Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
lucky luke
Jag ser inga som helst problem med att börja studera hösten08. Efter att beredskapen gått ut sommaren 2008, skall det finnas möjlighet att ta ut ledighet intjänad under utbildning/ (beredskap). Denna ledighet kommer ligga någonstans runt tre månader och då är det bara att räkna bakåt från slutet av november, när kontraktet går ut, vilket gör att man hamnar i slutet av augusti. Skolorna börjar ofta i början eller mitten av september.

Allt detta under förutsättning att det inte blir någon insats. Det här är vad jag fått berättat för mig, då det varit en av de viktigare frågorna i mitt beslut, ang NBG.
Jända
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 22:50 ) *
QUOTE (lucky luke @ Apr 10 2007, 21:15 ) *
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 18:55 ) *
Dvs 6 mån utb, 6 mån R10, 6 mån R30 = 1,5 år o sen kanske insats på slutet = 2år!

Men vart någonstans står det att det är r30 i 6 månader efter r10-beredskapen??

Kanske inte står? Det var så jag tolkade det för några månader sen!! Saken är ju att EU´s beredskap tar slut sista juni men förbandet finns kvar tills den 1 december. Verkar dock vara R10 den beredskapen med. Anställningen är i 17 månader så det är ju inte bara ett studieår man missar utan 2 (eller 1,5 om man har turen att kunna läsa kurser på våren?). Jag har svårt att se att FM ska betala full lön (även med avdrag mm) och den delen mellan 1/7 och 1/12 ske från hemmet X antal mil därifrån? Vilket gör det svårt att börja studera hösten -08 igen.

Eller skulle man varit så moraliskt ful så att man gav FM 1år och sen sagt upp sig efter den 1/7?

EDIT: Kanske menar de att man ska kunna studera på förbandsorten ungefär som IA06 har gjort? De har väl läst några jättespännande kurser på distans från Lund?

Det e ju antagligen inte omöjligt att avbryta kontraket i förväg om det skulle krävas.. tror inte att FM skulle va helt omöjliga på det när det egentliga beredskapsperioden är över..
Amatör
QUOTE (lucky luke @ Apr 10 2007, 23:24 ) *
Jag ser inga som helst problem med att börja studera hösten08. Efter att beredskapen gått ut sommaren 2008, skall det finnas möjlighet att ta ut ledighet intjänad under utbildning/ (beredskap). Denna ledighet kommer ligga någonstans runt tre månader och då är det bara att räkna bakåt från slutet av november, när kontraktet går ut, vilket gör att man hamnar i slutet av augusti. Skolorna börjar ofta i början eller mitten av september.

Allt detta under förutsättning att det inte blir någon insats. Det här är vad jag fått berättat för mig, då det varit en av de viktigare frågorna i mitt beslut, ang NBG.

En annan förutsättning som du inte räknat med är att ledigheten kommer att tas ut även under våren. Förslaget just nu är att man "jobbar tre ledig en vecka", i tid förskjutet inom kompanierna. Med detta system kommer ledighetsuttaget inte att blir riktigt så fördelaktigt för den studerande...

Antal dagar som skall tas ut är mellan 75 och 90, detta räknat från 20070701 till 20081130. Semester och ledigt för ÖD sammantaget. Under 2007 tas ca 20 dagar av dessa ut. Kvar efter 1 Januari alltså i häradet 55-70 dagar...

70 dagar ger ju 14 veckor, fyra av dessa tas ut sammanhängande under sommaren (Juni, Juli eller Augusti) enl lag. Kvar alltså 10 veckor... osv
BARBIE
QUOTE (Amatör @ Apr 11 2007, 18:35 ) *
QUOTE (lucky luke @ Apr 10 2007, 23:24 ) *

En annan förutsättning som du inte räknat med är att ledigheten kommer att tas ut även under våren. Förslaget just nu är att man "jobbar tre ledig en vecka", i tid förskjutet inom kompanierna. Med detta system kommer ledighetsuttaget inte att blir riktigt så fördelaktigt för den studerande...

Antal dagar som skall tas ut är mellan 75 och 90, detta räknat från 20070701 till 20081130. Semester och ledigt för ÖD sammantaget. Under 2007 tas ca 20 dagar av dessa ut. Kvar efter 1 Januari alltså i häradet 55-70 dagar...

