Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
2105
QUOTE (Rimshot @ Jun 17 2007, 09:57 ) *
QUOTE (baskermann @ Jun 17 2007, 09:49 ) *
en fågel viskade att....det inte kommer finnas sommaruniformer till den inryckande NBG-styrkan - dessa kommer först i november, åtminstonde på vissa förband. Någon "öken-" eller "djungeluniform" kommer inte heller att tilldelas utan bara utprovas och levereras först om NBG åker iväg.

Skitsaker kanske. Men de flesta av er har väl redan förstått att trots att NBG ska vara priorterat kommer det ändå bli strul på grund av att man tillhör en försvarsmakt som inte fungerar... Rangern.gif

Är det bara jag som tänkler "vad ska man med jungel-/ökenuniform till när vi övar (utbildas) i sverige." Finns väl ingen poäng med att ha mer prytlar i skåpen?

Sen anser jag att det är lite väl tråkigt med alla negativa vibbar, jag hoppas verkligen att det finns fler som mig själv som är positivt inställda till NBG även om man inte ska ha för höga tankar/förhoppningar på FM.

Sommaruniformen kunde väl iof vara trevligt iom att man rycker in i juli...
Rimshot
QUOTE (2105 @ Jun 17 2007, 18:00 ) *
QUOTE (Rimshot @ Jun 17 2007, 09:57 ) *
QUOTE (baskermann @ Jun 17 2007, 09:49 ) *
en fågel viskade att....det inte kommer finnas sommaruniformer till den inryckande NBG-styrkan - dessa kommer först i november, åtminstonde på vissa förband. Någon "öken-" eller "djungeluniform" kommer inte heller att tilldelas utan bara utprovas och levereras först om NBG åker iväg.

Skitsaker kanske. Men de flesta av er har väl redan förstått att trots att NBG ska vara priorterat kommer det ändå bli strul på grund av att man tillhör en försvarsmakt som inte fungerar... Rangern.gif

Är det bara jag som tänkler "vad ska man med jungel-/ökenuniform till när vi övar (utbildas) i sverige." Finns väl ingen poäng med att ha mer prytlar i skåpen?

Sen anser jag att det är lite väl tråkigt med alla negativa vibbar, jag hoppas verkligen att det finns fler som mig själv som är positivt inställda till NBG även om man inte ska ha för höga tankar/förhoppningar på FM.

Sommaruniformen kunde väl iof vara trevligt iom att man rycker in i juli...

Jo visserligen, men är det inte en fördel att få känna på lite värme? Man vet ju inte var man kan tänkas hamna. Hehe
Det ska bli intressant att se hur mycket krångel det verkligen kommer att bli. Vem vet FM kanske överraskar oss alla!
EchoLima
Värme säger du? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=662195

Helt klart intressant eller vad säger ni?
Rimshot
QUOTE (EchoLima @ Jun 17 2007, 20:12 ) *

Ja mycket intressant, men detta är knappast något som kommer röra NBG vad jag antar. Detta kan de ju planera för.

Kanske mer intressant för IA07 om försärkning skulle behövas.

eller vad tror ni? är jag ute och cyklar nu eller?
oakman
QUOTE (EchoLima @ Jun 17 2007, 20:12 ) *

Tror inte att det blir aktuellt för vår BG.
Kanske lite naivt dock att tro att FN löser det själva.

Vad jag har erfarit är att flygplatsgruppen från F17 inte kommer att få sina/vissa fordon överhuvudtaget. Detta kommer enligt källan att resultera i att man inte kan skapa något flygfält där herkor kan landa. Så då verkar det bli båt eller kanske ingen BG alls.
Framtiden får utvisa.

