Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Oidentifierade pansartanks
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Andersson
QUOTE (karateka @ Feb 7 2006, 20:47 ) *
angående t-84

jag tror inte det är en av Morozovs uppdaterade tanks då de fortfarande inte har den hjulkombinationen.
Själva chassiet ser ut ganska mycket som black eaglen när man tittar på hjulupphängning osv så det kanske stämmer men den skiljer sig ganska kraftigt från de bilder jag kan hitta på black eagle.

Det är Ukrainskt kammouflage det är T84 torn chassit ser ut som Black Eagle [Egna slutsatser här]

och när man googlar på T 84 hittar man den bilden och den heter då "t84btmp_84.jpg" på http://mukhin.vif2.ru/Newgeneration/ och "t84-7.jpg" på http://naoruzanje.paracin.co.yu/t84.html

Min slutsats är att det är en nästa generations T 84 Kanske tom ett sammarbets projekt.
Solon
QUOTE (Andersson @ Apr 2 2006, 22:38 ) *
QUOTE (karateka @ Feb 7 2006, 20:47 ) *

angående t-84

jag tror inte det är en av Morozovs uppdaterade tanks då de fortfarande inte har den hjulkombinationen.
Själva chassiet ser ut ganska mycket som black eaglen när man tittar på hjulupphängning osv så det kanske stämmer men den skiljer sig ganska kraftigt från de bilder jag kan hitta på black eagle.

Det är Ukrainskt kammouflage det är T84 torn chassit ser ut som Black Eagle [Egna slutsatser här]

och när man googlar på T 84 hittar man den bilden och den heter då "t84btmp_84.jpg" på http://mukhin.vif2.ru/Newgeneration/ och "t84-7.jpg" på http://naoruzanje.paracin.co.yu/t84.html

Min slutsats är att det är en nästa generations T 84 Kanske tom ett sammarbets projekt.

Tack för ledtrådarna, har suttit och klurat lite på det där fordonet ett tag nu och när du skrev att bilderna hette t84btmp så klarnade det och jag kom ihåg att jag läst något om det för ett tag sedan.
Googlade och hittade detta:
BTMP-84 Heavy Infantry Fighting Vehicle
karateka
det verkar ju faktiskt vara den, jag visste att btmp fanns men andra bilder jag har på den har inte detta chassiet så därför trodde jag inte det var den.
men detta verkar ju vara en relativt ny modell med nytt chassie.
kul att ni kunde hjälpa till!!
Trekker
QUOTE (Spett och slägga @ Jan 12 2006, 22:51 ) *
Cv 90120 Har en såndär boll på taket som varnar för: robotar, Intligenta artillerigranater och laserstyrda bomber mm.

Är inte det VC siktet? varnarna sitter på sidorna av tornet, lite gult runt dom.
Klargplutte
QUOTE (Trekker @ Apr 9 2006, 09:55 ) *
QUOTE (Spett och slägga @ Jan 12 2006, 22:51 ) *

Cv 90120 Har en såndär boll på taket som varnar för: robotar, Intligenta artillerigranater och laserstyrda bomber mm.

Är inte det VC siktet? varnarna sitter på sidorna av tornet, lite gult runt dom.

Bollen är väl en radar som upptäcker(?) inkommande artillerigranater och och annat skrot som kommer fallande ovanifrån.
Sytare
@Klargputte
Citera inte bilder så där. Blågula tenderar att få utslag, och får dem utslag så får du emota slag.

Och när det gäller bollen... Nja, fel.

Bollen sedd när den tittar på dig

Mera boll

Bollen är bara ett profildämpande (stealht) hölje runt vagnchefens FLIR
EDIT: Tog ett par försök att äntliggen få länkningen att funka som det skulle, samt att få det att se snyggt ut vissel.gif
Klargplutte
Ok , men 90120 har väl en radar för det ändamål jag nämnde , lr?
UAV
Vad är detta för extrautrustning?
CBRN-fåne
QUOTE (UAV @ May 3 2006, 12:13 ) *

Om det är extrapansaret under vagnen du menar är det en del av det förstärkta minskyddet
som FMV har tagit fram i samarbete med tyskarna. Det står mer i en artikel i förra
numret av Protec.
Ringo
QUOTE (NBC-fåne @ May 3 2006, 12:22 ) *
QUOTE (UAV @ May 3 2006, 12:13 ) *

Om det är extrapansaret under vagnen du menar är det en del av det förstärkta minskyddet
som FMV har tagit fram i samarbete med tyskarna. Det står mer i en artikel i förra
numret av Protec.