70 dagar ger ju 14 veckor, fyra av dessa tas ut sammanhängande under sommaren (Juni, Juli eller Augusti) enl lag. Kvar alltså 10 veckor... osv

Tror du man kommer att våga låta folk vara lediga längre perioder under våren? Även om man lägger det förskjutet på kompanierna så finns det ju andra enheter inom nbg som inte kan rotera, vad händer med dem?
Beck
Finns det någon sammanställd FAQ som man missat? Tänkte främst på frågor som avhandlar lön under utb/beredskap/insats och boende (logement? matlagnings? förmånsbeskattning?), elelr varierar dessa saker från regemente till regemente?

Har läst igenom tråden och det var länge sen någon ansvarig yttrade sig om dessa frågor.

//Nyligen antagen Beck pansar2.png
Hans Engström
Som jag nämnt så är jag nu tydligen aktuell för OHQ. Förutom att man med största sannolikhet hamnar i Northwood i England (enligt den jag talade med så är det i princip klart att det blir så), så är jag lite oklar på vart man hamnar först, LedR direkt eller HKV i början? Någon som vet?
tikvah
QUOTE (Hans Engström @ Apr 12 2007, 14:23 ) *
Som jag nämnt så är jag nu tydligen aktuell för OHQ. Förutom att man med största sannolikhet hamnar i Northwood i England (enligt den jag talade med så är det i princip klart att det blir så), så är jag lite oklar på vart man hamnar först, LedR direkt eller HKV i början? Någon som vet?

I dag finns OHQ:et på L24, och innan en insats så blir det nog där man får hussera.
Krook
QUOTE (Beck @ Apr 12 2007, 12:57 ) *
Finns det någon sammanställd FAQ som man missat? Tänkte främst på frågor som avhandlar lön under utb/beredskap/insats och boende (logement? matlagnings? förmånsbeskattning?), elelr varierar dessa saker från regemente till regemente?

Har läst igenom tråden och det var länge sen någon ansvarig yttrade sig om dessa frågor.

Jag antar att du klickat och läst på följande sidor:
http://www.mil.se/article.php?id=12793
forsvarsmakten.nu
http://www.utlandsportalen.se/

Om inte så varsågod.

/K
Beck
QUOTE (Krook @ Apr 12 2007, 20:25 ) *
QUOTE (Beck @ Apr 12 2007, 12:57 ) *

Jag antar att du klickat och läst på följande sidor:
http://www.mil.se/article.php?id=12793
forsvarsmakten.nu
http://www.utlandsportalen.se/

Om inte så varsågod.

/K

Tack för svaret. Självklart har jag läst på nämda sidor men de ger inte information nog!

Alla kommer att erbjudas logi på området. Men du kan också välja eget boende på pendlingsavstånd från grundutbildningsförbandet. Försvarsmaktens logi är av logementstyp.

Bor man flera i samma logement? Finns det matlagningsmöjligheter? Kommer det göras avdrag för boendet (skiftande standard)?
Krook
QUOTE (Beck @ Apr 12 2007, 20:31 ) *
Bor man flera i samma logement? Finns det matlagningsmöjligheter? Kommer det göras avdrag för boendet (skiftande standard)?

Boendet kommer att bero på var du tjänstgör.
På Ledningsregementet kommer NBG husera i en byggnad varvid flera säkert kommer att bo i samma logement och man tittar på matlagningslösningar mm.
Arbetstagarorganisationer yrkar på 200:- tillägg per dag för logementsboendet men vi får väl se vad som händer.

/K
baang
några funderingar jag har, är uttagen till CB01 revingehed..

Hur många kan tänkas bli boende på regementet och hur stor del kommer bo så att de kan pendla?
Vilken typ av boende gäller.. logement? barack? tält?
Tillgång till internet, tv etc..

Vore ju tråkigt om det slutar med att man blir sittandes näst intill ensam på en leråker i skåne så fort dagen är slut och alla de andra åker hem..
Vad jag hört om revingehed är att det är ett bra regemente men totalt värdelöst när tjänsten är slut för dagen, och då man har ett kvarts dygn så...ja..
3924
Läste i senaste military technology att de 24 finska AMV med AMOS kommer att vara slutlevererade under 2006-07.
Kan detta tyda på att de kommer att ingå i deras understödskompani i NBG. Trode först att de skulle köra med deras 120mm Grk som är monterad på deras variant av Bv206. Nu är jag inte lika säker.
BARBIE
QUOTE (Krook @ Apr 12 2007, 20:43 ) *
QUOTE (Beck @ Apr 12 2007, 20:31 ) *

Boendet kommer att bero på var du tjänstgör.
På Ledningsregementet kommer NBG husera i en byggnad varvid flera säkert kommer att bo i samma logement och man tittar på matlagningslösningar mm.
Arbetstagarorganisationer yrkar på 200:- tillägg per dag för logementsboendet men vi får väl se vad som händer.

