Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
hertigen
Vadå inryck till NBG om 20 dagar? Har ni redan avverkat läkarundersökningen? Jag skall göra min i slutet av juni.
Är det någon som vet något om boendet på S1? Hur mycket blir vi förmåns beskattade om man väljer att bo på området.
Beck
Jag gjorde första läkarbesöket förra veckan, ska tillbaka om ett par veckor för påfyllnad. Vad jag förstått så är det gratis att bo i logement (vi kommer bo 8 personer i logement för 15 personer). förmodligen bor man med sin grupp. Det finns inga matlagningsmöjligheter i logementet (duuh) och maten i matsalen kostar pengar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni som ska till LedR!
ShyGuy
QUOTE (hertigen @ May 21 2007, 13:05 ) *
Vadå inryck till NBG om 20 dagar? Har ni redan avverkat läkarundersökningen? Jag skall göra min i slutet av juni.
Är det någon som vet något om boendet på S1? Hur mycket blir vi förmåns beskattade om man väljer att bo på området.

Det jag hörde senast var att boendet är lyxigare än logement, men inte så lyxigt att det blir skatt på det. Detta är info direkt ifrån en av förbandscheferna på ledr.
Term
QUOTE (Beck @ May 21 2007, 14:05 ) *
Vad jag förstått så är det gratis att bo i logement (vi kommer bo 8 personer i logement för 15 personer). förmodligen bor man med sin grupp. Det finns inga matlagningsmöjligheter i logementet (duuh) och maten i matsalen kostar pengar.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni som ska till LedR!

Boende upplägget stämmer men i den infon jag fick av KC så står det också att grupperna i huvudsak kommer att hållas ihop?!? Detta gäller iaf för Sambandskomp!

Sedan så ska det ordnas Pentry i åtminstone en av lektionssalarna i By.76! Och maten kostar lika mycket i matsalen som för alla andra anställda på LedR?!? Den infon fick jag iaf när jag blev uppringd och informerad om läget!?!
oakman

Det är så att de som inte har förarbevis på det fordon de skall framföra rycker in tidigare.
K3 börjar redan 4 juni och P7 börjar 11 Juni. Således är det ca 20 dagar kvar för min del.

Vad gäller läkarundersökningen har jag fått reda på att detta skall göras i Juli, alltså långt efter inryck. Hur de går till väga ska bli spännande att se.

EDIT: Datumkorrektion
Term
Jaja det verkar ju onekligen som att det är olika system för olika delar i NBG! Så det är med andra ord bara att vänta och se va som händer?

Dock så verkar det som att alla som skall in på LedR skall göra Läkarundersökningen före inryck som är den 2 juli! Och så vitt jag vet så skall ingen in före dess och göra någon fordonsutbildning? Men ni som är fordonsförare rätta mig om jag har fel!
EchoLima
Haha! Det här med boendet som ska vara lyxigare än logement.
Är själv antagen till IA07 på P4 och ställde frågan om boende till han
som intervjuade mig och fick svaret att dom skulle "hotta upp logementena".
Den omedelbara frågeställning som dyker upp i mitt huvud är:

-Hur fan ser ett, av Försvarsmakten, "upphottat" logement ut? blink.gif
Har försökt spåna lite själv, men kommer som ingenvart. Någon som vågar sig på en gissning?
Snackar vi gardiner, soffgrupper och mjuka kuddar i kulörta färger(hemska tanke)? Malajn.gif

Ja.. kan bara säga att jag med spänning väntar på inryck! hehe
Lindqvist
Insatsstyrka saknar splitterskydd

Men det var väl egentligen inga större nyheter. Sen när har nånsin en leverantör hållit en tidsplan, i civila livet i allmänhet men kanske (till) försvarsmakten i synnerhet.
Skalman
Angående ryktena om att NBG eventuellt ska sättas in i Sudan så hittade jag den här intressanta tolk-vakansen på mil.se, utlagd nu i maj...

http://www.mil.se/article.php?id=16829&...;VacancyID=2497

Den kanske ger en fingervisning på var någonstans i världen det lutar åt...
Meteor
QUOTE (EchoLima @ May 21 2007, 18:14 ) *
Har försökt spåna lite själv, men kommer som ingenvart. Någon som vågar sig på en gissning?
Snackar vi gardiner, soffgrupper och mjuka kuddar i kulörta färger(hemska tanke)? Malajn.gif

Som jag har förstått det så får man inreda logementet lite som man själv vill(finns säkert vissa ramar), logementet skall enligt kompanichefen(HQ Coy)behandlas mer som ett riktigt hem och inte bara en sovplats.

