Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Kimster
..och min attityd är bäst och din sämst och er andra.. usch.. ..

börja inte ens med sånt där trams. Visa respekt eller kritisera konstruktivt, annars kan ni hitta någon annanstans att gnälla.

/fetpuckotvåa BlåGul
Term
QUOTE (Limpan @ May 1 2007, 21:19 ) *
@Misilias: Mogen argumentation...inte! Tycker du att ditt inlägg i debatten visar upp en attityd som är särskilt meriterande i utlandstjänst eller?

Nä, nu dämpar vi oss! Killen försöker lägga fram konkreta argument för en ståndpunkt, inte förstöra världen med radioaktivt kontaminerade drinkoliver. Det är väl för fan självklart att det finns rimliga resonemang åt båda hållen. Jag kan iaf definitivt se fördelar med en längre tids oavbruten träning och utbildning på precis samma sätt som jag värdesätter livserfarenhet och såväl mental som social mognad hos mina medarbetare. Jag kan dessutom se möjliga nackdelar med bägge delarna, så lite av varje i någons sorts mix beroende på uppgift, förutsättningar och läge känns väl inte helt dumt.

Låt inte det här urarta till ett ställningskrig mellan två olika rekryteringsprofiler - det finns ingen sådan gränsdragning. Det finns ograderade skalor av utbildning, erfarenhet, personliga egenskaper och andra meriter. För annars vill jag väldigt gärna att någon presenterar exakta data för vid vilken ålder man betraktas som "mogen" eller vid vilken tidpunkt man tappat en viss relevant mängd kompetens i förhållande till sin militära utbildning.

Argumentera sakligt för din egen åsikt istället så får vi en konstruktiv debatt och slipper tjafs om våra morsor...

Jag delar dina meningar Limpan! Det största problemet som det är nu i Rekryteringen för NBG är att man på Högkvarteret (tror jag iaf) har bestämt att 75% av dom värnpliktiga skall vara från inneliggande kull! Men det verkar väl vara lite svårt att få ihop det så? Jag tycker det borde vara en mer jämn mix än så!
SemperMetamContingimus
Är det någon som vet anledningen till att det ska vara såpass många från den senaste årskullen i NBG? Vem som bestämde det?
baang
Angående mixen eller sammansättningen av äldre/nymuckade så är det väl självklart att det behövs både och, inte mycket som blir bra utan en mix.
Att säga att det ena (nymuckade) är bättre än det andra (äldre) är meningslöst, däremot finns det tydliga för och nackdelar. Det betyder inte att även om det ena skulle ha en nackdel mer än den andra så ska alla vara av den typen. Alla är olika, kan finnas nymuckade med mycket mer erfarenhet än en äldre även om den varit på utlandstjänst vill jag påstå.
Men man kommer inte ifrån att en person med 5 års extra livserfarenhet har varit med om mer, och just åren efter lumpen är ofta en händelserik tid, det studeras, flyttas (bort, isär, ihop, hit och dit) kanske första riktiga jobbet, barn? hus-lån? etc, ett större ansvar helt enkelt och kanske inte bara för sig själv längre..

Nu blir man inte en bättre människa av att skaffa ett huslån eller att ha brutit ett x-årigt förhållande MEN det ger andra perspektiv på saker och ting, och för varje år som går så smälter man allt fler intryck från tidigare.
Fast jag muckade för 4 år sedan kan jag fortfarande få en aha-upplevelse från min utbildning där.. Att man hör, övar och nöter in rutiner dag in och ut ger vissa färdigheter, men för att verkligen förstå mycket av det kan det behövas att man hamnar i en liknande situation i en helt annan miljö.

