The Swede
Mar 13 2007, 14:28
QUOTE (Pansar Nörden @ Mar 13 2007, 14:22 )

Jag såg archern på försvarets dag i stockholm på gärdet och den är Svensk Norsk kanonen är från en fälthaubits tror jag modifierad lastbilen är en volvo dumper och skytteställning intar vagnen snabbt inom 5minuter automat laddad och rekylen är inte så enorm som man tror eftersom kanonen är utrustad med en rekyldämpare annars skulle den inte gå att använda på lastbilen och nedfälld så är kanonen skyddad av ett termiskt skydd osynlig för värmekamera allt man ser är en vanlig volvo dumper
Den Archer vi talar om i den här tråden är en brittisk artilleripjäs från andra världskriget, inte den svenska pjäsen som just nu utvecklas hos Bofors.
Från och med nu SKALL du noga läsa genom de trådar du tänker posta i INNAN du postar ett inlägg.
Du skall även SÖKA noga innan du får för dig att posta en ny tråd.
Punkt, kommatecken och radbrytning är även det något som är bra att använda.
Om du EJ följer dessa direktiv kommer du att tilldelas en varning.
The Swede
BLÅGUL
Erik_G
Mar 13 2007, 14:49
QUOTE (Pansar Nörden @ Mar 13 2007, 14:22 )

Jag såg archern på försvarets dag i stockholm på gärdet och den är Svensk Norsk kanonen är från en fälthaubits tror jag modifierad lastbilen är en volvo dumper och skytteställning intar vagnen snabbt inom 5minuter automat laddad och rekylen är inte så enorm som man tror eftersom kanonen är utrustad med en rekyldämpare annars skulle den inte gå att använda på lastbilen och nedfälld så är kanonen skyddad av ett termiskt skydd osynlig för värmekamera allt man ser är en vanlig volvo dumper
Jaha, så du menar att bilden ovan INTE föreställer en Archer? Om du vill, så hittar du jättemycket information om just den svenska archern i andra trådar på forumet. Sök och du skola finna. När du läst trådarna om Archer behöver du inte längre tro..
/E
Jag kapar den här tråden i stället för att börja en ny. Idag såg jag ett program där bl a Stryker avhandlades. I en sekvens kunde jag se något som såg ut som "bollar i snöre" hängandes under vagnen. Jag har googlat och hittat info om Stryker men inte något om "bollarna". Skulle vara kul om någon visste vad det var till för. /Gusten
The Swede
May 6 2007, 00:07
QUOTE (Gusten @ May 5 2007, 23:06 )

Jag kapar den här tråden i stället för att börja en ny. Idag såg jag ett program där bl a Stryker avhandlades. I en sekvens kunde jag se något som såg ut som "bollar i snöre" hängandes under vagnen. Jag har googlat och hittat info om Stryker men inte något om "bollarna". Skulle vara kul om någon visste vad det var till för. /Gusten

Snälla, sök på "bottenplugg" så kommer du säkert hitta något matnyttigt men ta inte den diskussen här, och framförallt, fråga inte VC90 om råd.
Tackar The_swede! Värmer att du tycker om mig så hjärtligt. För den som inte fattar så är det ren skär mobbing som lever kvar sen Jake_the_snake var ny.
Det är iallafall dräneringspluggar eller bottenpluggar om man hellre vill.
Används för att.... dränera vagnen på vatten och annan skit..
Serg Landgren
Jul 6 2007, 18:08
Tjipp!
Tänkte lägga in en lite förvirrad förfrågan här.
I den nya Transformers-filmen är det en av decepticons som kan förvandla sig en stridsvagn. Det är en underlig skapelse som mest ser ut som en Abrams med ett extra torn med dubbla kanoner ovanpå huvudtornet. Vad jag tycker är märkligt är att det inte är första gången jag ser en sån här på film. I XXX2 förekommer en likadan. Vad jag undrar är om den verkligen finns på riktigt, eller om dom bara återanvände props...
QUOTE (Serg Landgren @ Jul 6 2007, 19:08 )