Lite OT, men jag är på bild på SR:s startsida Malajn.gif
Amatör
Haha! Det här med boendet som ska vara lyxigare än logement.
Är själv antagen till IA07 på P4 och ställde frågan om boende till han
som intervjuade mig och fick svaret att dom skulle "hotta upp logementena".
Den omedelbara frågeställning som dyker upp i mitt huvud är:

Ja.. kan bara säga att jag med spänning väntar på inryck! hehe

Förvänta dig inget. Enda skillnaden mot ett vanligt logement kommer att bli en dator så att du kan rapportera i Palasso (lönetillägg osv- EJ INTERNET)

QUOTE (Meteor @ May 21 2007, 20:45 ) *

Som jag har förstått det så får man inreda logementet lite som man själv vill(finns säkert vissa ramar), logementet skall enligt kompanichefen(HQ Coy)behandlas mer som ett riktigt hem och inte bara en sovplats.

Lite OT, men jag är på bild på SR:s startsida Malajn.gif

På P4 så kommer GarnB att gälla, dvs städat, ingen mat, möblering fastställd o.s.v. bla med hänseende till brandsäkerheten. Däremot försöker vi höja standarden på dagrummen....
Lacrymogene
QUOTE (ShyGuy @ May 21 2007, 14:24 ) *

Det jag hörde senast var att boendet är lyxigare än logement, men inte så lyxigt att det blir skatt på det. Detta är info direkt ifrån en av förbandscheferna på ledr.

Det senaste jag hörde (i överflödet av brist på korrekt information) så har "någon" från HKV (motsv) bett "en annan någon" från skatteverket att komma och okulärbesiktiga det boende som erbjuds beredsskapssoldaterna i NBG. Skatteverket skall efter detta snabbt och snärtigt ha dragit tillbaka sitt beslut ang. förmånsbeskattning för boendet. De "fria" hemresorna kommer däremot beskattas. Detta blir dock ingen större kostnad per resa om man jämför med vad det hade kostat att betala hela beloppet själv (drygt en femtiolapp på en tusenlapp). Under den villfarelsen lever i alla fall jag när jag reser hem var helg.

Slut, hoppas jag var tillräckligt otydlig.
FMV
Verkar som det blir en container-by även i Skövde garnison!
Bostadsmoduler för 275 kontraktsanställd personal

http://www.ajour.se/panbud.htmy?Nd=631059&Nd_2=1995
baang
Är det galten som är försenad? och vad kan det få för effekter, andra fordon? annan org. etc, och vilka påverkas av det...
Balt
QUOTE (FMV @ May 22 2007, 07:31 ) *

Fråga till nån som är insatt/anställd på P4 eller både och.
Kommer detta bli för denna BG eller för nästa? Och i fall det berör denna omgången kommer det byggas för IA07 också eller endast för BG personal?
3924
QUOTE (baang @ May 22 2007, 10:32 ) *
Är det galten som är försenad? och vad kan det få för effekter, andra fordon? annan org. etc, och vilka påverkas av det...

Mest handlar det om Galten som jag fått reda på, men det rör också sambandsutrustning av olika slag.
Sedan kan jag tänka mig att just enheter som Flygbasbataljonen har det tuft just eftersom de fått mer Hkp att ta hand om.
Då det är så att Helikopterenheten kommer att vara baserade på den taktiska flygplatsen (enligt vad jag förståt).
Sedan ska de tydligen sakna truckar och annat.

Hur det går med leveransen med t.ex. Bv309? (vet jag inget om), men den kommer också att finnas i ett stort antal inom NBG.
Här är ju lite prylar som ska ha kommit under 2006 om allt skulle gått som det skulle.

Inom markstridskrafterna
  • Modifierad automatkarbin, AK5C/D
  • Interngruppradiosystem (IGR) är helt of här vad valde man?
  • Splitterskyddad bandvagn, bv 309
  • Splitterskyddade patrullfordon (hjulgående)
  • Eldlednings- och observationsinstrument
  • Artillerigranat BONUS
Inom sjöstridskrafterna
  • Svävare (den första i en serie om tre)
  • Ledningsbåtar
  • Splitterskyddade stridsbåtar
  • Containerbaserade repsystem Amfibie
  • Hjulburen sattelitkommunikationsutrustning Amfibie
  • Spaningspatrullsystem Amfibie
  • EOD/IEDD materiel (ammunitions- och minröjningsmateriel)
  • Båtar för dykverksamhet
  • Andningssystem
  • Sjösäkerhetsmateriel
Inom flygstridskrafterna
  • 9 JAS 39 Gripen C/D (senaste versionen)
  • Robot 98, IRIS-IT, inklusive strids-, övnings- och blindrobotar och testutrusning
  • EWS39/S (Electronic Warfare System) till JAS
  • Facklor/remsor till EWS för JAS
  • CDL 39, Communication Data Link (ny radioväxel i JAS 39 C/D)
  • LGB (laserstyrd bomb GBU-12 till JAS 39 C/D
  • FLIR/LDP-kapslar (Forward Looking Infrared & Laser Designation Pod) till JAS 39 C/D
  • Lufttankningsutrustning
Inom ledning och informationshantering
  • Radiolänk RL 371IP
  • Delar av nya kortvågssambandssystemet HF 2000 någon som vet vad detta är?
  • Materiel för underhåll och utbyggnad av Försvarsmaktens tele- och datanät
Inom logistikområdet
  • Containerbaserade fältförplägnadssystem
  • Drivmedelstankningscontainrar 10 kubikmeter för fordon, flygplan och helikoptrar
  • Drivmedelsförvaringscontainrar 22 kubikmeter
  • Tankbilar i semitrailerversion
oakman
Låter som en sprängd budget! Malajn.gif

