Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsbåt 90H
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Peter Andersson
Hej!
Har en fråga gällande stridsbåt 90H nu när FM minskas så blir det ju en massa båtar över vart tar dom vägen? Läste någon stans att det skulle bli ett överskott på ca 140 stridsbåtar typ 90H! Lägger man dom i malpåse eller säljer man ut dom? Med tanke på att den första serien börjar bli gammla 1989-1990 enligt FM mått så lär man ju inte göra en ansiktslyft som ex tidigare gjorde på Spica båtarna nu när det inte finns pengar längre inom FM och att sälja båtarna till andra krigsmakter kan ju ej vara aktuelt med tanke på ålder.Vad kan en sådan båt vara värd på civila marknaden? En god vän till mig på Pampas marina har den första prototypen 801 Korpen den köpte han loss för 600000kr från FM och då får man ju inte glömma att den är gjord i kevlar som är mycket dyrt,alu är ju mycket biligare så en strippad stridbåt borde ligga runt 400000kr?! Vad tror ni?
Kimster
Hemvärnet lär väll (hopps) ta över ett gäng.

Pris annars ? ingen aning..
Edlund
Vad jag vet har tidigare 2 båtar av den äldre modellen lånnats ut till sjöräddningen. Så några borde roteras runt i den verksamheten.

Civila priset hörde jag något om förut då en firma jag jobbade för fick en offert om att åka till Malaysia för att utrusta en stridsbåt som en prins köpt som lustjakt. Dock kommer jag inte ihåg denna summa.
Hasse-57
navy2.gif Hemvärnet utrustas efter hand med 90E och 90H.
HV.gif Vi har för nuvarande 2st 90F och 1st 90H, frår troligen en 90H till nästa år.

Sundsvalls Kustbataljon. clap.gif wub.gif
henke
QUOTE (Hasse-57 @ Oct 10 2005, 17:46 ) *
HV.gif Vi har för nuvarande 2st 90F och 1st 90H, frår troligen en 90H till nästa år.

Vad är en Stridsbåt 90F?
7.gif
Jelzin
Intressant frågeställning som sagt. Man kan bla läsa i proposition 2004/05:5 angående FB04 att det skall ske en "delavveckling" av stridsbåt 90-systemet. Vad det innebär i antalet båtar som skall kvarhållas i organisationen har jag ingen aning om, nån som vet?

Kan ju tycka det är lite synd att delvis avveckla ett system som verkar va relativt modernt och potent!?! :( Men jag är ju samtidigt inte förvånad!

Hur länge var det, om man säger på den gamla goda tiden, låt säga 90-talet, meningen att stridsbåt 90 skulle finnas kvar i amfibiebataljonerna? Vad va den beräknade livslängden?
Hasse-57
QUOTE (henke @ Oct 10 2005, 20:31 ) *
QUOTE (Hasse-57 @ Oct 10 2005, 17:46 ) *

Vad är en Stridsbåt 90F?
7.gif

Slant troligen på tangenterna, skall vara 2st 90 E. worthy.gif
GP720Englund
Jag kan alltid tänka mig att ta en streta och ett bunkerkort på långtidslån...

/M
Lord
Vad jag har sett på bilder så andvänds 90H utav både sjöräddning, polis och brandkår (?). MIn gissning blir att en del båtar går dit.

Men vad skulle man inte ge för att ha en egen att ta ut på sommrarna. Gärna med monterad AMOS att förvara öl i biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.