/K

Vad jag förstår är väl det när man inte är på hemmaförbandet denna peng utbetalas? För man får väl ändå inte betalt för att bo på sin arbetesplats?
Dazzle
QUOTE (baang @ Apr 13 2007, 09:57 ) *
några funderingar jag har, är uttagen till CB01 revingehed..

Hur många kan tänkas bli boende på regementet och hur stor del kommer bo så att de kan pendla?
Vilken typ av boende gäller.. logement? barack? tält?
Tillgång till internet, tv etc..

Vore ju tråkigt om det slutar med att man blir sittandes näst intill ensam på en leråker i skåne så fort dagen är slut och alla de andra åker hem..
Vad jag hört om revingehed är att det är ett bra regemente men totalt värdelöst när tjänsten är slut för dagen, och då man har ett kvarts dygn så...ja..

Kommer att bo på värnpliktslogementen under utbildningen och efter 1/1 -08 flytta ut till camp gripen då nästa värnpliktskull rycker in, när jag låg inne där så fanns det tillgång till tv o datorer i markan men nu antar jag att man har fri tillgång till att ha vad man vill på logementen...kommer inte ihåg hur IA06 hade de med detta...
Aja man har nära till både lund och Malmö så de finns ganska mycket o göra efter tjänsten är slut tycker jag..men jag bor ju också på pendelavstånd från regementet så jag klagar int happy.gif
warhead
En reflektion: Såg att det är väldigt mycket vakanser ute till NBG. Kan det bero på att många som blivit antagna dit även antagits till någon mission och tackat ja till detta. Eller kan det vara att av alla som sökt var det inte så många som höll måttet?
SFC
QUOTE (warhead @ Apr 13 2007, 15:58 ) *
En reflektion: Såg att det är väldigt mycket vakanser ute till NBG. Kan det bero på att många som blivit antagna dit även antagits till någon mission och tackat ja till detta. Eller kan det vara att av alla som sökt var det inte så många som höll måttet?

Eller så kan det bero på att det inte var riktigt lika många sökande som FM försöker få det att framstå som...

Mer vakanser kommer att komma inom kort, det saknas en hel del förband på vakanslistan just nu.
tinhead
QUOTE (SFC @ Apr 13 2007, 17:11 ) *

Eller så kan det bero på att det inte var riktigt lika många sökande som FM försöker få det att framstå som...

Mer vakanser kommer att komma inom kort, det saknas en hel del förband på vakanslistan just nu.

Eller så helt enkelt att många tackat nej då dom insett vad det innebär ekonomiskt.
BARBIE
Eller för att de inte förståt vad det innebär ekonomiskt.
knaZen
Nu är vakanslistan uppdaterad. Ganska mustig måste jag säga. Men det var ju ganska väntat.
Kimster
Nu borde fan folka inte ha svårt att komma med kan man tycka.. går ju att bada i tjänster ju.
golffoxtrotfive
QUOTE (Kimster @ Apr 14 2007, 18:24 ) *
Nu borde fan folka inte ha svårt att komma med kan man tycka.. går ju att bada i tjänster ju.

säj inte de kimster, själv sökte jag en vakans för några dar sen och har fortfarande inte hört nått, så bada va då att ta i, mina andra vakanser jag har fått, har jag fått bums så att säga, så här segt brukar det inte vara
Golffoxtrotfive som e van att få vakanser(3st)
SFC
QUOTE (tinhead @ Apr 13 2007, 16:22 ) *
QUOTE (SFC @ Apr 13 2007, 17:11 ) *

Eller så helt enkelt att många tackat nej då dom insett vad det innebär ekonomiskt.