Apropå att målsättningen var 75% nymuckade var väl mycket för att de börjat med det nya terminssystemet och det passar in bra, och sen ekonomidelen - det passar nymuckade mycket bättre. Och sen även den brist på folk som råder med alla dessa beredskapsförband och även rotationer som ska bemannas samtidigt som man skär ner på vpl. Lägg där till att det ska vara den nyaste materielen som jag kan tänka mig att det inte utbildats allt för många på. bara som vagnchefer t.ex behövs det typ 40st på ett kompani.. (18 vagnar, alla ska ha en reserv?)

gud va långt, vet knappt själv vad jag skrivt... man blir visst gammal o gaggig, inget att ha inom det militära..
Korpral Sundström
En liten OT fråga först, om man är 22år räknas man som nymuckad motsv, slut OT

Har ni tänkt på (kanske har diskuterats i annan tråd som inte jag hittar) att sverige inte längre är, officielt sett Neutrala och alliansfria!

Vi har trots allt varit det i ganska många årtionden fram till nu. "Alliansfria i Fred Neutralla i Krig"

tveka.gif

Är inte NBG totalt sett med stödfunktioner ca 2500 man?
Isgubbe
QUOTE (Korpral Sundström @ May 3 2007, 18:08 ) *

Har ni tänkt på (kanske har diskuterats i annan tråd som inte jag hittar) att sverige inte längre är, officielt sett Neutrala och alliansfria!

Vi har trots allt varit det i ganska många årtionden fram till nu. "Alliansfria i Fred Neutralla i Krig"

tveka.gif

Är inte NBG totalt sett med stödfunktioner ca 2500 man?

Du får nog förklara lite bättre vad du menar och samtidigt fundera på om detta är rätt forum för den diskussionen.

MVH,
BlåGul
Kingecho1

Åldern har ju inget direkt att göra med om man är nymuckad eller inte utan det har ju snarare att göra med när man gjorde värnplikten. Jag personligen skulle räkna en person som muckat inom ett år som nymuckad!

Alliansfrågan lämnar jag till en bättre tråd!!
Korpral Sundström

tveka.gif

Ovanstående är OT och mina egna reflektioner, vad jag ville ha sagt genom en dold pik är att: NBG består av 2500man: Snabbinsatsstyrka 1500man=Insatsbataljon,taktisktstöd.
Förstärkningsresurer 1000man= Luft,sjö,logistik samt specialförband ph34r.gif och strategisk evakuering

alltså summa kardemuma: 2500man kan sättas in under NBG flagg

Inte 1500,2000 etc som man har sett att folk skriver i diverse trådar. Om nån anser att NBG bara består av Sanbbinsatsstyrkan ala 1500man förklara för mig hur, NBG ska kunna sättas in utan Taktisk och strategisk transportförmåga, snabbmarch? Malajn.gif
verka utan luftunderstöd,APOD, ph34r.gif etc

Slut frågor
(källa: Försvarsmaktens rekryterings materiel och mil.se)
kerran
Varför skapade EU igentligen Battle Groups?
Var det ett Franskt förslag som motvikt till USAs militära inflytande över många EU länder?

Nu har iaf Frankrike fått en ny mer USA vänlig president..spännande att se hur det kommer att påverka EU försvarspolitik framöver...

Är det någon som vet om de stora NATO länderna i EU som också har egna Battle Groups för EU prioreterar dessa högst på dagordningen eller om de ger sina styrkor till NATO Respons Force större resurser?

Hur är det i de tunga EU och NATO länderna Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien vad gäller focus på Battle Groups?

Hur samtränad är NBGs olika länder...Sverige, Finland, Estland, Norge och Irland?
Vysotskij
QUOTE (kerran @ May 7 2007, 23:06 ) *
Varför skapade EU igentligen Battle Groups?
Var det ett Franskt förslag som motvikt till USAs militära inflytande över många EU länder?

För att inte vara tvungna att sitta och titta på och hoppas på amerikanskt ingripande nästa gång något land våldtas, som man gjorde för något decennium sedan med Rwanda och Bosnien-Hercegovina?
Jända
Behovet av EU battlegroups uppstod då man insåg att EUs styrkeregister som består utav förband med sammanlagt omkring 60 000 man inte var tillräckligt "rapid-reaction" för dagens värld. Det är alltså ett försök att åtgärda det problemet (vilket är långt ifrån det enda) Målet är väl att en dag ha ett styrkeregister som är välövat och som är komplett, d.v.s. de olika ländernas bidrag kompletterar varandra.

