Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Mackan4
Ringde till Karslborg i måndags och undrade om man kunde komma och göra undersökningen där......förvirrad kvinna i luren svarade med, ÖHH nej det går inte, det har jag inte hört något om, måste kolla med chefen...... osv. Ring om en vecka!!!!!! Tack sa jag!! En vecka det har jag inte på mig då jag ska iväg på en långsemester. Ringde till I19 och sa att det är knas det här med läkarundersöningen, ingen vet något!!!! Fick till svar att, allt kommer att lösa sig, ta det lungt,.... åk på semestern, allt var i ett kaos nu med alla undersökningar. Och dom var i full fart med att skicka ut ett nytt litet brev med nya diriktiv, kan bli så att vi får göra läkarkollen när vi väll ryckt in på plats. Så länge jag inte hade planer på att hoppa av så var allt under kontroll och det skulle lösa sig. Is i magen var ordet.

Och det tackar jag för, 15 sprutor i ett...... FM´s "wash and go kit" första veckan. :P

Allt löser sig väll, sa han som sket i poolen!!
Term
QUOTE (Mackan4 @ May 30 2007, 23:36 ) *
Ringde till Karslborg i måndags och undrade om man kunde komma och göra undersökningen där......förvirrad kvinna i luren svarade med, ÖHH nej det går inte, det har jag inte hört något om, måste kolla med chefen...... osv. Ring om en vecka!!!!!! Tack sa jag!! En vecka det har jag inte på mig då jag ska iväg på en långsemester. Ringde till I19 och sa att det är knas det här med läkarundersöningen, ingen vet något!!!! Fick till svar att, allt kommer att lösa sig, ta det lungt,.... åk på semestern, allt var i ett kaos nu med alla undersökningar. Och dom var i full fart med att skicka ut ett nytt litet brev med nya diriktiv, kan bli så att vi får göra läkarkollen när vi väll ryckt in på plats. Så länge jag inte hade planer på att hoppa av så var allt under kontroll och det skulle lösa sig. Is i magen var ordet.

Och det tackar jag för, 15 sprutor i ett...... FM´s "wash and go kit" första veckan. :P

Det där med sprutor är intresant! PÅ LA04 så fick vi en massa på en gång och det är ingen höjdare att festa och härja runt mycket i samband med vaccinationerna! Bara ett Tips! Men å andra sidan så var det inte förbjudet att dricka alkohol direkt efteråt heller! Men men livet är hårt ibland!

Men nu på NBG så behöver inte jag ta några sprutor på ett tag!

@Isse mfl. Givetvis så kostar inte sprutorna något! Iaf har de då inte gjort det tidigare!

Edit: Meddelande till Isse!
baang
själv fick jag svaret att jag INTE skulle ta några sprutor/vaccinationer själv innan, de såg de till att ordna om/när det blev nödvändigt..
g3space
En tanke bara: börjar inte den här tråden bli lite för allmän? Det är upp till blågul att styra upp förstås, men en tanke vore att hålla praktiska detaljer såsom vaccinationer åtskilda från en mer allmän diskussion om NBG.
Term
QUOTE (g3space @ May 31 2007, 10:41 ) *
En tanke bara: börjar inte den här tråden bli lite för allmän? Det är upp till blågul att styra upp förstås, men en tanke vore att hålla praktiska detaljer såsom vaccinationer åtskilda från en mer allmän diskussion om NBG.

Ja tanken är ju god men jag vet inte om det passar bättre i dom andra två trådarna (Uppringd inför NBG08 eller Nytt avtal för personal i NBG08) eller om vi ska skapa en ny tråd och BG flyttar alla inlägg som behandlar praktiska detaljer inför inryck?

