tinhead
Nov 4 2007, 15:32
QUOTE (GC1 @ Nov 4 2007, 15:15 )

Att ersätta fordon och sambandsmedel och sjukvårdsberedskap med en lägre nivå än avsett från början är svårt att motivera, både för soldaterna och mig som finansiär i det här projektet.....
Förutom ledning och organisatoriska brister som alltid uppkommer med nya organisationer..
Så kunde nästan vem som helst inse då FM ska sätta upp ett förband utan extra pengar pararellt med US (som normalt har högsta prio på _allt_)...
Dom tror dessutom att det ska gå för att dom drar ner på VPL utbildningen.. (hur ofta tillförs vpl utbildning nya system och utrustning?)
Lägg dessutom till FMlog som klarar av att tappa bort hälften av materiellen på vägen från leverantörer..(tjaa materiellen är inte borta egentligen dom vet bara inte var dom förvarat den i väntan på direktiv var den ska)
Då blir det en soppa lá FM..
Jag hoppas dom får sin utrustning till slut och att dom slipper åka på något uppdrag mer än vänliga övningar..
Det låter som om NBG slipper gå högvakt. Alltid något.
/K
QUOTE (Krook @ Nov 9 2007, 21:58 )

/K
Men dom genomför väl högvaktsträningen utifall att?
Nu har NBGt övat med buller och bång, med imponerande trafikstockningar i den Norrbottniska trafiken, men hur gick det? Ni som var där har ni något om övningen som ni vill/kan delge oss andra?
bushman
Nov 15 2007, 21:46
delge och delge.....
skulle gärna vilja skriva en hel del här men det gagnar ingen. dessutom vet man ju att allt kollas upp och att man får tillbaks det senare.
eller så får man pm av murvlar som reggat sig på forumet. och som numer ringer fra i tron att de kommer till PIO.
vår enhet är numera välövad och vet vad och vilken mtrl som inte funkar i subarktisk miljö.
sovsäck 2000 vinter är bra.
viss logistik under övn var mindre bra.
värmare 75/40 funkar fortfarande bra.
thunderpig är ett djur som jag vill veta hur det ser ut.
supportsnubbar på F21 har dåligt tålamod samt gillar sina stolar mycket.
nordpoolen i boden var trevligt.
max har goda hamburgare.
stageing area i sandgropen är kallt och blött.
movcon håller murphy i en liten bur och släpper ut honom med jämna mellanrum.
Kompletterar lite:
Diskussionen hos oss går åt att spiderpig och thunderpig kan vara besläktade?
Sjvtält 3B uppskattar inte asfaltsplacering, en av våra baltiska vänner stod för stor bondhumor i början av grupperingen när det fläktade friskt och tältsidan till dasset lyfte (förankring skedde senare).
Daglig varm dusch i enskilt uppvärmt utrymme uppskattas.
Sjvtält och dieselgris har hög mysfaktor även om man blir något uttorkad av värmen.
Southland hade bättre väder än mellansverige, lapphelvete eller hur?
Kyla är när den utomhusbaserade tvålflaskan behöver bytas ut en gång i halvtimmen pga av dess tillhyggesliknande egenskaper (bildexempel förekommer på mil.se).
Utbildningen i att ta ner helikopter är i särklass den snabbaste jag någonsin genomgått.
Expeditionary mindset löser det mesta ihop med multiverktyg, kattstrypare och pannben.
REP-soldater uppskattar inte multiverktyg och verktygssatser, något om att stjäla andras arbete?
Reaktionerna som en del gruppmedlemmar drabbades av tyder på att NBG/MP har de snyggaste soldaterna?
Uppdraget utfört.
bushman
Nov 16 2007, 09:32
Reaktionerna som en del gruppmedlemmar drabbades av tyder på att NBG/MP har de snyggaste soldaterna?
norsk ambulanspluton slår MPs bidrag vilken dag som helst.
NoPinky
Nov 16 2007, 10:34