Upptakten till EUS gemensamma försvarspolitik (vilket är mycket mer än battlegroups och styrkeregister) var väl egentligen en överenskommelse mellan Storbrittanien och Frankrike (som är EUs enda egentliga militära stormakter) då man insåg att Europa som helhet måste ta ett mycket större ansvar i internationella operationer. Framför allt såg man på misslyckandet i Yugoslavien och senare i blev även Kosovo en markör för hur svagt Europa var rent militärt (man var alldeles för beroende av USA för att kunna sätta igång operationer). Även om Frankrike kanske ville se Europa som en motvikt till USA och Storbrittanien ville se till att Europa bidrod med mer till NATO sammarbetet så var lösningen på deras problem densamma, samordna det olika europeiska förvarsmakterna.

Förhopningsvis kan Frankrikes nya president få fart på EUs försvarssammarbete igen. Kanske blir det tydligare koppligar till NATOs krishanteringsstruktur också (man kan ju hoppas iaf..)

När det gäller NBG så är väl det egentligen väldigt väldigt få delar som är samtränade på något sätt i och med att förbanden inte ens har börjat sättas upp än. Förhoppningsvis har väl staben för NBG börjat samträna. Vad det gäller Irland så är de inte med på tåget än vad jag förstår även om det talades om det i något skede. Kanske till nästa NBG 2011?
g3space
QUOTE (Jända @ May 8 2007, 09:35 ) *
Förhopningsvis kan Frankrikes nya president få fart på EUs försvarssammarbete igen. Kanske blir det tydligare koppligar till NATOs krishanteringsstruktur också (man kan ju hoppas iaf..)

Tveksamt vad beträffar NATO-kopplingen. Fransmännen är mer intresserade av att bygga up en "ren" Europeisk kapacitet utan amerikanskt inflytande - vilket förstås skulle ge Frankrike en relativt större roll.
Jända
QUOTE (g3space @ May 8 2007, 10:44 ) *
QUOTE (Jända @ May 8 2007, 09:35 ) *

Tveksamt vad beträffar NATO-kopplingen. Fransmännen är mer intresserade av att bygga up en "ren" Europeisk kapacitet utan amerikanskt inflytande - vilket förstås skulle ge Frankrike en relativt större roll.

Jo Fransmännens traditionella inställning till atlantkoppligen är ju välkänt. Det jag menade var att Sarkozy kanske kan mjuka upp denna inställning något. Tror inte att ens fransmännen har något emot att EU tar större ansvar för NATOs europeiska pelare.
Term
QUOTE (Jända @ May 8 2007, 10:35 ) *
När det gäller NBG så är väl det egentligen väldigt väldigt få delar som är samtränade på något sätt i och med att förbanden inte ens har börjat sättas upp än. Förhoppningsvis har väl staben för NBG börjat samträna. Vad det gäller Irland så är de inte med på tåget än vad jag förstår även om det talades om det i något skede. Kanske till nästa NBG 2011?

Ja förutom staben så har väl Flygplatsenheten redan påbörjat sin utbildning! Det ska även finnas ett till förband som redan påbörjat sin utbildning men har glömt vilket det var??? Sen så är väl dom flesta enhetsledningarna till viss del redan igång! Annars så rycker väl dom flesta in i början av juli!

Angående Irländarna så gäller väl detta! Irland med i Nordic Battlegroup
Jända
QUOTE (Term @ May 8 2007, 14:36 ) *
QUOTE (Jända @ May 8 2007, 10:35 ) *

Ja förutom staben så har väl Flygplatsenheten redan påbörjat sin utbildning! Det ska även finnas ett till förband som redan påbörjat sin utbildning men har glömt vilket det var??? Sen så är väl dom flesta enhetsledningarna till viss del redan igång! Annars så rycker väl dom flesta in i början av juli!