Frågan är ju bara var gränsen går mellan allmänt och praktiska detaljer?
oakman
Det känns ju som att inläggen de senaste veckorna handlat om praktiska saker innan inryck, alltså finns det intresse i detta och inte lika stort intresse i övriga frågor. Det förefaller för mig onödigt att dela upp tråden på dessa grunder.
2105

Gör hälsokollen på LedR i stället. Från Örebro går fortare att ta sig dit (även om Karlsborg är närmare, geografiskt sett) och de har iallafall någotsånär koll. Får man väl tag på rätt person går det hur smidigt som helst att boka tid...
Munin
Vet inte vem rätt person är men LedR gav mig idag en tid 1v före inryck så ska man göra undersökningen innan inryck är det nog dags att slå en signal..
Isse
Är det inte så att Läkarundersökning ligger till grund för om man ska bli anställd eller inte vid NBG? Vore märkligt om man skriver kontrakt och sen visar det sig att man är defekt på ett eller annat sätt och då har FM ingen användning av dig men att du har uppsägningstid osv osv.

@Term Givetvis tror jag inte att jag ska betala sprutorna...hoppas jag... Men sjukan på LedR verkade veta vad som var pågång. Trist för er som ringer och det visar sig att inga direktiv riktigt gått ut än.
Svajk
QUOTE (2105 @ May 31 2007, 15:25 ) *

Gör hälsokollen på LedR i stället. Från Örebro går fortare att ta sig dit (även om Karlsborg är närmare, geografiskt sett) och de har iallafall någotsånär koll. Får man väl tag på rätt person går det hur smidigt som helst att boka tid...

Nu vet jag ju iofs inte om det är till Karlsborg du ska sen men om det är dit du ska så står det iaf i mina papper att alla läkarundersökningar och sådannt sker på plats efter inryck och det enda du ska göra nu är att skicka in diverse papper där du svarar på frågor och liknande (resebeställning, tjänstekortsbeställning, hälsoundersökning, läkarundersökning, godkännande av säkerhetsprövning och personligauppgifter/närmst anhöriga).

Nu när jag kollar verkar det kanske som om det är till Boden du ska och då kan du säkert skita i ovanstående men ngn annan kanske har nytta av det. Annars får väl blågul kasta detta inlägg.
Term
Vet att jag nämnt det tidigare i denna tråden, men är det ingen mer än mig som hört att vi får stå för inryckningsresan själva?!? Detta skall även gälla för MUCK resan?!?
oakman
QUOTE (Term @ Jun 1 2007, 12:22 ) *
Vet att jag nämnt det tidigare i denna tråden, men är det ingen mer än mig som hört att vi får stå för inryckningsresan själva?!? Detta skall även gälla för MUCK resan?!?

Det beror nog på vilket regemente du hamnat. Både K3 och P7 står för iaf inryckresan. Man kommer/har fått blanketter att fylla i och sen skicka till resdetaljen (de har mycket att göra så vissa hinner inte få sina i tid).
Vad gäller "muckresan" har inte jag mottagit någon information, men det blir väl som ett vanligt jobb. När du slutar så får du klara dig själv! :(
Term
QUOTE (oakman @ Jun 1 2007, 12:40 ) *
QUOTE (Term @ Jun 1 2007, 12:22 ) *

Det beror nog på vilket regemente du hamnat. Både K3 och P7 står för iaf inryckresan. Man kommer/har fått blanketter att fylla i och sen skicka till resdetaljen (de har mycket att göra så vissa hinner inte få sina i tid).
Vad gäller "muckresan" har inte jag mottagit någon information, men det blir väl som ett vanligt jobb. När du slutar så får du klara dig själv! :(

Ja och den förklaringen fick jag angående inryckningsresan till LedR! Det är ett vanligt jobb och ditt får man ta sig till och från på egen hand, förutom dom 12 fria hemresorna/halvår!
Skanefane
Jag har fått besked (tjockt brev hem i lådan) att inryckningsresan blir betald, det går visst även att söka ersättning i efterhand om man väljer att ta sig till orten utbildningen hålls på med. Jag ska själv nämligen köra till Boden med bil och då det blir billigare för försvaret att betala min bensin så godkänner dem det istället för att betala en dyr tåg/flygbiljett.
Crosshill
QUOTE (tryme @ Jan 15 2007, 20:24 ) *
Vilken basker kommer NBG medlemmarna ha? Samma bruna som för US eller??