Vad gäller uniformspersedlar så gäller iaf detta på P7:
Öken/djungel utdelade vid start T4. (Dock nerpackade typ)
-------
90L kommer "cirka" vid stora inrycket.
-------
Pist 88 kommer alla att få utbildning på, dock kommer de troligtvis (beroende på lagerstatus) enbart användas av de soldater som behöver dem för specifik uppgift. En typ vapenpool a'la Hertz/Avis
-------
AK5C finns för "utleverans"

Sen får vi se hur det blir med det, denna vecka har det i princip bara varit information med efterföljande kontrainformation.
Maten suger rejält också, dock ej i personalmatsalen lack.gif
SBlad
Funderar lite över en befattning som kallas Skybi/ltgbfö
vad menas med Skybi???
Term
QUOTE (SBlad @ Jun 18 2007, 21:16 ) *
vad menas med Skybi???

Skyddsbiträde!

Edit: Stavning!
SBlad
QUOTE (Term @ Jun 18 2007, 23:19 ) *
vad menas med Skybi???

Skyddsbiträde!

och vad gör en sådan?
Kingecho1
QUOTE (SBlad @ Jun 18 2007, 23:29 ) *
QUOTE (Term @ Jun 18 2007, 23:19 ) *
vad menas med Skybi???

Skyddsbiträde!

och vad gör en sådan?

Står på mil.se

CB01 CB559 Skybi/ltgbfö se bilaga Menig

Kort befattningsbeskrivning:
Ansvarar för skyddstjänsten vid kompaniet.Biträder "NBC" officeren på bataljonen

CB01 CB558 Skybi/BVFÖ se bilaga Menig

Kort befattningsbeskrivning:
Deltager i NBC arbetet inom bataljon,komp samt deltager i gruppens arbete avseende underhållstransporter,mtrltransporter, mtrlbeställning, mtrlutlämning, lagerhållning av kompaniets mtrl, maskiner och redskap. Diverse underhåll, reparatiner.
petterkalle
QUOTE (Mattan @ Jun 17 2007, 16:42 ) *
Räknade precis till 218 vakanser på mil.se och det känns som att det bara blir fler hela tiden. Hur många vakanta befattningar kan det finnas innan Förbandet räknas som otilräckligt??? tycker det börjar brännas ordentligt nu med bara några veckor till inryck....

Bry dig inte om vakanslistan. Troligen är flertalet vakanser tillsatta redan! Har själv fått en "vakansplats" för mer än en månad sedan (endast en tjänst finnes) men "tjänsten" finns fortfarande kvar på vakanslistan! Titta på senaste datum så får du en mer nyanserad bild av hur vakanserna ser ut!
petterkalle
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 14 2007, 18:01 ) *
QUOTE (widowmaker @ Jun 14 2007, 07:43 ) *
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 12 2007, 18:48 ) *
här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort

Har du någon källa på detta? Finns ditt påstående att se på någon av Försvarsmaktens officiella kanaler?
(Min fetmarkering)

källa och källa, Plutonchef (FE01 uh) som jag pratade med sa att alla R30 tjänster skulle bort och i hela nbg dock så vet vi ju inte om han satt inne med all info, dock så utgick jag ifrån att så va fallet fel av mej kanske.

Det finns fortfarande R30 tjänster på NBG. Jag fick välja mellan R10 och R30 ( valde R10:) ). Möjligen är de endast för väldigt speciella tjänster?
Korpral Sundström
Nedräkning till inryck på I19 Nedräkning
Krook
QUOTE (Korpral Sundström @ Jul 1 2007, 14:52 ) *
Nedräkning till inryck Nedräkning

Eftersom det stora inrycket är i morgon så var det där ett mäkta konstigt inlägg. Koppla det till den enhet du ska tjänstgöra i så blir det mer naturligt. Det är I 19, eller hur?

/K
Wärme
Rätta mig om jag har fel, stora inrycket är väl 16, iallfall för K3
Krook
QUOTE (Wärme @ Jul 1 2007, 15:18 ) *

Nu är det så här att vissa redan har ryckt in, ett par kompanier rycker in i morgon och några om ett par veckor.

/K
Wärme
QUOTE (Krook @ Jul 1 2007, 15:19 ) *

Nu är det så här att vissa redan har ryckt in, ett par kompanier rycker in i morgon och några om ett par veckor.