/K
Så sent som igår när vi hade genomgång av planeringen inför termin 4, fanns högvakten fortfarande med.
SemperMetamContingimus
Nov 16 2007, 13:18
Till oss har de sagt att det inte blir högvakt för NBG, vi har inte tid. Enligt dem skulle hemvärnet ta hand om det. Någon som har koll?
bushman
Nov 16 2007, 14:00
men vad tror de?
visst det är ju e trevlig tradition med högvakt, men hur många inom nbg är egentligen intresserade av att gå högvakt?
och iden med HV?
hel jävla befängt, de från HV som ställer upp på högvakten är inte direkt det folk som befolkar insatsplutonerna.
jag har gjort två högvakter och allt som allt tre dygn.
det räcker för mig, och då gjorde jag det frivilligt, mest pga att jag ville få möjligheten att prova att gå skarp skyddsvakt någon gång.
skulle jag bli beordrad att lalla runt i drottningholmsparken eller stå på lejonbacken i nio dygn, skulle jag hata det som pesten.
visst vi får en lön som en väring eller hv-man aldrig skulle drömma om men endå, uppgiften är så där upphetsande.
kan förstå att det finns en och annan som säkert ser det som högtidligt om man inte har gjort det tidigare, men tro mig när det blir rutin av det efter andra dygnet, kommer man hata det som pesten.
civilist
Nov 16 2007, 15:20
@Bushman, post 805:
Är det därför det har skrivits så lite här på forumet om NBG:s slutövning?
Jämför till exempel med inför/under/efter Combined Challenge. Skriverierna om övningar, materiel, mm, från ett soldatperspektiv är bland det jag uppskattar mest på SoldF - inte sällan är skillnaden rejäl, jämfört med skönmålningen på mil.se.
Vore synd om Försvarsmakten börjat idka indirekt censur mot sina anställda - kanske inte det bästa sättet för en myndighet att föregå med gott exempel

/K
Vill du utveckla är du snäll?
QUOTE (Leo @ Nov 16 2007, 15:27 )

/K
Vill du utveckla är du snäll?
Det finns just inget att utveckla. NBG skulle enligt planen tydligen gå högvakt i januari-februari men enligt vad jag har hört så har det utgått och istället får andra ta hand om det.
/K
Det som hörts från mitt håll är 10-12 dygn i februari för min del.
Hydrate_
Nov 18 2007, 16:39
Samma är det på LogU att gå högvakt, 10-12 dygn med personal i Mars eller när de nu var.
Green Beret
Nov 18 2007, 17:45
Luftburna skulle vara först ut med högvakten och gå i januari.
Vi fick besked av våran skvadron C förra söndagen att det inte blir någon högvakt för oss.
Att högvakten dras in kan ju bero på "betygen" de olika skvadrons/kompani cheferna lämnade in för nån vecka sedan. Kommer inte ihåg vad det hette men byggde på en 5 gradig skala där 1 va dåligt förbereda och 5 att man hade förmågan att klara alla de uppgifter som man kan tänkas ställas inför.
/GB
Harald
Dec 13 2007, 20:57
I senaste "insats och försvar" så var det en hel del artiklar om NBG som jag tyckte var intressanta.
Det stod bla att medelålderna är 26 år, 25% med tidigare utlandserfarenhet (hälften av normalt) och hela 32% redan tidigare anställda inom försvaret (dubbelt mot normalt).
Det får mig att undra vilka alla dessa är som är tidigare anställda inom FM. Är det ovanligt många stabsbefattningar? Är det många skyttegruppchefer (motsv) som är Yoff?
Var ligger den egentliga medelåldern på de som kommer verka ute i AOR i huvudsak om man räknar bort de oftast lite äldre officerarna som sitter på staber osv?
Vad är medelåldern på "skytte grupperna"?
Hur ser det ut på era grupper / plutoner?
/Harald
svar på gammal fråga. Min insats inom NBG varade bara några dagar innan jag hoppade av. Dock så var jag med mina 32 år äldst på plutonen. Näst äldst var en gruppchef som var 30 år. Enligt samtal med plutonchefen så låg medelåldern kring ca 23.
Medelåldern i min repgrupp är 26 år.
Har samtliga delar ingående i NBG erhållit ordentlig utbildning i TOS?
Inte skytte, medelåldern i gruppen bör ligga strax över 24, en gubbjävel höjer snittet rätt bra...

