Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pistolskytte
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Lonewolf
Har inte mkt med militär utb att göra kanske. Men det kanske finns någon som har kunskapen ändå. Undrar om det finns DVD eller VHS som går att beställa i Sverige som visar hur Praktiskt skytte / Dynamiskt skytte går till.
Jag menar utb material. Jag vet att det finns kurser och klubbar men vill ha lite förhandsinformation innan.
Perka
QUOTE (Lonewolf @ Sep 28 2005, 16:49 ) *
Har inte mkt med militär utb att göra kanske. Men det kanske finns någon som har kunskapen ändå. Undrar om det finns DVD eller VHS som går att beställa i Sverige som visar hur Praktiskt skytte / Dynamiskt skytte går till.
Jag menar utb material. Jag vet att det finns kurser och klubbar men vill ha lite förhandsinformation innan.

Här hittade jag något: http://web.telia.com/~u26104724/pistolskyttesidan1.htm
jöjje
Några rena utbildningsvideor på svenska finns det mig veterligen inte, däremot har bla Johan hansen gjort en introfilm avsedd för att fånga intresset. ladda ner här

Filmer om skjutteknik finns i mängder, bla Mate Burket har gjord en del matnytigt. dessa kan köpas här

MVH Jörgen
Perka
QUOTE (jöjje @ Oct 17 2005, 15:33 ) *
Några rena utbildningsvideor på svenska finns det mig veterligen inte, däremot har bla Johan hansen gjort en introfilm avsedd för att fånga intresset. ladda ner här

MVH Jörgen

Får man springar runt och skjuta så där i pistolskytteklubbar som poliser? Eller är det någon speciell utbildning?
jöjje
Nu begriper jag inte riktigt vad du menar men.....

IPSC (dynamiskt skytte) är en spännande skytteform där precision och snabbhet premieras, säkerhet är också en naturlig del av sporten. Visst kan man ha användning av framför allt färdigheten som militär eller polis men så många likheter med tex polisens statiska skjututbildning har sporten inte.

För att bli licensierad skytt krävs, för att säkerheten ska kunna garanteras, att man går en grundkurs om ca 30h.
Perka
QUOTE (jöjje @ Oct 18 2005, 14:22 ) *

IPSC (dynamiskt skytte) är en spännande skytteform där precision och snabbhet premieras, säkerhet är också en naturlig del av sporten. Visst kan man ha användning av framför allt färdigheten som militär eller polis men så många likheter med tex polisens statiska skjututbildning har sporten inte.

För att bli licensierad skytt krävs, för att säkerheten ska kunna garanteras, att man går en grundkurs om ca 30h.

Ok jag menade om man får springa runt och skjuta sådär i en skytteklubb? Eller är det någon speciell utbildning?
jöjje
QUOTE (Perka @ Oct 18 2005, 14:57 ) *

Ok jag menade om man får springa runt och skjuta sådär i en skytteklubb? Eller är det någon speciell utbildning?

Endast de klubbar som bedriver dynamiskt skytte skjuter på detta sätt.

De klubbar som bedriver Dynamiskt skytte har kurser på ca 30h för att blir licensierad , tävlingslicens behövs för att få vara med att skjuta.
Perka
QUOTE (jöjje @ Oct 18 2005, 16:03 ) *
QUOTE (Perka @ Oct 18 2005, 14:57 ) *

Endast de klubbar som bedriver dynamiskt skytte skjuter på detta sätt.

De klubbar som bedriver Dynamiskt skytte har kurser på ca 30h för att blir licensierad , tävlingslicens behövs för att få vara med att skjuta.

Ok tack för svaret.
PARA45
Dynamiskt skytte är i särklass den roligaste och den mest krävande sportskytteformen tycker jag. Devisen är precision, styrka och snabbhet, dvs man räknar poäng på tavlorna, man mäter tiden från start till sista skott och delar uppnått poängtal med tiden i sekunder för att erhålla en hitfaktor som avgör din placering, och allt detta med grovkalibriga vapen. Inte helt lätt..... Kräver enormt mycket precisionsträning, mekanisering av rörelser som tex drag och magbyten, samt fysisk träning.

Det finns ett gratisvideoklipp och en köp-DVD hos Eco Comex - Guga Ribas under Foto & Video. Värt att kolla!

Load and make ready!

DVC
comander
QUOTE (jöjje @ Oct 17 2005, 14:33 ) *

Filmer om skjutteknik finns i mängder, bla Mate Burket har gjord en del matnytigt. dessa kan köpas här

MVH Jörgen

Snackar vi snabba magasins byten eller.
Recon
QUOTE (comander @ Nov 6 2005, 22:11 ) *
QUOTE (jöjje @ Oct 17 2005, 14:33 ) *

MVH Jörgen

Snackar vi snabba magasins byten eller.

Menar du den här mannens omladdnings video? ;)
Travis Tomasie
comander
@Recon

Ja precis. Han har nog övat ett par timmar framför spegeln tror jag. rlwhore.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.