Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Oidentifierade pansartanks
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Apone
Den här vagnen, vad är det för något?

Eftersom jag inte vet var det är, kan jag ju inte söka efter tidigare trådar..
Erik_G
Ser ut som en tidig körrigg till Strf 90.. De hade några liknande mackapärer under framtagandet av CV90 iallafall. Tror de finns med i en tidigare tråd (förvånande va?)

/E
The Swede
Jepp, det är körriggen till strf90.
Har ett gäng bilder på när dom bökar ner den i lera. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
jed
QUOTE (The Swede @ Oct 7 2005, 17:03 ) *
Jepp, det är körriggen till strf90.
Har ett gäng bilder på när dom bökar ner den i lera. biggrin.gif

The Swede pansar2.png

Tror att du kan gissa vad jag kommer att säga nu...

"Kan du lägga upp dom?" smile.gif
Olga-Belle
"Kan du lägga upp dom?"

Bilderna finns redan ute, på samma ställe som där du hittade den första

http://www.mainbattletanks.net/lib/10000/index7.html
granQ
då måste jag fråga..

vad är nu detta för historia?
Erik_G
QUOTE (granQ @ Oct 11 2005, 08:25 ) *
då måste jag fråga..

Ja, vaaaad kan det vaaara...

En M1A2 Abrams SEP GEN2 kanske Malajn.gif

Eller menar du på allvar att du inte känner igen en Strv-S (prototyp förvisso) när du ser en? biggrin.gif

/E
granQ
tyckte den såg mer ut som en modern än en strv-s prototyp.. visst en "prototyp" förstår man ju, men tänkte om kunde varit efter strv-s där man prövat konceptet i någon ny vagn.. det där chassiet ser ju så "framtidsaktigt" ut.
Skuggan
prototyp?, är det inte tom körriggen för Strv-S? biggrin.gif
Rickard N
Är 0-serie och prototyp samma sak i det här fallet?
Erik_G
QUOTE (Skuggan @ Oct 11 2005, 10:56 ) *

Prototyp, körrigg whatever....
Det är iallafall inte en KRV eller den där körriggen de byggde på en Sherman..

/E
Skuggan
QUOTE (Erik_G @ Oct 11 2005, 12:56 ) *
QUOTE (Skuggan @ Oct 11 2005, 10:56 ) *

Prototyp, körrigg whatever....
Det är iallafall inte en KRV eller den där körriggen de byggde på en Sherman..

/E

vad jag menade var att dendär prototypen har väl inte fungerande kanon?
den var väl mer för att testa riktsystemen (hyudraliken) och liknande system.
Erik_G
QUOTE (Skuggan @ Oct 11 2005, 18:38 ) *
vad jag menade var att dendär prototypen har väl inte fungerande kanon?
den var väl mer för att testa riktsystemen (hyudraliken) och liknande system.

Vet faktiskt inte. Jag kan tyvärr inga detaljer kring vagnen, men baserat på bilderna kan jag inte se varför den inte skulle kunna ha fungerande kanon. De har ju iallafall besvärat sig med att montera dit ett riktigt eldrör med krutgasejektor och allt.
Har tyvätt inte fått tummen ur och beställt SPHF´s 103-bok ännu.. skäms lite för att erkänna det.. men det kanske kan bli en hjulklapp till mig själv..

/E
karateka
http://www.simviation.com/yabbuploads/t

vad är detta?
har inte t80/t84 bara sex bärhjul på varje sida?
denna har sju.
Serg Landgren
Syns ingen bild... unsure.gif
RadaR
En vit ruta med ett rött kryss biggrin.gif
Erik_G
Ser inte heller någon bild, men Black Eagle, en vidareutveckling av T-80 är förlängd med ett extra hjulpar. Kan det vara den som avses?
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Eagle_tank

/E
karateka
så nu funkar länken va?

det liknar ingen bild jag sett på black eagle tidigare.
jag kanske är ute och cyklar är det ingen rysk vagn över huvud taget?
Hans Engström
Visst är den Rysk, har för mig att den har ett personalutrymme längst bak, men hinner inte söka efter den.
Vinter
Visste är det väll en Black Eagle. Eller kanske en prototyp. Skalar man bort bakre delen på tornet och extra utrymmet så är det i grunden en rysk vagn.