/K

Jo, flygvapnet drog väl igång för länge sen, och jag har redan gjort förstegsutbildning Galten, men jag trodde huvuddelen ryckte in den 16, kanske är en jävla blandning
rill3e
Någon som vet när första lönen betalas ut?
En kompis som gjort försteg på K3 sade att de fick första lönen samma månad som de börja alltså inget efterskott....
Har också hört att det är så i utlandsstyrkan...

Kommer det vara så för stora NBG inrycket? dvs vi börjar den 16e men är anställda den andre och får lön redan den 25e juli??

Har sökt men inte funnit...

mvh rillleee
Dazzle
QUOTE (Wärme @ Jul 1 2007, 15:22 ) *
QUOTE (Krook @ Jul 1 2007, 15:19 ) *

/K

Jo, flygvapnet drog väl igång för länge sen, och jag har redan gjort förstegsutbildning Galten, men jag trodde huvuddelen ryckte in den 16, kanske är en jävla blandning

P7 rycker in imorrn pansar2.png
Beazt
LedR drar också igång imorgon
Korpral Sundström
QUOTE (rill3e @ Jul 1 2007, 15:39 ) *
En kompis som gjort försteg på K3 sade att de fick första lönen samma månad som de börja alltså inget efterskott....

Kommer det vara så för stora NBG inrycket? dvs vi börjar den 16e men är anställda den andre och får lön redan den 25e juli??

mvh rillleee

Ganska säker på att det är så, vi har ju igentligen semester nu som jag fattat det
Wärme

mvh rillleee

Det som sades var ju att ni redan har påbörjat er anställning, den börjar med en betald semester period vilket inte är helt fel, lönen kommer att komma den 25 likt det gjorde för oss som gjorde Galt utbildningen.
Hoppas det är svar nog
rill3e
QUOTE (Wärme @ Jul 1 2007, 19:44 ) *

mvh rillleee

Det som sades var ju att ni redan har påbörjat er anställning, den börjar med en betald semester period vilket inte är helt fel, lönen kommer att komma den 25 likt det gjorde för oss som gjorde Galt utbildningen.
Hoppas det är svar nog

Gött da!! aja jag frågade för jag var lite osäker eftersom på andra civila jobb brukar det ju ofta vara så att man får inte lön samma månad man blir anställd utan istället månaden efter det som efterskott osv...
Men det låter bra då jag är rätt beroende av att få lön i juli :P

Peace /
SemperMetamContingimus
Vilka är det som rycker in på det "stora inrycket"? Tycker det verkar som om de flesta rycker in imorgon.. blink.gif
Beazt
Kan bara svara för LedR ca160 personer. men som det står längre upp vi börjar med semester.. två dar med persedel uthämtning sen är det semsester till Onsdag V30
Hydrate_
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Jul 1 2007, 21:36 ) *
Vilka är det som rycker in på det "stora inrycket"? Tycker det verkar som om de flesta rycker in imorgon.. blink.gif

TrängR som ja ska va på rycker in den 16'e, troligtsvis P4 också då den 16'e.
Rimshot
QUOTE (Hydrate_ @ Jul 2 2007, 23:55 ) *
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Jul 1 2007, 21:36 ) *

TrängR som ja ska va på rycker in den 16'e, troligtsvis P4 också då den 16'e.

Skall rycka in på P4 och rycker in den 16:e.
kOsOvOlinO
Ska in på ING2 rycker in 30Juli.... som de flesta där antar jag...jobb en vecka till sen semester 2 veckor innan inryck....snart sitter man där vid spakarna igen....
Holstrup
Jag bara undrar, är det någon som har hört vad som kommer att hända efter det att kontrakts tiden går ut i juli 2008? Kommer sverige då sätta upp en ny BG till 2009? kommer något annat av dom nordiska länderna sätta upp en BG 2009 så att sverige sätter upp en 2010 eller liknande? Eller är den här BG:n en engångsföreteelse för att få upp vår internationella cred?
Satt här och surfa runt lite och kom att tänka på det bara.
slemh
QUOTE (Holstrup @ Jul 8 2007, 12:53 ) *
Jag bara undrar, är det någon som har hört vad som kommer att hända efter det att kontrakts tiden går ut i juli 2008? Kommer sverige då sätta upp en ny BG till 2009? kommer något annat av dom nordiska länderna sätta upp en BG 2009 så att sverige sätter upp en 2010 eller liknande? Eller är den här BG:n en engångsföreteelse för att få upp vår internationella cred?

