Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Sotarn
QUOTE (SBlad @ May 16 2007, 09:39 ) *
okay
blir det några övningar under beredskaps tiden eller nån form av samling

Vad jag har hört kommer tiden att användas till kompletteringsutbildning, upprätthållande av kunskaper osv.
Några större övningar (ex med hela NBG) är det nog inte tal om under beredskapstiden.
SBlad
jag har sökt bogserbåt 4B förar tjänst på Ing 2 och dom kommer väl efter den mekaniserade delen av NBG eller
eftersom jag såg att jag kommer få 25000:- om året alltså ingen månadslön så fattade jag som om man kunde jobba med nåt annat under tiden
g3space
QUOTE (SBlad @ May 16 2007, 08:53 ) *
jag har sökt bogserbåt 4B förar tjänst på Ing 2 och dom kommer väl efter den mekaniserade delen av NBG eller
eftersom jag såg att jag kommer få 25000:- om året alltså ingen månadslön så fattade jag som om man kunde jobba med nåt annat under tiden

Låter som en R30-tjänst på "vanligt" beredskapsförband. Är det verkligen NBG du sökt till?
SBlad
ja
men det kan vara en "modul" eller vad det nu heter till NBG

eller är det samma som beredskaps kompani
Sotarn
QUOTE (SBlad @ May 16 2007, 09:53 ) *

Ing2:s bidrag till NBG är ett kompani, kallas för 21.Ingenjörskompaniet. Inom detta kompani finns det både R10 och R30 befattningar. När man har en R30-befattning är ju normalfallet att man gör sin utbildning på förbandet och sedan under beredskapen lever man sitt vanliga civila liv med jobb osv.

Befattningslista 21.Ingkomp:
http://www.mil.se/article.php?id=15918&...mp;MissionID=37

edit: lagat länk
Leo
QUOTE (Krook @ Apr 12 2007, 20:43 ) *
QUOTE (Beck @ Apr 12 2007, 20:31 ) *
Bor man flera i samma logement? Finns det matlagningsmöjligheter? Kommer det göras avdrag för boendet (skiftande standard)?

Boendet kommer att bero på var du tjänstgör.
På Ledningsregementet kommer NBG husera i en byggnad varvid flera säkert kommer att bo i samma logement och man tittar på matlagningslösningar mm.
Arbetstagarorganisationer yrkar på 200:- tillägg per dag för logementsboendet men vi får väl se vad som händer.

/K

@Krook: Har du fått någon uppdatering avseende det sistnämnda, dvs tillägget? har själv kollat på mil.se, men ej funnit något.
Krook
QUOTE (Leo @ May 16 2007, 19:01 ) *
QUOTE (Krook @ Apr 12 2007, 20:43 ) *
QUOTE (Beck @ Apr 12 2007, 20:31 ) *
Bor man flera i samma logement? Finns det matlagningsmöjligheter? Kommer det göras avdrag för boendet (skiftande standard)?

Boendet kommer att bero på var du tjänstgör.
På Ledningsregementet kommer NBG husera i en byggnad varvid flera säkert kommer att bo i samma logement och man tittar på matlagningslösningar mm.
Arbetstagarorganisationer yrkar på 200:- tillägg per dag för logementsboendet men vi får väl se vad som händer.

/K

@Krook: Har du fått någon uppdatering avseende det sistnämnda, dvs tillägget? har själv kollat på mil.se, men ej funnit något.

Sist jag hörde så hade FM sagt nej till tillägget.
Vi får väl se vad som händer vid inryck. FM anser sig väl inte ha råd med tillägget men man har absolut inte råd att tappa folk och mer förtroende. Det ska ju rekryteras en BG till 2010.

/K
uniform
QUOTE (Meteor @ Apr 30 2007, 13:41 ) *
QUOTE (tias @ Apr 30 2007, 12:56 ) *
Tror inte att öken eller djungel kommer att delas ut förrens beslut är taget på att det blir mission där. Men i övrigt så får du mer eller mindre allt och nytt är det med

Är inte så säker på att det blir så, jag har då redan fyllt i en lapp där jag angav storlekar på diverse djungel och ökenprylar..