Edit: simon du får väl fråga generalen, vad är din definition på
ordentlig utbildning i TOS?
Ordentlig TOS på rimlig nivå (enligt min privata uppfattning):
En vecka med utbildning i CAT och motsv. verktyg och handgrepp, förståelselektion(er) i varför man ominriktat hela omhändertagandedelen osv., men framförallt tillämpade TOS-övningar där soldaternas och befälens handlande kan likriktas och där man kan skrämma bort mycket av de äldre beteendet som tidigare har lärts in. Detta förs sedan vidare in i övningarna som en lika naturlig del i stridsmomentet som ammunitionsutjämning eller ansatsvis framåt.
Skippa CAT(som fortfarande är kontroversiell på sina håll och ersätts av första förband i samma funktion, dock på väg) och mystisk skytterappakalja som ammunitionsutjämning et al så är jag tämligen säker på att alla NBG-förbanden genomför den form av TOS som du eftersträvar, inräknat TOS i stridsmoment. Höjden och djupet på stridsutbildningen varierar förmodligen en hel del beroende på förband och befattning, antalet superninjaisbrytarkockar är till exempel lågt i min verklighet.
Jag är tydligen obsolet,vad är TOS och CAT?
bushman
Dec 18 2007, 13:49
@ simon:
tror inte alla har fått ordentlig TOS än.
CAT är inte utdelad till alla, än.... kommer nog vilket NBG som helst.
dock bör den tragiskt förolyckade enheten på P4 faktiskt fått en hyfsat bra TOS-utb.
vilket i det uppkomna fallet nog gjorde varken till eller från :(
utb i tos är på väg till de flesta, en lite vag gissning är att ovanstående kommer att få fart på just denna utb...
Vill bara ställa en snabb fråga... NBG upplöses efter Jun 08 och sätts upp igen innan Jan 2011? Eller kommer vi ha NBG stående?
Kingecho1
Dec 18 2007, 14:19
QUOTE (GC1 @ Dec 18 2007, 12:55 )

Jag är tydligen obsolet,vad är TOS och CAT?
Står mer om TOS i tråden:
Taktiskt Omhändertagande i StridCAT är ett hjälpmedel för att skapa ett avsnörande förband. Hela förfarandet är ju "relativt" nytt inom försvarsmakten.
@NoNo
Om man bortser från att jag inte på rak hand vet när NBG08 upplöses så kommer det inte finnas någon BG i Sverige innan BG11 sätts upp. Så alt. 1 stämmer!!
Rokare
Dec 18 2007, 14:21
NBG har, till största del, beredskap från 080101 till 080630 och kommer sedan avvecklas. Det vore ju dock ekonomiskt oförsvarbart att hemförlova förbandets delar utan att först försökt avända dem insatta i nuvaranda utlandsorg.
GMY
tikvah
Dec 18 2007, 14:35
QUOTE (Rokare @ Dec 18 2007, 14:21 )

NBG har, till största del, beredskap från 080101 till 080630 och kommer sedan avvecklas. Det vore ju dock ekonomiskt oförsvarbart att hemförlova förbandets delar utan att först försökt avända dem insatta i nuvaranda utlandsorg.
GMY
C PRODS avsikt är att låta NBG utgöra delar av FS16 FS17 KS18 samt KS19 (med beredd uppgifter på att stödja SU02 samt, beredd att stödja Amf1s beredduppgift på TD02). C INSATS är dock av en annan uppfattning.
Delar av förbandet har anställning/placering på NBGs delar till 081231.
Enligt den budget som kom tidigt i somras pekas t.ex. möjligheten för delar av (F)HQet att läggas till Sveriges operativa stab.
Detta borde göra att delar av det kollektiva minnet kan spara, så att inte allt bara hamnar som skrivelser i krigsarkviet.
Men sannolikt kommer inget av detta att ske utan allt kommer läggas på is pga besparingar