Det är också en anledning, men när det inte ens finns tillräckligt många ansökningar för att fylla upp alla tjänster på ett skyttekompani om alla tackar ja, då är det illa!
Term
QUOTE (lucky luke @ Apr 6 2007, 21:36 ) *
QUOTE (Nyström @ Apr 6 2007, 19:38 ) *
har kompisar som ligger inne nu på inom flygvapnet och dom säger så här, om man säger så här tjänar du 23500 typ tekniskt tjänst är det ju lugnt för då får du ju en del mer men som vanlig stridanden soldat är grundlönen 16500 sen skatt på det 33% =11055 sen ska du betala mat ca 120 per dag för vad jag fattar så får man betala maten helt och inte förmånsbeskattas ?? det blir ca 5 dagar i veckan och det är lika med 2400 kr sen måste jag ju betala en del resor själv hem så då blir det inte så jäkla mycket kvar... många lovas ju övnings dygn men pga försvarsmaktens budget underskott så lär det väl inte bli så många heller... men men det är så jag har fattat det , för i såna fall går inte min ekonomi i hop 11055-2400-1000 i resor i månaden blir ca 7655 men men

jag vet att lönen höjs efter ett halv år men det hjälper ju inte mig första 6 månaderna

någon som vet exat hur det ligger till ??

Men alltså, köper ni knark för pengarna eller?? Jag tycker det är ett okej avtal, kommer klara mig bra på pengarna jag får. Även om det känns lite så kommer det bli mer än hyggligt. Kanske beror på att jag studerar för tillfället, med en hyra på 3000, resor 600 med ett studielån på ~7500. Men jag försår de som kommer från en jobbsituation, med en högre lön och bättre förmåner.

Ja för mig som i dagsläget bara jobbar extra så är ju detta ett helt ok avtal, men för dom som redan har jobb med bättre lön och förmåner kan jag förstå att det inte är lika attraktivt. Men varför bråka om att maten kostar extra? Det gör den väl på alla vanliga jobb i Sverige? Man ska ju också kunna dra av ca 60kr/dag för matutgifter när man inte jobbar på hemorten? Och som sagt övningsdygnen ger ju en del extra i kassan. Och jag skulle bli mycket förvånad om övningsserien reduceras nämnvärt? Den är ju ett krav för att vi ska kunna bli validerade inför beredskapen!

Bifogar länken till avtalet och lite övrig ekonomisk info! http://www.mil.se/article.php?id=15976

QUOTE (Svajk @ Apr 10 2007, 22:43 ) *
QUOTE (rill3e @ Apr 10 2007, 21:54 ) *
QUOTE (lucky luke @ Apr 10 2007, 21:15 ) *
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 18:55 ) *
Dvs 6 mån utb, 6 mån R10, 6 mån R30 = 1,5 år o sen kanske insats på slutet = 2år!

Men vart någonstans står det att det är r30 i 6 månader efter r10-beredskapen??

Vet inte men det var vad de sa i telefon iallafall....i mitt fall så var det fortfarande R10 de sista 6 månaderna men skillnaden var att man blev hemförlovad...men man skulle ändå vara på förbandet inom 8 timmar om det skulle behövas. Personsökare á la Hamilton motsvarande haha.

Som jag är informerad så är det utb 6 mån sen r10 1 jan till sista juni och sen r30 till 30 nov (2008). Dock kommer det (om det inte är ngn insats) tas ut semester de sista veckorna. Det kanske skiljer beroende på tjänst, dessutom sa min blivande PC att det på ngt sätt skulle gå att lösa (återigen förutsatt att det inte är ngn insats då) med studier från hösten 08.

Samt att r30 beredskapen är på förbandet och inte hemma som det är på andra r30 förband idag.

Sen hur det blir i verkligheten kan inte jag sia om men den info jag fått löd så, och den är från min blivande PC och han har förhoppningsvis koll brow.gif

Jag ingår i ett R10 förband och som jag förstått det så kommer jag att ha utb 2 juli - 31 dec (2007), beredskap 1 jan - 30 juni (2008), vad som gäller 1 juli - 31 dec (2008) om vi ej har gjort någon insats var för några veckor sedan oklart? Ev. kunde man söka någon rotations mission?

Så någon R30 beredskap kommer det nog inte att bli för mig eller någon på min enhet enligt dom listor jag har läst!

Jag har också läst i någon bilaga till avtalet att man har 24 timmars inställelsetid till förbandet under R10 beredskapen men tyvärr så hittar jag inte den bilagan på mil.se längre?
Jocha
De stridsfordon 90 som varit ute på mission är 90C varianten och om tanken är att NBG ska ha dessa är frågan om det finns i tillräcklig kvantitet eller om man kommer att använda 90B även.

Det är ju trots allt lite skillnad mellan de olika vagnarna, då främst för föraren.