Den som det förband de tjänstgör på har.
Crosshill
QUOTE (Krook @ Jan 15 2007, 20:27 ) *
QUOTE (tryme @ Jan 15 2007, 19:24 ) *

Det är några år sedan US hade brun basker.
Mest lämplig för NBG är väl US mörblåa basker om inte respektive funktionsbasker används.
Jag undrar om jag inte har sett FHQ-personal med US-baskern.

/K

'
Vi kommer att bära den basker som tillhör den typ av förband som utbildar oss dvs pansar basker för P7 osv.
Jända
QUOTE (Crosshill @ Jun 5 2007, 00:44 ) *

För övrigt så använder inte US brun basker utan det är mörkblå "försvarsmaktsgemensam" basker som gäller för dom. Hemvärnet fick den bruna baskern istället.
jockster
QUOTE (Jända @ Jun 5 2007, 08:30 ) *
QUOTE (Crosshill @ Jun 5 2007, 00:44 ) *

För övrigt så använder inte US brun basker utan det är mörkblå "försvarsmaktsgemensam" basker som gäller för dom. Hemvärnet fick den bruna baskern istället.

Det är den mörkblå US baskern som gäller på NBG! Alla här på AB01 har den!!
Krook
Ori: Det finns hur många baskertrådar som helst på forumet
Beslut: Det behövs inte en till.
Order: INTE ETT ORD TILL OM BASKER I DEN HÄR TRÅDEN!

/Krook
Blågul
SemperMetamContingimus
Fråga, om man inte skulle klara hörseltestet som görs i slutet av lumpen, får man då inte vara med i NBG? Någon som vet? tveka.gif
Term
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Jun 8 2007, 19:07 ) *
Fråga, om man inte skulle klara hörseltestet som görs i slutet av lumpen, får man då inte vara med i NBG? Någon som vet? tveka.gif

Det är väl inte jättebra att höra sämre än kraven!?! Men man kan söka dispens iaf för vissa tjänster beroende på hur stor avikelse man har!

Edit: Dispens meningen.
SemperMetamContingimus
Njaa, det är mer det som är frågan, är det samma krav i NBG som för värnpliktiga? Jag klarade inte en enda liten ton, och där låg jag PRECIS under gränsen. blyg.gif Nu har jag varit förkyld en längre tid och de är nästan helt säkra på att det är därför så jag ska få göra om det. Men jag tänkte att de kanske är annorlunda när man är frivillig än när man är pliktig? "Sträcker efter halmstrån" så att säga.

Jag vill ju verkligen vara med i NBG, enda jag har att se fram emot...
Kingecho1
Mina erfarenheter är att US generellt är hårdare i sina krav efter sökande! MEN nu har ju NBG problem med sökanden så fortsätt hoppas du och krya på dig och gör om provet!!
baang
vad är kraven egentligen, hur ser de ut - ang. hörseln?

Hörde inte en enda ton? det låter ju verkligen inte bra, jag hade en liten "svacka" i diagrammet som kunde tyda på bullerskada dock inget som påverkar mig direkt. Men hör man ingen ton låter det ju som en allvarlig hörselskada?

Det jag fick höra när man gjorde hörseltest i slutet av lumpen var att det var mest som en koll för att se om lumpen påverkat hörseln. Visade det sig att man hade bra hörsel då så kunde man inte komma tillbaka senare och kräva ersättning för nedsatt hörsel..
Term
QUOTE (baang @ Jun 9 2007, 00:14 ) *

Hörde inte en enda ton? det låter ju verkligen inte bra, jag hade en liten "svacka" i diagrammet som kunde tyda på bullerskada dock inget som påverkar mig direkt. Men hör man ingen ton låter det ju som en allvarlig hörselskada?

Det jag fick höra när man gjorde hörseltest i slutet av lumpen var att det var mest som en koll för att se om lumpen påverkat hörseln. Visade det sig att man hade bra hörsel då så kunde man inte komma tillbaka senare och kräva ersättning för nedsatt hörsel..