Edit: Klargörande, min sommar började visst tidigt. Närmare bestämt i slutet av Februari.
http://www.mil.se/attachments/bu_08.pdfFörsvarsmakten avser vidare att vidmakthålla (F)HQ som en rörlig operativ
ledningsresurs och för att utveckla förmågan att bidra med officerare till internationella
staber. Avsikten att vidmakthålla väsentliga delar av NBG och (F)HQ
efter beredskapsperioden 2008 understödjer regeringens inriktning om att återigen
ta ansvar som framework nation för NBG år 2011. Planeringen i detta avseende
bedöms medge lägre etableringskostnader jämfört med NBG 2008 även om förbandets
slutgiltiga organisation fortsatt är föremål för övervägande.
Planeringen inför och etablerandet av NBG 2011 bygger på den grundplan som
Försvarsmakten föreslog i BU 07. Konceptet innebär i korthet att delar av den utvecklade
förmågan bibehålls över tiden vilket i sin tur ger lägre etableringskostnader
jämfört med att starta utvecklingen av förbandet från grunden vilket var fallet
med NBG 2008.
För att vidmakthålla den uppbyggda kompetensen och därigenom medge ett effektivare
resursutnyttjande är det av vikt att viss nyckelpersonal inom OHQ och (F)HQ
vidmakthålls/kvarstannar. Detta bör gälla även inom förbandsmassan i så
stor utsträckning som möjligt. För att öka handlingsfriheten med medeltunga förband
i perioden 2009-2010 kan ett lättare alternativ för NBG 2011 övervägas.
Tack för svaren, grabbar! Exakt det jag ville veta.
Men nu så ska tydligen soldater på I 19 i Boden utbildas på bandvagnar istället för på 90:or eller 122:or. Antog först att det var p.g.a NBG men det kanske enbart är besparingar då? Antar att tredje terminen och NBG är bara att glömma för de som rycker in i Jan 08?
Förresten, enligt
Wikipedia, se länk, så finns det tre "TBD", To Be Determined. Man kan ju hoppas på att Sverige tar på sig en period till för lite pengar från EU...
Pappsen
Dec 30 2007, 21:31
Att försvarsmaktens materielförsörjning bitvis är ett skämt är inget nytt för någon av oss?
Glädjande är det däremot att man är beredd att åka ändå, förutsatt att någon hittar en lämplig konflikt och en missionsbudget omslutande 8-9 nollor (bäva månde de värnpliktiga och frivilligverksamheten) förstås.
QUOTE (NoNo @ Dec 18 2007, 15:55 )

Tack för svaren, grabbar! Exakt det jag ville veta.
Men nu så ska tydligen soldater på I 19 i Boden utbildas på bandvagnar istället för på 90:or eller 122:or. Antog först att det var p.g.a NBG men det kanske enbart är besparingar då? Antar att tredje terminen och NBG är bara att glömma för de som rycker in i Jan 08?
Förresten, enligt
Wikipedia, se länk, så finns det tre "TBD", To Be Determined. Man kan ju hoppas på att Sverige tar på sig en period till för lite pengar från EU...
Som du själv har poängterat så är ju nästa NBG först 2011, alltså med början 2010 nångång. Men det finns ju fortfarande vanliga utlandsmissioner och andra beredskapsförband som FM sätter upp så det kommer nog inte saknas möjligheter för er som rycker in jan 08 att söka till någon "tredje termin". Allt det där kommer nog bli tydligt när ni väl har ryckt in. Om inte annat så har ni ju alltid möjlighet att söka till NBG 2011 när det blir aktuellt.
Vidare så har man börjat utbilda Lätt infanteri (bandvagnsburet skytte) på I19 p.g.a. av ekonomi om man ser det på ett sätt ja.
Men jag väljer att se det så att FM har fått nya uppgifter. Man har nu börjat inse att vi inte kan lösa alla de uppgifterna, särskilt de internationella, med bara tunga pansarförband (som har varit tyngdpunkten tidigare) utan vi behöver en mix av tunga, medeltunga och lätta förband. Lätta skyttekompanier är ett steg i rätt riktning tycker jag och nog många andra med mig.
Pappsen
Dec 31 2007, 15:07
QUOTE (FCR2 @ Dec 17 2007, 11:52 )