http://en.wikipedia.org/wiki/EU_Battlegroups

2011 är det dags för Svenskledd Battlegroup igen.
Rimshot
QUOTE (slemh @ Jul 8 2007, 13:15 ) *

http://en.wikipedia.org/wiki/EU_Battlegroups

2011 är det dags för Svenskledd Battlegroup igen.

Info som bekräftar ovanstående finns även i den svarta NBG-foldern (som många fick i brevlådan tidigt i våras).
Enligt folder: Första halvåret 2011 blir det Sverige som leder en BG (samarbetsländer ej klara).
Holstrup
Tack för svaret.
Kimster

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=27086
Munin
EU troops to help Darfur refugees
David Gow in Brussels
Wednesday July 18, 2007
The Guardian

European Union governments will next week give the green light for 3,000 troops to be sent to Chad to protect refugees from the neighbouring Darfur region of Sudan and help demobilise thousands of children forced to take up arms.
Human rights and aid organisations yesterday pressed EU foreign ministers, who meet in Brussels on Monday, to set "robust" rules of engagement for the troops, enabling them to fire when they and refugees are under attack and to arrest wanted war criminals.

The EU is expected to give the final go-ahead for the mission after the UN adopts a resolution - expected next month or early in September - calling for a 26,000-strong African Union-UN force for Darfur.
The mission, a French initiative discussed by EU officials with the UN head of peacekeeping, Jean-Marie Guehenno, yesterday, would last six to 12 months. Mr Guehenno told Reuters he hoped the EU would protect a corridor 560 miles by 125-250 miles in Chad and said he expected ministers to send a "strong signal" that would allow the UN to begin detailed planning. According to Lotte Leicht, EU director of Human Rights Watch, the mission would eventually be replaced by 1,300 police, including 300 from overseas.

Kanske ändå?
Beck
Fast det låter väl mest som om soldater från African Union åker eller tolkar jag helt fel? Hur var det förresten, accepteras det vita skyttesoldater nu eller är det samma som innan?
petterkalle
QUOTE (Beck @ Jul 18 2007, 12:53 ) *
Fast det låter väl mest som om soldater från African Union åker eller tolkar jag helt fel? Hur var det förresten, accepteras det vita skyttesoldater nu eller är det samma som innan?

Calle Bildt har ju nu sagt att det är mycket troligt att Sverige skall sända soldater till Tchad! Var skall han få dem ifrån? Tittar man på tidsramen som givits "slutet på året" så ligger ju NBG lägligt till? Titta också vad det är för tolkar man söker - franska???
50 grader i skuggan och öken! 2,5 miljoner flyktingar, rivaliserande stammar och raidande regeringstrogen "milis", över 200000 döda de senaste tre åren, begynnande hungerkatastrof.....det är ändå inte allt!

Tchad here we come...
GC1
QUOTE (petterkalle @ Jul 24 2007, 17:53 ) *
QUOTE (Beck @ Jul 18 2007, 12:53 ) *

Calle Bildt har ju nu sagt att det är mycket troligt att Sverige skall sända soldater till Tchad! Var skall han få dem ifrån? Tittar man på tidsramen som givits "slutet på året" så ligger ju NBG lägligt till? Titta också vad det är för tolkar man söker - franska???
50 grader i skuggan och öken! 2,5 miljoner flyktingar, rivaliserande stammar och raidande regeringstrogen "milis", över 200000 döda de senaste tre åren, begynnande hungerkatastrof.....det är ändå inte allt!

Tchad here we come...

