Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Korpral Sundström
Kolla alla funktioner, ta blod prov, eventuella vacin, Syn och hörsel. kolla upp så att man är fullt frisk helt enkelt. Så var det iall fall på EN
Isse
@Term

Vänta nu, menar du att man ska göra läkarundersökningen innan man kommer till förbandet?!. Det är väl under de två "mysdagarna" i början på juli, som detta ska hända som jag fattar det som eller är jag helt ute och cyklar då?

Anställningen börjar väl då också med detsamma som man rycker in där?
Krook
LYSTRING!

Avtalet och villkoren för anställning i NBG har en egen tråd sedan gammalt:
Nytt avtal för beredskapssoldater och reservofficerare i NBG.

Så diskutera villkoren i den tråden.
*Flyttar lite inlägg*

/Krook, blågul
Beck
La svarskuvertet på posten idag, spännande! Har försökt på tag i en kille på Pers på LedR, S1 hela veckan för att fråga om läkarundersökningen. När och hur den ska göras. Tänkte också fråga exakt hur boenden kommer gå till och vad det kommer kosta osv. Kan skriva lite info här sen om jag får tag i honom!

Vi syns på S1 i sommar om inget går snett på hälsoundersökningen!

edit. stavning
Isse
@Beck
Det tycker jag absolut att du ska göra. Men är det inte så att läkarundersökningen ska ske i samband med inrycket i början av Juli?

Edit: Ska själv till LedR.
Riffel tittaren
QUOTE (Isse @ Apr 19 2007, 22:11 ) *
@Beck
Det tycker jag absolut att du ska göra. Men är det inte så att läkarundersökningen ska ske i samband med inrycket i början av Juli?

Edit: Ska själv till LedR.

Läs papprena du fick i kuvertet!! Där framgår att du ska göra en läkarundersökning innan inryck! Undersökningen ligger till gund för om du skall anställas eller ej!
Beck
QUOTE (Riffel tittaren @ Apr 19 2007, 22:29 ) *
Läs papprena du fick i kuvertet!! Där framgår att du ska göra en läkarundersökning innan inryck! Undersökningen ligger till gund för om du skall anställas eller ej!

Det som står i mina papper är ungefär
Icke FM-anställd personal
- genomför 'Läkarundersökning Anställning, Hälso/sjö, Utlandstjänst mm' inkl hörseltest vid närmaste förband

Resultatet dokumenteras på en blankett "bedömning av tjänstbarhet" och ska se skickas till LedR.
Isse
QUOTE (Beck @ Apr 19 2007, 23:09 ) *

- genomför 'Läkarundersökning Anställning, Hälso/sjö, Utlandstjänst mm' inkl hörseltest vid närmaste förband

Resultatet dokumenteras på en blankett "bedömning av tjänstbarhet" och ska se skickas till LedR.

Jo så står det, det står också att man ska göra detta vid närmaste förband. Är det ur detta man ska utläsa att man ska göra läkarudersökningen innan inrycket?
Term
QUOTE (Isse @ Apr 18 2007, 16:05 ) *
@Term

Vänta nu, menar du att man ska göra läkarundersökningen innan man kommer till förbandet?!. Det är väl under de två "mysdagarna" i början på juli, som detta ska hända som jag fattar det som eller är jag helt ute och cyklar då?

@Isse

Jag pratade med min Komp C på Sambandskompaniet och han gav mig den infon i tisdags! Mer info kommer ut hoppas jag?!?
Term
QUOTE (Isse @ Apr 20 2007, 09:35 ) *
QUOTE (Beck @ Apr 19 2007, 23:09 ) *

Jo så står det, det står också att man ska göra detta vid närmaste förband. Är det ur detta man ska utläsa att man ska göra läkarudersökningen innan inrycket?

Nja det är ju lite luddigt måste jag hålla med dig om. Men som jag också skrivit i annan tråd så fick jag detta bekräftat av Kompanichef på Sambandskompaniet, LedR i tisdags!

Han sa också att det kommer en hel del matnyttig info inom kort bara han har fått alla mail adresser! Detta gäller dock bara Sambandskompaniet på LedR!

