Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strv 122 motorventilation
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Erik_G
En kompis som har varit VC på Leopard 2 i nederländerna frågade mig, med anledning av denna tråden: http://www.militaryphotos.net/forums/viewtopic.php?t=61473 om jag hade något svar på frågan vad det var som är inringat på bilden på motorpaketet till en Strv 122.

På mina bilder nedan har jag inte gjort mig besväret att markera munstyckena, men det är de svarta sakerna ovanpå ringkylarna, och de rör som leder till munstyckena. De finns alltså inte på andra Leopardvagnar (Inte heller på Strv 121?)

Svaret jag fått fram är att det är utblåset för motorrumsventilationen. Men, motorrumsventilation finns ju även på de tyska och nederländska vagnarna, de saknar dock munstyckena på bilden. Så följdfrågan lyder, varför har man gjort annorlunda på den svenska vagnen? Min gissning är att man förbättrat ventilationen för att förbättra IR karakteristiken. Någon som har ett rätt och riktigt svar?
Hur funkar det på de äldre vagnarna?

/E
S-TANK
Det är helt rätt att det har med motorrumsventilationen att göra. Skillnaden mellan 121:ans och 122:ans ventilation är att 122:an suger in luft genom gälarna på vagnens sidor och blåser ut den via kylarna genom gallret bak på vagnen. På 121:an går luften in genom kylarna, genom motorrumet och ut genom gälarna på sidorna. Detta medför "musse pigg-öron" på vagnens värmesignatur om man tittar på den framifrån.

På 122:an skapar kylfläktarna undertryck i de svarta tingestarna och där med sug för ventilationen. Den enda förbindelsen mellan motorrum och kylare går genom de här extraktorerna.

På 121:an är det öppet mellan motorrum och fläkt. Det finns en luftspalt mellan den tvärgående listen och motorluckans undersida där luften passerar från fläkt till motorrum.

Jag kan inte förklara bättre än så här en lördagmorgon, hoppas det klarnade något.

pansar2.png S-Tank
Erik_G
QUOTE (S-TANK @ Oct 1 2005, 08:58 )
Det är helt rätt att det har med motorrumsventilationen att göra. Skillnaden mellan 121:ans och 122:ans ventilation är att 122:an suger in luft genom gälarna på vagnens sidor och blåser ut den via kylarna genom gallret bak på vagnen. På 121:an går luften in genom kylarna, genom motorrumet och ut genom gälarna på sidorna. Detta medför "musse pigg-öron" på vagnens värmesignatur om man tittar på den framifrån.

På 122:an skapar kylfläktarna undertryck i de svarta tingestarna och där med sug för ventilationen. Den enda förbindelsen mellan motorrum och kylare går genom de här extraktorerna.

På 121:an är det öppet mellan motorrum och fläkt. Det finns en luftspalt mellan den tvärgående listen och motorluckans undersida där luften passerar från fläkt till motorrum.

Jag kan inte förklara bättre än så här en lördagmorgon, hoppas det klarnade något.

pansar2.png S-Tank
*

Hade inte kunnat få en bättre förklaring. Tack!

/E
eskil
QUOTE (S-TANK @ Oct 1 2005, 08:58 )
*

Man har alltså vänt luftflödet helt och hållet?
S-TANK
QUOTE (eskil @ Oct 1 2005, 11:47 )
Man har alltså vänt luftflödet helt och hållet?
*

I princip, ja.

pansar2.png S-Tank
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.