Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Boresnake
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
I22 Vargen
Hejsan,
Fick en Boresnake i födelsedagspresent som extra tillbehör för rengöring av 4:an.
När jag tänkte testa den tyckte jag att den nöp lite väl bra på väg in i loppet och avbröt genast, då jag var rädd att den skulle fastna.... kan någon tipsa om min kaliber på "Ormen" stämmer med 7, 62 ? blir inte klok på Cal 30, 308 osv vad dom motsvarar..

Det står Cal 30 på förpackningen !? och är av märket 9 Hoppes (eller liknande) och är lite grön gul till färgen.

Några erfarenheter från sådan Boresnake ?, jag har sökt i forumet men inte hittat något svar, tacksam för alla tips.

Funderar om en 5.56 Boresnake skulle vara bättre till 4:an, men jag kanske är ute och cyklar helt !? 7.gif
eskil
Nu vet jag inte exakt hur en boresnake fungerar, men kalibriteten kan jag kanske hjälpa dig med.
Cal-30 (eller .30cal) = 7.62 mm
308 (.308 winchester) = 7.62x51mm NATO

Så din boresnake borde passa i AK4:an
I22 Vargen
QUOTE (eskil @ Oct 11 2005, 09:01 ) *
Nu vet jag inte exakt hur en boresnake fungerar, men kalibriteten kan jag kanske hjälpa dig med.

Ok, tack för inlägget..... jag vill ju inte fastna med ormen i brevådan eller hur man nu ska uttrycka sig biggrin.gif
FK H
QUOTE (I22 Vargen @ Oct 11 2005, 09:57 ) *

Ok, tack för inlägget..... jag vill ju inte fastna med ormen i brevådan eller hur man nu ska uttrycka sig biggrin.gif

Utveckla för oss oinsatta - hur fungerar det hela? Jag kan tänka mig att jag vet hur, men skulle gärna vilja få det bekräftat.
I22 Vargen
QUOTE (FK H @ Oct 11 2005, 10:58 ) *
QUOTE (I22 Vargen @ Oct 11 2005, 09:57 ) *

Utveckla för oss oinsatta - hur fungerar det hela? Jag kan tänka mig att jag vet hur, men skulle gärna vilja få det bekräftat.

Tänk dig en orm som svalt en bortviskare så att koppar "håren" sticker igenom kroppen, fäst ett långt snöre i svansen med en metall hylsa i änden. pula ner metalldelen i pipan så att tyngden från den tar med sig snöret ut i andra änden. droppa några droppar brakefree eller liknande på ormens huvud (en öggla i det här fallet) och dra igenom..... låter lite crazy kanske men jag kan inte förklara det bättre.

På förpakningen står det att ytan på ormen motsvarar 160 linnelappar...!? sant eller falskt låterjag vara osant, jag är bara intresserad av att testa den utan att den fastnar i pipan.
Dajo

Det där blir jag inte riktigt klok på...

0.3 tum = 7.62 mm
0.308 tum = 7,82 mm
0.50 tum =12.7 mm

Varför stämmer inte enheterna plötsligt?
När 308 Winchester är 7.62 varför heter den då inte .30 Winchester?
johanp
har använt den ett par ggr och tycker att det har funkat bra dvs loppet blir rent och fint, det enda jag inte gillar är att vikten längst ut på linan är alldeles för klen, så det blir massa meckande för att få igenom den.
I22 Vargen
QUOTE (johanp @ Oct 11 2005, 14:01 ) *
har använt den ett par ggr och tycker att det har funkat bra dvs loppet blir rent och fint, det enda jag inte gillar är att vikten längst ut på linan är alldeles för klen, så det blir massa meckande för att få igenom den.

Är det en sådan beskriven ovan du har ? och den har inte verkat för tjock eller fastnat ? vad är det för färg på den ? har läst att olika kalibrar kommer i olika färger, min är gul ,grön ,svart.
olaevil
Använder själv boresnake till mina vapen och JA det är trögt å dra igenom...Dom håller.
Själv så sprayar jag pipan med medel låter det vila sen så drar jag igenom den.