Men det han sa om läkarunderökningen var att om man skulle till Enköping på läkarundersökningen så skulle man ringa Försvarshälsan på angivet nummer i pappersbunten man fick och boka tid! Han sa också att man får reseersättning för billigaste färdsätt till läkarundersökningen! Spar kvittona!
Isse
@Term
Ja det är taget. Jag ska vänta tills det lugnat ner sig och sedan ta ett samtal ner till LedR. Mer info skulle skickas ut så då kommer nog en del frågetecken att rätas ut.
Pallen
QUOTE (Term @ Apr 20 2007, 12:36 ) *
QUOTE (Isse @ Apr 18 2007, 16:05 ) *
@Term

@Isse

Jag pratade med min Komp C på Sambandskompaniet och han gav mig den infon i tisdags! Mer info kommer ut hoppas jag?!?

Precis samma som han sade till mig. Skulle stå hur man går till väga i papprerna för att komma i kontakt med närmaste regemente eller dylikt för läkarundersökningen. Har ännu inte fått mina papper så här får ni med mer information gärna fortsätta.
Rött kors
Nu har jag fått reda på lite som gäller för ing 2 åtminstone. Ligger ju inne där nu och var med på en genomgång/frågestund om påhittet. Bland annat är inrycket den 30:e juli. R30 blir anställda från det och får lön från och med detta datum, medan R10 blir anställda redan den 1:a juli och får lön från dess (alltså en månad semester innan).

Kanske inte riktigt rätt tråd förr allt i inlägget men det är nog ingen som dör av det. Hoppas jag. surprise.gif
raulito
Hej

är det någon som vet vad det är för utrustning som gäller för det olika förbanden.
jag har hamnat på K3.
Det har snackats om att det ska vara ett modernt förband.

//Raul
Dazzle
Undrar hur organisationen ser ut på "skyttegrupperna" på ledningsvagnarna på strf 90 komp... ska ju inte vara en ren komplett skyttegrupp utan enbart närskydd åt KC/Stf KC och sen vid avsuttna skytteövnignar ska L1 och L2 bilda en gemensam skyttegrupp...
Någon som vet mer om antal personer, vapen osv....uppfatta inte riktigt allt som sades vid telefonintervjun unsure.gif
Term
QUOTE (Dazzle @ Apr 23 2007, 21:28 ) *
Undrar hur organisationen ser ut på "skyttegrupperna" på ledningsvagnarna på strf 90 komp... ska ju inte vara en ren komplett skyttegrupp utan enbart närskydd åt KC/Stf KC och sen vid avsuttna skytteövnignar ska L1 och L2 bilda en gemensam skyttegrupp...
Någon som vet mer om antal personer, vapen osv....uppfatta inte riktigt allt som sades vid telefonintervjun unsure.gif

Ingår det inte signalister i dom grupperna också eller är det Närskyddssoldat/Signalist som dom befattningarna heter?
Krook
QUOTE (Krook @ Apr 18 2007, 17:25 ) *
LYSTRING!

Avtalet och villkoren för anställning i NBG har en egen tråd sedan gammalt:
Nytt avtal för beredskapssoldater och reservofficerare i NBG.

Så diskutera villkoren i den tråden.
*Flyttar lite inlägg*

/Krook, blågul

VAD VAR DET SOM VAR OKLART MED DETTA?

Återigen: Avtalet diskuteras HÄR!

Och återigen har jag flyttat inlägg.

/Krook, Blågult underbefäl med rätt att flytta inlägg.
Beazt
Ibland blir man bara så less.

Hälsoundersökningen var och är rena förviringen.
Var på hälsoundersökningen igår som ska skickas in pronto pronto. kommer till försvarshälsan på LSS och ingen där värkade veta NÅT om vad NBG änns var för nåt unsure.gif .
Efter MYCKET om och men hittade dom en blanket dom trode dom skulle gå via när dom undersökte än men det är inte klart än nu måste jag till akademiska för blodprover och massa annat sen ska jag tillbax för att göra flera tester på LSS..

Man blir så glad när det är två extra arbetare som inte har koll på nånting banghead.gif
Term
QUOTE (Beazt @ Apr 26 2007, 10:31 ) *
Ibland blir man bara så less.

