomordentligt bra initiativ.
Vysotskij
Oct 19 2005, 02:00
QUOTE (Blackadder @ Oct 18 2005, 12:01 )

Vidare så är jag rädd för att detta medför att div andra intresseföreningar börjar göra samma sak, FRO sätter upp en egen ledningspluton, gratis.. HV sätter upp ett eget Skyttekompani, gratis.. osv osv... brrrrrr 8-
Varför inte? Så länge de håller rätt kvalitet så är det något jag som betalar kalaset gillar.
Rissanen
Dec 15 2005, 16:36
Jag som är bitter för att jag missat denna tråd påpekar att den kanske skulle höra hemma i Luckan, eftersom den knappast berör "inryckning, mönstringen, lämplig placering, olika tjänster, etc."
SERG. B
Dec 15 2005, 17:28
Synd att inte vanliga amf-soldater är välkomna, det hade varit kul.
Det verkar ju finnas rejält mkt mer pengar att tillgå i denna insatsstyrka än i "vanliga" försvaret. Grymmt fräscha prylar har dem iaf. Och inte snålar dem på ammo heller.
Vad är det för "fräscha prylar" de har som inte finns i övriga försvaret?
BARBIE
Dec 16 2005, 13:30
Varför kan man inte bara gå med i amfibiestyrkan som de ska sätta upp? Sen när har det blivit friviligrörelsens uppg att sätta upp förband för utlandstjänst? Har vi inte funktioner inom försvarsmakten som gör det?
Sen kan jag tycka att det är beundransvärt att man vill göra något för försvaret, men jag tycker att man valt fel forum att göra det i. Plus att man förstör och driver utvecklingen bakåt genom att ställa upp gratis.
Vysotskij
Dec 16 2005, 13:44
QUOTE (BARBIE @ Dec 16 2005, 13:30 )

Plus att man förstör och driver utvecklingen bakåt genom att ställa upp gratis.

Kan du utveckla det där lite? Skulle frivilligverksamhet vara reaktionär?
BARBIE
Dec 16 2005, 13:57
Det jag menar är att frivilligverksamheten inte ska syssla med rekrytering av beredskapsförband, folk som ställer sig i utlandsberedskap skall ha en skälig ersättning för det.
Vysotskij
Dec 16 2005, 14:35
QUOTE (BARBIE @ Dec 16 2005, 13:57 )

Det jag menar är att frivilligverksamheten inte ska syssla med rekrytering av beredskapsförband, folk som ställer sig i utlandsberedskap skall ha en skälig ersättning för det.
Låter som att vi har ett nytt Vaxholmsfall på svensk arbetsmarknad...
BARBIE
Dec 16 2005, 14:39
@ vysotskij
Anser du att frivilligrörelsen ska syssla med uppsättande av beredskapsförband för int tjänst?
Vysotskij
Dec 16 2005, 15:31
QUOTE (BARBIE @ Dec 16 2005, 14:39 )