Vad jag vet så finns det inte tillräckligt med öken,lätt,tropik-uniformer i försvarsmakten för att fylla upp hela NBG.
Är just nu med i IA06 och skall vara med i NBG’t, den plut ur IA06 som åkte till Afghanistan fick sina öken kitt precis innan de åkte men de fick inte alla prylar..
tror heller inte att det kommer att finnas AK5C till alla…. Vi skulle fått våra i juli 06 och jag har fortfarande ingen…

Så om ni måste ligga sömnlösa och undra över vad för prylar ni skall få så försök att inte ha för höga förväntningar. surprise.gif
Riffel tittaren
QUOTE (uniform @ May 16 2007, 22:14 ) *
Tror inte att öken eller djungel kommer att delas ut förrens beslut är taget på att det blir mission där. Men i övrigt så får du mer eller mindre allt och nytt är det med

Är inte så säker på att det blir så, jag har då redan fyllt i en lapp där jag angav storlekar på diverse djungel och ökenprylar..

Vad jag vet så finns det inte tillräckligt med öken,lätt,tropik-uniformer i försvarsmakten för att fylla upp hela NBG.
Är just nu med i IA06 och skall vara med i NBG’t, den plut ur IA06 som åkte till Afghanistan fick sina öken kitt precis innan de åkte men de fick inte alla prylar..
tror heller inte att det kommer att finnas AK5C till alla…. Vi skulle fått våra i juli 06 och jag har fortfarande ingen…

Så om ni måste ligga sömnlösa och undra över vad för prylar ni skall få så försök att inte ha för höga förväntningar. surprise.gif

Hela NBG kommer aldrig att sättas in. Öken eller tropik tilldelas vid ev insats inte under utb-period.
Wärme
QUOTE (Riffel tittaren @ May 16 2007, 22:51 ) *

Hela NBG kommer aldrig att sättas in. Öken eller tropik tilldelas vid ev insats inte under utb-period.

Hela NBG kommer aldrig sättas in, vad grundar du detta på? Skulle det vara så att hela krävs så sätts väl hela in.
tikvah
QUOTE (Balt @ May 17 2007, 01:13 ) *
Ja jag vet att det finns en risk för att man låter dum dryg men hur ofta skickar man en mek bataljon under EU flagg utomlands...?

Hur ofta man skickar... för att fortsätta på det dum dryga sättet kan vi försöka komma fram till hur många mekbataljoner som EU någonsin har haft möjlighet att agera med innan just NBG, de andra stridsgrupperna består ju av lättutrustade infanterikompanier med olika epitet.
oakman
Lite info angående P7's kompani.
Första semestern är 728-729.
För er som inte har förarbevis för det fordon ni skall framföra gäller preliminärt utb v724-725 alltså 11 juni.
Boende kommer första tiden att ske i Logement i 6:e komp hus. I nov/dec kommer komp att flytta ner till Camp Gripen och bo i barracker (2ROK+toalett/dusch) 2pers/rum. TV uttag finns.
Jävligt nice barracker.

Vad gäller de som skall göra tjänst som sjv kommer det att ingå 4 veckor på FSC, när vet jag ej dock.
Hoppas att detta hjälpte någon.
oakman
QUOTE (Sotarn @ May 16 2007, 09:44 ) *
QUOTE (SBlad @ May 16 2007, 09:39 ) *
okay
blir det några övningar under beredskaps tiden eller nån form av samling

Vad jag har hört kommer tiden att användas till kompletteringsutbildning, upprätthållande av kunskaper osv.
Några större övningar (ex med hela NBG) är det nog inte tal om under beredskapstiden.

Det kommer att ske en samling av hela Core Bat. i Skövde i höst/vinter, för att (citat Kompanichef P7) mysa lite och fyllna till. Någon större övning tror jag inte på, dock är slutövningen för NBG i Boden under December månad. Ett antal övningar kommer även att ske runt skövde, men i dessa kommer nog enbart delar ur Core Bat delta.

Den info jag fick igår av NBG Mek Kompanichef P7
baang
nån som vet något mer om hur L1/L2/L3 kommer se ut och fungera, PMa gärna mig.. eller om nån har information från IA06 eller motsvarande..
Term
QUOTE (baang @ May 18 2007, 14:59 ) *
nån som vet något mer om hur L1/L2/L3 kommer se ut och fungera, PMa gärna mig.. eller om nån har information från IA06 eller motsvarande..

Menar du på MekskytteKomp eller Stabs-GRK Komp?
baang
mekskytte, strf90, P7
SemperMetamContingimus
hmm..har suttit och tänkt lite..hur stor är chansen tror ni att NBG faktiskt får åka någonstans? Vad skulle krävas?