Hälsoundersökningen var och är rena förviringen.
Var på hälsoundersökningen igår som ska skickas in pronto pronto. kommer till försvarshälsan på LSS och ingen där värkade veta NÅT om vad NBG änns var för nåt unsure.gif .
Efter MYCKET om och men hittade dom en blanket dom trode dom skulle gå via när dom undersökte än men det är inte klart än nu måste jag till akademiska för blodprover och massa annat sen ska jag tillbax för att göra flera tester på LSS..

Man blir så glad när det är två extra arbetare som inte har koll på nånting banghead.gif

Ringde du dit först och bokade tid eller? Själv ska jag ringa till LedR och boka tid snart! Förhoppningsvis har dom mer koll där?
moric
Ringde du dit först och bokade tid eller? Själv ska jag ringa till LedR och boka tid snart! Förhoppningsvis har dom mer koll där?

På LedR had de koll på vad de skulle göra, inga problem för mig i alla fall. Ring och boka tid bara.
Term
QUOTE (moric @ Apr 26 2007, 14:45 ) *

På LedR had de koll på vad de skulle göra, inga problem för mig i alla fall. Ring och boka tid bara.

Jo tänkte göra det i morrn! Det skulle tydligen vara gjort senast v.21 om jag fatta rätt idag?!?
Wärme
QUOTE (Term @ Apr 26 2007, 21:38 ) *
QUOTE (moric @ Apr 26 2007, 14:45 ) *

Jo tänkte göra det i morrn! Det skulle tydligen vara gjort senast v.21 om jag fatta rätt idag?!?

Ojoj, själv blev man uppringd o informerad om att man var önskad, sen kryssa jag i ja på lappen, sen har jag ingen aning utöver de.
Meteor
Lite info för alla som ska till LedR: Alla kommer att bo på övervåningen på byggnad76(oland), det kommar att finnas 8 sängplatser i varje logement(de är avsedda för 14 sängplatser). Så det kommer att bli relativt gott om plats!
Pallen
Vad trevligt med by76, får se om man hamnar i samma logement som under värnplikten. Hör du något mer får du gärna fortsätta att förmedla.
Limpan

Du får ALLT. Uniformssystem, vapen, tillbehör, personlig utrustning, fordon - rubbet. Från snöblus till 90P/L/S, ökentrallala och djungelkjortel, granötter i alla storlekar, färger och former. Det är julafton för varje sann MÖP har det sagts mig. Jag är mest orolig för var man ska förvara allt och fortfarande hålla reda på det, jag tror jag ska anställa en egen förrådsman.
Beazt
QUOTE (Limpan @ Apr 29 2007, 18:59 ) *

Du får ALLT. Uniformssystem, vapen, tillbehör, personlig utrustning, fordon - rubbet. Från snöblus till 90P/L/S, ökentrallala och djungelkjortel, granötter i alla storlekar, färger och former. Det är julafton för varje sann MÖP har det sagts mig. Jag är mest orolig för var man ska förvara allt och fortfarande hålla reda på det, jag tror jag ska anställa en egen förrådsman.

Om jag inte minns helt fel skulle man få typp 2 skåp (LedR) och om all den utrutningen stämmer så kommer det behövas..
Snöblus mellow.gif + öknen (om vi hamnar där) = SMUTSIG
SemperMetamContingimus
Eftersom den största anledningen till att folk är så tveksama till det är med NBG är ålder på soldaterna, tycker jag att vi iaf ska börja använda rätt åldrar. 20-21 åringar eftersom 2008 är det år de yngsta börjar fylla 21.

Det kanske kan verka som skitsamma, men som ni själva säger så är det ju bara ett par års skillnad i tid, men ofantlig skillnad i sociala kunskaper.