http://armor.kiev.ua/fofanov/Tanks/MBT/b_eagle.html
Erik_G
Nej, det är inte någon Black Eagle, Black Eaglen, vars designbyrå är nedlagd, hade en stor fyrkantig laddautomat i aktern på tornet. Vad det är på bilden vet jag inte, men det går väl att hitta via gooooooogle antar jag biggrin.gif.
Något från fd sovjet är det iallafall, ryskt eller ukrainskt förmodligen..
FCR2
bättre sent än aldrig.
Vagen är en "prototyp" och bilden är tagen på baksidan av gamla bokförrådet/museet i Revinge.
Den stod uppställd som monumentvagn utan vid inpassering till Revingehed.
Där står nu en 103C med galler front som monument.
Erik_G
Sedan jag skrev ovanstående inlägg har jag gjort bot och bättring och köpt SPHF's 103-bok. I den finns en bild på en liknande vagn, och enligt texten användes den prototypen till körförsök, och en andra prototyp till skjutförsök. Då vagnen i boken skiljer sig från vagnen på bilden ovan i några detaljer (krutgasejektor saknas, annat strålkastararrangemang b.la) misstänker jag att vagnen på bilden i denna tråd är prototypen som använts för skjutförsök och således bör kanonen på densamma har varit i bruksskick under någon punkt av dess karriär.
Dock måste jag även slänga in en brasklapp i och med att prototyper har en tendens att skifta i utseende under deras livstid, så KAN vagnen på bilden ovan vara samma som i 103-boken. Kanske kan Olga-Belle svara på detta.

Hursomhelst byggdes totalt två prototyper, tio s.k nollserievagnar, vagnar som i betydligt högre grad liknade de 70st levererade A-vagnarna. 220 B-vagnar levererades om jag tolkar siffrorna rätt.
C-vagnarna är REMO-vagnar. Om det var A, B eller blandat som blev C vet jag inte, boken är inte tydlig på den punkten.

mvh
Erik G
Fk Satan
Undra vad detta är för något?

kan det vara TD2 tro?
Ignis nitidus
QUOTE (Fk Satan @ Jan 8 2006, 02:31 ) *
[bild]
kan det vara TD2 tro?

http://www.baesystems.se/Hagglunds/stdpage.asp?Pid=12&id=130
Vinter
QUOTE (Fk Satan @ Jan 8 2006, 02:31 ) *

kan det vara TD2 tro?

Det var nog det fulaste fordon jag sett, men det är klart den är ju tänkt att vara osynlig...
SERG. B
Osynlig för vad? Radar eller för blåtta ögat?

Radar har man väl inte i skogen och om man inte skulle se den där ute i skogen så vetefan.
Nestor
Misstänker att den är konstruerad med tanke att vara svår att se med IR utrustning.

Vanlig radar kan ju vara lite knepig att använda i skogen...
Erik_G
B)-->
QUOTE(SERG. B @ Jan 8 2006, 13:05 ) *

Osynlig för vad? Radar eller för blåtta ögat?

Radar har man väl inte i skogen och om man inte skulle se den där ute i skogen så vetefan.
[/quote]

Osynlig för blotta ögat fattaruväl, radar för markbruk finns ju inte, radar går ju bara att använda på flygplan fartyg och ibland kanske helikoptrar, om de inte hovrar.
De har dock ännu inte lyckats göra den osynlig för kameror, bara det blotta ögat, men det ska tydligen ha en variant som är kamera-säker på ritbordet. Tyvärr har de lite problem med att digitalisera ritningarna då det ska vara problem att få scannern att ta in själva ritningsbilderna.

Skämt å sido, det finns en hel del radar som har till uppgift att hitta stridsfordon. Longbow Apache kanske ringer en klocka? Den har ju, fullt utrustad, en "svamp" på "topprotorn" som innehåller en mikrovågsradar (nej, det betyder inte att den är dual purpose radar och micro för flygförarnas matlåda) som används för att leta fram stridsfordon. Just en sådan manick kan man försöka skydda sig mot genom att göra stridsfordonet så fult som möjligt, för då kommer signalprocessningsmjukvaran säga "usch, något så fult måste vara en sten eller något, en sten som åker i 50 knyck, men ändå.." eller ja, den säger väl ngt i stil med 1011011001101, eller rent av "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas".
Så, ju fulare fordon, desto mindre risk för upptäckt, och vagnen ovan är nog så ful som en vagn kan bli. Lite fulare och den hade varit Janet Reno.