Vad jag har hört så kommer det att levereras 309:or i höst. Men man ska inte hoppas för mycket, det är ju trots allt Sveriges "valfläskigaste" förening den där FM!

Man får väl ta en dag i taget.
Dazzle
QUOTE (3924 @ May 22 2007, 13:13 ) *
QUOTE (baang @ May 22 2007, 10:32 ) *

Mest handlar det om Galten som jag fått reda på, men det rör också sambandsutrustning av olika slag.
Sedan kan jag tänka mig att just enheter som Flygbasbataljonen har det tuft just eftersom de fått mer Hkp att ta hand om.
Då det är så att Helikopterenheten kommer att vara baserade på den taktiska flygplatsen (enligt vad jag förståt).
Sedan ska de tydligen sakna truckar och annat.

Hur det går med leveransen med t.ex. Bv309? (vet jag inget om), men den kommer också att finnas i ett stort antal inom NBG.
Här är ju lite prylar som ska ha kommit under 2006 om allt skulle gått som det skulle.

Inom markstridskrafterna
  • Modifierad automatkarbin, AK5C/D
  • Interngruppradiosystem (IGR) är helt of här vad valde man?
  • Splitterskyddad bandvagn, bv 309
  • Splitterskyddade patrullfordon (hjulgående)
  • Eldlednings- och observationsinstrument
  • Artillerigranat BONUS
Inom sjöstridskrafterna
  • Svävare (den första i en serie om tre)
  • Ledningsbåtar
  • Splitterskyddade stridsbåtar
  • Containerbaserade repsystem Amfibie
  • Hjulburen sattelitkommunikationsutrustning Amfibie
  • Spaningspatrullsystem Amfibie
  • EOD/IEDD materiel (ammunitions- och minröjningsmateriel)
  • Båtar för dykverksamhet
  • Andningssystem
  • Sjösäkerhetsmateriel
Inom flygstridskrafterna
  • 9 JAS 39 Gripen C/D (senaste versionen)
  • Robot 98, IRIS-IT, inklusive strids-, övnings- och blindrobotar och testutrusning
  • EWS39/S (Electronic Warfare System) till JAS
  • Facklor/remsor till EWS för JAS
  • CDL 39, Communication Data Link (ny radioväxel i JAS 39 C/D)
  • LGB (laserstyrd bomb GBU-12 till JAS 39 C/D
  • FLIR/LDP-kapslar (Forward Looking Infrared & Laser Designation Pod) till JAS 39 C/D
  • Lufttankningsutrustning
Inom ledning och informationshantering
  • Radiolänk RL 371IP
  • Delar av nya kortvågssambandssystemet HF 2000 någon som vet vad detta är?
  • Materiel för underhåll och utbyggnad av Försvarsmaktens tele- och datanät
Inom logistikområdet
  • Containerbaserade fältförplägnadssystem
  • Drivmedelstankningscontainrar 10 kubikmeter för fordon, flygplan och helikoptrar
  • Drivmedelsförvaringscontainrar 22 kubikmeter
  • Tankbilar i semitrailerversion

Haha de interngruppradiosystemet pratades det om när vi fick info om IA06 för 1 1/2år sen...då var det planerat att IA06 skulle få de...fortfarande inte kommit tongue.gif
hertigen
Mottot vid en utlands mission!

Sakerna kommer vilken mission som helst!

P.S killen som jag tog vid efter beställde sakerna första månaden på sin mission, men dök först upp när jag skulle rotera hemåt.
Amatör
QUOTE (Balt @ May 22 2007, 11:00 ) *
QUOTE (FMV @ May 22 2007, 07:31 ) *

Fråga till nån som är insatt/anställd på P4 eller både och.
Kommer detta bli för denna BG eller för nästa? Och i fall det berör denna omgången kommer det byggas för IA07 också eller endast för BG personal?

TrängR´s delar i NBG (LogE, Kirurgtropp osv) planeras för att bo containerby under beredskapen - om den hinner bli klar.