Tjipp!
Tänkte lägga in en lite förvirrad förfrågan här.
I den nya Transformers-filmen är det en av decepticons som kan förvandla sig en stridsvagn. Det är en underlig skapelse som mest ser ut som en Abrams med ett extra torn med dubbla kanoner ovanpå huvudtornet. Vad jag tycker är märkligt är att det inte är första gången jag ser en sån här på film. I XXX2 förekommer en likadan. Vad jag undrar är om den verkligen finns på riktigt, eller om dom bara återanvände props...
Är det en M60 du menar
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m60.htm? Vad är XXX2?
odenmedic
Jul 6 2007, 21:28
Brawl ar en modified M1 Abrams i Transformers the Movie.
Men fans redan Transformers - Generation 1 (1986), dock som en Leopard 1
QUOTE (odenmedic @ Jul 6 2007, 22:28 )

Hittade en frame från den tecknade serien.
Serg Landgren
Jul 7 2007, 10:10
QUOTE (odenmedic @ Jul 6 2007, 22:28 )

Tänkte att det var en sån. Men varifrån kommer det extra tornet? Är det bara ett tillägg från special-effects killarna eller finns det riktiga vagnar med sånt?
Rickard N
Aug 24 2007, 09:14
Nej, det finns ingen M1 med två torn ovanpå varandra
Vinceres
Sep 16 2007, 19:16
vad kan detta vara? '

The Swede
Sep 16 2007, 19:36
Någon form av lätt transportfordon för fallskärmstrupp.
Tillverkat av Faun.
Hans Engström
Sep 17 2007, 00:36
Eller ännu mer korrekt, en Kraka.
http://www.faun-kraka.de/
Stella-Polaris
Sep 19 2007, 09:13
För en tid sedan var jag med tidsnöd på väg till Karlskrona från Hässleholm. Helt plötsligt skymtar jag någonting jag uppfattade som en rysk stridsvagn, brun och rostig, bakom ett hus. Såg den bara i en bråkdel av en sekund men t-34 åkte genom huvudet.
Är det någon som vet vad det var för en vagn som stod utmed denna väg?
Frekvenz
Sep 19 2007, 09:31
QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 19 2007, 10:13 )

För en tid sedan var jag med tidsnöd på väg till Karlskrona från Hässleholm. Helt plötsligt skymtar jag någonting jag uppfattade som en rysk stridsvagn, brun och rostig, bakom ett hus. Såg den bara i en bråkdel av en sekund men t-34 åkte genom huvudet.
Är det någon som vet vad det var för en vagn som stod utmed denna väg?
1. Vad är fel med den nålade tråden
Oidentifierade pansartanks?
2. Det är närmare 14 mil mellan orterna. Någon närmare placering av huset/stridsvagnen
Jag såg den där vagnen för någon vecka sedan också.
Innan stod det en tysk (gissar jag) halvbandvagn där, men den har jag för mig var borta nu.
Det stod även ett annat militärfordon där.
Platsen är Vanneberga.
länkSöder om "Vanneberga"-namnet, söder om vägen (väg 21) vid de stora byggnaderna. Öster om "Skola" vid max zoom.
På
Eniro:
sök Vanneberga, Vinslöv
På följande koordinater står de:
* Lat: N 56º 4' 58.71"
* Long: E 13º 54' 36.73"
Med RT90 systemet:
* X= 6218790
* Y= 1382023
Nä, någon pansar-MÖP vet säkert vad det är redan. Det dröjer tills jag passerar, så jag kan tyvärr inte fotografera.
Stella-Polaris
Sep 19 2007, 10:05
Kanske en Pansar hysteriker som bor där???
Skuggan
Sep 19 2007, 10:12
jag vet att det finns lite reenactment snubbar i sydsverige varav en eller flera äger fd tjeckiska tatra halvbandare som de byggt om så de liknar tyska halvbandare från ww2 (de är efterkrigsmodeller av de vagnarna så de är ganska like från början)
huruvida nån av dem också äger en stridsvagn kan jag inte svara på, men omöjligt är det inte, har sett bilder där de använt en T34-85 men jag tror den var lånad från nåt museum...
kanske är någon sådan människa som bor där?