Ja hör man inget så låter det ju inget bra?!?

Har själv en liten dipp vid en frekvens dock inom gränsvärderna (ungefär -30dB) men när dom fråga så sa jag att det är samma dipp som jag minns sen före mönstringen och då var det inget att bråka om!

Sen så är det som du säger angående hörseltesterna i lumpen! Man gör samma sak i US och så blir det förmodligen även i NBG!?!
SemperMetamContingimus

Hehe nej nu missförstod du mig, det vara bara EN ton jag inte klarade smile.gif De andra låg som sämst 15 medan den här tonen låg på 35 banghead.gif, men jag får helt enkelt se vad som händer på måndag, har nog världens längsta bullervila nu på permisen vilket jag hoppas hjälper lite iaf mellow.gif

Edit: Omformulering
Term
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Jun 9 2007, 11:00 ) *

Hehe nej nu missförstod du mig, det vara bara EN ton jag inte klarade smile.gif De andra låg som sämst 15 medan den här tonen låg på 35 banghead.gif, men jag får helt enkelt se vad som händer på måndag, har nog världens längsta bullervila nu på permisen vilket jag hoppas hjälper lite iaf mellow.gif

Edit: Omformulering

Då borde det ju funka ändå? Om inte omprovet funkar så kanske du får dispens?

Edit: Stavning
golffoxtrotfive
halloj gubar, är det nån som har nån form av koll på hur FM resonerar, här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort, bort, nu så ser man att det iallafall finns R30 tjänster http://www.mil.se/article.php?id=16829&...;VacancyID=1543
inte för att jag e intresserad men iallafall rolleyes.gif
2105

Vet ej var kraven ligger exakt, vet bara att jag missade ett antal toner på mitt hörseltest inför NBG. Min kurva hade en klar fallande tendens mot de högre tonerna. Jag tyckte kurvan såg förfärlig ut, men jag låg tydligen inom gränsvärderna och fick rådet att "lyssna mindre på musik i hörlurar".
Nimitz
Ta nu inte detta som en sanning, men vill ha för mig att det va att man skulle ligga som sämst på 25dB för us. Min Grpch hade 25 nästan rakt igenom, o som de sa till honom "Svettigt nära"

// KNI
widowmaker
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 12 2007, 18:48 ) *
här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort

Har du någon källa på detta? Finns ditt påstående att se på någon av Försvarsmaktens officiella kanaler?
(Min fetmarkering)
raulito
Vet någon om hur man ska göra om man vill byta tjänst innom NBG, ska men göra det efter inryck eller innan?
är det någon som har byt tjänst?
Lindqvist
Vet någon om hur man ska göra om man vill byta tjänst innom NBG, ska men göra det efter inryck eller innan?
är det någon som har byt tjänst?

Kontakta din plutonchef.
Har själv bytt från IA07 till NBG av familjeskäl.
golffoxtrotfive
QUOTE (widowmaker @ Jun 14 2007, 07:43 ) *
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 12 2007, 18:48 ) *
här har man fått det stora bruna kuveret där man tackar för att man var tillgänglig för FE01 dock så skulle alla R30 tjänster för hela NBG bort

Har du någon källa på detta? Finns ditt påstående att se på någon av Försvarsmaktens officiella kanaler?
(Min fetmarkering)

källa och källa, Plutonchef (FE01 uh) som jag pratade med sa att alla R30 tjänster skulle bort och i hela nbg dock så vet vi ju inte om han satt inne med all info, dock så utgick jag ifrån att så va fallet fel av mej kanske.
Träsktrollet
Raulito.
Om du vill "byta" tjänst inom NBG bör du beakta följande:
1. NBG är inget förband utan en stridsgrupp som består av en mängd förband, dvs säger du nej till en tjänst på ett förband, låt oss säga K3, innebär detta inte att du får en annan tjänst i NBG. Du måste då lämna in en ny ansökan på den nya tjänsten, precis som alla andra. K3 har ingen skyldighet eller ens förmodligen tid att bistå dig med detta.
2. Vänta INTE till inryck. Plutonchefen har ju då ingen chans att hitta en ersättare.