svar på gammal fråga. Min insats inom NBG varade bara några dagar innan jag hoppade av. Dock så var jag med mina 32 år äldst på plutonen. Näst äldst var en gruppchef som var 30 år. Enligt samtal med plutonchefen så låg medelåldern kring ca 23.
Litet nyfiken som jag är: Varför hoppade du av?
Om du kan/får svara förstås..
Pappsen
Blackadder
Jan 3 2008, 21:57
Men hur har man tänkt?
Nu när NBG gick i beredskap så har Sverige 2500 man ca som står i beredskap för att åka ut i ett ev missionområde. Dessa 2500 man står i beredskap R10 fram till sista Juni 2008. Så långt allt gott och väl men....
Om det nu skulle bli en mission någonstans i världen under den här tiden, kan man då beodra iväg dom?
Svar:Nej Som det är nu så är dom inte anställda i utlandsstyrkan utan som Beredsksapssoldater som är ett separat avtal, vad betyder nu detta egentligen?
Jo att om det blev framåt så kan den enskilde välja att säga nej och då KVARSTÅR han eller hon i beredskap hemma i sverige med full lön kontraktstiden ut dvs fram till sista Juni, det går alltså inte som man kan göra annars att iallafall använda den 3 månaders ömsesidiga uppsägningstiden som US soldater har.
Nå detta kan ju tyckas som ett mindre problem... klart alla som är med i NBG vill ut?
Njaaa det tror jag inte på, ponera att EU insatsen blir blodig i Tchad (worst-case) med ett större utfall av sårade och döda, NBG’t får order att förstärka alt avslösa, hur stora vakansrekryteringar kommer man i ett sådant fall att få göra? Klart man kan ta folk från andra kompanier men förfelar inte det tanken med att ha sammtrände enheter?
Ok, ingen insats för NBG fram till beredskapstidens slut, då är stora delar av förbandet anställda fram till sista november, under den tiden Jun-Nov så är dom inte ett R30 förband och såklart inte heller ett R10... vad ska dom göra under tiden?
Vissa kommer under den här perioden att erbjudas plats på KS och FS men det är totalt ca 500 man och inte heller här kan man förvänta sig att få med sig hela förband utan detta är även det ett frivilligt åtagande från den enskildes sida.
Jag tycker att FM nu kommit att lägga stort hopp vid dels den enskilde soldatens lojalitet gentemot förbandet och även under perioden Jun-Nov att dom soldaterna som inte ianspråkstas till utlandsstyrkan hittar något annat att göra och säger upp sig själva.
Om FM och här är jag helt med på samma linje personligen vill ha en yrkesarmé så gå till politikerna och skapa ett sådant utrymme, jag kan inte låta bli att tycka att det är lite att spetta ner pengarna i ett dike att ha dom övertaliga NBG soldaterna anställda nästan till årsskiftet då dom inte kan användas som förbandsinstuktörer eller egentligen alls i grundorganisationen och som nu faktiskt kostar så pass mycket att en stor del av den verksamheten som ska se till att det finns soldater att rekrytera till NBG 2011 inte blir av.
Det är bra killar och tjejer som är med i NBG, inte tu tal om det men jag slogs idag när jag satt och tänkte på det att jag hoppas FM här tar tillvara lessons-learned och gör saker annorlunda till NBG 2011.
/b
darkjak
Jan 4 2008, 00:07
Det verkar vara ett stort problem.
De jag gjorde lumpen med skulle göra i princip vad som helst för att slippa försvara Sverige vid krig. Det har talats om allt från att flytta till sin morfars sommarstuga till att promenera upp norr till treriksröset för att sedan promenera ner till afrika (vilket jag tvivlar på att han skulle överleva men de e hans sak). Flera av de som gick med i NBG gjorde det därför att de ville ha en betald förlängning av lumpen, och ett extra år på sig att bestämma sig för vad man ska välja för studier. Skulle nåt hända skulle hälften av de soldater som kommer från min pluton tacka nej.
Att soldater som stannar kvar ska få bibehållen lön är helt absurdt. Kanske borde arbetslösa börja söka till NBG när A-kassan börjar sina, för nu låter NBG lite som ett fack för de personer som hamnat utanför arbetsmarknaden.
Ett annat problem jag tror man kommer få se om det inte blir ngn insats och
man använder NBG till rotationsmissionerna är avhopp.
Se IA06 som exempel. De utgör nu KS16. Eller är det verkligen så?
Jag kan inte ange i procent hur många som hoppade av för det minns jag inte men runt hälften ligger ganska nära sanningen om man tittar på soldatnivå.
Många av avhoppen berodde på bättre erbjudanden inom FM.
Lojalitet till ett förband är fint, men många yxor skiter fullständigt i vilket märke som sitter på axeln. De/vi bryr oss bara om folket på gruppen och att man jobbar med något som är givande. Bra pröjs styr också.
Man måste acceptera att man föder soldater som mer och mer närmar sig en yrkessoldats mentala inställning. Jag ser numera mina missioner och beredskapsförband som ett vanligt jobb och anställning. Dyker det upp något som är bra/bättre tar jag det. Få officerare gör annorlunda med sina karriärer.
Vill man hålla kvar arbetskraft får man anstränga sig. Det är dax att FM lär sig detta.
Triggerpuller
Jan 5 2008, 01:24
QUOTE (svalan @ Jan 5 2008, 00:08 )