Någon som har inside info?
Psk-jevel
QUOTE (Kimster @ Apr 14 2007, 18:24 ) *

Själv är jag en f.d skyttegruppchef med tillräckliga betyg som sökte som skyttesoldat i CB01, men jag har inte fått så mycket som ett missat samtal. Sökt vakansen nu också, återkommer. salute.gif
SFC
QUOTE (Jocha @ Apr 14 2007, 22:10 ) *
De stridsfordon 90 som varit ute på mission är 90C varianten och om tanken är att NBG ska ha dessa är frågan om det finns i tillräcklig kvantitet eller om man kommer att använda 90B även.

Det är ju trots allt lite skillnad mellan de olika vagnarna, då främst för föraren.

Någon som har inside info?

90C gäller för 90-kompaniet iaf, sen kvarstår fortfarande frågan om hur vagnarna ska roteras med hänsyn till GT, vidmakthållande av kompetens under beredskap mm. Under T4 kan eventuellt viss vht genomföras med annan typ av vagn.

Skillnaderna är dock inte tillräckligt stora för att ställa till några problem med avseende på vagnsmodell, problemen kan uppstå när man byter vagnsindivid lite för ofta.
Jocha
Tänkte att det kan ev bli brist då det inte bara är 90-kompaniet utan även IA07 som ska ha 90C vagnar. Men som sagt så vet jag inte i vilken mängd som den versionen finns.

Vad gällande skillnaden på B och C versionen så är det dock en del för föraren med tanke på att C är både bredare och väger ca 5 ton mer. Ang skyttens roll vet jag inte om det är ett större problem då jag inte provat C versionen med en takmonterad ksp 58 utan låg på A versionen med en tornmonterad ksp 39. Såg dock på en C vagn på livgardet att Ksp:n var placerad vid skytten och undrar hur det är tänkt med pipbyte och liknande då.

Jag upplevde inga större bekymmer att byta vagnar som skytt men som sagt, låg på A vagn utan den stabbade pjäsen.
KD803
QUOTE (Jocha @ Apr 15 2007, 10:48 ) *
Tänkte att det kan ev bli brist då det inte bara är 90-kompaniet utan även IA07 som ska ha 90C vagnar. Men som sagt så vet jag inte i vilken mängd som den versionen finns.

1. 90C byggdes i 57 exemplar vill jag minnas. Då ingår förmodligen några specialvarianter.
2. Om det skulle bli brist så misstänker jag att IA07 inte har prioritet...

edit: 58 90C ska det vara: 42 Strf 9040C, 8 Epbv 90C, 2 Stripbv 90C, 3 Lvkv 90C och 3 Bgbv 90C. Källa

Sidan 14 i samma källa kan också rekommenderas...
Term
QUOTE (KD803 @ Apr 15 2007, 11:15 ) *

1. 90C byggdes i 57 exemplar vill jag minnas. Då ingår förmodligen några specialvarianter.
2. Om det skulle bli brist så misstänker jag att IA07 inte har prioritet...

Ja man har väl köpt in 90C för en IntMekBat!
gidde

Vad gällande skillnaden på B och C versionen så är det dock en del för föraren med tanke på att C är både bredare och väger ca 5 ton mer. Ang skyttens roll vet jag inte om det är ett större problem då jag inte provat C versionen med en takmonterad ksp 58 utan låg på A versionen med en tornmonterad ksp 39. Såg dock på en C vagn på livgardet att Ksp:n var placerad vid skytten och undrar hur det är tänkt med pipbyte och liknande då.

Jag upplevde inga större bekymmer att byta vagnar som skytt men som sagt, låg på A vagn utan den stabbade pjäsen.

Jag tror inte det är tänkt så mycket när de kom på den lösningen. Det var nog mer en nödlösning som blev lite sådär.
Pipbyte och omladdning är tänkt att ske i skydd.

Jag tror inte nbg kommer få träna i sverige med Cvagnar. Möjligt att de har en per pluton eller liknande så vagnspersonalen får mecka och pilla på den vagn som de ska använda på en tilltänkt insats.

Men jag tror inte det finns pengar att ha 11-15 C/komp vagnar och öva med.
Term
QUOTE (gidde @ Apr 15 2007, 11:32 ) *
Jag tror inte nbg kommer få träna i sverige med Cvagnar. Möjligt att de har en per pluton eller liknande så vagnspersonalen får mecka och pilla på den vagn som de ska använda på en tilltänkt insats.

