Mr. Myagi
Oct 12 2005, 18:43
Jag och några kompisar ska åka till stockholm om några veckor. Då tänkte vi ta tillfället i akt och besöka Karlbergs militärhinderbana, dock så har jag inte kunnat hitta så mycket info om den på inernet eller så har jag sökt dåligt.. :P
Vad jag undrar är:
1. Vilka öppentider har hinderbanan dvs när är den öppen för allmänheten?
2. Finns det någon sida med info om hinderbanan?
3. Finns det någon sida med info om de hinderbanor som finns i Sverige? Jag har fått för mig att det inte är så många som är öppen för allmänheten..
4. Det vore kul om det fanns någon form av hinderbane-guide någonstans på internet dvs hur man bäst tar sig förbi olika hinder m.m.
roninn
Oct 12 2005, 18:48
Hinderbanan är öppen för allmänheten när parken är öppen. Jag tror öppettiderna för parken är 06-22 men är lite osäker. Det står dock skyltar vid alla grindar när parken är öppen.
Jag har själv tränat där flera gånger och det har aldrig varit minsta problem. ( förutom en tant somförsökte sno min PET flaska med vatten när jag tränade. Hon trodde den var övergiven och skulle panta den)
De andra frågorna vet jag inte svaret på.
Koskela
Oct 12 2005, 19:17
I denna
bok kan du hitta lite tips. Rekommenderas, författaren är fysofficer på P4.
Koskela
Lindén
Oct 12 2005, 19:22
Tränade en hel del där förut, riktigt bra hinderbana måste jag säga. Dock har de börjat riva vissa av hindren för ett par månader sedan. Renovering på gång? Nån som vet?
Mr. Myagi
Oct 13 2005, 15:03
Okej, tack för svaren.. Om jag omformulerar några av mina frågor lite..
Någon som vet om fler militära hinderbanor i Sverige förutom Karlberg som är öppna för allmänheten?
Hmm, verkar vara ont om hinderbane-guider på internet. Någon som vet om något filmklipp/bilder där någon springer en hinderbanan eller kanske någon som har lust att filma senaste hinderbanepasset? (blev lite mycket någon/något där men, men)
LeadHead
Oct 13 2005, 17:20
Hinderbanan i Boden ligger ju öppet ute vid gamla exercisfältet så jag har svårt att tänka mig att den inte skulle vara tillgänglig för allmänheten när ingen trupp är där och tränar.
Dizzy_keys
Oct 13 2005, 17:29
Hinderbanan i karlsborg är öppen för allmänheten, Jag sprang där förra året
Hinderbanan P4/T2 ligger inte heller på något inhängnat område och det finns (eller fanns när jag låg där) inga skyltar som säger att inte allmänheten har tillåtelse. Men som vanligt... det är lättare att be om ursäkt efteråt och man behöver ju inte köra samtidigt som någon från regementerna har fys.
Power King
Oct 13 2005, 19:35
K3 respektive ing2 hinderbanor ligger ju inte inhägnade och jag har sätt flera civila springa runt på dom.
johanp
Oct 13 2005, 21:34
vill minnas att jag har tränat på i13(falun) samt lv3(norrtälje) gamla, om de finns kvar vet jag dock ej
QUOTE(johanp @ Oct 13 2005, 22:34 )

vill minnas att jag har tränat på i13(falun) samt lv3(norrtälje) gamla, om de finns kvar vet jag dock ej
Hinderbanan i Falun är riven, mig veterligen.
Mr. Myagi
Oct 14 2005, 10:35
Några verkar det ju finnas iaf, dock inga nära Dalsland där jag bor...
Men, men får väll ta och lämmna in ett förslag till komunen om att få bygga en på min ort. Det verkar ju iaf vara/varit på g i
HusbyDet finns säkert något bidrag man kan söka för det. För mer motion åt folket är väll alltid en bra motivation?
QUOTE(Lindén @ Oct 12 2005, 20:22 )

Tränade en hel del där förut, riktigt bra hinderbana måste jag säga. Dock har de börjat riva vissa av hindren för ett par månader sedan. Renovering på gång? Nån som vet?
Åtminstone ett av hindren är helt omgjort, så min gissning är renovering. Med tanke på att
FM I/F ligger på Karlberg så tvivlar jag starkt på att hinderbanan kommer att försvinna.
Hans Engström
Oct 14 2005, 20:37
PÅ min tid var stridshinderbanan och vanliga hinderbanan på I5 öppna för allmänheten. Stridshinderbanan med varning dock. Dom kan ha fått flytta på sig i och med motorvägsbygget?
Sljivovica
Oct 14 2005, 21:21
I 15:s hinderbana låg/ligger utanför "grindarna".
Har inte haft vägarna förbi på sistone, kan
inte säga om den finns kvar vid ridhuset..?
111 SSK BAT
Oct 14 2005, 22:34
I16/Lv6 Hinderbana ligger tillgänglig för allmänheten.
Lv3 hinderbana finns det numera betande får som extra hinder samt varningstext att banan inte är i bruk.
Nja, jag vet inte om den gör det (dvs I16/Lv6) 111 SSK bat. Senast jag var där med mitt innebandylag så skymtade jag en skylt som förkunnade att hinderbanan inte får utnyttjas utan C Lv6 tillstånd.
15:s hinderbana låg/ligger utanför "grindarna".
Jajamensan den är kvar, något sliten men ändå brukbar, har själv kört där några gånger. Även den är öppen för allmänheten
Yossarian
May 13 2006, 19:30
QUOTE(siros @ Apr 5 2006, 22:38 )