Angående Irländarna så gäller väl detta! Irland med i Nordic Battlegroup

Ok, my bad, hade helt missat det där med Irland.. skyller på att jag varit avskuren från civilisationen under helgen unsure.gif

Men när det gäller samträning så tror jag inte att man kan kalla NBG för ett samtränat förband ännu, även om Flygplatsenheten och andra mindre enheter och förbandsledningar har varit aktiva ett tag.
Kingecho1
QUOTE (Jända @ May 8 2007, 14:44 ) *
Men när det gäller samträning så tror jag inte att man kan kalla NBG för ett samtränat förband ännu, även om Flygplatsenheten och andra mindre enheter och förbandsledningar har varit aktiva ett tag.

Klart att de inte är ännu! V.43 (enligt IA07 tråden) så är det bataljons övning för corebattalion och då kan man ju tänka sig att syftet är att tajta ihop just den. Sedan vet i katten om det finns något behov att samträna de lite mera fristående delarna? De borde väl kunna lösa sina uppgifter lika bra ändå? Men jag tror nog att de som har samarbetsbehov kommer lösa det innan 1/1-08 då beredskapen börjar!!??!
rill3e
Hej! Jag har fått schema för de två första veckorna i NBG nu..

Stort sett bestående av AK5C konverteringsutbildning, Pistol88 lika mycket samt lite teambuildning, minkunskap och en hel del fysisk träning

Snart börjar det enkla livet igen smile.gif

/rillleee
Wärme
QUOTE (rill3e @ May 9 2007, 15:11 ) *

Stort sett bestående av AK5C konverteringsutbildning, Pistol88 lika mycket samt lite teambuildning, minkunskap och en hel del fysisk träning

/rillleee

Rille, var rycker du in?
rill3e
QUOTE (Wärme @ May 9 2007, 15:37 ) *

/rillleee

Rille, var rycker du in?

AJB Arvidsjaur...åker upp den 15 juli och börjar på måndagen den 16e ...v.29 that is...
Wärme
QUOTE (rill3e @ May 9 2007, 19:31 ) *

/rillleee

Rille, var rycker du in?

AJB Arvidsjaur...åker upp den 15 juli och börjar på måndagen den 16e ...v.29 that is...

Aha, på så vis, ingen som har hört nått om upplägget av utbildning för oss Luftburna på k3?
rill3e
QUOTE (Wärme @ May 9 2007, 19:48 ) *

/rillleee

Rille, var rycker du in?

Aha, på så vis, ingen som har hört nått om upplägget av utbildning för oss Luftburna på k3?
¨

En av dom jag bor med här på studentkollektivet rycker in på K3 den 4 juni för att ha förarutbildning på Galten...sen har han semester 27-28-29 tror jag och det är väl v.29 alla andra rycker in....kan tänka mig att de flesta har liknande scheman som jag, förarna rycker in tidigare ev. på vissa ställen har jag hört.

Vi har 2 veckors personliga färdigheter på vapnena, 3-4 veckors befattningsutbildning sedan ett paket strid och ett paket underrättelse för att sedan åka ner mot Karlsborg

http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36986 <-----enda schemat jag har sett förutom mitt hittills....

Edit: ändrade 4 juli till juni
Wärme
QUOTE (rill3e @ May 9 2007, 19:56 ) *
QUOTE (Wärme @ May 9 2007, 19:48 ) *

/rillleee

Rille, var rycker du in?

¨

En av dom jag bor med här på studentkollektivet rycker in på K3 den 4 juni för att ha förarutbildning på Galten...sen har han semester 27-28-29 tror jag och det är väl v.29 alla andra rycker in....kan tänka mig att de flesta har liknande scheman som jag, förarna rycker in tidigare ev. på vissa ställen har jag hört.

Vi har 2 veckors personliga färdigheter på vapnena, 3-4 veckors befattningsutbildning sedan ett paket strid och ett paket underrättelse för att sedan åka ner mot Karlsborg

http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36986 <-----enda schemat jag har sett förutom mitt hittills....

Edit: ändrade 4 juli till juni

Well, man lär väl märka, jag ska också in den 4 o köra Galten, så jag träffar väl polaren din då
Ignis nitidus
DN skriver återigen om NBG, och slår fast sådant som tidigare sagts på forumet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=648375

Finns en del intressant i artikeln tycker jag: Dels att "Direktivet var att 75 procent av tjänsterna skulle tillsättas med de 19-20-åringar som nu värnpliktsutbildas" men "endast 19 procent kommer från den värnpliktskull som nu ligger inne". I mina ögon något förvånande med tanke på ersättningen.
Sedan så är det ju också intressant att cheferna på låg nivå gör en annan bedömning än försvarsmaktsledningen och vill rekrytera lite äldre personer.