Ser att nödutrymmningsluckan sitter fast i detta extrapansar - Är luckan då byggd tjockare på på denna uppgradering - eller är det två luckor, först den vanliga och sen en som bara sitter i extrapansaret?
Rickard N
Det måste vara en tjockare eftersom luckan öppnas utåt i vanliga fall.
UAV
Periskopet då?
Ringo
QUOTE (Rickard N @ May 3 2006, 13:52 ) *

Nu var det ju några år sen man var där och taffsade senast men jag har för mig att den luckan var rätt otymplig - vad blir då inte tjockare lucka i samma utförande??

Fast det kanske är så att de inte gjort luckan nå tjockare utan den är samma som originalet... 7.gif
The Swede
QUOTE (Ringo @ May 3 2006, 14:01 ) *
QUOTE (Rickard N @ May 3 2006, 13:52 ) *

Nu var det ju några år sen man var där och taffsade senast men jag har för mig att den luckan var rätt otymplig - vad blir då inte tjockare lucka i samma utförande??

Fast det kanske är så att de inte gjort luckan nå tjockare utan den är samma som originalet... 7.gif

Vad spelar det för roll om nödutstigningsluckan är otymplig?
Om du är i den situationen att du måste ta dig ut den vägen är det ju bara att dra i kryckan så åker luckan ner i backen.
Tillbakamonteringen är ju en senare fråga.

The Swede pansar2.png
Ringo
QUOTE (The Swede @ May 3 2006, 18:44 ) *
QUOTE (Ringo @ May 3 2006, 14:01 ) *

Vad spelar det för roll om nödutstigningsluckan är otymplig?
Om du är i den situationen att du måste ta dig ut den vägen är det ju bara att dra i kryckan så åker luckan ner i backen.
Tillbakamonteringen är ju en senare fråga.

The Swede pansar2.png

Det kan ju faktiskt vara så att luckan skall öppnas när vagnen ligger uppochned, tex om vagnen välter över kanten från en bro motsv. Då måste luckan öppnas uppåt.....

Men men.... detta topic handlar ju inte om nödutstigningsluckor så den får väl tas nån annan stans. tveka.gif
UAV
Periskopet då?
Faers
Skulle tro att du syftar på det STOORA röret därbak, och det är, om jag inte har helt fel, en sak som gör att man kan gå under vatten.
The Swede
QUOTE (Faers @ May 3 2006, 22:58 ) *
Skulle tro att du syftar på det STOORA röret därbak, och det är, om jag inte har helt fel, en sak som gör att man kan gå under vatten.

Du har helt fel.

Det är troligtvis ett försök inför nytt PERI för vagnchefen.
Ingår i REMI-paketet som kommer att genomföras på Strv 122.
Står om det på annan plats på forumet.

The Swede pansar2.png
Spett och slägga
Jag såg den inte själv, men detta är signalemetet:

Den sågs på tåg i karlbergs station idag 5 juni.
Den hade 8 axlar m stora hjul.
Den var mkt låg, (eller eventuellt sänkt för tåg transport?)
Den såg ut som en stor stor mobilkran, utan kran eller fästen för sådant.
Den påminner om fordonet i Aliens 2, fast större, och med mera överhäng.
Den hade utländskt cammo, i stil med ryssarnas cammo uniformer, och den hade lite ryss design över sig.
Den hade typ två lemur torn med typ 12.7, och med en "boll" ovan på (typ cv90120, radar)
Den hade luckor överallt.
Alla märken, betäckningar, och förbandsbeteckningar, var övertäckta.

Den "stack ut" ganska så mkt, till och med gamla damer, stannade upp, vände sig om och glodde.

Det fanns även andra anorlunda (utländska ?) fordon på tåget.
-----------------------------------------------------------------------

Frågor:
Besök?
Anbud FMV?
Invasion? :P
Skuggan
låter lite som en Piranha III, men det kanske det inte var?
Spett och slägga
Han ringde igen och sa att det satt som dörrar mellan hjulen, två dörrar på varje sida, svartgul varnings tejp runt listerna, samt ett kryss över dörren.