Fantastisk uppfinning.

mvh
Olaevil
A.Lundquist
QUOTE (Dajo @ Oct 11 2005, 13:38 ) *

0.3 tum = 7.62 mm
0.308 tum = 7,82 mm
0.50 tum =12.7 mm

Det beror på att kaliberangivelsen inte alltid går att omsätta till mm.. olika kalibrar kan ha samma kuldiameter..
Ett exempel på detta med pistol/revolverammo är tex att .38 Special och .357 Magnum har exakt samma kuldiameter, man kan dvs i en revolver avsedd för .38 Special även skjuta .357 Magnum och tvärt om...
Adam Wilhelm
QUOTE (A.Lundquist @ Oct 11 2005, 14:41 ) *
...man kan dvs i en revolver avsedd för .38 Special även skjuta .357 Magnum och tvärt om...

Man kan åtminstone göra det en gång. Malajn.gif
Det är inte rekommenderat att skjuta .357 Magnum i en revolver i .38 Special.
A.Lundquist
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 11 2005, 14:53 ) *

...man kan dvs i en revolver avsedd för .38 Special även skjuta .357 Magnum och tvärt om...

Man kan åtminstone göra det en gång. Malajn.gif
Det är inte rekommenderat att skjuta .357 Magnum i en revolver i .38 Special.

De ja menade var att kuldiametern e samma, sen att de e "lite bättre tryck" i .357:an e en annan sak.. B)
Dajo
QUOTE (Dajo @ Oct 11 2005, 13:38 ) *

0.3 tum = 7.62 mm
0.308 tum = 7,82 mm
0.50 tum =12.7 mm

Det beror på att kaliberangivelsen inte alltid går att omsätta till mm.. olika kalibrar kan ha samma kuldiameter..

Varför är det så?
Någon som vet bakgrunden till att man på vissa kalibrar mäter i tum och på andra i någon annan enhet?
Har kanske 1 tum inte alltid varit 25.4 mm utan det skiljer på äldre resp nyare kalibrar?
Innuendo
Det beror på om man anger kaliberns mått eller diametern på kulan.
I kaliber 7,62 så är diametern mellan två motstående bommar (räfflor) i pipan 7,62mm, medan kulorna som skjuts har en diameter på 7,82mm.
I just kaliber 308 så har man valt att ange kulornas diameter. Varför vet jag inte.

För att förtydliga, det är altså samma kulor i 308 win, 7,62 naot och 30-06 Springfield.
Dajo
QUOTE (Innuendo @ Oct 11 2005, 16:20 ) *
I kaliber 7,62 så är diametern mellan två motstående bommar (räfflor) i pipan 7,62mm, medan kulorna som skjuts har en diameter på 7,82mm.
I just kaliber 308 så har man valt att ange kulornas diameter. Varför vet jag inte.

För att förtydliga, det är altså samma kulor i 308 win, 7,62 naot och 30-06 Springfield.

Det låter logiskt och skulle förklara en hel del.
Team Member
Och för att återgå till I22 Vargens ursprungliga fråga så är svaret Ja.

Jag har oxså den grön gul svarta versionen av "orm" till min pang och det är inte några som helst problem.
Den går lite trögt men det blir rent då..

Har haft min i ca 4år nu och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till linnelappar.

och så kommer det väl någon och påpekar om smuts o precision...
Malajn.gif
KD803

I dessa fall är de olika beteckningarna snarare att se som namn på aktuell kaliber än som en exakt beskrivning av verkligheten. T ex så kallade britterna kanonen i Comet-stridsvagnen för 77mm även fast den hade den verkliga kalibern 76,2mm, detta för att undvika förväxling med 17-pundaren som också hade 76,2mm-kaliber fast en annan hylsa.

I fallet 308 så var det antagligen för att undvika förväxling med 30-06.
Adam Wilhelm
Eller 8 mm. Mauser som är 7,92x57 mm.
Kärt barn har många namn.
Dock är 30-06 patronen inte densamma som 308W. patronen
308W har en mindre hylslängd eftersom krutet i 308W är modernare och därför behövdes det en mindre mängd.

Taget ur minnet.
BertilXerxes
Ok - ni som kan detta om civila tillbehör när man skall vårda vapen. Vad rekommenderar ni för prylar om man vill göra pipan på sin AK4 riktigt fin?