Om du vill veta hur IA07 bor så finns det beskrivet i tråden om just det förbandet.
Noname
QUOTE (Dazzle @ May 22 2007, 17:17 ) *

[*]Interngruppradiosystem (IGR) är helt of här vad valde man?
[/list]

Haha de interngruppradiosystemet pratades det om när vi fick info om IA06 för 1 1/2år sen...då var det planerat att IA06 skulle få de...fortfarande inte kommit tongue.gif

http://www.selex-comms.com/en/wp-content/u...ole%20Radio.pdf
Nu är testerna iaf klara. Vet dock inte när radion kommer ut på trupp men detta är modellen iaf. Det är samma modell som britterna använder. Jag har använt den i några månader och den är guld värd, kommunikationsmöjligheterna och därmed handlingsmöjligheterna på grupp/plutonsnivå ökar väsentligt. Det kommer att bli ett riktigt bra tillskott för armén!

Tillägg: Det finns även en modifierad Com-tac framtagen där mikrofonen är inbyggd i "skummgummi-ringen" runt hörluren. Man slipper alltså en känslig bom-mikrofon som det är på patrullheadsetet (det som följer med från tillverkaren). Har man inte den moddade Com-tac modellen går det dock bra att ha sina vanliga Com-tacs samtidigt som man har patrullheadsetet på.
SBlad
Funderar lite på hemresorna,
jag kommer från bohuslän och skall till I19 i boden,
åker jag från Göteborg med herka eller Trollhättan med reguljära flyg???
åkte reguljära flyg sist, men då var det i och för sig en temporär uppgift i boden. Var bara där tre ggr
Svajk
Då så, en vecka kvar till förstegsutb för fordonsförare, iaf på K3. Hur många ska dit, och vilka fordon är det som ska framföras? Själv ska jag dit och köra en Unimog vilket jag tror är ngt av en ersättare för tgb 30/40 med stabshytt. Ska bli skönt att få på sig grönkläder igen i vardagslivet och känna att nbg äntligen är på väg (bokstavligt talat).

Väntar dock fortfarande på biljetter som jag beställt via reseenheten, kanske får bli så att man tar sig dit på egen hand, hur har ni andra löst det?

Hoppas FM har tänkt till nu och betar av läkarundersökningar och liknande nu så blir det mindre köer vid det stora inrycket i juli.
buddhagbg
QUOTE (SBlad @ May 28 2007, 10:01 ) *
åkte reguljära flyg sist, men då var det i och för sig en temporär uppgift i boden. Var bara där tre ggr

Jag bor i Göteborg och gjorde lumpen 04/05.

Iaf då så var det ingen riktig ordning med resorna, ena gången var det herka, nästa gång reguljärt direkt till luleå och nästa reguljärt via arlanda. Konstigt att det inte gick att göra samma flygningar för vi åkte ju ungefär samma tid varje gång vi åkte... Minns att iaf dom som bodde i uddevalla flög från göteborg
SBlad
QUOTE (buddhagbg @ May 28 2007, 12:43 ) *
QUOTE (SBlad @ May 28 2007, 10:01 ) *

Jag bor i Göteborg och gjorde lumpen 04/05.

Iaf då så var det ingen riktig ordning med resorna, ena gången var det herka, nästa gång reguljärt direkt till luleå och nästa reguljärt via arlanda. Konstigt att det inte gick att göra samma flygningar för vi åkte ju ungefär samma tid varje gång vi åkte... Minns att iaf dom som bodde i uddevalla flög från göteborg

OT
Dom gångerna jag åkte upp, detta var 02/03 så fick jag taxi till trollhättan. Det kostade en väg 1200:- denna resa gjorde jag 6 ggr, men jag var nöjd smile.gif
slut OT
men det blir nog så som du beskriver jag bor ca 6 mil norr om uddevalla
rill3e
QUOTE (Noname @ May 25 2007, 21:53 ) *
QUOTE (Dazzle @ May 22 2007, 17:17 ) *

[*]Interngruppradiosystem (IGR) är helt of här vad valde man?
[/list]

http://www.selex-comms.com/en/wp-content/u...ole%20Radio.pdf
Nu är testerna iaf klara. Vet dock inte när radion kommer ut på trupp men detta är modellen iaf. Det är samma modell som britterna använder. Jag har använt den i några månader och den är guld värd, kommunikationsmöjligheterna och därmed handlingsmöjligheterna på grupp/plutonsnivå ökar väsentligt. Det kommer att bli ett riktigt bra tillskott för armén!