Men jag tror inte det finns pengar att ha 11-15 C/komp vagnar och öva med.

Varför skulle man inte ha råd att öva med dom skarpa vagnarna för? Man har ju övat med C vagnarna inför LA missionerna! Och då hela kompaniet samtidigt! Sen om man använder exakt samma vagnar som vid insats är ju inte säkert men C lär det väl bli!
Jocha
QUOTE (gidde @ Apr 15 2007, 11:32 ) *

Att ha en C-vagn per pluton för att meka och pilla på vore ganska meningslöst då enligt den info som jag har enligt modifieringen är att man inte ändrat motorn eller pjäsen utan satt på extra pansar, ändrat om viss mtrl samt säkrat all mtrl i vagnen.

Kan vara att man ändrat i motorn något för att orka denna extra vikt på ca 5 ton som C-vagnen har. Detta har jag ingen kunskap om utan det kan kanske någon annan flika in om.

En fråga till nyutbildade vagnsbesättningar på strf90: Hur mycket får/fick ni hålla på med motorn? När jag gjorde min GU -98 fick vi officiellt inte göra något alls med motorn, men teknikerna sa till oss att vi skulle göra lättare arbete som de skulle göra (byta oljefilter och liknande).
svalan
Jocha:
För skytten är det en stor skillnad mellan B och C.
Den betydande skillnaden är att strf9040C har 3P funktion. Detta kräver tid bakom knapparna.
En annan är KSP58C som sitter takmonterad vilket kräver annat förfarande för VC och skytt.
Kräver inte så mkt utbildning, men erfarenhet för att få den att funka bra.
En tredje är att den senaste uppgraderingen av strf9040C har ny IRV (+CAN-buss)

Kan inte svara för om alla 90-kompanier kommer rulla med strf9040C men det känns troligt att man kommer integrera strf9040B i eller efter T3.
Du skriver att du tycker det verkar onödigt att ha en C-vagn per pluton, det kan jag inte hålla med om.
Så gjorde man tex under IA03 och det är bättre än att inte få någon systemkunskap alls.

Förresten, motorn är inte ändrad. Den har fortfarande 550hk.

Term:
Du kan inte jämnföra LA-utbildningen med NBG:s utbildning då en missionsutbildning är mycket kortare och resulterar i mkt färre körmil än vad en T3 gör.
gidde
QUOTE (Jocha @ Apr 15 2007, 15:07 ) *
Att ha en C-vagn per pluton för att meka och pilla på vore ganska meningslöst då enligt den info som jag har enligt modifieringen är att man inte ändrat motorn eller pjäsen utan satt på extra pansar, ändrat om viss mtrl samt säkrat all mtrl i vagnen.

Kan vara att man ändrat i motorn något för att orka denna extra vikt på ca 5 ton som C-vagnen har. Detta har jag ingen kunskap om utan det kan kanske någon annan flika in om.

En fråga till nyutbildade vagnsbesättningar på strf90: Hur mycket får/fick ni hålla på med motorn? När jag gjorde min GU -98 fick vi officiellt inte göra något alls med motorn, men teknikerna sa till oss att vi skulle göra lättare arbete som de skulle göra (byta oljefilter och liknande).

Det e klart grabbarna ska ha C vagnarna. Men jag skulle inte bli förvånad om sverige har tagit i lite väl mycket, och kommer på att det kostar mer än vad det smakar.

Du får göra allt som du kan läsa dig till i Iboken, rep arbete med motorn e det tekniker som sköter. Besättningarna ska som vanligt kontrollera så att problemen upptäcks i tid.

Edit: Program om NGB ....

Sändningstider: Ung svensk soldat
SVT2 Söndag 15 apr 2007 kl 20.00
SVT2 Torsdag 19 apr 2007 kl 16.20
SVT2 Lördag 21 apr 2007 kl 11.25
Term
QUOTE (engan @ Apr 15 2007, 16:38 ) *
Jocha:
Kan inte svara för om alla 90-kompanier kommer rulla med strf9040C men det känns troligt att man kommer integrera strf9040B i eller efter T3.
Du skriver att du tycker det verkar onödigt att ha en C-vagn per pluton, det kan jag inte hålla med om.
Så gjorde man tex under IA03 och det är bättre än att inte få någon systemkunskap alls.

Förresten, motorn är inte ändrad. Den har fortfarande 550hk.