Linnelapp och CLP räcker inte misstänker jag...
Fj Fjun
Mmm, i min värld så är alla .30 7,62mm.

.30-30
.30 carbine (7,62x33)
.308
.30-06 mfl.

30 anger alltså att ditt "verktyg" är avset för vapen i kaliber .30
Kul och hylslängd spelar noll roll.

Du kan använda den på ex. AK47, PKT med flera (om du nu har en..) då dessa är 7,62mm
Innuendo
QUOTE (BertilXerxes @ Oct 11 2005, 17:37 ) *
Ok - ni som kan detta om civila tillbehör när man skall vårda vapen. Vad rekommenderar ni för prylar om man vill göra pipan på sin AK4 riktigt fin?

Linnelapp och CLP räcker inte misstänker jag...

Jag rekommenderar "Shooters Choice" solvent. Och att den används tillsammans med en bronsborste och linnelappar. Man tror inte sina ögon när man ser hur mycket skit den lyckas ta ur pipan. Efter det så krävs det dock att man fettar eller smörjer in pipan. Rost bildas lätt när metallen är så ren. Det är den jag använder till mina civila vapen.

Och sen påstod jag aldrig heller att patronen 308 och 30-06 var samma, bara att kulan var samma. Men det kanske var bäst att påpeka att så var fallet.
KD803
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 11 2005, 17:32 ) *
Dock är 30-06 patronen inte densamma som 308W. patronen

Och just därför har man olika namn, så att man inte står där med en enhetslast 308 när ens vapen är kamrade för 30-06... vissel.gif
QUOTE (Fj Fjun @ Oct 11 2005, 17:40 ) *
Mmm, i min värld så är alla .30 7,62mm.

Men om nu din försvarsmakt har använt t ex 30-06 som standardkaliber under säg 45 år, då kommer den kalibern att heta just "kaliber 30" i soldatmun. Om sedan din försvarsmakt anskaffar nya vapen i kaliber 7,62x51 samtidigt som man behåller de befintliga vapnen i kaliber 30-06 så kan det uppstå logistiska problem ifall man inte tydliggör skillnaden.
Fj Fjun
QUOTE (BJE @ Oct 11 2005, 20:55 ) *
Men om nu din försvarsmakt har använt t ex 30-06 som standardkaliber under säg 45 år, då kommer den kalibern att heta just "kaliber 30" i soldatmun. Om sedan din försvarsmakt anskaffar nya vapen i kaliber 7,62x51 samtidigt som man behåller de befintliga vapnen i kaliber 30-06 så kan det uppstå logistiska problem ifall man inte tydliggör skillnaden.

Ja men tråden handlar om ett rengöringsvertyg. Och i det fallet kan det heta vad det vill, min FM behöver inte köpa nya läsklinor motsv. bara för att man byter från .30-06 till .308 mfl.

Vertyget är funkis till alla .30 vapen
KD803
QUOTE (Fj Fjun @ Oct 11 2005, 21:37 ) *
Vertyget är funkis till alla .30 vapen

Det har du helt rätt i. Jag fastnade i kaliberdebatten... Malajn.gif
Adam Wilhelm
[OT]Kaliberdebatt

Innuendo: jag vet att du aldrig påstod att 308W och 30-06 är samma patron.
Ville bara förtydliga att det är två olika patroner.

[OT/] Kaliberdebatt

Malajn.gif
I22 Vargen
QUOTE (Team Member @ Oct 11 2005, 16:45 ) *
Och för att återgå till I22 Vargens ursprungliga fråga så är svaret Ja.

Jag har oxså den grön gul svarta versionen av "orm" till min pang och det är inte några som helst problem.
Den går lite trögt men det blir rent då..

Har haft min i ca 4år nu och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till linnelappar.

och så kommer det väl någon och påpekar om smuts o precision...
Malajn.gif

Ok, Tack för det svaret. Då blir det till att testa min "Orm" vid tillfälle.
eskil
QUOTE (Dajo @ Oct 11 2005, 15:44 ) *
Någon som vet bakgrunden till att man på vissa kalibrar mäter i tum och på andra i någon annan enhet?
Har kanske 1 tum inte alltid varit 25.4 mm utan det skiljer på äldre resp nyare kalibrar?