Att man dessutom kan säga att man inte är orolig när man fortfarande har 25% vakanser måste också sägas vara uppseendeväckande.

/ignis
Wärme
QUOTE (Ignis nitidus @ May 10 2007, 00:58 ) *
DN skriver återigen om NBG, och slår fast sådant som tidigare sagts på forumet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=648375

Finns en del intressant i artikeln tycker jag: Dels att "Direktivet var att 75 procent av tjänsterna skulle tillsättas med de 19-20-åringar som nu värnpliktsutbildas" men "endast 19 procent kommer från den värnpliktskull som nu ligger inne". I mina ögon något förvånande med tanke på ersättningen.
Sedan så är det ju också intressant att cheferna på låg nivå gör en annan bedömning än försvarsmaktsledningen och vill rekrytera lite äldre personer.

Att man dessutom kan säga att man inte är orolig när man fortfarande har 25% vakanser måste också sägas vara uppseendeväckande.

/ignis

Det är min pluton dom omnämner i artikeln, jag hör väl till några av dom få unga då, 20 år o Stf Gruppchef. Jag tycker det känns betryggande att plut befälen har rekryterat efter vilka dom anser bäst, och inte efter direktiv som bestämts av någon som kommer sitta på ett kontor i Sthlm om NBG åker på uppdrag.
Meå andra sidan så har väl NBG menats vara en 3 termin i nya vpl systemet men det verkar väl inte som att så många får en chans att göra den.
Knekt
QUOTE (Ignis nitidus @ May 10 2007, 00:58 ) *

/ignis

g3space
Vi har diskuterat rekrytering av yxor kontra nymuckat rätt länge här. Men hur ser det ut med missionserfarenheten bland folket bakom NBG? Jag utgår ifrån att de högsta cheferna inom förbandet har varit ute ett par gånger, men de som planerar och bestämmer riktlinjerna - hur står det till med utlandserfarenheten där, någon som vet?
losec
QUOTE (g3space @ May 10 2007, 11:08 ) *
Vi har diskuterat rekrytering av yxor kontra nymuckat rätt länge här. Men hur ser det ut med missionserfarenheten bland folket bakom NBG? Jag utgår ifrån att de högsta cheferna inom förbandet har varit ute ett par gånger, men de som planerar och bestämmer riktlinjerna - hur står det till med utlandserfarenheten där, någon som vet?

Jag tror det finns god utlandserfaranhet på de flesta nivåer. Sen att man på högre nivå blundar för önskan om äldre och lite mera erfarna soldater, har nog mer att göra med ekonomi.
De skulle helt enkelt bli dyrare om man skulle rekrytera mera äldre personer. Som det är nu är det ju som sagt brist på Gruppchef och de lite äldre som är med är ofta de som inte får åka annars. Lite av ett B-lag, dock gäller detta inte alla, utan är givetsvis varierande.
Om man skulle ändra på detta skulle det kosta pengar, och det vet man med all säkerhet. Om ansvariga personer inte vet om detta/dessa problem bör man i min värld avgå, då man kan anses som blind och inkompetent. Utav mina bekanta är det endast ett fåtal som fortfarande är intresserade/kvar. De flesta har flytt så fort man fått reda på vilkor och löner.

@knekt
Jag är lite rädd för att det är så som du påstår. Om det är på det sättet så har vi en ledning utan någon som helst förståelse för manskapet. Inkompetens. Eller så försöker man "sälja" det hela på ett annat sätt, då det är ekonomiskt mera fördelaktigt.
g3space
Det verkar bara så märkligt att man med NBG går ifrån den princip som så ofta framhållits som liggandes till grund för Sveriges framgångsrika deltagande i insatser utomlands. Man får väl hoppas att Losed har rätt i att det är en budgetfråga. Det är inte bra, men alternativet är nog värre.
Vysotskij
QUOTE (g3space @ May 10 2007, 12:48 ) *
Det verkar bara så märkligt att man med NBG går ifrån den princip som så ofta framhållits som liggandes till grund för Sveriges framgångsrika deltagande i insatser utomlands. Man får väl hoppas att Losed har rätt i att det är en budgetfråga. Det är inte bra, men alternativet är nog värre.