Nu när de ska besluta om kosovos framtid tror jag det kan bli skakigt på balkan, serberna vill ju inte släppa kosovo och kosovo vägrar ju acceptera allt annat än fullständig självständighet, är det kanske ett möjligt scenario för NBG att åka till?

Finns det några oroshärder någonstans i världen just nu som NBG kanske skulle kunna tänkas åka till? Eller finns det tecken på att det börjar bli våldsamt någonstans i världen som kan blomma upp ordentliget om nått år?

Kommer man vilja hoppa på varenda liten chans att skicka ut battle groupen för att visa att Sverige minsann kan, eller kommer man vara återhållsam med att skicka ut BG för att man inte vill riskera svenska soldaters liv? (Det är väl Bryssel som bestämmer, men regeringen måste väl godkänna?)

Ni gentlemen brukar ha svaret på det mest! salute.gif

Slut//EB1
Term
QUOTE (baang @ May 18 2007, 14:59 ) *

Har hittat en länk till IA07:s Organistion!

Vet inte om det är samma Org på Mekskytte Komp, Strf90, P7?!?

Håll tillgodo med detta!

/Term
Kingecho1
QUOTE (SemperMetamContingimus @ May 18 2007, 19:35 ) *
Kommer man vilja hoppa på varenda liten chans att skicka ut battle groupen för att visa att Sverige minsann kan, eller kommer man vara återhållsam med att skicka ut BG för att man inte vill riskera svenska soldaters liv? (Det är väl Bryssel som bestämmer, men regeringen måste väl godkänna?)

Slut//EB1

Som du säger så är det inte Sverige som avgör om NBG ska skickas ut. De politiska poängen, som alltid är viktigast vid alla insatser, är redan satsade. Sen vet jag faktiskt inte om Sverige har beslutsrätt efter taget beslut av EU? Men det vore konstigt om så var fallet! Iom att vi anmält en BG så borde vi redan ha accepterat möjligheten att bli skickade iväg? Men detta är mera logik än kunskap från min sida!!

Hur som helst så är det inte upp till Sverige vart NBG ska skickas även om de nu kanske kan säga ifrån till vissa platser?
oakman
QUOTE (Kingecho1 @ May 19 2007, 04:29 ) *
QUOTE (SemperMetamContingimus @ May 18 2007, 19:35 ) *

Slut//EB1

Som du säger så är det inte Sverige som avgör om NBG ska skickas ut. De politiska poängen, som alltid är viktigast vid alla insatser, är redan satsade. Sen vet jag faktiskt inte om Sverige har beslutsrätt efter taget beslut av EU? Men det vore konstigt om så var fallet! Iom att vi anmält en BG så borde vi redan ha accepterat möjligheten att bli skickade iväg? Men detta är mera logik än kunskap från min sida!!

Hur som helst så är det inte upp till Sverige vart NBG ska skickas även om de nu kanske kan säga ifrån till vissa platser?

Sverige har så att säga vetorätt, Efter beslut av EU parlamentet skall Sveriges riksdag ta beslut om agerandet. EU kan säga "åk!" Sverige kan säga "Nej".

Troligt område som det pratas om är Afrika och däribland Sudan. Men framtiden får utvisa om det blir något eller ej.
lucky luke
Jag hoppas verkligen att Sveriges styrande har sunt förnuft och styrkan inte skickas till någon oroshärd där man kommer sättas in i direkt strid. Många ungdomar har inte tänkt igenom vad de verkligen ger sig in på, och vad det kan komma att innebära att vara soldat i NBG. Nu när Sverige ska ut och "leka elitsoldater"...
tikvah
QUOTE (lucky luke @ May 19 2007, 09:55 ) *
Jag hoppas verkligen att Sveriges styrande har sunt förnuft och styrkan inte skickas till någon oroshärd där man kommer sättas in i direkt strid. Många ungdomar har inte tänkt igenom vad de verkligen ger sig in på, och vad det kan komma att innebära att vara soldat i NBG. Nu när Sverige ska ut och "leka elitsoldater"...

Jag hoppas verkligen att Sveriges styrande har tänkt igenom detta samt disskuterat detta redan innan de anmälde sig frivilliga att inte bara ingå utan dessutom ingå som lead och framework nation till en stridsgrupp...