Nej, en tum har inte alltid varit 25.4mm. Den definitionen på en tum är ett verk av svensken C E Johansson. Jag vill minnas att jag skrev om det i något av mina första inlägg här på SolF någon gång i fjol.

Åh fan! Jag har alltid trott att 308 stod för kaliber 30 variant 8 eller något sådant.

Edit: Är det förresten någon som kan förklara vad 06 i .30-06 står för?
Innuendo
[quote name='eskil' date='Oct 12 2005, 09:48 ' post='390616']
[quote post='390292' date='Oct 11 2005, 15:44 ' name='Dajo']

Edit: Är det förresten någon som kan förklara vad 06 i .30-06 står för?
[/quote]

Den står först för kalibern "30" sedan kommer året då den skapades "06" (1906). Helt underbart logiskt
Yxa
Själv har jag boresnakes i .223, .30, 9mm, .40, .45 och 12GA. ;)
Fj Fjun
QUOTE (eskil @ Oct 12 2005, 09:48 ) *
Nej, en tum har inte alltid varit 25.4mm. Den definitionen på en tum är ett verk av svensken C E Johansson. Jag vill minnas att jag skrev om det i något av mina första inlägg här på SolF någon gång i fjol.

Är det inte så att en Am/Eng tum alltid har varit 25,4mm. 12 tum ger en Fot och tre fot en Yard.
Det Imperialistiska systemet är ju kanske lite ologiskt för oss, men det är ju äldre än det metriska ditot.

Den Svenska tummen anpassades för att likna det metriska systemet när det begav sig och man gjorde så att det gick tio (10) tum per fot.
Så har jag lärt mig.
eskil
QUOTE (Fj Fjun @ Oct 13 2005, 18:08 ) *
Är det inte så att en Am/Eng tum alltid har varit 25,4mm. 12 tum ger en Fot och tre fot en Yard.
Det Imperialistiska systemet är ju kanske lite ologiskt för oss, men det är ju äldre än det metriska ditot.

1 yard = 3 fot = 36 tum
Så har det alltid varit, men...

Nackdelen med tun/fot/yard är att de bygger på kroppsmått. Och eftersom alla människor är som bekant inte lika stora så har därför storleken på en tum varierat ganska kraftigt.

När Henry ford kom på den briljanta idén att bygga bilar på löpande band stötte han på problemet att massproducerade kolvar inte passade så bra i massproducerade cylindrar. Därför behövde han skaffa precisionsmätintrument till sina fabriker för att storleken på kolvar och cylindrar skulle bli rätt. Detta uppdrag gick till den svenska precisionstillverkaren C E Johansson.

Problemet som Johansson råkade ut för var att Ford ville ha alla måttsatser i tum, men tyvärr så fanns det ingen standardiserad tum. Johansson tröttnade på det och tog medelvärdet av de tum han hittade och avrundade detta till 25.4mm, tillverkade och levererade.

Resultatet blev så bra att andra tillverkningsindustrier började beställa likadana måttsatser och genom detta spred sig 25.4mm tummen i industrin. (Det finns till och med folk som påstår att det var Johanssons förtjänst att de allierade vann första världskriget eftersom amerikanska granater passade i brittiska kanoner.)

QUOTE (Fj Fjun @ Oct 13 2005, 18:08 ) *
Den Svenska tummen anpassades för att likna det metriska systemet när det begav sig och man gjorde så att det gick tio (10) tum per fot.
Så har jag lärt mig.

Det du tänker på kallas decimaltum och är ett ganska konstigt djur.
Fj Fjun
@ eskil

Ok köper det, att en svensk ligger bakom visste jag inte men jag är inte förvånad(vi svenskar är fantastiska clap.gif ). Av egenintresse läste jag precis på Wikipedia att det inte är föräns nyligen som tummen fastställdes till exakt 25,4mm.

Övrigt.
Sv decimaltum = 29,69 mm

Slut OT

Fjun, som lärt sig mer.
I22 Vargen
För att knyta ihop denna tråd och avsluta den... så kan jag medela att den Boresnake jag fått fungerar utmärkt till 7.62 och ger ett fin fint resultat... den blir ett givet komplement i till vårdsattsen framöver.

6n.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.