Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG 08
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
lucky luke
För övrig sa han en annan intressant sak: NBG lyder under EU medan IA07 som är dess reserv lyder under den svenska regeringen, vilket medför att det är mer sannolikt att IA07 kommer att åka iväg på något tex. till kosovo eller afghanistan och förstärker upp.

Lyder inte NBG under regeringen också? Jag vet på vilken sätt EU är inblandat, men är det inte regeringen som har sista ordet?
Kiowa
QUOTE (lucky luke @ Apr 5 2007, 11:47 ) *
Lyder inte NBG under regeringen också? Jag vet på vilken sätt EU är inblandat, men är det inte regeringen som har sista ordet?

Jo, fast skillnaden mellan NBG och IA07 är att NBG inte får röras för behov som Sverige självt skulle ha (t.ex förstärka svenska kontingenten i kosovo) utan ett EU beslut. NBG ska alltså vara tillgängligt för EU att kunna sätta in, medan IA07 får disponeras fritt av Sverige och kan användas för att snabbt förstärka på någon mission (eller som IA06 har använts nu vid rotationer) eller sättas in vid t.ex. FN insats som EU inte vill använda en battle group till. Det är alltså mycket större chans att IA07 folket får åka nånstans smile.gif
3924
Allt som rör avdrag ska behandlas och bedömas av skatteverket. Om ni ej är överens med skatteverket kan ni begära omprövning, då prövar erat ärende av en annan handläggare.

Lite läsnyttigt
lucky luke
QUOTE (Kiowa @ Apr 5 2007, 12:34 ) *
Jo, fast skillnaden mellan NBG och IA07 är att NBG inte får röras för behov som Sverige självt skulle ha (t.ex förstärka svenska kontingenten i kosovo) utan ett EU beslut. NBG ska alltså vara tillgängligt för EU att kunna sätta in, medan IA07 får disponeras fritt av Sverige och kan användas för att snabbt förstärka på någon mission (eller som IA06 har använts nu vid rotationer) eller sättas in vid t.ex. FN insats som EU inte vill använda en battle group till. Det är alltså mycket större chans att IA07 folket får åka nånstans smile.gif

Där ser man. Kanske bäst att ha koll på sådana grejer innan det bär av.

Vad tror ni om chanserna att komma ut för NBG då? Ingen lätt fråga att spekulera i dock biggrin.gif Någon som har koll på de andra BGs ? Har för mig att det är Tyskland som står i beredskap nu, och dom har lite problem med att komma ut tydligen.
tikvah
QUOTE (lucky luke @ Apr 5 2007, 11:02 ) *
Vad tror ni om chanserna att komma ut för NBG då? Ingen lätt fråga att spekulera i dock biggrin.gif Någon som har koll på de andra BGs ? Har för mig att det är Tyskland som står i beredskap nu, och dom har lite problem med att komma ut tydligen.

Tyskland är som bekant med sin BattleGroup i DRC och således har de inte några problem att komma ut.
Amatör
QUOTE (Deluxe @ Apr 5 2007, 10:06 ) *
Är lite nyfiken på om det är någon som har koll på hur det går med uttagningarna av sjukvårdspersonal?
Någon som vet något matnyttigt i denna fråga?

Sådär IA07 har stora vakanser.
Ungefär 11 befattningar (på sjtpgrp, SISU) av 12 kvar att bemanna... Vakanslista har varit ute. (Borttagen av okänd anledning)
Balt
Ungefär 11 befattningar (på sjtpgrp, SISU) av 12 kvar att bemanna... Vakanslista har varit ute. (Borttagen av okänd anledning)

Ja jag såg listan komma utt men antog att man spedy gonzales rekryterat bort alla rolleyes.gif

Dum fråga kanske men hur många GRK biträden har man på ett skytte kompani? 1 eller flera?
Amatör
QUOTE (Jocha @ Apr 5 2007, 11:42 ) *
......

Pratade för övrigt med en ansvarig för IA07 igår (NBG:s taktiska reserv) och han förklarade att de hade förhandlat bort arbetstidslagen (kan vara en annan, minns ej exakt vilken lag det var). Detta och att de kommer ha ca 25 fältdygn under hösten kommer göra att man kommer få ca 4000:- mer i månaden än vad det står i befattningsslönelistan.

.....