Låter som någon form av större BTR.
Det är väl förbud på att använda sido dörrarna, folk blev överkörda?
Solon
QUOTE (Spett och slägga @ Jun 5 2006, 12:42 ) *
Han ringde igen och sa att det satt som dörrar mellan hjulen, två dörrar på varje sida, svartgul varnings tejp runt listerna, samt ett kryss över dörren.

Svårt att ta sig in och ut ur en BTR om man inte får använda dem.
The Swede
QUOTE (Solon @ Jun 5 2006, 13:23 ) *
QUOTE (Spett och slägga @ Jun 5 2006, 12:42 ) *

Svårt att ta sig in och ut ur en BTR om man inte får använda dem.

Du har ju takluckor.
SERG. B
Det kan inte ha varit fordon från utländsk försvarsmakt som ska upp i landet och öva sådannt förekommer väl en hel del nu för tiden?

EDIT: Du kanske ville veta vad det var för fordon och inte varifrån det kommer?
Erik_G
Eftersom det rör sig om en oidentifierad pansartank så slog jag ihop tråden med tråden för oidentifierade pansartanks biggrin.gif

mvh
Erik G

PS, din polare har iete tagit klivet in i 2000-talet och skaffat sig en kameratelefon? biggrin.gif
Spett och slägga
QUOTE (Erik_G @ Jun 5 2006, 15:23 ) *
Eftersom det rör sig om en oidentifierad pansartank så slog jag ihop tråden med tråden för oidentifierade pansartanks biggrin.gif

mvh
Erik G

PS, din polare har iete tagit klivet in i 2000-talet och skaffat sig en kameratelefon? biggrin.gif

Nej tyvärr, det är svårt att skapa sig en uppfattning om vad han har sett för något.
Men det var ingen geländewagen i alla fall... biggrin.gif
SERG. B
Vad är det för fordon i bakgrunden på denna bild, förutom galten?

http://img128.imageshack.us/my.php?image=dscf00471ku.jpg
Maskirovka
B)-->
(SERG. B @ Jun 8 2006, 22:07 ) *
The Swede
Jadu, det är ingen pansartanks iallafall. biggrin.gif

Det är försvarets nya buss byggd på ett lastbilschassi, mer än så vet jag inte.
Tyckte inte att det var värt att slösa vare sig tid eller minneskortsplats på. dry.gif
Olle P
Här är några pansrade artilleripjäser jag inte kan identifiera.

Kort före den allierade landstigningen i Normandie besöker Rommel "major Beckers hembygge", den senare berömda Stormkanonavdelning 200 i 21:a pansardivisionen.
På frontpansaret till den närmsta vangen kan man läsa att det är en Hotchkiss, men jag kan inte modellbestämma den eller beväpningen.

Tacksam för hjälp.
Olle
Hans Engström
Sturmgeschutz Abt 200 (Major Becker)

Abt HQ:1 HQ Fu Pz P107, 1 PAK 40 & Truck, 2 SP 4.7cm PaK (t) auf Renault 35.R.

4 Batteries, each of 1 7.5cm PAK 40 on GW H39, 1 10.5 cm lFH 16 or 18 on GW H39

Så H39or är det, men vilken av kanonerna är jag olämpad att avgöra.

fler bilder här http://spearhead1944.com/gerpg/gerpics/image9.htm

efter att ha tittat lite så är det nog en tio och en halva vi ser, tror jag.
Olle P
QUOTE (Hans Engström @ Jul 18 2006, 16:02 ) *
efter att ha tittat lite så är det nog en tio och en halva vi ser, tror jag.
Det är definitivt ingen av de andra uppräknade pjäserna, och stämmer överens med bilderna på den länkade sidan.

Jag kände inte till den här äldre modellen av haubits, och konstaterade att det inte var samma vapen som sitter i t ex Wespe (som har längre eldrör).

Tack för hjälpen! fun_icon_nana.gif

/Olle
Ringo
Ar pa semester i Venezuela just nu - En dag nar vi strosade runt i Caracas stovla vi pa ett transportmusem. Dar stod den har "pjasen". Ser mycket ut som en M113 men det ar det knappast. Hilfe Bitte!