Rent militärt tror jag vi tjänar som mest på att ha folk direkt från lumpen då allting kommer att vara färskt i minnet, plus att de (eller ja, "vi" får jag ju säga eftersom jag är med i NBG) kommer vara bland dom bäst tränade soldaterna i Sverige på hundra år; 11 månaders GU, 6 månaders ytterligare träning och då självklart träningen under beredskapstiden. (Ej medräknat SSG/SIG då såklart)

Känns som om man hellre vill ha en sådan soldat brevid sig än en som gjorde 7.5 månders GU för 5 år sedan när det väl smäller, sen att en 24-25 åring är bättre på att prata med den lokala regnmakaren i afrika för att de suttit med på fler kräftskivor är en annan sak, NBG är ju inte fredsbevarande utan fredsframtvingande.

Sedan finns det alltid det som säger att en 25 åring kommer att klara av det bättre psykiskt, och att dom har varit mer tid med vuxna människor och därför är bättre socialt anpassade. Men min uppfattning är att det är just därför man väljer ut de mest lämpade, för att man inte ska få med den krigsgalna 20 åringen som inte vet skilladen på höger och vänster...

En fråga: efter NBG kommer jag att söka utlandstjänst, jag kommer då att ha varit i armén i nästan två år i sträck. MEN, jag kommer bara vara 21 år. Kommer jag fortfarande vara så oattraktiv p.g.a min ålder eller kommer jag att vara någon ni skulle våga ha med er på en patrull i kosovo?

Om själva dokumentären får jag ju säga att jag blev possitivt förvånad, ovanligt bra för att vara SVT. Mycket bakgrundshistora är ett plus!
Mattan
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Apr 30 2007, 00:53 ) *
Det kanske kan verka som skitsamma, men som ni själva säger så är det ju bara ett par års skillnad i tid, men ofantlig skillnad i sociala kunskaper.

Känns som om man hellre vill ha en sådan soldat brevid sig än en som gjorde 7.5 månders GU för 5 år sedan när det väl smäller, sen att en 24-25 åring är bättre på att prata med den lokala regnmakaren i afrika för att de suttit med på fler kräftskivor är en annan sak, NBG är ju inte fredsbevarande utan fredsframtvingande.

Just snacket med den här regnmakaren kanske sparar er ett gerillaanfall längre ner längs vägen. En 20 årig stridspitt (även en 25 åring kan vara det) som står o svänger med bössan för att försvara sig ifall regnmakaren tar fram sitt böneband lär inte hjälpa situationen. Sedan kan NBG verka fredsframtvingande och kan i allra högsta grad verka fredsbevarande, viktigt för dig som är med att skilja på dessa två begrepp!

Vidare gjorde jag 15 månader för tre år sedan, och detta plus den tredje terminen ger mig 21 mot dina 17 samt att jag kan snacka med regnmakaren..... vem hade du nu valt?
g3space
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Apr 29 2007, 23:53 ) *
Rent militärt tror jag vi tjänar som mest på att ha folk direkt från lumpen då allting kommer att vara färskt i minnet, plus att de (eller ja, "vi" får jag ju säga eftersom jag är med i NBG) kommer vara bland dom bäst tränade soldaterna i Sverige på hundra år; 11 månaders GU, 6 månaders ytterligare träning och då självklart träningen under beredskapstiden. (Ej medräknat SSG/SIG då såklart)

Men den som gjorde GU för 5 år sedan kommer ju också ha 6 månaders ytterligare träning och träningen under beredskapstiden. Lägg till det 6 månader i US snarare än kräftskivorna (för det är väl just nymuckat vs yxor som är frågan) - vem vill man då helst ha bredvid sig?
tias
QUOTE (Limpan @ Apr 29 2007, 18:59 ) *

Tror inte att öken eller djungel kommer att delas ut förrens beslut är taget på att det blir mission där. Men i övrigt så får du mer eller mindre allt och nytt är det med
Meteor
QUOTE (tias @ Apr 30 2007, 12:56 ) *
Tror inte att öken eller djungel kommer att delas ut förrens beslut är taget på att det blir mission där. Men i övrigt så får du mer eller mindre allt och nytt är det med

Är inte så säker på att det blir så, jag har då redan fyllt i en lapp där jag angav storlekar på diverse djungel och ökenprylar..
SemperMetamContingimus
@Mattan

Visst, 21 månader är mycket bra! Men med fördelen med nymuckad menar jag att de får ha sammanhängade träning. Allting sitter ju inte lika färskt i minnet på dig, särskilt inte nu när de har ändrat så mycket sedan din tid. Sen är det ju ett mycket stort plus att jag skulle känna dem, man litar ju helt enkelt mer på någon man spenderat 6-11 månader med, man vet vad de kan och inte kan o.s.v, jag har hellre en sådan person brevid mig helt enkelt...