Dessutom är det väl soldaters jobb det där med "direkt strid".
lucky luke
QUOTE (tikvah @ May 19 2007, 12:28 ) *
Jag hoppas verkligen att Sveriges styrande har tänkt igenom detta samt disskuterat detta redan innan de anmälde sig frivilliga att inte bara ingå utan dessutom ingå som lead och framework nation till en stridsgrupp...

Dessutom är det väl soldaters jobb det där med "direkt strid".

Det är det som är problemet. Klart att det redan diskuterats bland de som inte påverkas, dvs politikerna som inte ens kommer träffa soldaterna som gör jobbet. Det handlar om beslutfattande på indvidnivå också, och hur det kommer påverka en personligen.

Om jag använder ordet väpnad strid istället. Ja, det är soldaternas jobb, jag hoppas bara alla tänkt på det när man ligger och pissar ner sig i en grop någonstans långt borta från mamma och kulorna viner runt om en.
tikvah
QUOTE (lucky luke @ May 19 2007, 10:37 ) *
Det är det som är problemet. Klart att det redan diskuterats bland de som inte påverkas, dvs politikerna som inte ens kommer träffa soldaterna som gör jobbet. Det handlar om beslutfattande på indvidnivå också, och hur det kommer påverka en personligen.

Beslutsfattandet på individnivå hoppas jag innerligen att politikerna ej kommer att ta bort, och såldes bör de ej ha något med det att göra.
(Om man inte tar det längre och tycker att mera pengar borde tilldelas försvarsmakten så att lönerna kan öka så att det blir mera attraktivt för vissa att söka osv)

Således blir det upp till den politiskt strategiska nivån att besluta om hurvida sverige som nation (samt EU) skall åka till en viss oroshärd.

Så kan du och jag, besluta i våra små kammare hurvida vi anser oss vara lämpade tränade och villiga att tjänstgöra med de faror som det innebär.
Om, så kan vi söka en plats och hoppas på att även andra personer finner oss lämpade att tjänstgöra.

Hittils har jag inte träffat på någon som har sökt / eller är med i stridsgruppen som inte på ett moget sätt har förstått allvaret/hotbilden som de kan tänkas hamna i.

Media har ju inte direkt målat upp det som en glass och ballong övning.

mina nya 0.02$
lucky luke
QUOTE (tikvah @ May 19 2007, 13:10 ) *
Beslutsfattandet på individnivå hoppas jag innerligen att politikerna ej kommer att ta bort, och såldes bör de ej ha något med det att göra.
(Om man inte tar det längre och tycker att mera pengar borde tilldelas försvarsmakten så att lönerna kan öka så att det blir mera attraktivt för vissa att söka osv)

Således blir det upp till den politiskt strategiska nivån att besluta om hurvida sverige som nation (samt EU) skall åka till en viss oroshärd.

Så kan du och jag, besluta i våra små kammare hurvida vi anser oss vara lämpade tränade och villiga att tjänstgöra med de faror som det innebär.
Om, så kan vi söka en plats och hoppas på att även andra personer finner oss lämpade att tjänstgöra.

Hittils har jag inte träffat på någon som har sökt / eller är med i stridsgruppen som inte på ett moget sätt har förstått allvaret/hotbilden som de kan tänkas hamna i.

Media har ju inte direkt målat upp det som en glass och ballong övning.

Men det har jag. Många har en väldigt naiv syn på det hela, och förstår inte vad det verkligen kan komma att innebära. Visst, media har beskrivit det farliga uppdraget med uppgifter som terroristbekämpning, tagande av flygplats osv. Hur tufft låter det inte? Och all ny utrustning man kommer få! Vadå, blir man skadad finns det fältsjukhus! Tyvärr, det finns de som tänker så, och jag tror inte de människorna är beredda att åka, och vara där nere när "skiten träffar fläkten"

Ja, det är upp till dig och mig att bestämma oss om vi ska åka, men då tycker jag man borde tänkt igenom alla aspekter, något som lätt faller bort när man bombas med annan information om tuffa uppdrag och häftig utrustning.
Psk-jevel
Soldater (syftar alltså på meniga) är ofta 20-25 år gamla, har bland annat till uppgift att genomföra väpnad insats på olika nivåer i främmande länder eller inom det egna landet, ofta med en eller flera väpnade motparter.