En annan rolig grej med museumet var att d dar hade en kubelwagen fran WWII. den var malad i afrika korps farger och symboler. Inte vad man forvantade sig att se direkt...
106
Det där borde väl vara en M59?
Hans Engström
Jomenvisst, med M13 Cupola också minsann (då är den en senare variant).
Ringo
QUOTE (106 @ Aug 20 2006, 03:28 ) *
Det där borde väl vara en M59?

QUOTE (Hans Engström @ Aug 21 2006, 22:11 ) *
Jomenvisst, med M13 Cupola också minsann (då är den en senare variant).

Tack tack For den informationen!
arvid_eriksson
http://66.81.80.139/darksaber44443130999c1.jpg
UAV

Vad är det för något?
Hans Engström
Stalker, spaningsfordon.
Ignorance
QUOTE (Hans Engström @ Sep 8 2006, 08:38 ) *
Stalker, spaningsfordon.

Finns de mer info någon stans? saint.gif blush.gif
The Swede
QUOTE (Ignorance @ Sep 8 2006, 15:21 ) *
QUOTE (Hans Engström @ Sep 8 2006, 08:38 ) *

Stalker, spaningsfordon.

Finns de mer info någon stans? saint.gif blush.gif

Testat GOOGLE?

Knappa in Stalker AFV så får du lite träffar.
C DK012
När Rädda Barnen:s reklamsnutt "förändra utsikten för världens barn" i varianten med utzoomningen genom en stridsvagns eldrör dyker upp så tänker MÖP:en i mig "vad i helskotta är det där för oidentifierad pansartank?" innan funderingarna glider bort till barn i krigszon. Tyvärr har jag inga bilder, men eftersom den är frekvent på både Bio och TV så finns det förhoppningsvis någon här som kan upplysa mig. En lös fundering från min sida är att det är en koreansk K1A1?
UAV
Jag tyckte det likande en Centurion, man jag hara bara ett svagt minne av den reklamsnutten.
The Swede
Stridsvagn 104 (Centurion) med tilläggspansar.
Fu Dahlberg
QUOTE (The Swede @ Sep 14 2006, 13:41 ) *

har 104 räfflad pipa?
The Swede
QUOTE (Fu Dahlberg @ Sep 14 2006, 13:45 ) *
QUOTE (The Swede @ Sep 14 2006, 13:41 ) *

har 104 räfflad pipa?

Ja, till kulsprutorna.
Men även kanonens ELDRÖR är räfflat. :P
Hans Engström
Nog den ovanligaste vagnen i Sveriges pansarsbestånd, Pjrekpbv 3025 (det finns tydligen bara 1). Hur är den beskaffad?
Jimbo
rek pbvn fanns nere i kososvo fram till ks06 tror jag, vagnen ser exat likadan ut utvändigt som en 302C men invändigt skiljer det sig i bollhavet. i högra bakdörren (sett bakifrån) fanns en ja.. vad var det.. en typ elektrisk kvmätare/POS som man skulle ta ut bäringen till pjäserna med. det fanns även ett litet "skrivbord" med lite fack i därbak.
ska se om jag har några bilder liggandes här hemma..

edit
posen fungerade inte alls så istället användes lös utrustning. Det hade varit bättre med e-vagn för rekgruppen än en en dedikerad rekvagn. det går att göra samma saker + en massa annat med e-vagnen.
The Swede
Nämen titta, jag har ju en Ibok för den. biggrin.gif

I Pjrekpbv 3025 stridsrum finns utrustning som används för att rekognocera och positionsbestämma pläsplatser för t.ex granatkastare eller artilleripjäser. Systemet består av en tröghetsnavigeringsenhet (EPLSS) för positionsbestämning av vagnen sat en laserpekare för positionsbestämning av pjäsplatser. Systemet strömförsörjs via vagnens sambandsbatterier.

The Swede pansar2.png
Hans Engström
Jag är inte förvånad över att du har Iboken. Jag är ngt förvånad över att det finns en Ibok till ngt som finns i ett exemplar, men det kanske har funnits fler? Eller tankar att producera fler (förutsätter att den är ett ombygge)?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.