Sedan som vår Major förklarat det (har inga andra källor, jag säger bara vad JAG har hört) så kommer NBG först och främst vara fredsframtvingade, när vi lugnat området kommer en brittisk styrka ta över och verka som fredbevarande, annars vet jag mycket väl skillnaden mellan dessa begrepp och jag kommer alltid se ett avfyrat skott som ett misslyckande.

//Echo Bravo, Out!
Balt
Jag ställer mig tveksam till att dom delar ut prylarna vad jag vet så fanns t.e.x djungel uniformen i en väldigt liten upplaga! Angående måt så är den nog snarare för beställningar eller liknande! Det är ju inte direkt så att det är särskilt troligt att man kommer använda varken öken eller djungel uniformen så mycket (troligt vis kommer man ju inte använda dom alls).

Sedan som vår Major förklarat det (har inga andra källor, jag säger bara vad JAG har hört) så kommer NBG först och främst vara fredsframtvingade, när vi lugnat området kommer en brittisk styrka ta över och verka som fredbevarande, annars vet jag mycket väl skillnaden mellan dessa begrepp och jag kommer alltid se ett avfyrat skott som ett misslyckande.

Jag skulle ju vilja säga att det är troligare att dom skickar en brittisk styrka först. snabbare på plats och ja mer erfarenhet på plutons nivå än var NBG har i hela bataljonen! Folk verkar tro att NBG ska ut och flyga och lugna oros härder över hela världen! Får dom åka på 1 snabbinsats någonstans så blir jag förvånad. Men man får väl se men som jag sagt tidigare förstärkning till en rotations mission eller kanske vara rotations mission. Men att man ska skicka i väg NBG och leka krig är jag skeptisk till och ja skulle tro att det i så fall blir mycket små delar (typ 1 kompani eller liknande). Men ja man får se!
Krook
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Apr 30 2007, 13:45 ) *
@Mattan

Visst, 21 månader är mycket bra! Men med fördelen med nymuckad menar jag att de får ha sammanhängade träning. Allting sitter ju inte lika färskt i minnet på dig, särskilt inte nu när de har ändrat så mycket sedan din tid. Sen är det ju ett mycket stort plus att jag skulle känna dem, man litar ju helt enkelt mer på någon man spenderat 6-11 månader med, man vet vad de kan och inte kan o.s.v, jag har hellre en sådan person brevid mig helt enkelt...

//Echo Bravo, Out!

OM NBG sätts in inom ramen för EU:s konflikthanteringspolitik så är det konflikten och mandatet som styr vilken roll som NBG kommer att ha, inte din Major. Det är alldeles galet att säga att NBG "först och främst" kommer att vara fredsframtvingande. NBG är dimensionerat för att kunna agera fredsframtvingande men det innebär inte att det kommer att bli så.

Skott avlossas även inom fredsbevarande insatser och ska inte anses som ett misslyckande per automatik (om det inte är vådaskott).

I åldersfrågan så kan vi väl konstatera att folk inte gillar att få höra sanningen men att en anledning till kritik är just den ringa medelåldern och bristen på erfarenhet i NBG. Face it.

/K
Riffel tittaren
Jag har tackat nej till ett antal erbjudanden gällande olika tjänster på NBG. Anledningen till mitt svar är just bristen på erfarenhet i NBG, både bland befäl och soldater.
NBG har enligt min uppfattning blivit vansinnigt akademiskt, överskattat och kommer snart att få växtverk.

BA01 = NBG m/1993. Det funkade då! Varför skulle det inte göra det nu?
g3space
QUOTE (Riffel tittaren @ Apr 30 2007, 13:32 ) *
BA01 = NBG m/1993. Det funkade då! Varför skulle det inte göra det nu?