Mig veterligen är det i få länder förutom Sverige där man förväntar sig att strid skall vara ofarligt, utan möjliga förluster och utan att soldaterna ska må dåligt efteråt. Det är ingen lek, och i andra länder har man insett detta för länge sedan genom deltagande i just krig.

Som jag förstått det är det egentligen få soldater som är redo när "skiten träffar fläkten" i verkligheten, det är egentligen ett väldigt taskigt yrke och man kan nog inte veta förrän efteråt om man är helt lämpad eller inte. Men jag måste säga att de jag träffat och pratat med varit mycket medvetna om riskerna.
Balt
Jag måste nog tyvärr säga att "många" av dom jag pratat med som ska med i NBG/har sökt och inte har varit ute förut har en ganska naiv syn på vad som "kommer/kan hända".

Jag är själv inte särskilt erfaren. Men i bland får man känslan av att vissa människor förväntar sig antingen att hamna i filmen black hawk downe eller likande action film! Jag hoppas verkligen inte att vi hamnar i nåt likande. jag tror inte att VI som soldater inte kan hantera det. Jag vill tvärtemot säga att svenska soldater är ytterst kompetenta och välutbildade.
Men jag tror inte att vårt samhälle kan hantera os som soldater i fall vi måste göra det vår kompetens i bland kräver.

Och om nu skiten skulle träffa fläkten ja då får vi hoppas att den sprutar åt rätt håll och om den inte gör det så ja då får man ducka.

/balt FN1.gif
uniform
QUOTE (baang @ May 18 2007, 19:00 ) *
mekskytte, strf90, P7

vet iaf att de skall ha en stri vagn.. min polare delar vc med kc
Lacrymogene

Vill ytterligare betona det senast sagda: Ha inte för höga förväntningar på "all häftig materiel" ni tror er få ut. På den fastställda materiellistan ingår m/90 och m/90 L. Jag har fått ut vanlig m/90 änsålänge. Men den är mysig biggrin.gif
Wärme
Jag som snart ska ingå i NBG går självklart runt mycket och funderar över hur allt kommer bli, jag är fullt medveten om riskerna och de situationer jag kan komma att hamna i, men det är inte allmänheten. Jag träffar ofta människor som inte ens vet att sverige bidrar med trupp utomlands, jag får ofta kommentaren, " Har du verkligen tänkt igenom det där? Det är ju inte som att springa runt o leka i skogen längre", eller "Va, men vi e ju neutrala" Om jag förstår det rätt så går stora delar av folket runt och tror att försvarsmakten är ett meningslöst jippo som inte fyller någon funktion och soldaterna springer runt och leker krig och skyddar sverige från en ryss som aldrig kom. Låt oss säga att NBG sätts in, skiten brakar loss och unga svenska män som jag själv börjar komma hem i träkistor, hur blir reaktionen från media och folket?
Psk-jevel
Ramaskri bland kvällspress, oppositionspartier och regeringsmedlemmar som alla kräver att Sverige ska sluta upp med sånt här strunt? Gå och bli dödad för någon annans skull, vad får vi ut av det? rolleyes.gif
Delta Golf
QUOTE (Wärme @ May 20 2007, 08:12 ) *
Låt oss säga att NBG sätts in, skiten brakar loss och unga svenska män som jag själv börjar komma hem i träkistor, hur blir reaktionen från media och folket?

se jänkare som kom hem från Vietnam och deras mottagning av alla riksflum alt. ett "ojdå! Var det så illa? Jaja, men vi får prata mer om det sen efter Big Brother som börjar nu!"

Eller så kommer det att bli ett exempel "de som medverkade i NBG och aldrig riktigt kom hem" som ett argument för att vi inte ska beblanda oss i västvärldens säkerhetspolitik på ett högst konkret sätt.

//DG
lucky luke
QUOTE (Delta Golf @ May 20 2007, 12:14 ) *
se jänkare som kom hem från Vietnam och deras mottagning av alla riksflum alt. ett "ojdå! Var det så illa? Jaja, men vi får prata mer om det sen efter Big Brother som börjar nu!"

Eller så kommer det att bli ett exempel "de som medverkade i NBG och aldrig riktigt kom hem" som ett argument för att vi inte ska beblanda oss i västvärldens säkerhetspolitik på ett högst konkret sätt.

