Sgt 1cl HuggyBear
Sep 27 2005, 15:07
Hej !
Jag har inte hittat något om detta förut, finns det så ber jag om ursäkt och belönar mig själv med armhävningar...
Någon vet som något om hur de ser ut och vilka det är för ?
GMY

Jonathan
fogel02
Sep 27 2005, 16:54
va vad händer
vilka utbildningtecken är det du pratar om ???
de enda jag känner till och som jag hittade i unifm 2003 är för dessa typer av personal
ubåt (även kallade ubåtshajarna)
hpk (förare och sonar)
kustjägare
bassäk
röjdyk
C DK012
Sep 27 2005, 19:51
Utbildningstecken för ytstridsofficer:
Sgt 1cl HuggyBear
Sep 27 2005, 19:54
Det var det jag menade !
Har hört rycktevis om fler någon som vet ???
Inget för vpl eller vedett ?
GMY
J
Hotel Charlie One
Sep 27 2005, 20:18
Bara för officerare. Vilka officerare som tilldelas är inte riktigt utklarat än dock.
Estetiken i detta utbildningstecken har diskuterats tidigare i detta forum. SÖK.
fogel02
Sep 27 2005, 20:53
vore kul att veta dels vilka som får det och vad syftet är med märket
fogel02
Oct 2 2005, 22:38
förstaandraDet var de trådar jag hittade, någon som hittar fler ?
Tragiskt att de är cut'n pasteade från us navy och de sätt verkar delas ut på
Det största problemet som jag ser är att de drar ner statusen på de andra special utbildningstecken som folk faktiskt får kämpa för
Ragulin
Oct 6 2005, 01:54
Jag orkar inte googla efter ett, men norrmännen har ett apsnyggt utbildningstecken för ytstridsofficerare. Check it out! Jag hittade cornflakespaketet med ett svenskt så det är inte speciellt stringent tilldelning på de där -vilket är synd i och för sig...
C 2.a pjäs
Oct 6 2005, 07:39
QUOTE (fogel02 @ Sep 27 2005, 16:54 )

va vad händer
vilka utbildningtecken är det du pratar om ???
de enda jag känner till och som jag hittade i unifm 2003 är för dessa typer av personal
ubåt (även kallade ubåtshajarna)
hpk (förare och sonar)
kustjägare
bassäk
röjdyk
Kustjägare brukar väl sparsamt ofta räknas till flottans personal, eller?
fogel02
Oct 8 2005, 10:45
c 2:a pjäs
Listade upp de som räknas som marinens utbildningstecken i bla unifm och örlogsboken
Hkp kan väl också diskuteras om de tillhör flottan eller endast marinen
UUUUU blä fy vad jag blir illamående när jag ser denna leksak hitta i korflaks paketet.
Den är för det första så stor att man kan blanda ihop den med någon fetingmedalj från jänkarna.
Som jag har upfattat det hela är dom tokarna stolta för den denna ytstridsblaffa också
Hmm...
Jag hoppas att dom krymper den och skaffar åtminståne ettpar krav för att få den.
Skål för ubåtshajarna iaf. Små diskreta och lite arbete för att få dom oxå!!!
GMY
fogel02
Oct 9 2005, 11:56
Kockis håller fullständigt med dig, ett utbildningstecken förtjänar man för att man klarat av en hård utbildning, inget man får i flingpaketet
skål för ubåtshajarna
Psilander
Oct 9 2005, 18:15
Ytstridsmärke 04, fastställdes i November 2004 (genomtryckt av 2.ysflj innnan förbandet lades ner), bärs idag i första hand av officerare från fd-2.ysflj. Det som gäller för märket är att ha seglat ytstridsfartyg (korvett) i minst 6månader samt ha avlagt prov i bla skyddstjänst, fartygskännedom mm. Har även talats om att genomförd FOST eller JMC som krav.
Turerna kring märket var många (man höll på i 8år tror jag)
De former det delades ut i under hösten våren var pga av Fb04. Men kraven skall likna de som finns för ubåtsofficerarnas guldtorskar.
Adam Wilhelm
Oct 10 2005, 20:56
Jag tycker att det är utomordentligt roligt att orden "utbildningstecken" och "hård utbildning" nämns i en tråd om flottan.
Slut bashing
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 10 2005, 21:56 )

Jag tycker att det är utomordentligt roligt att orden "utbildningstecken" och "hård utbildning" nämns i en tråd om flottan.
Slut bashing

Tja, skulle vilja se den jägare som klättrar upp i masten för att reva segel under en storm i Atlanten... Man behöver inte bära 30kg+ i norrlandsterräng för att ha det hårt. ;)
Adam Wilhelm
Oct 10 2005, 23:27
Det roliga är att debatten om utbildningstecken och vad som är "hård utbildning"även finns i flottan.
Ingen försvarsgren är undantagen, debatten finns och kommer alltid att finnas.
Personligen har jag aldrig sett utbildningstecken som ett tecken på att man har genomgått en "hård" utbildning. Snarare har jag sett dem som ett tecken på att man har genomgått en utbildning som på något sätt är speciell. Ubåtsvapnets rekryteringsbrochyr uttrycker det ganska bra: "Som ett tecken på vår speciella arbetsplats och utbildning bär vi ubåtshajarna..."
Sen kan man alltid diskutera vad som är speciellt och vad som inte är det.
/mdn
fogel02
Oct 11 2005, 19:55
Håller med om att ordvalet "hård" var fel ord i detta samhang
Med hård i detta fall menade jag inte fysiskt utan på det teorietiska planet, vilket vilka tolkade det som
Mdn Tack för citatet, btw du ska inte med under IUB03 ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.