NEJ, IA07 kommer att vara arbetstidsreglerade, alltså jobba 40 timmar i veckan - i snitt. Man kommer att göra 25 övningsdygn under hösten. Dessa renderar ju naturligtvis lönetillägg och ledighet. (Ledigheten kommer att tas ut under beredskapen.)
Att man är arbetstidsreglerad innebär ju oxå att man har rätt till övertid om man tvingas arbeta utanför den planerade arbetstiden!

25 Öd innebär ungefär 22300 kronor (läggs på toppen av lönen) och 25 dagars ledighet.
Amatör
QUOTE (Balt @ Apr 5 2007, 18:38 ) *

Ja jag såg listan komma utt men antog att man spedy gonzales rekryterat bort alla rolleyes.gif

Dum fråga kanske men hur många GRK biträden har man på ett skytte kompani? 1 eller flera?

Kan det inte i huvudet. Men 1-2st i följande grupper: Ledningsvagn 1, L2, L3 och e-grp... Uppskattningsvis 4-7st!
Befattningen heter väl fö GRK/E-biträde och är en signalist+.
Balt
okej så många!

men är inte det på ett skytte kompani med som har ett stabs/grk komp knutet till sig? IA07 har väl inget tillhörande GRK?

och nån som tror att dom kan rekrytera all den SJV personalen? frågan blir kan IA07 lyfta?

/grissfingrar
Amatör
QUOTE (knaZen @ Apr 4 2007, 12:21 ) *
Vakanslista för IA07 är uppe.

Men borta!

Eftersom förbandet har för avsikt att vakansrekrytera i nästa vecka och listan inte hann ut innan helgen på mil.se kommer lista att läggas ut på detta forumet inom kort.

Lista kommer att läggas ut igen på mil.se efter helgen när folk är tillbaka på sina arbetsplatser.

Det saknas b.la. gruppchefer, vagnchefer, sjukvårdpersonal (SISU/Patgb203).
alfie
Dessa frågor känns fel i denna tråd då IA07 och NBG är två helt olika beredskapsförband.

Vad jag har fattat det som kommer IA07 ha samma struktur som IA06, och det är ett helt vanligt skyttekompani, utan GRK, rätta mig gärna om jag har fel.

25 ö-dygn 22300:-? är väl 580:- de första 8 dygnen och sen stegrar det, hur ser planeringen ut för ö-dygnen? Källa?
Amatör
QUOTE (Balt @ Apr 5 2007, 19:07 ) *
okej så många!

men är inte det på ett skytte kompani med som har ett stabs/grk komp knutet till sig? IA07 har väl inget tillhörande GRK?

och nån som tror att dom kan rekrytera all den SJV personalen? frågan blir kan IA07 lyfta?

/grissfingrar

Nej det finns inget GRK knutet till IA07. IA07 är ett fristående kompani! Man kommer vid insats att sättas tillsammans med andra förband, kanske en dansk skyttebataljon i sibirien (vad vet jag) den danska skyttebataljonen har då GRK med sig.

Självklart är det ett problem att förbandet inte har fyllt upp alla vakanser ännu men än är det ingen fara på taket. Vid en eventuell insats kommer man ju att disponera helt andra resurser för att tex rekrytera den peronal som saknas (man kanske kan tänka sig en löneförhöjning eller liknande)
Amatör
QUOTE (alfie @ Apr 5 2007, 19:16 ) *
Dessa frågor känns fel i denna tråd då IA07 och NBG är två helt olika beredskapsförband.

Vad jag har fattat det som kommer IA07 ha samma struktur som IA06, och det är ett helt vanligt skyttekompani, utan GRK, rätta mig gärna om jag har fel.

25 ö-dygn 22300:-? är väl 580:- de första 8 dygnen och sen stegrar det, hur ser planeringen ut för ö-dygnen? Källa?

Ersättning för ÖD ser ut så här:

Dygn 1-8: 570kr
9-16: 860kr
17-24: 1160kr
25- : 1560kr

Ergo 22280kr (före skatt).

Källa: Jag. (Pmar dig)
Pols

Ja du har helt rätt IA07 är ett annat förband än NBG! IA07 är i stort mycket likt IA06. En skilland är att IA07 har även uppgiften att vara en reserv till NBG om detta sätts in. IA07 är alltså en svensk resurs som skall kunna användas på Sveriges initiativ i första hand men även utgöra reserv då NBG eller delar av NBG sätts in.