btw så har jag sett ett hus i närheten av där jag bor som har ett AN2 transportplan i trädgården!
Erik_G
Sep 19 2007, 14:35
QUOTE (Frekvenz @ Sep 19 2007, 10:31 )

1. Vad är fel med den nålade tråden
Oidentifierade pansartanks?
Inget fel alls, så Stella Polaris får härmed anse sig ha fått en smäll på fingrarna.
mvh
Erik G
Blå Gul
PS Pansarhysteriker bor det nog en del i trakten kring Hässleholm.. De har ju rent av ett helt museum med pansarfordon där..
QUOTE (Vinceres @ Dec 11 2006, 20:31 )

denna fordon ser ut att var a en version av en BMP 1?
men vad är det ?

Vad den heter kan jag inte svara på, men dte är iaf en prototyp. Vad man testade? Jetdrift på stridsvagnar!
Den finns med i denna film (tillsammans med en hel del fler bisarra skapelser):
Jetvagnar
Jag ska till Everöd imorgon och hoppa fallskärm (om vädret tillåter), så jag ska svänga inom och fotografera lite.
Återkommer söndag kväll.
Stella-Polaris
Sep 21 2007, 20:32
QUOTE (Faers @ Sep 21 2007, 17:09 )

QUOTE (Vinceres @ Dec 11 2006, 20:31 )

denna fordon ser ut att var a en version av en BMP 1?
men vad är det ?

Vad den heter kan jag inte svara på, men dte är iaf en prototyp. Vad man testade? Jetdrift på stridsvagnar!
Den finns med i denna film (tillsammans med en hel del fler bisarra skapelser):
JetvagnarMan testade att ha jetdrift (raketer) för att ge vagnen extra kraft när det behövdes. Tex för att passera områden där man annars skulle riskera köra fast eller att kunna få extra hastighet vid inbrytningar. Ren jetdrift var för dyrt och tog för mycket bränsle.
Att ha krut motorer tycker jag är ganska smart. Att kunna få en riktig powerboost under en 10 sek kan ju ge riktiga överraskningar för motståndaren
Lfskbat
Oct 4 2007, 18:27
QUOTE (Skuggan @ Sep 19 2007, 11:12 )

jag vet att det finns lite reenactment snubbar i sydsverige varav en eller flera äger fd tjeckiska tatra halvbandare som de byggt om så de liknar tyska halvbandare från ww2 (de är efterkrigsmodeller av de vagnarna så de är ganska like från början)
huruvida nån av dem också äger en stridsvagn kan jag inte svara på, men omöjligt är det inte, har sett bilder där de använt en T34-85 men jag tror den var lånad från nåt museum...
kanske är någon sådan människa som bor där?

btw så har jag sett ett hus i närheten av där jag bor som har ett AN2 transportplan i trädgården!

Du har helt rätt, de är reenectors... tror dom "bygger upp" delar av 21:e Panzer division. Den T-34:an dom har är en körrigg som ska byggas om till Jpz V "Jagdpanther".... allt enl en fd arbetskollega till en av "officerarna" i 21 Pz.
Detta "förband" brukar kriga mot "US Army" i de så kallade "Möllerödsdagarna".
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera följande fordon? Det verkar som om den användes av finnarna i Eritrea nyligen (men ser ut som någon 50-talsfordon).
The Swede
Jan 20 2008, 15:20
Panhard M3, användes även av Irland i Libanon.
Finns i ett antal varianter med olika små torn.
Bland de trängsta pansarfordon jag varit inne i.
The Swede
Pappsen
Jan 20 2008, 15:28
QUOTE (MoRsE @ Jan 20 2008, 15:09 )

Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera följande fordon? Det verkar som om den användes av finnarna i Eritrea nyligen (men ser ut som någon 50-talsfordon).
Du kan väl fråga webbmastern på sidan som du hittade bilden på? Han kan säkert Engelska.
Pappsen
kuva.west@dnainternet.net
pucktvåe, f-låt. Lita på swde, hanvethan
EDIT:
Appappapp, inga bilder i citaten, speciellt inte om inlägget man citerar liggger precis ovanför.
The Swede
BLÅGUL
The Swede
Jan 20 2008, 15:38
QUOTE (Pappsen @ Jan 20 2008, 15:28 )