Tanken är väl att folk från GU ska vara lika bra i den direkta väpnade striden - något som få svenska missioner haft som huvudsyfte - som de med livserfarenhet. Om det stämmer vet jag inte.
g3space
QUOTE (Vysotskij @ May 10 2007, 12:35 ) *
Tanken är väl att folk från GU ska vara lika bra i den direkta väpnade striden - något som få svenska missioner haft som huvudsyfte - som de med livserfarenhet. Om det stämmer vet jag inte.

Det stämmer kanske. Kruxet är att det inte kommer bli någon direkt väpnad strid av den typ som 19-åringar eventuellt kan ha varit bra på under 1900-talet. Tror jag alltså.
Knekt
QUOTE (Vysotskij @ May 10 2007, 13:35 ) *
QUOTE (g3space @ May 10 2007, 12:48 ) *

Det är ju i så fall ett synnerligen svenskt tillstånd. Kan det måhända bero på kranvattnet?
Vysotskij
Jag håller nog med er båda.
baang
ingen som har nån mer info om schema, boende, ledighet, inryck etc för 90-kompaniet på P7?

Vore ju schyst att få kunna planera in sin semester.. med all planering som lagts ner borde de väl veta vad som ska hända om 2 månader?! förstår att de har det mycket med all övning där nere nu, men det borde ju inte vara något som skall skrivas nu - borde redan vara klart!

Som det är nu vet man inte ens när man kommer vara ledig i juli... 1-2 veckor? eller hela juli förutom första två-tre dagarna? eller bara några dagar ledigt? P4 verkar spruta ut info..
Dazzle
QUOTE (baang @ May 11 2007, 18:57 ) *
ingen som har nån mer info om schema, boende, ledighet, inryck etc för 90-kompaniet på P7?

Vore ju schyst att få kunna planera in sin semester.. med all planering som lagts ner borde de väl veta vad som ska hända om 2 månader?! förstår att de har det mycket med all övning där nere nu, men det borde ju inte vara något som skall skrivas nu - borde redan vara klart!

Som det är nu vet man inte ens när man kommer vara ledig i juli... 1-2 veckor? eller hela juli förutom första två-tre dagarna? eller bara några dagar ledigt? P4 verkar spruta ut info..

Ja P7 hade ju gärna fått ge ut nån mer info på hemsidan! men har hört inryck v27 sen ledig 28-29...lite surt om dom ändrat planerna nu...har både konsär o resa bokad cool.gif
ang boendet så är de logement som gäller fram till januari sen flytta ut till camp gripen

Får ju tillfälle på torsdag till alla frågor smile.gif
Isse
Ja är det någon som har nån mer insiderinformation om LedR. Hur ser det ut där, enda man vet är tid och datum när man ska infinna sig den 2:a juli
baang
QUOTE (Dazzle @ May 11 2007, 19:47 ) *

Ja P7 hade ju gärna fått ge ut nån mer info på hemsidan! men har hört inryck v27 sen ledig 28-29...lite surt om dom ändrat planerna nu...har både konsär o resa bokad cool.gif
ang boendet så är de logement som gäller fram till januari sen flytta ut till camp gripen

vad händer på torsdag?
JackD
QUOTE (Isse @ May 11 2007, 20:01 ) *
Ja är det någon som har nån mer insiderinformation om LedR. Hur ser det ut där, enda man vet är tid och datum när man ska infinna sig den 2:a juli

Nu kan jag inte garantera att detta stämmer, men det som min PC sa till mig i tisdags kväll när han ringde var att det är inryck 2/7 i två dagar följt av tre veckor semester.. men mer än så vet jag inte!
Dazzle
QUOTE (baang @ May 11 2007, 20:21 ) *
QUOTE (Dazzle @ May 11 2007, 19:47 ) *

vad händer på torsdag?

