QUOTE (granQ @ Oct 11 2005, 07:25 )

då måste jag fråga..

vad är nu detta för historia?
Sedan jag skrev ovanstående inlägg har jag gjort bot och bättring och köpt SPHF's 103-bok. I den finns en bild på en liknande vagn, och enligt texten användes den prototypen till körförsök, och en andra prototyp till skjutförsök. Då vagnen i boken skiljer sig från vagnen på bilden ovan i några detaljer (krutgasejektor saknas, annat strålkastararrangemang b.la) misstänker jag att vagnen på bilden i denna tråd är prototypen som använts för skjutförsök och således bör kanonen på densamma har varit i bruksskick under någon punkt av dess karriär.
Dock måste jag även slänga in en brasklapp i och med att prototyper har en tendens att skifta i utseende under deras livstid, så KAN vagnen på bilden ovan vara samma som i 103-boken. Kanske kan Olga-Belle svara på detta.
Hursomhelst byggdes totalt två prototyper, tio s.k nollserievagnar, vagnar som i betydligt högre grad liknade de 70st levererade A-vagnarna. 220 B-vagnar levererades om jag tolkar siffrorna rätt.
C-vagnarna är REMO-vagnar. Om det var A, B eller blandat som blev C vet jag inte, boken är inte tydlig på den punkten.
Bilden föreställer mycket riktigt en av prototyperna, antingen körriggen eller skjutriggen. Jag är inte säker på vilket. Jag har själv tagit fotot på Stena Gotthard där den stod utanför verkstaden i väntan på skrotning. Den blev senare uppställd som monument utanför deras kontor, och där står den kvar där ännu.
Alla A-vagnar blev tidigt ombyggda till B, och alla B blev ombyggda till C.