Man måste acceptera att man föder soldater som mer och mer närmar sig en yrkessoldats mentala inställning. Jag ser numera mina missioner och beredskapsförband som ett vanligt jobb och anställning. Dyker det upp något som är bra/bättre tar jag det. Få officerare gör annorlunda med sina karriärer.
Vill man hålla kvar arbetskraft får man anstränga sig. Det är dax att FM lär sig detta.
Den bilden är inte riktigt vad jag förknippar med en yrkessoldats mentalitet. Problemet är att man tillämpar ett regelverk som inte är avpassat till verksamheten. En annan sorts kontrakt måste utformas där personalen verkligen förbinder sig att tjänstgöra den stipulerade tiden med dryga böter som påföljd om man bryter kontraktet.
Ett åtagande är ett åtagande och det är på dom premisserna man skall rekrytera. Vet man redan på förhand att det inte kommer att gå för sig att bara kliva av för att man fick lust att åka och rensa fisk i Norge eller för att missionen i Långtbortistan verkar farligare än man trodde så kommer folk att tänka sig bättre för innan de skriver under på den streckade linjen. Då får man folk som gjort ett medvetet och väl genomtänkt val.
Triggerpuller
Jan 5 2008, 01:32
QUOTE (Jända @ Dec 31 2007, 14:36 )