Term:
Du kan inte jämnföra LA-utbildningen med NBG:s utbildning då en missionsutbildning är mycket kortare och resulterar i mkt färre körmil än vad en T3 gör.

Jag håller med dig att det inte går att jämföra men nån variant av det hela som du redan är inne på måste väl vara gångbart! Grabbarna måst ju iaf få känna på och få öva lite med C vagnarna!
svalan
Det håller jag verkligen med om!
Min förhoppning är såklart att alla får möjligheten att utbildas på och öva med den mtrl som de ev. ska användas skarpt.
Ekvall
QUOTE (gidde @ Apr 15 2007, 19:30 ) *
Program om NGB ....

Var det någon mer än jag som såg den? Tyckte att det var en av de bättre dokumentärerna om FM på länge, men det är inte så konstigt med tanke på vad man har att jämföra med (Kalla Fakta, Dragon X)... wink.gif Jag upplevde den som väldigt saklig och grundlig, speciellt angånde hur Sveriges roll på den internationella arenan har förändrats och vad detta innebär. Problematiken med "de alltför unga och omogna soldaterna" och det förändrade mandatet iom NBG tas upp på ett balanserat sätt utan den vanliga "Hata FM!"-attityden. Mycket intressant!

EDIT: Hoppsan! Det fanns visst redan en tråd om dokumentären... blush.gif
Beck
QUOTE (Ekvall @ Apr 15 2007, 21:13 ) *
QUOTE (gidde @ Apr 15 2007, 19:30 ) *
Program om NGB ....

Var det någon mer än jag som såg den? Tyckte att det var en av de bättre dokumentärerna om FM på länge, men det är inte så konstigt med tanke på vad man har att jämföra med (Kalla Fakta, Dragon X)... wink.gif Jag upplevde den som väldigt saklig och grundlig, speciellt angånde hur Sveriges roll på den internationella arenan har förändrats och vad detta innebär. Problematiken med "de alltför unga och omogna soldaterna" och det förändrade mandatet iom NBG tas upp på ett balanserat sätt utan den vanliga "Hata FM!"-attityden. Mycket intressant!

Den befintliga tråden hittas här:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29152

smile.gif
Krook
Ja, precis.

I den tråden snackas TV-reportaget som sådant, i den här tråden fortsätter vi med NBG specifikt.
Att hänvisa till inslaget som källa för information är dock tillåtet.

Några inlägg flyttade resp. raderade av mig.

/Krook, Blågul
Korpral Sundström
Lite kuriosa ang kasernboende

Under Nato/FN/EU mötet i Åre 2005 så fans det ett par tusen poliser som skulle stå för säkerheten samtidigt som det fanns ett regemente och en flygflotilj som precis hadde blivit nerlagda. Men poliserna fick inte bo i kasern, då polis facket sa nej det är för låg standard. Så istället fick dom bo på diverse hotel för ex antal tusen direkt från skatte betalarna banghead.gif
Fästningstrollet
QUOTE (Wärme @ Apr 16 2007, 16:57 ) *
Blev antagen som StfgrpC Luftburen Skvadron K3, någon annan som ska dit?

Ska inte dit men jag såg på vakanslistan att det fanns en hel del tjänster dit. Undra om K3 har haft svårt att rekrytera från de egna leden. Luftburna; det var ju dom som var mest stridskåta på Regementet. wink.gif
Wärme
QUOTE (Fästningstrollet @ Apr 16 2007, 17:08 ) *

Ska inte dit men jag såg på vakanslistan att det fanns en hel del tjänster dit. Undra om K3 har haft svårt att rekrytera från de egna leden. Luftburna; det var ju dom som var mest stridskåta på Regementet. wink.gif

På min pluton kommer det nog vara jävligt blandat, pluton chefen har gått mer på att hitta bra killar o soldater, sen går ju alla att lära att strida.
Fästningstrollet
QUOTE (Wärme @ Apr 16 2007, 17:18 ) *

På min pluton kommer det nog vara jävligt blandat, pluton chefen har gått mer på att hitta bra killar o soldater, sen går ju alla att lära att strida.

Jo, jag kan tänka mig att de vill ha en blandning. Jag blev bara så överraskad att det va så många vakanser på de tjänsterna, K3 brukar ju ha en ganska hög andel som söker utlandstjänst annars.
Wärme
QUOTE (Fästningstrollet @ Apr 16 2007, 17:26 ) *
QUOTE (Wärme @ Apr 16 2007, 17:18 ) *

Jo, jag kan tänka mig att de vill ha en blandning. Jag blev bara så överraskad att det va så många vakanser på de tjänsterna, K3 brukar ju ha en ganska hög andel som söker utlandstjänst annars.