15:s hinderbana låg/ligger utanför "grindarna".
Jajamensan den är kvar, något sliten men ändå brukbar, har själv kört där några gånger. Även den är öppen för allmänheten
När jag var där förra helgen, var flera pinnar i repstegen avbrutna. Kändes inte helt hundraprocentigt...
Valpen
May 13 2006, 20:08
QUOTE(simon @ Oct 14 2005, 23:57 )

Nja, jag vet inte om den gör det (dvs I16/Lv6) 111 SSK bat. Senast jag var där med mitt innebandylag så skymtade jag en skylt som förkunnade att hinderbanan inte får utnyttjas utan C Lv6 tillstånd.
Jag antar att det är den blå/vita hinderbanan ovanför motorcentralen ni snackar om. Jag har för mig att det finns/fanns en hinderbana till någonstans runt garnisonen.
Vet ni något om den?
Hallå, jag undrar om det är nån som kan ge mej några tips om militära-hinderbanor som är öppna för allmänheten. letar efter nya utmaningar tyckter det ser rätt kul ut så om det är nån som vet om nån hinderbana så säg. bor strax söder om liten stad södertälje, så så när som möjligt är bäst. bring it on!
/Zeto
det finns ju en på karlbergs slott (MHS) som är öppen för allmänheten... Fast den kanske är lite långt borta.
koenigsegg88
Oct 8 2007, 20:46
Även K3 har en hinderbana som är öppen för allmänheten, som jag har fattat det.
P7 har också en, hurvida den är öppen för alla kan jag inte svara på.
Här finns en tidigare tråd som tar upp hinderbanor (både i Stockholmstrakten och i andra delar av Sverige).
Soldf:Hinderbanor
Rickard N
Oct 8 2007, 22:37
Karlsborg ligger nog aningens långt borta från Södertälje, för att inte tala om Revinge

Finns det någon kvar på SWEDINTS gamla område?
Surveyor
Oct 9 2007, 06:04
Det finns en på polishögskolan i Solna.
QUOTE(Dexter @ Oct 8 2007, 21:51 )

Här finns en tidigare tråd som tar upp hinderbanor (både i Stockholmstrakten och i andra delar av Sverige).
Soldf:HinderbanorTack för alla förslag, ska kolla in den där länken se om jag hittar nått. sorry om jag öppnade en onödig tråd
Väcker denna gamla tråd till liv...
i Umeå finns den gamla hinderbanan kvar och är i det närmaste nyrenoverad. den finns kvar på samma gamla ställe ( vid arabiedungen) alldeles bredvid hagarondellen. Den är öppen för allmänheten.
II63
QUOTE(II63 @ Oct 12 2007, 06:50 )

i Umeå finns den gamla hinderbanan kvar och är i det närmaste nyrenoverad. den finns kvar på samma gamla ställe ( vid arabiedungen) alldeles bredvid hagarondellen. Den är öppen för allmänheten.
II63
Närmre platsangivelse frågas kom?
En liten vägbeskrivning till platsen från Ålidhem eller campus skulle uppskattas från en liten nyinflyttad blivande lumpare som saknar Karlbergsbanan.
Tackar på förhand. Trodde det var kört för mig gällande hinderbana innan inryck när jag flyttade upp hit
Vildmannen
Oct 13 2007, 15:53
QUOTE(Timmi @ Oct 13 2007, 15:42 )

II63
En liten vägbeskrivning till platsen från Ålidhem eller campus skulle uppskattas från en liten nyinflyttad blivande lumpare som saknar Karlbergsbanan.
Tackar på förhand. Trodde det var kört för mig gällande hinderbana innan inryck när jag flyttade upp hit

Arabiedungen finns utmärkt på denna karta
http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=u...berResult=False
QUOTE(Vildmannen @ Oct 13 2007, 16:53 )

QUOTE(Timmi @ Oct 13 2007, 15:42 )

II63

Arabiedungen finns utmärkt på denna karta
http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=u...berResult=FalseTackar så mycket. En snabb sökning på eniro visade att det inte var så långt dit heller (runt 4 km) för visst är det vid PHS banan ligger? Om det nu inte råkar finnas fler Arabiedungar i Umeå...
QUOTE(Timmi @ Oct 13 2007, 17:07 )

Tackar så mycket. En snabb sökning på eniro visade att det inte var så långt dit heller (runt 4 km) för visst är det vid PHS banan ligger? Om det nu inte råkar finnas fler Arabiedungar i Umeå...
@Timmi
Nej det finns inga fler arabiedungar i Umeå.
II63
Förstod nästan det

Tackar så mycket. Nu finns det andra roligare sätt att träna kondition på än att bara springa här uppe också, riktigt kul.
Forumet imponerar och glädje återigen nått enormt.
Vargas
Oct 14 2007, 22:37
Slagit ihop två hinderbane-trådar till en.
/Vargas, BLÅGUL
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.