Du kan väl fråga webbmastern på sidan som du hittade bilden på? Han kan säkert Engelska.
Pappsen
kuva.west@dnainternet.net
pucktvåe, f-låt. Lita på swde, hanvethan
Det funkar nog lika bra att läsa bildtexterna till bilderna på sidan (min fetstil)
Kenialaisten panssaroitu Panhard M3 ajoneuvo Fin Camp-leirissä. 10.12.2004
The Swede
Erik_G
Jan 20 2008, 18:20
QUOTE (The Swede @ Jan 20 2008, 15:38 )

Det funkar nog lika bra att läsa bildtexterna till bilderna på sidan (min fetstil)
The Swede

Inte visste jag att du kan finska! ;)
... eller att finnarna kör med Panhard, trodde det var Patria för hela slanten..
/E
The Swede
Jan 20 2008, 18:30
Nja, tror nog snarare att den är Kenyansk.
Kolla på soldaten i bakgrunden, han ser allt annat än finsk ut och första ordet i bildtexten tycker jag ser ut som "Kenyansk" fast på finska.
Föraren på den här bilden ser inte heller han speciellt finsk ut:

The Swede
QUOTE (The Swede @ Jan 20 2008, 18:30 )

Nja, tror nog snarare att den är Kenyansk.
Kolla på soldaten i bakgrunden, han ser allt annat än finsk ut och första ordet i bildtexten tycker jag ser ut som "Kenyansk" fast på finska.
Det stämmer nog bra det.
Kenialaisten = Kenyansk
Panssariauto = Pansarbil
Ajoneuvo = Fordon
Leirissä = i lägret
I morse, på väg till jobbet såg jag något ovanligt. Jag är inte säker på att den var bepansrad, och därmed on topic, men jag har skäl att anta att den var det, så tills vidare anser jag mitt oidentifierade fordon vara bepansrat.
Vad var det då jag såg?
Jo, ett fordon som hade ungefär samma storlek som en Galt, och ungefär samma utseende. Men denna hade lite mer futuristiska "stealthformer", som någon slags futuristisk bepansrad polisbil från någon scifi-film. Sidofönstren var fasade mot A-stolpe och tak, och därmed tvådelade i en över och underdel. Fönstren hade även tjocka ramar som antydde någon form av pansarglas.
Hela fordonet var målat i en mörkblå matt färg och det hade en svartmålad utrustningskorg på taket, och en grov svart antenn. Fordonet siktades i närheten av Bilia i Sisjöns industriområde. Det hade en grönfärgad civil registreringsskylt.
Det kan ju röra sig om ett fordon byggt för en filminspelning. Men det är ju högst ovanligt att en svensk film har en budget som räcker till att göra sådan rekvisita.
I stället för att tillbringa hela arbetsdagen med att googla tänkte jag att någon här på forumet säkert vet, eller tror sig veta vad det rörde sig om. Jag känner igen fordonet när jag ser det.
/E
QUOTE (Erik_G @ Feb 8 2008, 09:19 )

Det hade en grönfärgad civil registreringsskylt.
En
saluvagnsskylt, med andra ord. Det betyder att den antagligen tillhör en bilimport-/försäljningsfirma.
Lethal_Impact
Feb 18 2008, 00:22
http://www.sphf.se/tillsalu.htmVad är en "bgbv m/42" för något? (5e nerifrån)
Ajo, en BärgningsBandvagn förstås.
Men det är modellbetckningen jag inte har hört talas om...
Skuggan
Feb 18 2008, 00:35
kanske en bärgare baserad på stridsvagn m/42?
Malmqvist79
Feb 18 2008, 00:55
QUOTE (Erik_G @ Feb 8 2008, 09:19 )