Tillägg: Det finns även en modifierad Com-tac framtagen där mikrofonen är inbyggd i "skummgummi-ringen" runt hörluren. Man slipper alltså en känslig bom-mikrofon som det är på patrullheadsetet (det som följer med från tillverkaren). Har man inte den moddade Com-tac modellen går det dock bra att ha sina vanliga Com-tacs samtidigt som man har patrullheadsetet på.

http://www.i19.mil.se/photo.php?id=133918&nid=37277

Denna bild passar grymt med ditt inlägg!! Är det du :P?? Testplutonen mitt GU år hade nåt liknande fast direkt integrerat i comtacen precis som du beskriver, dock med "mikrofonarmen". känns lite pest eller kolera men ändå inte. Man skulle vilja ha ett headset som man kan trycka i comtacen via sladd när man vill, och samtidigt ha samma lösning som på första bilden på selexpdfen dvs lite liknande det gamla svinörat. Eller varför inte nåt ännu smidigare á la genomskinlig agent spiral och öronsnäcka.
Men den verkar iallafall sitta bra..Sen hör man säkert lite med öronproppar om man inte har den moddade.....
Green Beret
QUOTE (Svajk @ May 28 2007, 10:20 ) *
Då så, en vecka kvar till förstegsutb för fordonsförare, iaf på K3. Hur många ska dit, och vilka fordon är det som ska framföras? Själv ska jag dit och köra en Unimog vilket jag tror är ngt av en ersättare för tgb 30/40 med stabshytt. Ska bli skönt att få på sig grönkläder igen i vardagslivet och känna att nbg äntligen är på väg (bokstavligt talat).

Väntar dock fortfarande på biljetter som jag beställt via reseenheten, kanske får bli så att man tar sig dit på egen hand, hur har ni andra löst det?

Hoppas FM har tänkt till nu och betar av läkarundersökningar och liknande nu så blir det mindre köer vid det stora inrycket i juli.

Jag ska dit, blir väl Galten (tror jag). Dock inte fått några biljetter än, får väl ringa rill reseenheten imorn o kolla läget.
Term
QUOTE (Green Beret @ May 28 2007, 20:16 ) *

Jag ska dit, blir väl Galten (tror jag). Dock inte fått några biljetter än, får väl ringa rill reseenheten imorn o kolla läget.

Om jag fattat allt rätt så får man stå för sin egen resa till och från förbandet vid Inryck och Muck!?! Men det är vad jag hört på telefon med folk som reryterade mig på LedR! Men det kan ju ha ändrats?!?
kadaver

Nu blev jag lite nojig här. Jag är också uttagen till Fofö och skulle också framföra Unimog men jag har fått mitt datum den 16/7. Har du C-behörighet sen innan? CE t.o.m? Skulle visserligen e.v. få utbildning på Ltgv tror jag det var. Var mycket från olika missioner samt NBG under rekryteringsfasen.. Vet du vilken typ av grupp du skulle tillhöra? Fler som vet att de skall ha med fordon (undantaget Galten) på K3 att göra men inte rycker in nästa vecka?

Ang. resan fick jag en resetalong man skulle skicka in tillsammans med lite hälsoenkäter och tjänste-IDansökning med passkort, senast en månad före inryck, så jag har gott och väl en månad på mig, eller de kanske var menat fr.o.m. anställningsdatum. Nåväl, in kommer det.
Zoran
Blev uppring idag av VPL-nytt idag med anledning av att jag blivit antagen till NBG. Verkar som dem forskar i att göra någon utökad version för utlandstjänst eller bara skriva mer om det. Någon som kanske också blivit uppring eller vet mer?

/Z
Toad
QUOTE (Green Beret @ May 28 2007, 20:16 ) *

Ska med in och köra Galten.. kaptenen från min pluton ringde förra veckan och sa att en av förarna hade hopapt av och undra om ja kunde komma lite tidigare . va planerat att ja skulle in 16 juli igentligen . så det blev att faxa snabbt som tusan till resenheten.. så man få se om det kommer några biljetter eller om man får lösa det själv..
Svajk
QUOTE (kadaver @ May 28 2007, 22:15 ) *

Nu blev jag lite nojig här. Jag är också uttagen till Fofö och skulle också framföra Unimog men jag har fått mitt datum den 16/7. Har du C-behörighet sen innan? CE t.o.m? Skulle visserligen e.v. få utbildning på Ltgv tror jag det var. Var mycket från olika missioner samt NBG under rekryteringsfasen.. Vet du vilken typ av grupp du skulle tillhöra? Fler som vet att de skall ha med fordon (undantaget Galten) på K3 att göra men inte rycker in nästa vecka?

Ang. resan fick jag en resetalong man skulle skicka in tillsammans med lite hälsoenkäter och tjänste-IDansökning med passkort, senast en månad före inryck, så jag har gott och väl en månad på mig, eller de kanske var menat fr.o.m. anställningsdatum. Nåväl, in kommer det.

