QUOTE (Fj Fjun @ Oct 13 2005, 20:03 )

Under mina många månader på MT-LB har jag aldrig varit med om att dom gått sönder, vissa saker gick sönder/misskötes (beväringsfel alltså) men vagnarna stod ALDRIG stilla.
Bekväma.. hmm åkkomforten är det inga som helst fel på, däremot är det lite väl lågt i taket. Köra? Man lär sig..
Nu har jag ingen aning om hur mycket 401:orna rullar på Ing 2. Men på P4 tror jag inte att de kan ha körts särskilt mycket under min GU, kanske 100 mil eller något och de krånglade inte särskilt mycket heller.
Men sakerna får nog inte riktigt bekänna färg här hemma i Svedala på GU-bat. 50 mil landsvägs/djungelstig-marsch på på 36 h är inget man gör här hemma, då kommer svagheterna fram. T.ex. dåligt vulkade bärhjul, vibrationer som påverkar ryggar, användarvänlighet (m.a.p. trötthet)...
Nya fina bandvagnar kanske är en lyx, men har tyskarna gjort bedömningen att det är värt det så har de antagligen torrt på fötterna.
Vad tyskarna ska ha sina BV till vet jag inte men jag vet att jag t.ex. hellre åker patrull i en BV i Afghanistan än i en gammal MTLB eller M113.