QUOTE (Ing @ Oct 19 2005, 17:30 )

QUOTE (sanna @ Oct 19 2005, 16:56 )

Tja för det första hade jag aldrig stött Saddam i början. Väst gullade ju med honom i 20 år för han slaktade iranier och det uppskattades från vissa håll. Jag har redan sagt att jag inte hade infört sanktioner som dödar civilbefolkningen.
Jättelätt att vara efterklok.
"ja hade inte gjort si... och inte så.. "
När man väl har situationen, vad skall man göra åt den?
Bäste Herr Diktator satt där. Hur han kom dit är väl fullständigt irrellevant nu.
Skall man låta honom fortsätta köra sitt race (inte bra), avsätta honom (inte heller bra) eller göra någonting annat (sanktioner i det här fallet, inte bra det heller). Så, då måste det finnas "någonting annat" att göra för att få stopp på honom.
Vad är det "andra"?
Det var inte sanktionerna som dödade civilbefolkning, det var Saddams sätt att utnyttja situationen.
I det här fallet är det faktist helt legitimt att vara efterklok!
USA har de senaste åren dragits med 3 stora fiender, Nordkorea, Usama bin Ladin och al Quaida och Saddam Hussein.
2 av dessa 3 har man stött aktivt med allt från träning/rådgivning till aktiv militärt stöd i form av vapen och underättelser. 1 av dessa 3 har man inte stött alls men de har däremot redan kärnvapenb och denna makt är den enda man förhandlar med.
mina egna hobbyslutsatser är följande, träna inte terrorister, förse inte länder i mellanöstern som man vet är diktatoriska med vapen och andra förutsättningar att föra krig.
Att man skulle få problem med Irak kunde man ha räknat ut med röven, detsamma gällde stödet till personer som Usama bin Ladin, eller trodde man helt sonika att om man förser sådana här strukturer med medel att föra väpnad kamp, även på okonventionell nivå som med terrorangrepp eller till och med genom att förse dem med kapacitet till massförstörelsevapen, så skulle de vara ens vänner i tid och evighet och inte bruka detta mot andra?
Att Saddam själv bär ansvaret för eländet i Irak är till största del sant. Det talas ibland om hur många Irakier och Iranier som dog eller skadades under kriget dem mellan som en punkt i varför Saddam måste straffas, om det är så så kan vi ju här i väst ställa oss frågan, hur långt hade kriget blivit om vi inte försett Saddam med satelitbilder, stridsgas och annan militär utrustning?
Har vi då ingen skuld? Varför i sådana fall? För att vi inte direkt slog ihjäl någon? Eller är det så att Iran var ännu hemskare så det gjorde inget att vi stödde en känd massmördare?
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det faktist är västvärlden som sett till att vi idag måste föra fullskaligt krig i irak eftersom vi tidigare gett Saddam den maktposition han hade tills det senaste gulfkriget. Vi hade kanske inget val men det här är en helt annan fråga.
Hur valde man att det var just Saddam Hussein som var det största hotet mot säkerheten i vår del av världen?
Kan det vara så att man istället borde satsat hårdare på att klämma åt al Quaida i Afganistan, i stället för att nedprioritera de som faktist slog till i USA och på Bali och i Afrika....
Nej helt plötsligt kommer fabricerade upg om massförstörelsevapen för att få hemmaopinionen att stödja ett krig som i slutändan endast handlar om att skapa demokrati genom att slå sönder Irak. Dessutom är kriget illa planerat och kampanjen illa genomförd, här kan vi också tillåta oss att vara efterkloka.
De sanktioner som inte lyckades knäcka Saddam Hussein måste ha varit felplanerade, och klantigt genomförda. det finns upgifter om att olja mot matprogrammet missköttes grovt av FNpersonal och att Saddam lyckades exportera olja utanför programmet för att få in extra pengar.
de här insatserna borde ha utvärderats och omvärderats då vi såg vad som hände civilbefolkningen. Om nu krig hade varit oundvikligt så anser jag att man skulle kunnat förutse konsekvenserna av att slå undan all ordningsmakt utan att ersätta den med något liknande i första skedet.
Det är ingen konstig slutsats att dra, framför allt inte av USA och Storbrittanien efter fiaskot i Kosovo.