Fick C-behörigheten under vpl, som vi förövrigt verkar gjort samtidigt och om jag tolkar din personliga info rätt så låg vi nog bara ngt logement ifrån varandra. banan_rock.gif Jag ska tillhöra en undgrp men tror att alla fofö skall in nästa vecka. Den resetalong och det övriga du nämner har jag fått 2 uppsättnignar av en där det står om det allmänna inrycket och en där bara en sida är ändrad och det står om förstegsutb fordon. Mitt förslag till dig är att du ringer din blivande PC och löser det här snarast. Framåt.
oakman
Fick det omtalade bruna kuvertet från P7 igår. Fattar ingenting.
Till exempel om det här med hälsoundersökning. När var hur?
Där fanns ett avtal med, ska man skriva på och skicka tillbaka eller?
Inga resebiljetter/best.sedel eller någonting. Var egentligen ett ganska torftigt brev med knapphändig information.
Man får ju bara hoppas att det dyker upp ytterliggare ett brev.

Dock så känns det skönt att FM får tummen ur röven såhär 13 dagar innan man skall rycka in.
De har tillochmed(!) ringt och berättat tid och plats. Döm om min förvåning ;)

Sedan hade man blivit informerad om 4 veckor på FörMedC i Linköping, det visade sig bli I19 Boden.
Hur är vädret uppe i Boden i Augusti? Skall man packa vinterkläderna? Hehe
baang
Även jag fick papper från P7 igår och har börjat nysta i härvan med frågor som dök upp... tex. vaccinationskort och hälsodeklaration etc...
Ringde numret i pappret där man skulle få veta närmaste militära myndighet, uppgav att jag bodde i hälsingland - och blev kopplad till karlsborg, tack! Tog ca 30 min innan jag fick komma till nåt som iaf är i närheten (ca 20 mil).. De påstod då att jag själv skulle vaccinera mig mot polio, difteri, stelkramp, kikhosta, gula febern och hepatid A&B. Ringer P7 för att bekräfta, de har ingen aning (??). Vill ju inte ta alla dessa sprutor själv och sen få reda på att det var helt onödigt och jag får betala det själv.

Sen vad det gäller förarbevis så är det inget jag har kvar 5 år efter muck och tre flytter. Seriöst, det var ju en utskriven pappbit, inget man la nån större vikt vid att behålla.. men det verkar vara problem om man inte har kvar det.. Dessutom är det från I5 som nu är nerlagt och tydligen har det varit si och så med inrapporteringen med såna bevis.. inte heller här vet P7 vad jag ska göra, utan de hoppas på pliktverkets register. Skyddsvaktsbevis har jag, ännu en liten pappbit, vad är det med försvaret och alla "viktiga" intyg och bevis som skrivs ut på budgetpapper i budgetskrivare och klipps till lite hastigt, ser ut som lappar från dagis. Skulle nån tro på de här om man visade upp det i tjänsten? Lika med förarbevisen, är alla bara utskrivna pappbitar som vid minsta händelse av regn blir totalt förstörda???

Den som möjligtvis kan svara på dessa frågor är på övning till nästa vecka, och då är det röd-dag och han skulle kanske vara ledig utöver det, så nu måste jag vänta två veckor innan jag kan nå människan och då är jag utomlands en vecka och sen är det en vecka till inryck. DE KUNDE INTE SKICKAT UT SÅN HÄR INFO TIDIGARE?!?!? ju mer tiden går desto fler frågor dyker upp, men ingen som kan svara.. jag vet heller i stort sett inget om min tjänst, vet inte vem som är PC, vilken grupp jag är på eller hur den ser ut - och jag ska vara Gruppchef. Men men, är väl så det är när något nytt skall sättas upp, men vissa saker hade varit så enkelt att säga till om tidigare.
Jända
Alla frågor kring vaccinationer, vilket plats man har i org o.s.v. brukar lösa sig rätt bra efter inryck. Försök lösa så mycket som möjligt innan med den info du har. Men ingen kommer hänga nån för att man t.ex. inte har viljat punga ut med flera tusen kroner för vaccinationer som man inte var säker på att man skulle ha osv. Om man är osäker är det bättre att vänta tills inryck och höra med nån som faktiskt vet nånting.

Tid är väl det enda som inte är någon direkt bristvara i NBG för tillfället..
oakman
@ baang

Har du fått hälsodekl? jag fick inget annat än typ schema, brev från Bataljonchef Kompanichef, avtal samt sekretessgodkännande.

Det står dock att man skall göra undersökningen innan inryck och ha deklarationen med sig, vilken deklaration då? Kan man göra a la FM och ta en gul papperslapp och klippa till lite hastigt och skriva FRISK på?
Term
QUOTE (oakman @ May 29 2007, 13:00 ) *
@ baang

Har du fått hälsodekl? jag fick inget annat än typ schema, brev från Bataljonchef Kompanichef, avtal samt sekretessgodkännande.

