Hej!
Undrar ifall man har rätt att införskaffa sig medaljen för internationella insatser. Om man varit på en flottövning i 5 veckor (England).
Läste i ett tidigare inlägg att kravet för den medaljen är 30 dagar.. Stämmer det? och hur går man isåfall tillväga för att införskaffa denna?
Kontrolleras medaljbeställningar med ett register? Isåfall hur går man tillväga för att komma med där.
Tack på förhand
Fost
The Swede
Sep 29 2005, 17:45
Tror inte att det räknas som internationell insats.
Om ni hade varit berättigad till medaljen hade ni säkert fått den tilldelad.
The Swede
Ubåtsjaktövning i Engelska kanalen mot/med Engelska ubåtsjaktfartyg borde väll räknas som utlandstjänstgöring?
Tycker iallafall jag
Övning eller insats?
Medaljen fås för internationella INSATSER. Det är nog där skon ligger i kläm.
Då kan man fundera på vad man menar med en insats?
Att göra reklam för sitt land.
Utbilda och samverka med ett annat land, eller
Vad krävs som exempel för att det ska vara en insats?
Har mailat HKV protokollavdelningen, men inte fått något svar
Undrar exakt vad kriterierna för medaljen är
Fost
Enkelt utryckt är väl att om man förtjänar den så får man den, annars inte. Går att köpa medaljen, men vad man ska ha den till om man inte fått den är en gåta för mig.
För att stolt kunna visa andra att man gjort en utlandstjänstgöring som varat minst 30 dar.
Ser det lite som värnpliktsmedaljen. Den fick iallafall jag införskaffa senare. Efter muck. Då kanske jag kan införksaffa denna också?'
Det är det jag funderar över. Men jag skulle inte bära den om jag inte är berättigad till det. Det ser jag som självklart. Det är därför jag undrar vad de exakta kraven är??
Räcker det med 30 dar, ja då kan jag kanske införskaffa den. Men finns det fler krav. Då vill jag veta det..
Fost
QUOTE (Guest @ Sep 29 2005, 18:48 )
Ubåtsjaktövning i Engelska kanalen mot/med Engelska ubåtsjaktfartyg borde väll räknas som utlandstjänstgöring?
Tycker iallafall jag

Då blir det ju väldigt mycket medaljer som delas ut för internationella insatser, sammarin, nordic peace mfl.
Varför togs värnpliktsmedaljen fram?
Ptja, för min del får du gärna ha ÖBs förtjänstmedalj i guld eller vad du vill. Mina medaljer samlar damm i en låda i väntan på att finna något användningsområde.
Tror nog din övning gick under vpl-medaljen om jag ska vara ärlig.
ok.
Tack för alla svar, även om jag inte fått reda på vilka kraven är, så har det varit givand
Fost
Kraven är grovt sett en utlandsmission där du jobbar (dvs är anställd att göra ett jobb) och inte övar. Och att det sträcker sig över som du sa minst 30 dagar.
Alltså kan en värnpliktig aldrig få den medaljen, då han inte är anställd.
Vi bode på hotell under ett par veckor, mellan övningarna..
Fost B)
Intressant med tanke på ubåtsbesättningen som ska till USA ett år nu.
Dom kommer som jag förstått att ha två besättningar, som skifftar. Men för varje besättning blir summan av året sex månaders utlandstjänstgöring på andra sidan atlanten.
Och det kommer dom inte få något medalj för!!!!!
Kimster
Sep 29 2005, 19:04
Man får inte medaljen för att man åker över gränsen. Man gör ett jobb (frivilligt) som innehåller vissa risker. Man ställer upp för sitt land och för freden..
..jjaaa det lät kanske klyshigt AB... men ni hajjar..
Bara övning med eget eller utländska förband är väll inte riktigt samma sak. Hade de åkt över och bevakat en farled eller en kust i uppdrag av t.ex FN mots. hade det varit en Insats och ett jobb.
Min tolkning.
Officerarna som "jobbar ombord" gör väl om något ett frivilligt jobb utomlands. Enligt min mening gör de värnpliktiga samma jobb. Fast de kanske inte är riktigt anställda. Vad är man som värnpliktig föresten??
Dom gör väll en insats för sitt land, knyter kontakter, utbildar, samarbetar mm
Utomlands eller icke. Jag hade längre till regementet när jag gjorde lumpen än till min tjänstgöringsplats i US. Skillnaden var att jag gjorde ett jobb i US och "gick i skolan" i lumpen.
Vet inte var du vill komma, PMa mig om du vill ha en medalj, jag skiter i vilket, mina ligger bara och skräpar iallafall. Behöver inte medaljen för att veta vad jag gjort eller inte gjort.
Som värnpliktig är man elev för att senare i livet kanske använda sina kunskaper. Risken att ni hade blivit torpederade/bombade/beskjutna i england var antagligen rätt liten, samma sak gäller för den besättning som ska till USA osv. Dvs, när det går från övning till verklighet gör man en insats enligt mig.
QUOTE (Born @ Sep 29 2005, 20:31 )
Utomlands eller icke. Jag hade längre till regementet när jag gjorde lumpen än till min tjänstgöringsplats i US. Skillnaden var att jag gjorde ett jobb i US och "gick i skolan" i lumpen.
Vet inte var du vill komma, PMa mig om du vill ha en medalj, jag skiter i vilket, mina ligger bara och skräpar iallafall. Behöver inte medaljen för att veta vad jag gjort eller inte gjort.
Som värnpliktig är man elev för att senare i livet kanske använda sina kunskaper. Risken att ni hade blivit torpederade/bombade/beskjutna i england var antagligen rätt liten, samma sak gäller för den besättning som ska till USA osv. Dvs, när det går från övning till verklighet gör man en insats enligt mig.
Sjysst! Kan jag oxå få en medalj av dig då!?!
QUOTE (BJK @ Sep 29 2005, 20:47 )
QUOTE (Born @ Sep 29 2005, 20:31 )
Sjysst! Kan jag oxå få en medalj av dig då!?!

