Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skydd mot finkalibrig eld
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
BUCK
http://www.theboxotruth.com/docs/bot7.htm

Trodde inte sand var så effektivt, så de 50 cm för sand som man fått lära sig stämmer kanske inte riktigt..
Honken
Kan nämna att på Mythbusters igår så tog de upp chansen att överleva om någon skjuter på dig medan du försöker fly under vattnet.

De vapen som gjorde sämst ifrån sig var höghastighetsvapen som automatkarbiner och det 12.7mm prickskyttegevär som flertalet arméer använder. Kulorna splittrades knappt en meter ner i vattnet och föll till botten.

Vapen som en mynningsladdat gevär från 1800-talet lyckades allra bäst, revolvrar och pistoler lyckades okej de med. Komer ungefär 2 meter innan de föll till botten.
AdamKalle
Hagelgevär med slugs fungerade också relativt bra enligt programmet.

Vad jag funderar på är hur det då går till när kriminaltekniker skjuter i vattentank för att ta vara på kulan? I fallet höghastighetsvapen borde det rimligen då inte finnas så mycket kula var att ta tillvara på.
UAV
QUOTE (AdamKalle @ Sep 26 2005, 20:14 )
Hagelgevär med slugs fungerade också relativt bra enligt programmet.

Vad jag funderar på är hur det då går till när kriminaltekniker skjuter i vattentank för att ta vara på kulan? I fallet höghastighetsvapen borde det rimligen då inte finnas så mycket kula var att ta tillvara på.
*

Har sett att man i Sverige skjuter i nåt bomullsliknande material.
cordite
Såg också programmet men någonstans borde det gå en gräns. Skjuter man på lite avstånd så hastigheten reduceras något så borde långa projektiler gå längre även i vattnet om dom inte havererar. Kanske en 7,62X39 är rätt medecin till ändamålet.
Bappelsinmannen
QUOTE (cordite @ Sep 26 2005, 20:38 )
Såg också programmet men någonstans borde det gå en gräns. Skjuter man på lite avstånd  så hastigheten reduceras något så borde långa projektiler gå längre även i vattnet om dom inte havererar. Kanske en 7,62X39 är rätt medecin till ändamålet.
*

Nänänä, rätt "medicin" är ett par handgranater!! :P
eskil
Jag har för mig att jag läst någonstans att US Navy utvecklat 25mm ammunition specifikt för att kunna skjuta sönder minor på ett par meters djup från helikopter. De skulle fungera enligt samma princip som hyperkaviterande torpeder, dvs en relativt platt nos som skapar ett så högt tryck att vattnet förångas runt projektilen.

Någon mer än jag som har läst detta och kommer ihåg var?
A2Keltainen
QUOTE (Bappelsinmannen @ Sep 27 2005, 07:30 )
Nänänä, rätt "medicin" är ett par handgranater!! :P

För den som har problem med fientliga a-dyk vid sin sommarstuga, så finns det särskilda anti-dykar-granater. Jag har sett flera olika ryska modeller och en bulgarisk modell, och antar att även andra länder utvecklat sådana.
KD803
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 28 2005, 17:36 )
För den som har problem med fientliga a-dyk vid sin sommarstuga, så finns det särskilda anti-dykar-granater. Jag har sett flera olika ryska modeller och en bulgarisk modell, och antar att även andra länder utvecklat sådana.
*

Vad är det för särskilt med dem?
Kanna
Finns det inte ett diagram i SoldF som visar vilka skyddsnivåer olika material har? Vill minnas att 2 meter is kunde stoppa finkalibrig eld.
A2Keltainen
QUOTE (BJE @ Sep 28 2005, 19:47 )

Jag vet inte riktigt, då jag inte studerat dem närmare. Lite information om en amerikansk variant finns på sidan 17 i det här dokumentet:

http://www.dtic.mil/ndia/2004fuze/cope.pdf

Några ryska anti-dykarvapen är;

DP-64

http://www.zid.ru/en/products/military/dp64.html

http://www.rusarm.ru/p_prod/army/dp64.htm

DP-65 (98U)

http://www.zid.ru/en/products/military/98U.html

och;

MRG-1

http://www.bazalt.ru/morskie-gr-eng.htm

men jag är skapligt säker på att jag sett fler, och då speciellt av den handgranatsliknande typen.

Här är lite information om en bulgarisk anti-dykar-granat:

To counter threats posed to warships at anchor close to the coast or within a harbour, Bulgaria’s Arcus company has developed the AR 476 ‘Azimuth’ anti-diver grenade. This 40x46mm grenade has been designed for use with M203 or M79 launchers and is said to be effective against enemy divers in water to a depth of 22m and within a projected range of up to 400m.

Featured on Stand 1201, the Azimuth grenade has a delayed action fuze that includes self-destruction within 17 to 22 seconds after firing if there is no explosion after impact. In fact in water the fuze delays action for around three seconds, after which the explosion of a powerful RDX composition creates overpressure ensuring a lethal effect within a radius of 10m.

The grenade is safe in storage and has a shelf life of 10 years.

http://www.opensourcesinfo.org/display/Sho...categoryId=6992

Edit:

Sedan så finns det ju ännu mer exotiska anti-dykar-vapen, som exempelvis USA:s MK 6 Mod 1 Marine Mammal System (MMS), som är delfiner som är specialtränade för att slå ut fientliga dykare.
KD803
Intressant. Verkar mest vara sjunkbomber av handgranatsstorlek. Jag kan se fördelen med de ryska systemen, där man kan bekämpa mål på lite avstånd. Men när det gäller den amerikanska granaten så undrar jag om skillnaden blir så värst stor jämfört med att slänga i en shgr m/56.
A2Keltainen
QUOTE (BJE @ Sep 29 2005, 18:15 )
Men när det gäller den amerikanska granaten så undrar jag om skillnaden blir så värst stor jämfört med att slänga i en shgr m/56.

Amerikanerna använder i dagsläget vanliga handgranater mot misstänkta dykare. Man har bland annat använt dem skarpt i persiska viken, men jag vet dock inte om man fått någon fångst med dem än.
Meradan
QUOTE (BJE @ Sep 28 2005, 19:47 )
QUOTE (A2Keltainen @ Sep 28 2005, 17:36 )
*

*

Rent generellt så borde en anti-dykare-granater ha en större sprängmedel/icke-sprängmedelsratio, och eventuellt större storlek, då det är trycket som dödar under vatten och inte splitter. Sen kan de säkerligen ha ett tändrör med någon form av variabel tändinställning så som den A2Keltainen refererade.
KD803
QUOTE (Meradan @ Sep 29 2005, 20:03 )
Rent generellt så borde en anti-dykare-granater ha en större sprängmedel/icke-sprängmedelsratio, och eventuellt större storlek, då det är trycket som dödar under vatten och inte splitter. Sen kan de säkerligen ha ett tändrör med någon form av variabel tändinställning så som den A2Keltainen refererade.
*

Ja, det framgick väl ganska tydligt av de länkar som A2Keltainen presenterade efter min fråga? 7.gif

Men även chockhgr har en större andel sprängämne än en spränghgr. Beträffande tempering så är den intressant först om man kan fastställa djupet på dykaren, vilket nog kan vara svårt. Annars duger den vanliga fasta fördröjningen på hgr gott nog.
A2Keltainen
QUOTE (BJE @ Sep 29 2005, 20:38 )
Men även chockhgr har en större andel sprängämne än en spränghgr.

Jag kanske ska förtydliga mitt förra inlägg med att de rapporter jag läst om amerikanskt handgranatanvändande mot dykare, explicit nämnde att det var just shockhandgranater som användes.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.