Varför vill du byta tjänst? (Mest nyfiken).
raulito
QUOTE (Träsktrollet @ Jun 14 2007, 20:31 ) *
Raulito.
Om du vill "byta" tjänst inom NBG bör du beakta följande:
1. NBG är inget förband utan en stridsgrupp som består av en mängd förband, dvs säger du nej till en tjänst på ett förband, låt oss säga K3, innebär detta inte att du får en annan tjänst i NBG. Du måste då lämna in en ny ansökan på den nya tjänsten, precis som alla andra. K3 har ingen skyldighet eller ens förmodligen tid att bistå dig med detta.
2. Vänta INTE till inryck. Plutonchefen har ju då ingen chans att hitta en ersättare.

Varför vill du byta tjänst? (Mest nyfiken).

ingen speciell anledning var mest bara nyfiken om det gick.
Kingecho1
Är väl klart det går. Jag skulle gå till väga så att jag först hittade vad jag vill byta till, pratade med den plutonchefen och säkerställde till 99% att jag kunde få den platsen. Därefter skulle jag prata med den nuvarande plutonchefen och informera om läget. Därefter skulle jag kontakta de bägga förbandens personalenheter och hoppas att inget fel skulle ske där.

Har du ingen speciell anledning så skulle inte jag försöka byta. Finns ju inget syfte med det om du nu inte vill råka hamna utanför systemet bara wink.gif
oakman
Gällande frågor om hörselkraven så tog jag detta från F17s sida om deras del i NBG:

"Hörselkraven innebär att den sökande skall ha en fullgod social hörselfunktion och kunna uppfatta tal och radiosamtal i bullrig miljö. Tonvärdet på sämsta örat för frekvenserna 500, 1000, 2000 och 3000 Hz får på enstaka frekvens uppgå till högst 30 dB och värdet för frekvenserna 4000, 6000 Hz får på enstaka frekvens uppgå till högst 50 dB."

Hoppas att det hjälper någon.
baskermann
en fågel viskade att....det inte kommer finnas sommaruniformer till den inryckande NBG-styrkan - dessa kommer först i november, åtminstonde på vissa förband. Någon "öken-" eller "djungeluniform" kommer inte heller att tilldelas utan bara utprovas och levereras först om NBG åker iväg.

Skitsaker kanske. Men de flesta av er har väl redan förstått att trots att NBG ska vara priorterat kommer det ändå bli strul på grund av att man tillhör en försvarsmakt som inte fungerar... Rangern.gif
Rimshot
QUOTE (baskermann @ Jun 17 2007, 09:49 ) *
en fågel viskade att....det inte kommer finnas sommaruniformer till den inryckande NBG-styrkan - dessa kommer först i november, åtminstonde på vissa förband. Någon "öken-" eller "djungeluniform" kommer inte heller att tilldelas utan bara utprovas och levereras först om NBG åker iväg.

Skitsaker kanske. Men de flesta av er har väl redan förstått att trots att NBG ska vara priorterat kommer det ändå bli strul på grund av att man tillhör en försvarsmakt som inte fungerar... Rangern.gif

Är det bara jag som tänkler "vad ska man med jungel-/ökenuniform till när vi övar (utbildas) i sverige." Finns väl ingen poäng med att ha mer prytlar i skåpen?

Sen anser jag att det är lite väl tråkigt med alla negativa vibbar, jag hoppas verkligen att det finns fler som mig själv som är positivt inställda till NBG även om man inte ska ha för höga tankar/förhoppningar på FM.
baskermann
Poängen är ju att NBG marknadsförts med nya prylar och uniformer etc. Verkligheten kommer dock bli en annan.
Rimshot
QUOTE (baskermann @ Jun 17 2007, 10:07 ) *
Poängen är ju att NBG marknadsförts med nya prylar och uniformer etc. Verkligheten kommer dock bli en annan.