IA07 har samma beredskap och kommar att göra samma utbildning som kompanierna ingående i kärnbataljonen i NBG. Rekryteringen görs nu, samtidigt så därför blandas IA07 lätt ihop med NBG.
Amatör

Känns rätt. Jag startar en tråd om IA07.
Amatör
För vakanser på IA07 (Pansarskyttekompani R10) se IA07 tråd.
lucky luke
QUOTE (tikvah @ Apr 5 2007, 16:13 ) *
Tyskland är som bekant med sin BattleGroup i DRC och således har de inte några problem att komma ut.

DRC?
alfie
QUOTE (lucky luke @ Apr 5 2007, 21:38 ) *
QUOTE (tikvah @ Apr 5 2007, 16:13 ) *

DRC?

Democratic Republic of the Congo
Jocha
Fråga till kOsOvOlinO:
Är du R30 soldat själv? Kollade på lönelistan för dig och såg att din befattning var upplagd på R30 delen.

Vet någon varför R30 soldater får mer i lön under utbildningen än vad R10 soldaterna får. Såg ingenstans i lönelistan att de skulle få minskad lön med 25% som vi andra.

Ett ex: En skytt på strf 90 på P7 får 23275 - 25%= 17775:- under utb. medan en skytt PBV 302 på Ing 2 får 23700:- under sin utb. Allt enligt försvarets lönebilagor på mil.se.
Jocha
Då betyder det att som R30 skytt så får man 23700:- i lön + fri mat och logi samt gratis resor samtliga lediga helger.

Låter riktigt sjukt tycker jag, inte att jag missunnar R30 soldaten detta utan det är bara att gratulera till ett bra avtal i så fall utan börjar fundera vilket skitkontrakt som R10 soldaterna har.

Lönen drar de 25% ifrån, får betala maten, fri logi och 12 gratis resor på 6 mån.

Börjar fundera om man var dum som säkte R10.
kOsOvOlinO
QUOTE (Jocha @ Apr 6 2007, 10:22 ) *
Fråga till kOsOvOlinO:
Är du R30 soldat själv? Kollade på lönelistan för dig och såg att din befattning var upplagd på R30 delen.

Vet någon varför R30 soldater får mer i lön under utbildningen än vad R10 soldaterna får. Såg ingenstans i lönelistan att de skulle få minskad lön med 25% som vi andra.

Ett ex: En skytt på strf 90 på P7 får 23275 - 25%= 17775:- under utb. medan en skytt PBV 302 på Ing 2 får 23700:- under sin utb. Allt enligt försvarets lönebilagor på mil.se.

Ja det är jag. Svaret angående lön är ju att en R30 befattning har betalt fullt för vi är ju inte arbetstids reglerade. Där emot R10 är ju anställd som en yrkesofficer om jag fattar det hela rätt men har då rätt till OB och liknande.
kOsOvOlinO
QUOTE (Jocha @ Apr 6 2007, 10:37 ) *
Då betyder det att som R30 skytt så får man 23700:- i lön + fri mat och logi samt gratis resor samtliga lediga helger.

Låter riktigt sjukt tycker jag, inte att jag missunnar R30 soldaten detta utan det är bara att gratulera till ett bra avtal i så fall utan börjar fundera vilket skitkontrakt som R10 soldaterna har.

Lönen drar de 25% ifrån, får betala maten, fri logi och 12 gratis resor på 6 mån.

Börjar fundera om man var dum som säkte R10.

R30 ser väl ut som ett vanligt avtal som man har när man gör en vanlig rotationsmission. Som R10 kan jag tänka mig att det kan bli lite övertid och även då extra betalt för övningsdygn nu i höst det är planerat 25st vad jag har hört.
Nyström
alltså på IAS får jag 21000 och på som luftburen jägare skulle jag få 16000 och där var jag tvungen att betala hela maten själv och för boenden också vad jag fattade så efter skatt typ 11000 sen ska jag betala för mat och boende typ 3000 samt förmånsbeskatta resor så det blir tyvärr inte mycket kvar synd att det var så dåligt betalt att min ekonomi inte ens går runt och då bor jag i en 1a och har en bil typ, samt lite studielån så det är väldigt synd särskilt när första budet var 21000 när jag sökte från början sen ändrade dom på vägen...
Isse
Ok! Nu undrar jag utan att vi spekulerar. Vad har jag för lön och vad behöver jag betala för som NBG R10 soldat. Har kollar upp vad jag har för lön och den är på 17500 ca. Ska dom då dra 25% på det också? + att vi måste betala för maten. Låter lite vrickat tycker jag? Förklara för mig.
Kiowa
QUOTE (Isse @ Apr 6 2007, 16:13 ) *
Ok! Nu undrar jag utan att vi spekulerar. Vad har jag för lön och vad behöver jag betala för som NBG R10 soldat. Har kollar upp vad jag har för lön och den är på 17500 ca. Ska dom då dra 25% på det också? + att vi måste betala för maten. Låter lite vrickat tycker jag? Förklara för mig.