/E, kanske inte på sitt mest seriösa humör..
Adam Wilhelm
Glöm inte J-STAR heller, och nej, inte vår forumsmedlem. :P
Sedan har jag för mig att britterna har haft någon markradar variant.
Erik_G
Då praxis har blivit att lägga in okända fordon i denna tråd tyckte jag det kunde vara bra att göra denna tråd till en "officiell" tråd för att identifiera okända pansarfordon, dock inte att förväxla med pansarquizen som är mer sport där frågeställaren (förhoppningsvis) vet vilket fordon som avses. I denna tråd lägger man med andra ord in bilder på fordon som man undrar över vad det är.

mvh
Erik G
Moderator
Spett och slägga
Cv 90120 Har en såndär boll på taket som varnar för: robotar, Intligenta artillerigranater och laserstyrda bomber mm.

Hornet
oki vad är nu detta? det fattas ju en del på den men någon kanske vet jag trode först det var ett tåg när någon skikade mig bilden men det är ju ett STRF eller APC liknande ser man ju på att den har spänhjul elelr ja något sådant

The Swede
Det där är en M3 Lee alternativt Grant.
Svårt att se då tornet saknas.

The Swede pansar2.png
Hornet
oki så det är en Stridsvagn WWI eller WWII då nice (elelr ja skit ful)

Väldigt lik den ja takar pansar guden ;)

trode först att det var fronten man såg smile.gif
The Swede
QUOTE (Sandqvist @ Jan 12 2006, 22:12 ) *
oki så det är en Stridsvagn WWI eller WWII då nice (elelr ja skit ful)

Väldigt lik den ja takar pansar guden ;)

trode först att det var fronten man såg smile.gif

Nej, nej, jag är ingen pansargud. Jag är bara hans profet.

I Vapenhuvens, automatkanonens och det heliga Häggotrollets namn.

Centrumsväng.
Erik_G
På vad som är kvar av målningen skulle man kunna tro att det är en nordafrika-maskin som de hittat någon stans (förmodligen i nordafrika eftersom det fortfarande lär finnas en del junk kvar där).

/E
Hornet
killen jag fick bilden av säger att den är tagen i England lite dumt att ta en kass vagn från Afrika till UK fast det kan ju vara någon samlare elelr musseum som tog dit den

Edit: Brukar dom hitta myket i Afrika från WWII? (och i så fall vet ni några sidor med bilder och info)
The Swede
QUOTE (Sandqvist @ Jan 13 2006, 06:26 ) *
killen jag fick bilden av säger att den är tagen i England lite dumt att ta en kass vagn från Afrika till UK fast det kan ju vara någon samlare elelr musseum som tog dit den

Man kan ju ha använt den som reservdelsvagn.

Ta en titt på den TKS som pansarmuseet skänkte till Polen, dels hur den såg ut när dom fick den och hur den ser ut nu.
http://www.pansarmuseet.se/pagang.htm

The Swede pansar2.png
Olga-Belle
QUOTE (granQ @ Oct 11 2005, 07:25 ) *
då måste jag fråga..

Sedan jag skrev ovanstående inlägg har jag gjort bot och bättring och köpt SPHF's 103-bok. I den finns en bild på en liknande vagn, och enligt texten användes den prototypen till körförsök, och en andra prototyp till skjutförsök. Då vagnen i boken skiljer sig från vagnen på bilden ovan i några detaljer (krutgasejektor saknas, annat strålkastararrangemang b.la) misstänker jag att vagnen på bilden i denna tråd är prototypen som använts för skjutförsök och således bör kanonen på densamma har varit i bruksskick under någon punkt av dess karriär.
Dock måste jag även slänga in en brasklapp i och med att prototyper har en tendens att skifta i utseende under deras livstid, så KAN vagnen på bilden ovan vara samma som i 103-boken. Kanske kan Olga-Belle svara på detta.

Hursomhelst byggdes totalt två prototyper, tio s.k nollserievagnar, vagnar som i betydligt högre grad liknade de 70st levererade A-vagnarna. 220 B-vagnar levererades om jag tolkar siffrorna rätt.
C-vagnarna är REMO-vagnar. Om det var A, B eller blandat som blev C vet jag inte, boken är inte tydlig på den punkten.