Eller...
VCP1
körkort?
Lite stulen ved och en fruktkniv under sätet, bäst att ringa UNMIK.....
109 Eken
Blev uppringd av nån människa idag som undrade om jag var intresserad av att ingå i trosskompanit smile.gif
G..
Jag har några frågor angående finansieringen av NBG.

Är pengarna för utbildning och uppsättning av NBG finansierat i förväg eller tas pengar efter behov?
Om det blir en insats av NBG. Har försvarsmakten öronmärkt pengar till NBG eller tas dom efter behov?
Vad kostar det att skicka iväg hela NBG?
Krook
QUOTE (G.. @ Jul 27 2007, 18:44 ) *

Är pengarna för utbildning och uppsättning av NBG finansierat i förväg eller tas pengar efter behov?
Om det blir en insats av NBG. Har försvarsmakten öronmärkt pengar till NBG eller tas dom efter behov?

NBG finansieras genom ordinarie anslag för FM. Därför har FM tvingats spara på annat och enl rykten så är inte finanserna helt i sin ordning (som vanligt). Det ska ju sägas att NBG inte ingick i det som FM budgeterat för för perioden utan uppgiften tillkom efter det.

FM har nog inte öronmärkt några medel för en ev. insats. Det är EU som beslutar om insats och då ingår förhandlingar om de ekonomiska förutsättningarna för insatsen, vem som betalar vad mm. Och vad det skulle kosta att skicka hela NBG beror på vart de skickas och för hur länge och vilka förutsättningar som råder på platsen (hur stort traktamente, hyreskostnader för mark, transportkostnader, mm).

/K
G..
QUOTE (Krook @ Jul 27 2007, 21:41 ) *
NBG finansieras genom ordinarie anslag för FM. Därför har FM tvingats spara på annat och enl rykten så är inte finanserna helt i sin ordning (som vanligt). Det ska ju sägas att NBG inte ingick i det som FM budgeterat för för perioden utan uppgiften tillkom efter det.

FM har nog inte öronmärkt några medel för en ev. insats. Det är EU som beslutar om insats och då ingår förhandlingar om de ekonomiska förutsättningarna för insatsen, vem som betalar vad mm. Och vad det skulle kosta att skicka hela NBG beror på vart de skickas och för hur länge och vilka förutsättningar som råder på platsen (hur stort traktamente, hyreskostnader för mark, transportkostnader, mm).

/K

Okej!
Jag får tacka så mycket för svaret.
GC1
QUOTE (Krook @ Jul 27 2007, 21:41 ) *
QUOTE (G.. @ Jul 27 2007, 18:44 ) *

/K

Det är ju snyggt att ha en överdådig (på pappret) styrka men inte medel att skicka den...

Om det skall till en debatt om slantar när det blir tal om instas har ju hela konceptet fallit.

Alternativet är väl att hela den hemmavarande vht får stryka på foten förutsättningslöst för insatsens skull, sen tar det ju bara några år att åyterta de mest grundläggande utbbehoven efter ett utbstopp.....
Ratten
alltså det är jättemånga vakanser på nbg, jag har kommitpå att jag inte har jack shit o göra hena våren så jag har sökt lite olika befattningar...
aa vad tror ni grabbar? får man svar snabbt eller? dom verkar ha ganska många vakanser ju...svårt att komma in? exempelvis skyttegruppchef eller luftburen skyttesoldat om man har ja77 och före detta pbelev...muckade i juni...?
Skalman
QUOTE (Ratten @ Sep 23 2007, 03:13 ) *
alltså det är jättemånga vakanser på nbg, jag har kommitpå att jag inte har jack shit o göra hena våren så jag har sökt lite olika befattningar...
aa vad tror ni grabbar? får man svar snabbt eller? dom verkar ha ganska många vakanser ju...svårt att komma in? exempelvis skyttegruppchef eller luftburen skyttesoldat om man har ja77 och före detta pbelev...muckade i juni...?