Sant, men de behövs ju inte förrens man åker på ev. insats.

Dessutom ska väl inte prylarna vara anledningen till att man söker tilll NBG?
Kingecho1
Finns nog mest många prylgalningar representerade här. Tror inte att de är signifikativa i övertalighet på en vanlig mission eller NBG. Är ju faktiskt nästan totalt ointressant vilken uniform man får på sig eller vad Ak5 heter i efternamn när det gäller förmågan att lösa uppgifter. Visst är det kul med nya saker men inte så viktigt som vissa vill påskina.

[Fördom]Men "Skyttesoldaten" har ju inte så mycket annat att fokusera på än sin utrustning och saknar oftast en översiktlig helhetsbild av vad som är viktigt. [/Fördom]. Vill minnas en disskusion om att vi inte hade några laserpek mm på IA01 och att det nog var det kanske det viktigaste som skulle fokuseras på. Att vi sedan saknade kokmöjlighter och andra nödvändiga stab/tross funktioner verkade inte alls lika viktigt.
oggy

ehh... Kan du ge mig ett exempel på var/hur NBG 'marknadsförts' med nya prylar och uniformer??
Rimshot
QUOTE (oggy @ Jun 17 2007, 10:59 ) *

ehh... Kan du ge mig ett exempel på var/hur NBG 'marknadsförts' med nya prylar och uniformer??

baskermann har rätt i att det marknadförs med nya prylar och uniformer. Titta bara i den svarta katalogen som säkert många med mig fått på posten.
oggy
QUOTE (Rimshot @ Jun 17 2007, 11:03 ) *

baskermann har rätt i att det marknadförs med nya prylar och uniformer. Titta bara i den svarta katalogen som säkert många med mig fått på posten.

iofs, men personligen räknade jag inte med att få ut Pistol 88, vatenlampa, laseravståndsinstrument eller bildförstärkare. (Finns med på de sidor i 'svarta katalogen' där det 'marknadsförs' med prylar och uniformer) Detta då jag inte kommer behöva sådant i min tjänst. Och jag trodde inte någonstanns att jag heller skulle 'bevöva' djungel eller ökenuniform under utb i Sverige. Att tro något sådant tycker jag verkar lite naivt.
Rimshot
QUOTE (oggy @ Jun 17 2007, 11:19 ) *
QUOTE (Rimshot @ Jun 17 2007, 11:03 ) *

iofs, men personligen räknade jag inte med att få ut Pistol 88, vatenlampa, laseravståndsinstrument eller bildförstärkare. (Finns med på de sidor i 'svarta katalogen' där det 'marknadsförs' med prylar och uniformer) Detta då jag inte kommer behöva sådant i min tjänst. Och jag trodde inte någonstanns att jag heller skulle 'bevöva' djungel eller ökenuniform under utb i Sverige. Att tro något sådant tycker jag verkar lite naivt.

Så länge man får den skit man behöver för att lösa sin uppgift så är jag nöjd. Vilken uniform man har på sig när man övar spelar mindre roll vid ev. insats. Viktigare och mycket allvarligare är problemet med att vissa kanske inte hinner öva med de fordon som de senare ska använda om de åker.
sickan
håller med föregående talare.

att ens diskutera vad vi ska ha för uniform, vapen etc är väl endå höjden av onödiga samtal i det här forumet.
nu tycker jag vi lägger ner det och fokuserar på uppgifterna vi ska lösa? kan bli lite mer intressantare samtal.
Lindqvist
Viktigare och mycket allvarligare är problemet med att vissa kanske inte hinner öva med de fordon som de senare ska använda om de åker.

Amen på detta!
Mattan
Räknade precis till 218 vakanser på mil.se och det känns som att det bara blir fler hela tiden. Hur många vakanta befattningar kan det finnas innan Förbandet räknas som otilräckligt??? tycker det börjar brännas ordentligt nu med bara några veckor till inryck....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.