//DG

Attityden att man kommer bli någon sorts hjälte har jag också märkt bland vissa personer. De tror att man gör det, för att komma hem, ställa upp sig på led och få en medalj på bröstet. Allt medan den svenska flaggan vajjar i vinden, som i den värsta grymma hollywood-filmen fast i blågult. Ingen jävel kommer tacka de som kommer hem med en bortskjuten fot eller stupade kamrater!

Däremot så tror jag denna kategori är i minioritet och de flesta faktiskt vet vad som väntar.

Jag har full respekt för de människor som väljer att göra det här, under förutsättningen att man vet vad det kan komma att innebära. Även att man gör det på rätt grunder och inte "offrar" familj hemma eller liknande, bara för ett äventyr som kan sluta på psyket eller i en träkista.
Delta Golf
Ingen jävel kommer tacka de som kommer hem med en bortskjuten fot eller stupade kamrater!

Ingen jävel kommer att tacka de andra heller. But hey hey hey you kids, vem sa att vi förväntar oss det? ;)

//DG
Krook
Att vara delaktig kan vara tack nog.
Den som söker efter bekräftelse och ryggdunk bör satsa på idrott snarare än statlig tjänst i allmänhet och militär sådan i synnerhet.

Självuppfyllelse genom deltagande i internationell insats är en belöning i sig.

/K
Balt
Absolut krook! det är en enorm "ego tripp" att faktiskt hjälpa människor som man gör i utlandsstyrkan.

Men jag hävdar nog att man ändå kan förvänta sig eller till och med kräva att inte bli "smuts kastad" när man kommer hem. jag vet att det inte är realistiskt och att om man gör nåt som faller utanför normen så får man förvänta sig att bli ifrågasatt. Försvarsmakten måste ta sitt ansvar och informera allmänheten om vad dom gör och man måste vara bered på att ta hand om dom som kommer hem!

/balt
Delta Golf
QUOTE (Balt @ May 20 2007, 11:03 ) *
Absolut krook! det är en enorm "ego tripp" att faktiskt hjälpa människor som man gör i utlandsstyrkan.

Men jag hävdar nog att man ändå kan förvänta sig eller till och med kräva att inte bli "smuts kastad" när man kommer hem. jag vet att det inte är realistiskt och att om man gör nåt som faller utanför normen så får man förvänta sig att bli ifrågasatt. Försvarsmakten måste ta sitt ansvar och informera allmänheten om vad dom gör och man måste vara bered på att ta hand om dom som kommer hem!

/balt

Tror ändå att det kommer att vara för döva öron isf (apropå de som FM bör informera). Hur spritt är medvetandet idag bland era civila kamrater i omgivningen? Det är också en annan sak att sprida, men en annan för folk att ta åt sig och sätta sig in i något som inte är varken sport eller TV. Tyvärr! Pessimisten i mig ropar också över att nån grupp som syns mycket inte heller kommer att respektera dig som människa för dina beslut och ditt engagemang vid en eventuell "konfrontation". Skulle då detta ske är det bara att vänligt men bestämt be denna/denne att "go f-- your self" på ett aningen mer raffinerat och insuinerande språk.

//DG
Isse
Det är ingen här som har fått veta något mer angående NBG mer än från de halvofficiella källorna som varit här. Jag tycker att det borde komma mer utskick snart. Man vill gärna ha lite mer kött på benen och sluta att spekulera.

Jag vet att svaret på min fråga är nej och att alla andra sitter precis i samma sits som jag, förutom ni som ska till P7, de verkar agerat klockrent där nere. Schema, tider och hela kånkarongen. Det börjar att tära på mig det här att aldrig få veta något. Jag har inte ens fått en kvittens på att jag tackat ja, man kanske inte är med överhuvudtaget!

Har inte haft med FM att göra sen jag gjorde lumpen men man hör från andra att verkar vara lite av deras signum att alltid vara ute i sista minuten. Man tycker att de ska kunna peka med hela handen och ta ett beslut fort som fa.... Men det är klart, stor organisation, mycket byråkrati. Kanske finns för många pappersnissar på högkvarteret som ska vara med och tycka och ändra.

Aja ska sluta gnälla, leder inte till något konstruktivt ändå, fakta kommer inte trolla fram av sig självt.
Krook
Steg ett är ju att bemanna. Innan antagning så är det ingen större idé att ropa efter schema.
Från initierade källor kan jag säga att bemanningen pågår.
Avseende ev. insats så lär det spekuleras eftersom det inte finns något fastställt mer än: Kanske och Bryssel radie 600 mil.