I morse, på väg till jobbet såg jag något ovanligt. Jag är inte säker på att den var bepansrad, och därmed on topic, men jag har skäl att anta att den var det, så tills vidare anser jag mitt oidentifierade fordon vara bepansrat.
Vad var det då jag såg?
Jo, ett fordon som hade ungefär samma storlek som en Galt, och ungefär samma utseende. Men denna hade lite mer futuristiska "stealthformer", som någon slags futuristisk bepansrad polisbil från någon scifi-film. Sidofönstren var fasade mot A-stolpe och tak, och därmed tvådelade i en över och underdel. Fönstren hade även tjocka ramar som antydde någon form av pansarglas.
Hela fordonet var målat i en mörkblå matt färg och det hade en svartmålad utrustningskorg på taket, och en grov svart antenn. Fordonet siktades i närheten av Bilia i Sisjöns industriområde. Det hade en grönfärgad civil registreringsskylt.
Det kan ju röra sig om ett fordon byggt för en filminspelning. Men det är ju högst ovanligt att en svensk film har en budget som räcker till att göra sådan rekvisita.
I stället för att tillbringa hela arbetsdagen med att googla tänkte jag att någon här på forumet säkert vet, eller tror sig veta vad det rörde sig om. Jag känner igen fordonet när jag ser det.
/E
Kan det möjligen varit detta fordon du såg?
http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21...icleid=10999338Är tydligen något nytt skyddat insatsfordon
Mvh: Malmqvist
Lethal_Impact
Feb 19 2008, 16:28
QUOTE (Skuggan @ Feb 18 2008, 00:35 )

kanske en bärgare baserad på stridsvagn m/42?
Jo, ett
kanske har jag också fått ur mig.
Men jag hittar ingenting om denna tingest.
Bilder eller vad som helst, tack.
The Swede
Feb 19 2008, 17:37

Bgbv m/42 (m/43)
Två stycken byggdes, baserade på strv m/42.
Mer info finns på pansarmuseets hemsida.
http://www.pansarmuseet.se/ikv73.htmhttp://www.pansarmuseet.seThe Swede
Erik_G
Feb 19 2008, 18:14
QUOTE (Malmqvist79 @ Feb 18 2008, 00:55 )

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21...icleid=10999338Är tydligen något nytt skyddat insatsfordon
Det kan det nog ha varit.. synd att bilden är så liten.. men det verkar inte helt otroligt att det var en sådan.
/E
QUOTE (Erik_G @ Feb 19 2008, 18:14 )

Det kan det nog ha varit.. synd att bilden är så liten.. men det verkar inte helt otroligt att det var en sådan.
/E
Jag har en betydligt större bild på den "jeepen", avvakta.
Stor bild
Erik_G
Feb 23 2008, 15:06
QUOTE (Berg @ Feb 23 2008, 14:43 )

Stor bildDen var det absolut. Tack, då var det mysteriet löst.
/E
Vad är detta för bil? Är den vanlig?
Pappsen
Mar 11 2008, 19:53
Nej, den är inte vanlig.
Pappsen
Mattsson
Mar 11 2008, 20:08
Vinceres
Mar 12 2008, 15:55
varför står den här? vart är bilden tagen?
Lfskbat
Apr 9 2008, 02:08
QUOTE (Berg @ Feb 23 2008, 15:43 )

Stor bildHrrmmmm!!! Jeep är ett registrerat varumärke för fordon med namnet Jeep. Bilden visar något helt annat, måhända en blurg eller nått...
Lfksbat
Märkesfanatiker (för Jeep, Willys-Overland, Jeep AMC, Kaizer Jeep, Nekaf, Hotchkiss mfl)
QUOTE (Erik_G @ Feb 19 2008, 18:14 )

/E
Lite mer bilder på "polisbilen" och en film
http://www.photo.nu/PRESS/20080305%2D14.30%2DPolisJeep/
Lethal_Impact
May 3 2008, 22:09
Min syster hade av okänd anledning vägarna förbi I5s övningsområde under valborg, där såg hon och hennes sällskap en sk "pansarvagn".
De tog även en bild, jag tänkte direkt PBV301.
Men jag är ändå lite osäker, vad säger ni?
The Swede
May 3 2008, 22:24
Ja, det är en pbv 301.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3978850Vad är det för fordon och beväpning på bilden?
Tack på förhand
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.