Klokt sagt. Ett problem är väl att 1993 var utlandstjänstgöring fortfarande en marginell uppgift för försvaret som inte var särskilt viktig för en officers karriär. Nu har internationella insatser blivit kärnverksamhet och alla vill vara med och styra och ställa, dra och slita.
Kingecho1
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Apr 30 2007, 00:53 ) *

Sedan finns det alltid det som säger att en 25 åring kommer att klara av det bättre psykiskt, och att dom har varit mer tid med vuxna människor och därför är bättre socialt anpassade. Men min uppfattning är att det är just därför man väljer ut de mest lämpade, för att man inte ska få med den krigsgalna 20 åringen som inte vet skilladen på höger och vänster...

Saken är ju att det rent militäriska går ofta snabbt att fräscha upp och handlar oftast mera om att tajta ihop grupper, plutoner och kompanier så att de fungerar optimalt ihop. Sen förstår jag inte riktigt hur du tänker? Jämför du en färdig enhet som NBG när de är färdig utbildade med en person som typ tas från gatan och då "bara" har gjort lumpen för 5 år sedan?

Jag har sett massor med 20-åringar som har gjort US som har klarat det galant! Jag har också sett flera som inte varit mogna för uppgiften! Finns även äldre som man kanske tycker inte borde ha varit med utomlands men den siffran är avsevärt lägre än för de som är yngre. Så är det bara!!

Sen tycker jag nog att om man förväntas prata med "regnmakaren" 2 gånger per dag i några månader så kanske det är något som ska prioriteras då det i högsta grad påverkar verksamheten! Träna för worst-case scenario men gör det med folk som är uttagna för att klara den dagliga primära verksamheten på bästa sätt!

En blandning vore självklart det bästa! Ska inte vara antingen eller vilket tyvärr NBG ser ut att gå emot!

FN1.gif
SemperMetamContingimus
QUOTE (Krook @ Apr 30 2007, 13:56 ) *
OM NBG sätts in inom ramen för EU:s konflikthanteringspolitik så är det konflikten och mandatet som styr vilken roll som NBG kommer att ha, inte din Major. Det är alldeles galet att säga att NBG "först och främst" kommer att vara fredsframtvingande. NBG är dimensionerat för att kunna agera fredsframtvingande men det innebär inte att det kommer att bli så.

Skott avlossas även inom fredsbevarande insatser och ska inte anses som ett misslyckande per automatik (om det inte är vådaskott).

I åldersfrågan så kan vi väl konstatera att folk inte gillar att få höra sanningen men att en anledning till kritik är just den ringa medelåldern och bristen på erfarenhet i NBG. Face it.

/K

Såja, såja..nu ska vi inte bli uppretade, vi disskuterar ju bara tongue.gif

Hehe, nej men seriöst så har du säkert rätt, jag bara lyssnade på Majoren för han är chef på ett kompani i NBG så jag fick intrycket att han visste saker och ting. Det där med en brittisk styrka som tar över ska tydligen redan vara bestämt, att brittiska regeringen sagt ja till att skicka den (återigen, Majorens ord).

Sedan det där med regnmakaren ska tas med lite ironi i sig, det var inte att prata med honom som var saken, utan att ni per automatik tar det som att en 25 åring är mer lämpad, när allt jag försöker säga är att det varierar från person till person, inte från ålder till ålder, även om det generellt sätt finns fler som klarar det ju högre upp man går... Jag har träffat många "äldre" som inte skulle klara det, och vice versa.

Vi får väl helt enkelt se hur det går, hoppas på det bästa som man brukar säga wink.gif

"Jorden är rund, face it"
Krook
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Apr 30 2007, 18:38 ) *
Såja, såja..nu ska vi inte bli uppretade, vi disskuterar ju bara tongue.gif

Hehe, nej men seriöst så har du säkert rätt, jag bara lyssnade på Majoren för han är chef på ett kompani i NBG så jag fick intrycket att han visste saker och ting. Det där med en brittisk styrka som tar över ska tydligen redan vara bestämt, att brittiska regeringen sagt ja till att skicka den (återigen, Majorens ord).