Haha, du får nöja dig med dom du redan fått. :P
Gränsen kan vara hårfin om man ligger i flottan. Själv hade vi utbildning ombord näst hela tiden. Men rätt som det var kunde det bli ett skarpt läge. Alltså ingen övning.
Värnpliktsmedaljen trodde jag att man fick för att man gjort något för rikets försvar. Alltså man höll sig inom rikets gränser.
Gör man FN tjänstgöring får man oxå FN medaljen eller Nato medaljen.
Jag har insett att jag inte är berättigad till medaljen "för internationella insatser" enligt era tolkningar, men det är roligt att diskutera
Självklart behöver man ingen medalj för att veta vad man själv gjort. Det är för att visa andra vad man har för erfarenheter. Enligt min tolkning
Fost
Skulle nog klassa en internationell övning som en insats för rikets försvar, möjligen ni kunde fått någon baccismedalj för just den övningen, eller kanske ett litet tygmärke eller liknande.
Skillnaden mot att ligga på svenskt vatten är väl mest geografisk? Hotbilden var väl inte värre än att räksmörgåsarna skulle ta slut i mässen?
Vill inte på något sätt förringa den övningen, den var säkert intressant och givande. Och förhoppningsvis kommer FM att öva ännu mer med utländska förband i framtiden. Men om alla som gör internationella övningar skulle få den gamla blå medaljen tror jag att den snabbt skulle tappa sitt värde och bara bli något som blir liggande (som vpl-medaljen).
Tror du skulle förstå skillnaden mellan en internationell övning och en internationell insats efter du gjort en "riktig" mission. Vilket jag tycker du ska satsa på om du är intresserad av att få medaljen för internationella insatser.
Tänk nu på att det är min privata uppfattning och inte fakta som är hugget i sten.
Vargas
Sep 30 2005, 17:16
Ett par korta exempel:
Åka långresa - En rolig erfarenhet, varken internationell övning eller insats. Ingen medalj, men en massa annat skräp att pryda hemmet med.
Åka på FOST - Internationell övning, ingen medalj.
Åka på JMC - Internationell övning, ingen medalj.
Delta i skarp minröjningsoperation i Baltikum - Internationell insats, belönas med FM Medalj för internationella insatser.
Stå i beredskap med IKS/IM/IUb och delta i Loyal Mariner - Internationell övning, ingen medalj.
QUOTE (Born @ Sep 29 2005, 19:31 )
Vet inte var du vill komma, PMa mig om du vill ha en medalj, jag skiter i vilket, mina ligger bara och skräpar iallafall.
LOL
gott med ett riktigt skratt
CaveCanum
Nov 16 2005, 23:18
man måste göra 90 dagar för att få medaljen för internationella insatser.
30 dagar för natos medalj.
Och skulle du kunna stå för den när någon kommer fram och frågar, vilken mission?
APC-mannen
Nov 17 2005, 18:36
QUOTE (CaveCanum @ Nov 16 2005, 23:18 )

man måste göra 90 dagar för att få medaljen för internationella insatser.
30 dagar för natos medalj.
Och skulle du kunna stå för den när någon kommer fram och frågar, vilken mission?

Plus att om man säger upp sig själv får man den inte alls.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.