Det är detta som är beredskap. Om man inte kan ta ovisshet så bör man satsa på rotationsmission.
/K
Isse
QUOTE (Krook @ May 20 2007, 15:37 ) *
Steg ett är ju att bemanna. Innan antagning så är det ingen större idé att ropa efter schema.
Avseende ev. insats så lär det spekuleras eftersom det inte finns något fastställt mer än: Kanske och Bryssel radie 600 mil.

Det är detta som är beredskap. Om man inte kan ta ovisshet så bör man satsa på rotationsmission.
/K

bemmaning är alltså att placera alla som redan tackat ja till en specifik tjänst för 4-5 veckor sedan? Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.
Jag tycker ändå att det är lite tunt att endast skicka ett datum och en tid då man ska infinna sig.
Term
QUOTE (Isse @ May 20 2007, 15:48 ) *
QUOTE (Krook @ May 20 2007, 15:37 ) *

/K

bemmaning är alltså att placera alla som redan tackat ja till en specifik tjänst för 4-5 veckor sedan? Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.
Jag tycker ändå att det är lite tunt att endast skicka ett datum och en tid då man ska infinna sig.

Som jag har förstått det så ingår du i Stabskompaniet på LedR?!? Själv ingår jag i Sambandskompaniet på LedR och såvitt jag kan förstå så kommer iaf alla på Sb-Komp att få mer info snart?!? Iaf var det anledningen till att alla skulle maila Kompanichefen från sin aktuella e-post adress?!? Så jag väntar också på mer info!

Men har du fått info om Läkarundersökning och genomfört den?

Om du har fler frågor så kanske jag kan svara på dom via PM?
Krook

Att bemanna är att bemanna och det har väl inte gått någon förbi att FM har lite svårt att fylla leden (understatement).

Ett hum har nog de flesta som sysslar med NBG men det innebär inte att de går ut med den infon fullt ut utan de väljer nog att vänta tills de har raka besked.
Det blir så mycket bättre då.

Men de flesta som varit i kontakt med FM de senaste åren kan ju räkna ut vad de första veckorna innehåller. När allt basic är gjort så börjar befattningsutb och de som tjänstgjort i motsvarande befattning innnan har säkert en skaplig uppfattning om vad den utb innebär. Till sist kommer torde förbandsskede komma.
Alltså: Ett utbildningsår komprimerat till knappt 5 månader.

/K
Beck
Var på läkarundersökningen förra veckan på LedR och det gick bra. Normalt blod, normal urin ( cool.gif ) osv. Fick tre olika sprutor i axeln och ska tillbaka om några veckor för påfyllnad. Vet fortfarande inget mera om mitt kompani dock, det var ett informativt PM Term och verkar ha lite bättre koll i och med kontakten med KC. Det skulle komma mera info en månad innan inryck tror jag så det börjar dra ihop sig!
Kingecho1
Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.

Självklart har de ett hum hur schemat kommer att se ut. Men OM de skickade ut det så skulle de få skicka ett nytt varje vecka. Därför väntar de så långt de kan. Och egentligen så behöver man ju inte veta vad dagarna ska fyllas av förrän man är där. Även om sådan information alltid är trevligt! Men finns dock oerhört mycket annat som de borde ha kunnat informera om som säkerligen fortfarande är oklart så kan helt klart hålla med om att informationsmässigt i helhelt så luktar det IG.

För att ändå ge lite schemaförslag så skulle jag gissa på:

* Information, hälsoundersökningar och liknande
* GSU, inskjutning, skyddsmaskutptövning etc.
* Befattningsutbildning-Personlig
* Grupp
* Pluton
* Kompani
* Bataljon

FN1.gif
Wärme
QUOTE (Kingecho1 @ May 20 2007, 23:25 ) *
Man måste ha något sorts hum hur det närmaste halvåret kommer att se ut. Det är mest det jag tänker på.

Självklart har de ett hum hur schemat kommer att se ut. Men OM de skickade ut det så skulle de få skicka ett nytt varje vecka. Därför väntar de så långt de kan. Och egentligen så behöver man ju inte veta vad dagarna ska fyllas av förrän man är där. Även om sådan information alltid är trevligt! Men finns dock oerhört mycket annat som de borde ha kunnat informera om som säkerligen fortfarande är oklart så kan helt klart hålla med om att informationsmässigt i helhelt så luktar det IG.