Ring dem istället, så verkar du mer intresserad och så kan de få tag i dig direkt. Om de nu vill ha dig så vill de ha dig så fort som möjligt, eftersom du redan missat en massa utbildning!
Ratten
jäkla scheisse, vad är det med dom i försvarsmakten. dom har tonvis med vakanser och man slänger sig på dom, och så får man 0 respons. AR03 sa iallfall att dom tyckte jag var för ung... vad är det med dom? aja bara inse, man är för oattraktiv som artillerist...
Jonasi
"Osäkert läge för Nordic Battlegroup" Artikel från GP: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=375270

Jag slog ihop tråden om det osäkra läget med den allmänna tråden. //Krook, blågul
imint
Nu drar det ihop sig till slutövning för NBG, Nordic Resolution har inletts med mjukstart och tilltransportskede. Lokalpressen varnar för trafikproblem och buller under övning. Spännade att se hur det kommer att gå. " - ut i skogen tåga alla nu, Karl går först och FHQ:t går sist, tyst i media, ej hörs ett enda knyst"

/edit: bytte ett ord smile.gif
Munin
QUOTE (imint @ Oct 31 2007, 10:55 ) *
Nu drar det ihop sig till slutövning för NBG, Nordic Resolution har inletts med mjukstart och tilltransportskede. Lokalpressen varnar för trafikproblem och buller under övning. Spännade att se hur det kommer att gå. " - ut i skogen tåga alla nu, Karl går först och FHQ:t går sist, tyst i media, ej hörs ett enda knyst"

Mobilen laddad med Flesh failures (Let the sunshine) i väntan på avtransport, lika bra att börja med stil och öka.
bushman
QUOTE (Munin @ Oct 31 2007, 14:27 ) *
QUOTE (imint @ Oct 31 2007, 10:55 ) *

Mobilen laddad med Flesh failures (Let the sunshine) i väntan på avtransport, lika bra att börja med stil och öka.

hmm så du menar att du själv skall byta plats med din hippepolare berger och själv åka och festa med din nya flickvän PTE bukowski?

mot an-124:an...
Munin
Snarare ett sarkastiskt småleende inpass åt herr bitter, herr misstroende et company.
För övrigt skulle min nästa döda mig om jag rymde med john savage, tja med vem som helst egentligen. happy.gif

Väl mött i lapphelvetet, vem vet kanske det lurar ett positivt ord i nästa kapitel.
GC1
Efter att ha tackat nej till en plats var jag i början lite osäker på om jag hade gjort rätt.
Efterhand anser jag att jag inte kunde ha ahndlat mer riktigt av flera skäl, flertalet högst privata men även pga det som jag uppfattar som stora organisatoriks brister.

Det rapporteras om brister i förbandet av en sort som inte går att förklara på annat sätt än att vi inte kommer att ha en full battlegroup 080101
Ur artiklen
Idag SVD

"– Svårast har varit att få ihop all ny materiel. Det tar ett tag att lära sig vad man kan göra och vilka begränsningar som finns, säger ställföreträdande bataljonschefen överstelöjtnant Johan Wiktorin som berömmer sina soldater: ”lojalt folk”.

Det stämmer, men hos veteranerna i styrkan finns en irritation under ytan: militärpoliserna har ännu ingen radioutrusning. Den luftburna skvadronen väntar på flera av de moderna pansarbilar, Galten, som de ska ha med sig in i transportflygplanen."

Är det hos veteraneran irritationen finns? Eller är det bara yxorna som ser problemen?
Har man som relativt nymuckad lärt sig att gilla läget i kombination av att vara det första förbandet av sitt slag att man inte ställer de krav man faktist kan på sin arbetsgivare som det nu handlar om. FM är orehört beroende av de som är anställda och borde kanske insett hur basic det är att faktist leverera den utrustningen som utlovats eller åtminstone en likvärdig.
Att ersätta fordon och sambandsmedel och sjukvårdsberedskap med en lägre nivå än avsett från början är svårt att motivera, både för soldaterna och mig som finansiär i det här projektet.....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.