Det står dock att man skall göra undersökningen innan inryck och ha deklarationen med sig, vilken deklaration då? Kan man göra a la FM och ta en gul papperslapp och klippa till lite hastigt och skriva FRISK på?

Du fick ingen typ hälsodeklaration/enkät att fylla i? Det fick iaf jag som skall till LedR! Borde ju vara något liknande för er?!? Jag lämnande in min enkät när jag gjorde läkarundersökningen! Men jag gjorde den iof på LedR!

Edit: Stavning!
Isse
@baang
Återigen med den där läkarundersökningen, när jag var på LedR för att göra detta fick jag som sagt en hel mängd sprutor och jag hoppas verkligen inte det dyker ner nått kuvert som säger att jag ska betala det.. Jag fick ett nytt Vacc. Kort också och ett datum när jag ska komma och ta de resterande. Hepatit AB måste man tydligen ta i några omgångar.

Däremot fick jag ett tunt brunt kuvert i förra veckan, det andra, som sa att jag inte var uttagen men om jag VAR uttagen skulle jag förbise brevet. Detta gör mig nojig eftersom jag redan har fått ett brev, fyllt i och tackat ja.

Undran, vad är OHQ? i brevet stod det om tjänsten i OHQ men jag är uttagen till FHQ. Ligger FHQ under OHQ?

Jag ska ta er på orden som säger att det är bara att sitta med i båten och avvakta, men är det så att det ska komma ett utskick ca 4 veckor innan inryck?
Beck
Hälsodeklaration är vad jag vet ett A4-papper med kryssrutor för JA/NEJ och sen ~70 frågor som Har du någon allerig, har du några skador sen tidigare, har du sömnproblem, är du gravid (biggrin.gif) osv. Jag slavade bort min inför läkarundersökningen men fick bara ett nytt papper att fylla i när jag var på plats.

EDIT.
Känns fel att säga att jag slarvade bort min hälsodeklaration, jag skickade med mitt ex tillsammans med en bunt andra papper i svarskuveret och hade således inte kvar det när det var dags för undersökning.

Rätt ska vara rätt! smile.gif
Isse
QUOTE (Beck @ May 29 2007, 13:13 ) *
Hälsodeklaration är vad jag vet ett A4-papper med kryssrutor för JA/NEJ och sen ~70 frågor som Har du någon allerig, har du några skador sen tidigare, har du sömnproblem, är du gravid (biggrin.gif) osv. Jag slavade bort min inför läkarundersökningen men fick bara ett nytt papper att fylla i när jag var på plats.

Kan tillägga att Systern som gjorde undersökning på mig inte verkade förstå att man fått ett sådant uttskick utan hon sa till mig att jag skulle fylla i en sådan, så det finns där när du kommer och det är som sagt bara en fram och baksida som man ska kryssa i.
baang
oakman: deklarationen o allt med hälsokollen fixar man tydligen vid sjuksköterskan/doktorn, de har alla papper som jag förstod.
sprutorna vet jag inte hur jag ska göra med än..
oakman
QUOTE (baang @ May 29 2007, 15:41 ) *
oakman: deklarationen o allt med hälsokollen fixar man tydligen vid sjuksköterskan/doktorn, de har alla papper som jag förstod.
sprutorna vet jag inte hur jag ska göra med än..

det är la bara o vänta och se. De kan ju som sagt inte hänga en för att man inte tagit en spruta, men jag tycker ändå att informationen varit nödtorftig. Vi skall ju vara Sveriges ansikten utåt under ca 1,5 år och jag tror inte att "Chefen" (kungen) vill att Sverige skall framstå som inkompetenta idioter som inte vet någon ting. Man kanske skulle skriva ett brev till HMK och fråga *hehe*
tikvah
QUOTE (Isse @ May 29 2007, 11:07 ) *
Undran, vad är OHQ? i brevet stod det om tjänsten i OHQ men jag är uttagen till FHQ. Ligger FHQ under OHQ?

OHQ är den Militärstrategiska högrestaben över (F)HQet.

Dessutom är du troligtvis uttagen till HQ-coy och inte (F)HQ.et ?
buddhagbg
Jag ringde till HSE i göteborg och skulle boka tid för hälsoundersökningen förra veckan, då fick jag till svar att d va kaos nu med alla som skall göra det samtidigt och att jag skulle ringa nästa (denna) veckan när dom tagit beslut hur dom skall lösa det.

Jag ringde igår och fick höra "jag är bara vikarie, du får ringa imorgon så kanske någon kan hjälpa dig", idag har dom inte svarat på hela dagen. Tillslut efter att ha blivit runtkopplad ett 6-7 gånger kom jag till en telefonsvarare iaf banghead.gif
Toad
Dom verkar va rätt snabba på reseenheten iallfall..