Sedan det där med regnmakaren ska tas med lite ironi i sig, det var inte att prata med honom som var saken, utan att ni per automatik tar det som att en 25 åring är mer lämpad, när allt jag försöker säga är att det varierar från person till person, inte från ålder till ålder, även om det generellt sätt finns fler som klarar det ju högre upp man går... Jag har träffat många "äldre" som inte skulle klara det, och vice versa.

Vi får väl helt enkelt se hur det går, hoppas på det bästa som man brukar säga wink.gif

"Jorden är rund, face it"

Absolut är jorden rund och ju närmare 25-årspassagen desto rundare blir den.
Självklar så finns det undantag men det är soldaten i gemen vi talar om. När jag gjorde min första mission direkt efter muck så var jag inte särskilt bra. Jag fick konflikter med mina gruppkollegor och överordnade som kunnat undvikas om jag haft lite mer rutin från arbetslivet (och då inte nödvändigtvis det militära arbetslivet). Och även om personen i fråga är hur mogen som helst så kommer dennes ålder och hur gammal denne person se ut räknas som kvalitet i insatsområdet. Illa måhända men sånt är livet. En kompis ledsnade i Liberia och började skarva med att han hade 8 barn och vips så fick han mer gehör hos locals.

Det där med en brittisk styrka som tar över ska tydligen redan vara bestämt, att brittiska regeringen sagt ja till att skicka den (återigen, Majorens ord).
?
Vad innebär detta? Vart ska de skickas? Vad betyder det för NBG? Vilken konfliktzon skulle vara aktuell (förutom då Afrika och Sudan som Sverige prioriterat)? Vad säger Bryssel?

Fråga gärna din major och se vad han säger. Återrapportera hit.

Och, du skulle märka om jag blev uppretad. smile.gif

/K
tias
QUOTE (Meteor @ Apr 30 2007, 13:41 ) *
QUOTE (tias @ Apr 30 2007, 12:56 ) *

Är inte så säker på att det blir så, jag har då redan fyllt i en lapp där jag angav storlekar på diverse djungel och ökenprylar..

oki, ja jag har då inte fått några öken, djungelprylar förutom kängorna som vi fick lämna tillbaka mellow.gif
Jag skulle tippa på att det blir skitdyrt om alla skulle få ut öken och djungel.... sen innan insats så skulle alla vilja ha en ny öken djungel för att den gamla är utsliten.
Men det är ju möjligt att ni får den.
SemperMetamContingimus
QUOTE (Krook @ Apr 30 2007, 23:29 ) *
Vad innebär detta? Vart ska de skickas? Vad betyder det för NBG? Vilken konfliktzon skulle vara aktuell (förutom då Afrika och Sudan som Sverige prioriterat)? Vad säger Bryssel?

Fråga gärna din major och se vad han säger. Återrapportera hit.

Och, du skulle märka om jag blev uppretad. smile.gif

/K

Som jag förstod det, så skulle NBG vara ute i max 120 dagar, sedan om det behövdes, så hade den brittiska regeringen sagt att de var beredda på att skicka en styrka som kunde ta över uppgifterna och se till att området skulle fortsätta vara stabilt (förutsatt att NBG lyckats med sin uppgift, såklart) och att det redan var bestämt att britterna kunde ta över var som helst där NBGt hade verkat och att dem skulle kunna vara kvar såpass länge så att FN hade kunnat skicka en ordentlig fredsbevaranda styrka, MEN å andra sidan fick vi veta detta innan ens löneavtalen var riktigt klara så hur mycket man kan lita på det vet jag inte. Mer än så sa dem inte vid genomgången, men jag ska definitivt ta reda på mer då jag själv av naturliga skäl är ganska intresserad av NBGt.

Hehe, jag kan nästan tänka mig att när ja börjar hitta konstiga lådor och två dar gamla OP-platser utanför mitt hus så har jag gått för långt wink.gif

ha det bra!

//Echo Bravo, Out!
g3space
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Apr 30 2007, 17:38 ) *
Sedan det där med regnmakaren ska tas med lite ironi i sig, det var inte att prata med honom som var saken, utan att ni per automatik tar det som att en 25 åring är mer lämpad [...]