Nej, 17500 är efter avdraget, du betalar bara för maten sedan.

Angående lön och R10/R30: Får ju tänka på att R30 bara har några månaders utbildning och sedan har beredskap i hemmet. R10 får mycket mer utbildning + övningstillägg + att lönen ökar sedan under beredskapen så R10 har inte så kassa förmåner ändå.
Isse
QUOTE (Kiowa @ Apr 6 2007, 16:38 ) *
QUOTE (Isse @ Apr 6 2007, 16:13 ) *

Nej, 17500 är efter avdraget, du betalar bara för maten sedan.

Angående lön och R10/R30: Får ju tänka på att R30 bara har några månaders utbildning och sedan har beredskap i hemmet. R10 får mycket mer utbildning + övningstillägg + att lönen ökar sedan under beredskapen så R10 har inte så kassa förmåner ändå.

taget!
Nyström
har kompisar som ligger inne nu på inom flygvapnet och dom säger så här, om man säger så här tjänar du 23500 typ tekniskt tjänst är det ju lugnt för då får du ju en del mer men som vanlig stridanden soldat är grundlönen 16500 sen skatt på det 33% =11055 sen ska du betala mat ca 120 per dag för vad jag fattar så får man betala maten helt och inte förmånsbeskattas ?? det blir ca 5 dagar i veckan och det är lika med 2400 kr sen måste jag ju betala en del resor själv hem så då blir det inte så jäkla mycket kvar... många lovas ju övnings dygn men pga försvarsmaktens budget underskott så lär det väl inte bli så många heller... men men det är så jag har fattat det , för i såna fall går inte min ekonomi i hop 11055-2400-1000 i resor i månaden blir ca 7655 men men

jag vet att lönen höjs efter ett halv år men det hjälper ju inte mig första 6 månaderna

någon som vet exat hur det ligger till ??
lucky luke
QUOTE (Nyström @ Apr 6 2007, 19:38 ) *
har kompisar som ligger inne nu på inom flygvapnet och dom säger så här, om man säger så här tjänar du 23500 typ tekniskt tjänst är det ju lugnt för då får du ju en del mer men som vanlig stridanden soldat är grundlönen 16500 sen skatt på det 33% =11055 sen ska du betala mat ca 120 per dag för vad jag fattar så får man betala maten helt och inte förmånsbeskattas ?? det blir ca 5 dagar i veckan och det är lika med 2400 kr sen måste jag ju betala en del resor själv hem så då blir det inte så jäkla mycket kvar... många lovas ju övnings dygn men pga försvarsmaktens budget underskott så lär det väl inte bli så många heller... men men det är så jag har fattat det , för i såna fall går inte min ekonomi i hop 11055-2400-1000 i resor i månaden blir ca 7655 men men

jag vet att lönen höjs efter ett halv år men det hjälper ju inte mig första 6 månaderna

någon som vet exat hur det ligger till ??

Men alltså, köper ni knark för pengarna eller?? Jag tycker det är ett okej avtal, kommer klara mig bra på pengarna jag får. Även om det känns lite så kommer det bli mer än hyggligt. Kanske beror på att jag studerar för tillfället, med en hyra på 3000, resor 600 med ett studielån på ~7500. Men jag försår de som kommer från en jobbsituation, med en högre lön och bättre förmåner.
gidde
QUOTE (lucky luke @ Apr 6 2007, 21:36 ) *
Men alltså, köper ni knark för pengarna eller?? Jag tycker det är ett okej avtal, kommer klara mig bra på pengarna jag får. Även om det känns lite så kommer det bli mer än hyggligt. Kanske beror på att jag studerar för tillfället, med en hyra på 3000, resor 600 med ett studielån på ~7500. Men jag försår de som kommer från en jobbsituation, med en högre lön och bättre förmåner.

Som du säger så är det studerande och nymuckade som ser avtalet som mest lockande.

Ska bli intressant att se hur fördelningen på platserna ser ut, Tidigare Us /Nymuckade/ och de som har muckat för ett par år sedan ...
Rött kors
QUOTE (gidde @ Apr 9 2007, 14:33 ) *
QUOTE (lucky luke @ Apr 6 2007, 21:36 ) *

Som du säger så är det studerande och nymuckade som ser avtalet som mest lockande.