Anser du att frivilligrörelsen ska syssla med uppsättande av beredskapsförband för int tjänst?
Vet ej, är för dåligt insatt. Jag vill att Sverige har bra beredskapsförband för en billig penning.
Kan inte avgöra om frivilligföreningar kan ordna det utan skada för ordinarie verksamhet.
Problemet är sådant som delvis diskuterats i tråden om HV i US.
Om rekryteingen ska gå ut på att folk ska ställa upp gratis, vad kommer då hända? Förbanden som produceras kommer kvalitetsmässigt likna de som finns inom HV och övriga frivilliga organisationer. Är det eftersträvansvärt för FM och US? De framsteg som nyligen gjordts med kontraktsförbättringar kommer vara förjäves.
Har stor respekt för vad de vill åstadkomma med detta projekt, men de reskerar i det långa loppet förstöra för oss som "fastnat" i US. Var kommer gränsen gå för vilka frivilligorg som får sätta upp beredskapsförband?
Hans Engström
Dec 16 2005, 17:07
Nu tänker jag vara lite jobbig och kommentera från ett yrkesperspektiv. Lite ordbashing alltså, men eftersom sånt här ska skötas bra, det är trots allt en publicering som görs, så tycker jag det är rätt. Mina kommentarer i rött.
Förbundet Kustjägarna, Sällskapet Kustjägarveteraner och Amfibiekåren med Kustjägarkompaniet har ambitionen att tillsammans starta ett projekt med målet att under 2006 upprätta en frivillig militär insatsstyrka. Styrkan ska enligt förslag utgöras av frivilliga frivilliga dubbelfrivilliga alltså? Kustjägare, d.v.s. kontraktsanställda Kustjägare som inte uppbär beredskapsersättning, men som får ersättning vid övningar och insatser.Insatsstyrkan mellanslag efter punkt för böveln! skulle kunna ingå som en del av Amfibiekårens Internationella Amfibiestyrka, IAS, och ska på ett kostnadseffektivt för vem är det kostnadseffektivt? pengarna tas ju ngnstans ifrån sätt tillhandahålla hög militär förmåga.
Insatsstyrkan kommer, om den sätts upp, att kontinuerligt får dom aldrig åka hem? utbildas av Förbundet Kustjägarna. Runt själva insatsstyrkan kommer det att finnas en frivillig utbildningsorganisation som kommer att bestå av anställda befäl från Amfibiekåren samt av frivilliga Kustjägare. Förbundet Kustjägarna kommer även att vara ansvarig för rekryteringen till insatsstyrkan i samverkan man menar nog samråd, antar jag med Amfibiekåren.
Man kan även notera hur osäkert det hela är.."...ambitionen att..starta..projekt med målet...enligt förslag (fanns det bara ett?)...skulle kunna... och så vidare."
Hoppas att man besitter nog med självinsikt att se till att dom detta genomförs så skall utbildningens art bestämmas och kvalitetssäkras av FM.
King Kill
Dec 16 2005, 17:47
Men asså... varför sätta upp en sketen insatsstyrka bestående av gamla avdankade kustjägare när vi har killarna från
http://www.special-forces.se/ ?
Näää... jag är inte ett dugg avis på alla KJ som har chans att söka
SERG. B
Dec 16 2005, 20:11
Vad gnäller ni om. KJV har ju tagit ett utmärkt initiativ. Man har tillgång till frivilliga personer som har stora kunskaper, är mycket fysiskt tränade och i övrigt har det som behövs för att man ska vara en bra soldat, t.ex. personlig mognad vilket man inte har till fullo då man är nymuckad KJ. Varför inte ta tillvara detta?
Jag tror inte att KJV rekryterar vilka veteraner som helst. Sen så har man tagit detta initiativ tillsammans med FM och Amfibiekåren så som jag har förstått det. Utbildning och utrustning tillhandahålls av FM. jag tycker det ser ut som ett steg mot en yrkesmilitär-
B)-->
QUOTE(SERG. B @ Dec 16 2005, 20:11 )

Sen så har man tagit detta initiativ tillsammans med FM och Amfibiekåren så som jag har förstått det. Utbildning och utrustning tillhandahålls av FM. jag tycker det ser ut som ett steg mot en yrkesmilitär-
[/quote]
Om det förhåller sig på det sättet, borde det definitivt framgå tydligare...
[quote name='simon' date='Dec 16 2005, 21:30 ' post='409248']
B)--><div class='quotetop'>QUOTE(SERG. B @ Dec 16 2005, 20:11 )

</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Sen så har man tagit detta initiativ tillsammans med FM och Amfibiekåren så som jag har förstått det. Utbildning och utrustning tillhandahålls av FM. jag tycker det ser ut som ett steg mot en yrkesmilitär-
[/quote]
[/quote]
Öh? Varför borde det framgå tydligare att detta ses från vissa håll som ett steg mot en yrkesarmé? Att använda det ordet i samband med försvarsmakten är ju mer eller mindre förbjudet, då vi skall ha ett "folkligt förankrat" försvar enligt den högsta politiska ledningen här i landet. Om amfibiekåren eller några andra nämnda organisationer med anknytning till amfibiekåren vill ta steg emot ett yrkesförsvar så nämner man förstås inte detta i några officiella kommunikéer elller liknande.
SERG. B
Dec 16 2005, 22:42
[quote name='simon' date='Dec 16 2005, 21:30 ' post='409248']
B)--><div class='quotetop'>QUOTE(SERG. B @ Dec 16 2005, 20:11 )

</div><div class='quotemain'><!--quotec-->
[/quote]
[/quote]
Jag tycker att det framgår rätt bra att detta sker i samverkan med FM.
Från Förbundet Kustjägarnas hemsida: Förbundet Kustjägarna, Sällskapet Kustjägarveteraner och Amfibiekåren med Kustjägarkompaniet har ambitionen att tillsammans starta ett projekt med målet att under 2006 upprätta en frivillig militär insatsstyrka.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.