QUOTE (lucky luke @ Apr 6 2007, 21:36 )

QUOTE (Nyström @ Apr 6 2007, 19:38 )

har kompisar som ligger inne nu på inom flygvapnet och dom säger så här, om man säger så här tjänar du 23500 typ tekniskt tjänst är det ju lugnt för då får du ju en del mer men som vanlig stridanden soldat är grundlönen 16500 sen skatt på det 33% =11055 sen ska du betala mat ca 120 per dag för vad jag fattar så får man betala maten helt och inte förmånsbeskattas ?? det blir ca 5 dagar i veckan och det är lika med 2400 kr sen måste jag ju betala en del resor själv hem så då blir det inte så jäkla mycket kvar... många lovas ju övnings dygn men pga försvarsmaktens budget underskott så lär det väl inte bli så många heller... men men det är så jag har fattat det , för i såna fall går inte min ekonomi i hop 11055-2400-1000 i resor i månaden blir ca 7655 men men
jag vet att lönen höjs efter ett halv år men det hjälper ju inte mig första 6 månaderna
någon som vet exat hur det ligger till ??
Men alltså, köper ni knark för pengarna eller?? Jag tycker det är ett okej avtal, kommer klara mig bra på pengarna jag får. Även om det känns lite så kommer det bli mer än hyggligt. Kanske beror på att jag studerar för tillfället, med en hyra på 3000, resor 600 med ett studielån på ~7500. Men jag försår de som kommer från en jobbsituation, med en högre lön och bättre förmåner.
Ja för mig som i dagsläget bara jobbar extra så är ju detta ett helt ok avtal, men för dom som redan har jobb med bättre lön och förmåner kan jag förstå att det inte är lika attraktivt. Men varför bråka om att maten kostar extra? Det gör den väl på alla vanliga jobb i Sverige? Man ska ju också kunna dra av ca 60kr/dag för matutgifter när man inte jobbar på hemorten? Och som sagt övningsdygnen ger ju en del extra i kassan. Och jag skulle bli mycket förvånad om övningsserien reduceras nämnvärt? Den är ju ett krav för att vi ska kunna bli validerade inför beredskapen!
Bifogar länken till avtalet och lite övrig ekonomisk info!
http://www.mil.se/article.php?id=15976QUOTE (Svajk @ Apr 10 2007, 22:43 )

QUOTE (rill3e @ Apr 10 2007, 21:54 )

QUOTE (lucky luke @ Apr 10 2007, 21:15 )

QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 18:55 )

Dvs 6 mån utb, 6 mån R10, 6 mån R30 = 1,5 år o sen kanske insats på slutet = 2år!
Men vart någonstans står det att det är r30 i 6 månader efter r10-beredskapen??
Vet inte men det var vad de sa i telefon iallafall....i mitt fall så var det fortfarande R10 de sista 6 månaderna men skillnaden var att man blev hemförlovad...men man skulle ändå vara på förbandet inom 8 timmar om det skulle behövas. Personsökare á la Hamilton motsvarande haha.
Som jag är informerad så är det utb 6 mån sen r10 1 jan till sista juni och sen r30 till 30 nov (2008). Dock kommer det (om det inte är ngn insats) tas ut semester de sista veckorna. Det kanske skiljer beroende på tjänst, dessutom sa min blivande PC att det på ngt sätt skulle gå att lösa (återigen förutsatt att det inte är ngn insats då) med studier från hösten 08.
Samt att r30 beredskapen är på förbandet och inte hemma som det är på andra r30 förband idag.
Sen hur det blir i verkligheten kan inte jag sia om men den info jag fått löd så, och den är från min blivande PC och han har förhoppningsvis koll

Jag ingår i ett R10 förband och som jag förstått det så kommer jag att ha utb 2 juli - 31 dec (2007), beredskap 1 jan - 30 juni (2008), vad som gäller 1 juli - 31 dec (2008) om vi ej har gjort någon insats var för några veckor sedan oklart? Ev. kunde man söka någon rotations mission?
Så någon R30 beredskap kommer det nog inte att bli för mig eller någon på min enhet enligt dom listor jag har läst!
Jag har också läst i någon bilaga till avtalet att man har 24 timmars inställelsetid till förbandet under R10 beredskapen men tyvärr så hittar jag inte den bilagan på mil.se längre?