regementetsdag...fick mail därifrån idag om att man kunde träffa kc och pc då
tikvah
QUOTE (Isse @ May 11 2007, 19:34 ) *
Samma som jag har hört av PC! vart ligger du? Själv ska jag vara på HQ stabskompani

QUOTE (JackD @ May 11 2007, 20:42 ) *
QUOTE (Isse @ May 11 2007, 20:01 ) *

Nu kan jag inte garantera att detta stämmer, men det som min PC sa till mig i tisdags kväll när han ringde var att det är inryck 2/7 i två dagar följt av tre veckor semester.. men mer än så vet jag inte!

Jag tror att det är enligt följande inryck måndag v727 samt arbete på tisdagen och därefter ledigt (semester) till onsdag eftermiddag w730.
Oscars
om man gör lumpen som gruppbefäl på AMF vad för siffra har man på utbldniigskalan när man ska söka utlandstjänst? och kan man som nymuckad söka ?
Krook
QUOTE (Oscars @ May 13 2007, 20:53 ) *
om man gör lumpen som gruppbefäl på AMF vad för siffra har man på utbldniigskalan när man ska söka utlandstjänst? och kan man som nymuckad söka ?

Utbildningsskala?
Jag antar att du avser nivå och då är det nivå 8 som gäller om du muckar som gruppchef.
Sök tjänster inom spannet menig-gruppchef.

Men denna tråd handlar om NBG. Gäller frågorna utlandstjänst i gemen så finns det ett antal trådar om det.
Börja med: Att söka utlandstjänst.

Se så, back on topic nu.

/Krook, blågul
kerran
Jag har förstått att EUs Battle groups inklusive NBG är militära "brandkårsstyrkor"

Finns det något senario där EU kan mobilisera samtliga Battle Groups för en stor akut insats?

Har USA någon motsvarighet till EUs Battle groups?

OM, är det Marinkåren som ligger närmast?

USA tycks ofta skicka iväg Marinkåren...i tidiga skeden...när USA går i krig
Hornet
USA har sina MEUs mm inte så lustigt att dom alltid är först in då dom fins baserade runt om i världen 24/7.
NATO har NRF (ca 30000 soldater)

Marine Expeditionary Unit

Ground Combat Element (ca 4000 Marines)
Aviation Combat Element
Combat Service Support Element
Command Element

Nato Response Force

NRF consists of a combined and joint force package that will be tailored to each specific mission. This force package is based on a brigade size land element (including special operations forces), a joint naval task force (Carrier group), and an air element capable of 200 combat missions per day. Accordingly, the NRF command and control structure consists of a Combined Joint Task Force Headquarters.

Detta har inget med NBG eller EU att göra alls och dom har lite andra uppdrag än vad EUBGs har.

Och då många EU länder också är NATO medlemar så väljer dom NRF framför NBG mm
Tex Danmark valde att ställa upp med sin Pansar Bataljon samt med F16 flyg till NRF istället för att ställa upp i EUBG
ice_drop
dazzle har du hört mer om torsdag? jag fick bara ett papper om reg dagen med en underskrift av Kn eriksson har tankar att åka ner från U-a till skåne över dagen bara för att se. är det värt det? pansar2.png
SBlad
Funderar på om man får nya vitsord efter NBG??
Det är ju bara 6 månader
Skoog
QUOTE (SBlad @ May 16 2007, 06:30 ) *
Funderar på om man får nya vitsord efter NBG??
Det är ju bara 6 månader

Det är väl ändå 17 månader?
SBlad
jo
men bara 6 månaders utbildning, eller
Kingecho1
Självklart kommer det bli nya betyg och omdömmen efter NBG. Det blir dock efter avslutad anställning.

Källa: Logiken och erfarenheten
SBlad
okay
blir det några övningar under beredskaps tiden eller nån form av samling
Balt
Man ska ju jobba under beredskaps tiden! Alltså vara på förbandet ganska ofta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.