Det är inte så mycket åldern jag hänger upp mig på, utan bristen på tidigare missioner och för all del annan relevant erfarenhet.
Krook
@Alltidmeterinkontinent (?)

EUBG-konceptet innebär att olika nationer turas om att stå i beredskap och då ev. under beredskapstiden göra insats. Tyskland har genomfört en insats med BG men det är ingen garanti för att NBG kommer att sättas in.
Den 1/7 -08 tar några andra länder över beredskapen efter Sverige och Spanien (?) som har beredskap från 1/1 och bestrider den i sex månader. Och så rullar det på.
Den 1/1 2011 tar Sverige upp manteln igen.

OM EU beslutar om insats och Riksdagen säger ja till det kan det bli en insats. Det är ganska långt dit.

/K
Isse
Nu börjar det bli lite för många negativa vibbar här känner jag. Jag är 27 år alltså 6-7 år sedan jag gjorde GU. Jag har heller aldrig gjort utlandstjänst och det känns som om jag lika gärna kan kasta in handduken nu för jag kommer aldrig att kunna bli en pålitlig stridskamrat åt någon!

fan nånstans måste man väl börja eller!
Riffel tittaren
QUOTE (Isse @ May 1 2007, 13:07 ) *
Nu börjar det bli lite för många negativa vibbar här känner jag. Jag är 27 år alltså 6-7 år sedan jag gjorde GU. Jag har heller aldrig gjort utlandstjänst och det känns som om jag lika gärna kan kasta in handduken nu för jag kommer aldrig att kunna bli en pålitlig stridskamrat åt någon!

Färdigheter och kunskaper kan alltid övas upp!! Du har någon som inte går att värdera!! Livserfarenhet!
Att ha gjort mission är den bästa skola man kan gå men inte den enda.
Balt
Ja jag föredrar ju nån som är litte äldre än helt ny muckad!
Isse
QUOTE (Riffel tittaren @ May 1 2007, 12:21 ) *
QUOTE (Isse @ May 1 2007, 13:07 ) *

Färdigheter och kunskaper kan alltid övas upp!! Du har någon som inte går att värdera!! Livserfarenhet!
Att ha gjort mission är den bästa skola man kan gå men inte den enda.

Tack!
Man behöver lite ryggdunkande ibland.

Till sist ett par ord på vägen:
"ingen kan allt men alla kan något"
misilias
Med din attityd SemperMetamContingimus så tar jag hellre med MORSAN än dig!
SemperMetamContingimus
QUOTE (misilias @ May 1 2007, 20:12 ) *
Med din attityd SemperMetamContingimus så tar jag hellre med MORSAN än dig!

Min attityd? *suck* Din attityd var ju en riktigt höjdare...
Limpan
@Misilias: Mogen argumentation...inte! Tycker du att ditt inlägg i debatten visar upp en attityd som är särskilt meriterande i utlandstjänst eller?

Nä, nu dämpar vi oss! Killen försöker lägga fram konkreta argument för en ståndpunkt, inte förstöra världen med radioaktivt kontaminerade drinkoliver. Det är väl för fan självklart att det finns rimliga resonemang åt båda hållen. Jag kan iaf definitivt se fördelar med en längre tids oavbruten träning och utbildning på precis samma sätt som jag värdesätter livserfarenhet och såväl mental som social mognad hos mina medarbetare. Jag kan dessutom se möjliga nackdelar med bägge delarna, så lite av varje i någons sorts mix beroende på uppgift, förutsättningar och läge känns väl inte helt dumt.

Låt inte det här urarta till ett ställningskrig mellan två olika rekryteringsprofiler - det finns ingen sådan gränsdragning. Det finns ograderade skalor av utbildning, erfarenhet, personliga egenskaper och andra meriter. För annars vill jag väldigt gärna att någon presenterar exakta data för vid vilken ålder man betraktas som "mogen" eller vid vilken tidpunkt man tappat en viss relevant mängd kompetens i förhållande till sin militära utbildning.

Argumentera sakligt för din egen åsikt istället så får vi en konstruktiv debatt och slipper tjafs om våra morsor...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.