Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvarets dunsovsäck
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Bravo One
Är det någon som vet hur många minusgrader (eller plus) försvarets gamla dunsovsäck klarar. Har en liggandes här hemma och frågan är om man ska kasta ut den eller om den går att använda?
johanp
QUOTE (Bravo One @ Oct 6 2005, 17:10 ) *
Är det någon som vet hur många minusgrader (eller plus) försvarets gamla dunsovsäck klarar. Har en liggandes här hemma och frågan är om man ska kasta ut den eller om den går att använda?

vet tyvärr inte komforttemperatur osv men den tar ju upp en hel ryggsäck pga den enorma storleken så därför bör du byta ut den mot den nya.
Skunken
Under vinterkursen tidigare i år använde jag denna.
I ett ouppvärmt 20-tält, med ca 20- utanför, höll jag på att frysa ihjäl. (Jävla Sgt. som gav oss genomsur ved... bash.gif )
Känseln upp till låren fanns inte längre, fosterställning var lönslöst.

Jag skulle inte använda den om det är under 5-.
(En faktor som spelat roll kanske var att den sovsäck jag sov i legat i förråd de senaste 20 åren och endast luftats 5 minuter tidigare samma dag...)

Hoppas din funkar bättre än min, och att du får ett bättre svar än detta... vissel.gif
marcuzt
Har aldrig använt sovsäck i försvaret. Men jag har köpt en för 100 spänn som är fårn FM. Väldigt stor, antar att det är dunsovsäcken. Hittintills rä det den bästa säck jag haft!

Kanske säger mer om mina andra säckar än om den, men iaf....

Har sovit ute om vintern med den, endast iklädd långkallingar och skjorta... var väldigt varmt iaf smile.gif
Vinter
Fullt påklädd med värme jacka och byxor som isolering klarar den nedåt -20 med ett nödrop, i en snöka.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.