Faxade över min reseblanket i går vid 14.00 tiden.. och idag när ja kom hem från jobbet så låg ett bruntkuvert i brevlådan med mina biljetter =)
inte dåligt jobbat där inte ..

På måndag ses vi på K3 alla ni som ska dit ..
Isse
QUOTE (tikvah @ May 29 2007, 16:52 ) *
QUOTE (Isse @ May 29 2007, 11:07 ) *

OHQ är den Militärstrategiska högrestaben över (F)HQet.

Dessutom är du troligtvis uttagen till HQ-coy och inte (F)HQ.et ?

Enligt LedR hemsida så står det
"(F)HQ HQ Coy är ett stabskompani som har till uppgift att upprätta, betjäna och bevaka Nordic Battle Group"

så det är kanske samma sak?
dieseltrollet
QUOTE (Isse @ May 29 2007, 19:10 ) *
Enligt LedR hemsida så står det
"(F)HQ HQ Coy är ett stabskompani som har till uppgift att upprätta, betjäna och bevaka Nordic Battle Group"

så det är kanske samma sak?

(F)HQ är en stab. HQ Coy är den stabens betjäningsförband. Så det är nära, men inte samma. wink.gif
Green Beret
Faxade över min resebeställning direkt när den kom (vill säga mer än 2 veckor sedan) ringde i dag och då sa dom att dom inte beställt resa åt mig (och en del andra) men ska göra det senast i slutet på denna veckan, annars skulle dom höra av sig. Stabilt när man ska vara på K3 kl 12:30 på måndag och har 4 tim med tåg dit, hinner ju inte direkt vänta på posten.

Vart även i kontakt med personalhandläggaren på K3 ang vart man ska ta vägen på måndag. Han hade inte en aning. Antligen så skulle det var uppmärkt annars så fick man snäll vända sig till vakten...

6 dagar kvar...snart hemma i skogen...
buddhagbg
QUOTE (buddhagbg @ May 29 2007, 16:52 ) *
Jag ringde till HSE i göteborg och skulle boka tid för hälsoundersökningen förra veckan, då fick jag till svar att d va kaos nu med alla som skall göra det samtidigt och att jag skulle ringa nästa (denna) veckan när dom tagit beslut hur dom skall lösa det.

Jag ringde igår och fick höra "jag är bara vikarie, du får ringa imorgon så kanske någon kan hjälpa dig", idag har dom inte svarat på hela dagen. Tillslut efter att ha blivit runtkopplad ett 6-7 gånger kom jag till en telefonsvarare iaf banghead.gif

Nu fick jag äntligen tag på en dam på HSE i göteborg, döm av min förvåning när hon svarar mig att dom bara tar emot en (1) person om dagen och självklart var det då uppbokat ända fram till att hälsoundersökningen skall vara inskickad.

-Vart bor du, det finns kanske ett annat förband i närheten av dig? frågade hon
-Jag bor i göteborg och har gångavstånd till er
-Jaha det var ju synd, iaf så har vi fullt här
banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif

Känns sådär skoj att behöva åka 25-30 mil enkel väg för att ta ett sketet blodprov och trycka på en knapp när man hör ett pip i örat bara för att nån beslutsfattare inte sett längre än sin egen näsa och inte förutsätt att mycke folk kommer behöva göra den här undersökningen samtidigt.
Amatör
QUOTE (buddhagbg @ May 30 2007, 09:35 ) *
QUOTE (buddhagbg @ May 29 2007, 16:52 ) *

Nu fick jag äntligen tag på en dam på HSE i göteborg, döm av min förvåning när hon svarar mig att dom bara tar emot en (1) person om dagen och självklart var det då uppbokat ända fram till att hälsoundersökningen skall vara inskickad.

-Vart bor du, det finns kanske ett annat förband i närheten av dig? frågade hon
-Jag bor i göteborg och har gångavstånd till er
-Jaha det var ju synd, iaf så har vi fullt här
banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif banghead.gif

Känns sådär skoj att behöva åka 25-30 mil enkel väg för att ta ett sketet blodprov och trycka på en knapp när man hör ett pip i örat bara för att nån beslutsfattare inte sett längre än sin egen näsa och inte förutsätt att mycke folk kommer behöva göra den här undersökningen samtidigt.

Problemet uppstår pga vissa förband skickar ut att hälsoundersökning skall vara gjord, detta görs på eget bevåg (av förbanden alltså) utan samordning inom FM. Om jag skall bli anställ på tex LedR så ska väl inte sjukan LG behöva bli överbelastad för det? Lägg in en dag extra på anställande förband, dessutom så slipper ju pappren komma bort på vägen...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.