Håller med, tycker de borde va hårt tryck på dom befattningarna, men kanske inte va så många sökande på just dom, eller så e dom kräsna, det var väl ca 7000 sökande till NBG.
Alla kanske vill bli pansarpojkar.
FRDF
QUOTE (3924 @ Apr 13 2007, 08:57 ) *
Läste i senaste military technology att de 24 finska AMV med AMOS kommer att vara slutlevererade under 2006-07.
Kan detta tyda på att de kommer att ingå i deras understödskompani i NBG. Trode först att de skulle köra med deras 120mm Grk som är monterad på deras variant av Bv206. Nu är jag inte lika säker.

Nej de kommer dom inte, var själv med som "försökskanin" inför NBG med de finska trupper där vi provade ut olika möjligheter och det blev ganska klart att AMOS inte på ganska länge kommer ha något att göra men NBG insatser, iaf. inte från finlands sida. Högst antagligen lär man nog bara se Patria XA-203 komma släpandes med en 120mm bebis efter sig smile.gif

(NOTE: AMOS kräver 12 månaders utbildning av manskap, vilket även det skulle dra ut på tiden ännu mera)
buddhagbg
Är datumet man skall infinna sig färdigt ännu? Det går ju att läsa sig till att man börjar med semester och inryck skall ske i augusti men finns det något datum för detta ännu?
Skulle vara bra att veta när man skall planera sin semester hur lång semester man har!
baang
QUOTE (buddhagbg @ Apr 18 2007, 11:42 ) *
Är datumet man skall infinna sig färdigt ännu? Det går ju att läsa sig till att man börjar med semester och inryck skall ske i augusti men finns det något datum för detta ännu?
Skulle vara bra att veta när man skall planera sin semester hur lång semester man har!

Det jag fick veta var att man ska infinna sig nån av de första dagarna i juli, som jag förstod det för läkarkoll och säga hej, sen har man semester till augusti. Det här gällde P7 revingehed, all info jag fått, skulle komma brev med mer information om någon vecka.
Isse
QUOTE (baang @ Apr 18 2007, 12:49 ) *
QUOTE (buddhagbg @ Apr 18 2007, 11:42 ) *

Det jag fick veta var att man ska infinna sig nån av de första dagarna i juli, som jag förstod det för läkarkoll och säga hej, sen har man semester till augusti. Det här gällde P7 revingehed, all info jag fått, skulle komma brev med mer information om någon vecka.

Jag fick också ett datum när jag skulle infinna mig vid LedR, det handlar om 2 dagar som jag fattar det som när man ska göra läkarkontroll och säga hej som baang säger. När jag pratade med Plutch så sa han att semestern var ca två och en halv vecka.
Term
QUOTE (Isse @ Apr 18 2007, 13:04 ) *
Jag fick också ett datum när jag skulle infinna mig vid LedR, det handlar om 2 dagar som jag fattar det som när man ska göra läkarkontroll och säga hej som baang säger. När jag pratade med Plutch så sa han att semestern var ca två och en halv vecka.

Stämmer ganska bra förutom att vi har tre veckors semester! Och att det verkar som att man ska göra läkarundersökningen före inryck?!? Efttersom den är sista spärren före anställning!

Men vid inryck i början av juli så fattar jag det som att vi får träffa alla i enheten, får en massa info, blir tilldelade vårat boende och hämta ut viss personlig mtrl?!?

Detta gäller Sambandskomp på LedR! Exakt hur det är för andra enheter vet jag inte?
Beck
QUOTE (Term @ Apr 18 2007, 13:25 ) *
QUOTE (Isse @ Apr 18 2007, 13:04 ) *

Stämmer ganska bra förutom att vi har tre veckors semester! Och att det verkar som att man ska göra läkarundersökningen före inryck?!? Efttersom den är sista spärren före anställning!

Men vid inryck i början av juli så fattar jag det som att vi får träffa alla i enheten, får en massa info, blir tilldelade vårat boende och hämta ut viss personlig mtrl?!?

Detta gäller Sambandskomp på LedR! Exakt hur det är för andra enheter vet jag inte?

Hur knökig tror ni läkarkontrollen är? Är det bara för att kolla syn/hörsel som vilken rutinkontroll som helst?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.