Vidare så har man börjat utbilda Lätt infanteri (bandvagnsburet skytte) på I19 p.g.a. av ekonomi om man ser det på ett sätt ja.
Men jag väljer att se det så att FM har fått nya uppgifter. Man har nu börjat inse att vi inte kan lösa alla de uppgifterna, särskilt de internationella, med bara tunga pansarförband (som har varit tyngdpunkten tidigare) utan vi behöver en mix av tunga, medeltunga och lätta förband. Lätta skyttekompanier är ett steg i rätt riktning tycker jag och nog många andra med mig.
Kunskapen inom området avsutten strid har sjunkit kraftigt inom armén sedan slutet av 90-talet så det negativa i den taskiga ekonomin får på ett sätt goda följder. Men den stora risken nu är att svenskarna hoppar på den "Light Forces Bandwagon" som rullat genom västvärlden de sista åren och går in för att avveckla all tung materiel. Kanadensarna har redan provat den soppan och det visade sig vara fel recept. Andra tuffar på som Titanic mot isberget.
valmet
Feb 18 2008, 14:49
Vilken "vanlig mission", KS19, FS17 osv, blir den sista man kan söka och ändå hinna med på NBG 2011? Är det dom man kan söka nu till våren?
svalan
Feb 22 2008, 18:33
triggerpuller:
Att straffa soldater som vill säga upp sig är ju orimligt. Finns ju flera anledningar.
Tex att lönen sjunker, tjänsten är något annat än specificerat, boendet under tillåten standard (faktum från mina tidigare anställningar).
Men framför allt personalproblem eller samarbetsproblem inom enheten.
I ett yrkesperspektiv kan man inte längre bara stå och ta emot skiten som kommer flygande i det som rör icke-tjänst. Tiden med den blint lojala soldaten som accepterar allt oavsett om det är dålig mat, lön boende osv hoppas jag innerligt är förbi. Bara för att försvarsmakten KAN så betyder det inte att man SKA ha odrägliga arbetsförhållanden. Och så länge arbetsförhållandena är dåliga så ska personalen inte jobba där.
Missförstå mig inte. Under insats ska enligt mig soldaten acceptera andra förhållanden än det jag gnäller om ovan.
Triggerpuller
Feb 22 2008, 21:25
QUOTE (svalan @ Feb 22 2008, 19:33 )

triggerpuller:
Att straffa soldater som vill säga upp sig är ju orimligt. Finns ju flera anledningar.
Tex att lönen sjunker, tjänsten är något annat än specificerat, boendet under tillåten standard (faktum från mina tidigare anställningar).
I ett yrkesperspektiv kan man inte längre bara stå och ta emot skiten som kommer flygande i det som rör icke-tjänst. Tiden med den blint lojala soldaten som accepterar allt oavsett om det är dålig mat, lön boende osv hoppas jag innerligt är förbi. Bara för att försvarsmakten KAN så betyder det inte att man SKA ha odrägliga arbetsförhållanden. Och så länge arbetsförhållandena är dåliga så ska personalen inte jobba där.
Missförstå mig inte. Under insats ska enligt mig soldaten acceptera andra förhållanden än det jag gnäller om ovan.
Jag menar inte på något sätt att man skall ha odrägliga arbetsförhållanden etc. Men faktum är att när man skriver på exv ett bindande 4-årskontrakt tänker man sig för både en och tio gånger innan och då vet arbetsgivaren hur förbandet kommer att se ut på lång sikt samt kan planera därefter. Alla regler och lagar skall efterlevas avseende arbetssituationen och det skall vara klart angivet i anställningskontraktet vilka huvudsakliga arbetsuppgifter som man skall utföra. Om inte avtalet följs blir det ju avtalsbrott från FM:s sida.
Sen så måste soldaterna ha ett eget fackförbund.
QUOTE (svalan @ Feb 22 2008, 18:33 )

triggerpuller:
Straff är väl att ta i...
Däremot så har jag noll och ingen förståelse för soldater som anmäler intresse, tar anställning och sen inte fullgör sina kontrakt med hänvisning till att det inte var som man tänkt.
Problemet är delvis FMs eget eftersom man hårdrekryterar på ett sätt jag inte tycker om men när man väl satt sin kråka där så är det inte som vilken FBU kurs som helst utan det hela är faktist på riktigt.
Innan man utsätter sig själv och sin omgivning för något sånt här så gäller det att man har tänkt igenom det hela såpass att det inte är begränsad tillgång till internet som gör att man tappar sugen....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.