Bilden föreställer mycket riktigt en av prototyperna, antingen körriggen eller skjutriggen. Jag är inte säker på vilket. Jag har själv tagit fotot på Stena Gotthard där den stod utanför verkstaden i väntan på skrotning. Den blev senare uppställd som monument utanför deras kontor, och där står den kvar där ännu.

Alla A-vagnar blev tidigt ombyggda till B, och alla B blev ombyggda till C.
Erik_G
QUOTE (Olga-Belle @ Jan 16 2006, 23:26 ) *

Men det var fortfarande totalt 10+70+220 (alltså 300, för den som inte orkar räkna) vagnar som blev tillverkade totalt? De nämnda 220 B-vagnarna inkluderade inte de 70 A vagnarna?
103an med diverse splitterskador på Axvall är väl en nollserievagn?

/E
Olga-Belle
QUOTE (Erik_G @ Jan 17 2006, 15:16 ) *
QUOTE (Olga-Belle @ Jan 16 2006, 23:26 ) *

Men det var fortfarande totalt 10+70+220 (alltså 300, för den som inte orkar räkna) vagnar som blev tillverkade totalt?
De nämnda 220 B-vagnarna inkluderade inte de 70 A vagnarna?
103an med diverse splitterskador på Axvall är väl en nollserievagn?

/E

Svar:
Ja.
Ja, A-vagnar byggdes om till B omkring 1970.
Ja. en av de tio.
Andersson
Det ser ut som en ny version av T 84, det är vad jag skulle satsa pengar på iallafall. pansar2.png
Hornet
kan det vara denna kanske?

"Firmaet Morozov i Krakov har udviklet en ny T84. Grundudgaven er udstyret med en 120mm glatløbet fuldt stabiliseret kanon som er udstyret med en 22 skuds autolader. Med en dieselmotor på 1200 hk og en vægt på kun 48 tons er T84-120 meget mobil, og har en tophastighed på næsten 80 km/t."
karateka
angående t-84

jag tror inte det är en av Morozovs uppdaterade tanks då de fortfarande inte har den hjulkombinationen.
Själva chassiet ser ut ganska mycket som black eaglen när man tittar på hjulupphängning osv så det kanske stämmer men den skiljer sig ganska kraftigt från de bilder jag kan hitta på black eagle.
Stella-Polaris
Satt och letade Iranska TOW är en för mig okänd vagn blinkade förbi.

På en video där bla provskjuts med Iranska TOW visas mycket hastigt, 2st, vad som verkar pvrobot vagnar. Den siste av dessa har jag ingen aning om vad det är. Ev ett Engelsk chassi men jag gissar då vilt. Vagnen jag avser visas 1 sekund ungefär 1:55 in i filmen

Filmen

Någon snabbögd som känner igen chassit??
Kanna

<Fråga>Finns inte denna vagn eller en väldigt snarlik vagn i PvRb-utförande med fyra TOW monterade längst bak på vagnen i en "kassett". Har för mig att jag har sett en sådan i stridsfordonskorten en gång i tiden</Fråga>

(Lånade Mats bild i Strf-quizen)
Jolle
QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 28 2006, 12:48 ) *
Satt och letade Iranska TOW är en för mig okänd vagn blinkade förbi.

På en video där bla provskjuts med Iranska TOW visas mycket hastigt, 2st, vad som verkar pvrobot vagnar. Den siste av dessa har jag ingen aning om vad det är. Ev ett Engelsk chassi men jag gissar då vilt. Vagnen jag avser visas 1 sekund ungefär 1:55 in i filmen

Filmen

Någon snabbögd som känner igen chassit??

Nu är jag inte expert på detta området men för mig ser det ut som chassit till en BMP eller ev en BMD. Åtmisntone det som ligger precis 1:55 i filmen.
Erik_G
QUOTE (Kanna @ Feb 28 2006, 15:07 ) *

<Fråga>Finns inte denna vagn eller en väldigt snarlik vagn i PvRb-utförande med fyra TOW monterade längst bak på vagnen i en "kassett". Har för mig att jag har sett en sådan i stridsfordonskorten en gång i tiden</Fråga>

(Lånade Mats bild i Strf-quizen)

Japp, FV102 Striker med pv-roboten Swingfire.

/E
Kanna
Tack Erik!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.