För att ändå ge lite schemaförslag så skulle jag gissa på:

* Information, hälsoundersökningar och liknande
* GSU, inskjutning, skyddsmaskutptövning etc.
* Befattningsutbildning-Personlig
* Grupp
* Pluton
* Kompani
* Bataljon

FN1.gif

Rycker in i LBS k3, har fått ett schema och ja, de ser ut typ så.
oakman
QUOTE (Isse @ May 20 2007, 15:20 ) *
...förutom ni som ska till P7, de verkar agerat klockrent där nere. Schema, tider och hela kånkarongen...

Ingen aning om vad du menar, skall själv in på P7. Enda informationen jag fått har varit, efter aktivt handhavande med "civil RA180", att jag skall börja 11 juni. Sedan har de på Regemntets dag samlat oss alla för en liten rundvandring och ett bildspel a la FM.

Ingen info ang. undersökningar och tidpunkter och mera ingående schema första veckorna.
Det har bara varit typ; GSU de veckorna, högvakt de veckorna, övning "runt då".
Slutövningen i Boden i december var väl halvt välkommet för en skåning som är van vid tropiskt klimat worthy.gif

//slut
baang
info om VAD man ska göra där har jag mindre nytta av, men att de inte skickat ut NÄR man ska vara där tycker jag är ruskigt dåligt. och sen om/vad man bör ha gjort innan.

Vissa håller ju redan på att åka på läkarundersökningar, ska alla det? (jag har 30 mil enkel resa till närmaste isf, inget jag gör på lunchen)
Sen vill man kanske planera sin semester som det pratats om att man ska få i början, inte det lättaste om man ska rycka in innan man får veta när den blir. Tror nog de flesta har fler som ska vara med i planeringen.

Än så länge är allt bara lösa rykten och "kansken", men så bra... då "kanske" jag bokar en resa då en av de veckorna jag "kanske" är ledig?? eller ska jag säga åt tjejen att "kanske" ta semester den o den veckan?

usch vilket onödigt inlägg det här blev.. f'låt!
Born
Är det inte bättre att sitta och guppa i båten tills officiell information dyker upp tjänstevägen? Den kommer komma i god tid innan något behöver fixas med. Om man anser att man har ett större informationsbehov kanske man ska fundera på om man passar för dedär med R10.

Visst, information är bra, men desinformation och rykten gör bara att man får börja om från noll när den riktiga informationen kommer, för den brukar inte stämma med den man fått innan, och då blir det jobbigt att ändra om.
Isse
QUOTE (baang @ May 21 2007, 09:23 ) *
info om VAD man ska göra där har jag mindre nytta av, men att de inte skickat ut NÄR man ska vara där tycker jag är ruskigt dåligt. och sen om/vad man bör ha gjort innan.

Vissa håller ju redan på att åka på läkarundersökningar, ska alla det? (jag har 30 mil enkel resa till närmaste isf, inget jag gör på lunchen)
Sen vill man kanske planera sin semester som det pratats om att man ska få i början, inte det lättaste om man ska rycka in innan man får veta när den blir. Tror nog de flesta har fler som ska vara med i planeringen.

Än så länge är allt bara lösa rykten och "kansken", men så bra... då "kanske" jag bokar en resa då en av de veckorna jag "kanske" är ledig?? eller ska jag säga åt tjejen att "kanske" ta semester den o den veckan?

usch vilket onödigt inlägg det här blev.. f'låt!

Precis, det är lite mer sådana där små saker som man vill ha reda på. Jag har sambo som jag vill kunna umgås med på min fria tid. Beslut som jag tar påverkar även henne och hon vill veta om och när hon kan ta ledigt.

@Kingecho1
Sen så efterfrågar jag inte exakt-på-dagen-schema, utan i stora drag. Sen är det också ett tag sen jag var involverad i denna organisation och jag har inte ett hum om hur det funkar i dagsläget. För att vara helt ärlig ligger mycket av den kunskapen långt bak i skallen, men samtidigt är detta någonting jag verkligen vill göra.

@Oakman
Jag kan ha fattat det fel men ni verkar ha fått mycket mer info än mig som är på LedR.
oakman
@ Isse
Det är helt i sin ordning, det är mänskligt att fela ;)
Den info som jag har fått har varit väldigt knapphändig och i vissa fall halvofficiell.
Men det är bara att hålla tummarna att man får ett brev snart eftersom det är 20dgr tills inryck.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.