Ska bli intressant att se hur fördelningen på platserna ser ut, Tidigare Us /Nymuckade/ och de som har muckat för ett par år sedan ...

Och sådana som inte gjort lumpen alls utan kommer in på civilkompetens.
Born
Lönesättningen fungerar väl som i det civila livet. Många sökande och inte så höga antagningskrav ger låga löner. Sålänge man får ihop tillräcklig mängd med tillräcklig kompetens så finns ingen anledning att betala mer än nödvändigt.
Specialtjänster som kräver mer förkunskaper och har ett smalare rekryteringsunderlag SKA ha mer i ersättning om man frågar mig.

Hade rekryteringsunderlaget minskat för "vanliga skyttetjänster" så hade ersättningsnivån ökat till en konkurenskraftig nivå även om man jämför med civila jobb med liknande rekryteringsunderlag.
Kingecho1

Finns väl ingen normalt fungerande som vill förlora så mycket studietid? Inte aktuellt att ta en studiepaus på 2 år för mig iaf.

Eller...??
lucky luke
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 02:56 ) *
Finns väl ingen normalt fungerande som vill förlora så mycket studietid? Inte aktuellt att ta en studiepaus på 2 år för mig iaf.

Eller...??

Och varför måste du ta studiepaus på två år? När jag pratade med PC så sa han att det låg i bådas intresse om jag ville börja plugga hösten 2008.
Svajk
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 02:56 ) *

Eller...??

Jag är iaf dum nog att ta ett studieuppehåll under tiden i nbg. Visst det är länge, kanske lite för länge men tror nog att jag kan plugga under r30 beredskapen hösten 08. NBG passar bra nu, är lite lagom skoltrött efter 2 års studier och har 2,5-3 år kvar. så ett break ett år och sen på det igen. Allt är knappast lysande med nbg om man får tro allt som sägs på forumet men jag känner att det är en chans utöver de vanliga att göra lite nytta och samtidigt få ut nånting från sin vpltid. Dessutom tror jag att det merparten av tid kommer bli kul. Jag ser fram emot det och ångrar inte att jag skickade in min ansökning.

//Svajk
Isse
Håller med Svajk där. Tar också ett uppehåll med studierna efter tre år. Allt kanske inte är lysande med NBG men det är som med alla andra arbetsgivare, man ska ställa krav på dom.
Rött kors
Vad tror ni att utbildningen huvudsakligen kommer att inriktas på?
Krook
QUOTE (Rött kors @ Apr 10 2007, 17:02 ) *

Hur långt är ett snöre?

Vilken befattning, förband, utbildningsståndpunkt, krav, resurser, mm, är faktorer som avgör vad utbildningen kommer att inriktas på.
Det går maa ord knappt att svara på din fråga.

/K
Philip_88
QUOTE (Krook @ Apr 10 2007, 17:30 ) *

Hur långt är ett snöre?

Vilken befattning, förband, utbildningsståndpunkt, krav, resurser, mm, är faktorer som avgör vad utbildningen kommer att inriktas på.

/K

han kanske menar vad för utbildning de har gemensamt, precis som att alla kör GU i värnplikten...
Krook
QUOTE (Philip_88 @ Apr 10 2007, 17:42 ) *
QUOTE (Krook @ Apr 10 2007, 17:30 ) *

Hur långt är ett snöre?

/K
Edit:

han kanske menar vad för utbildning de har gemensamt, precis som att alla kör GU i värnplikten...

OK.
Jag får väl skriva på näsan då. Here we go.

Alla kommer genomföra:
Inryck
Mtrltjänst
Hälsogenomgång
Grundläggande vapentjänst inkl inskjutning och PEK-övningar
Få SoldU, dvs en uppfräschning av allmänmilitärutbildning i teoretisk form (syfte och krav NBG tex)
Befattningsinriktad utbildning
Förbandsvis övning

Självklart? Jajamen och det var det jag menade.
Huvuddelen av tiden torde gå åt till de två sistnämnda (om inte rekryteringen falerat) och eftersom dessa två är väldigt varierande så går det inte att ge ett entydigt svar på det.
Kingecho1
QUOTE (Svajk @ Apr 10 2007, 09:05 ) *
Jag är iaf dum nog att ta ett studieuppehåll under tiden i nbg. Visst det är länge, kanske lite för länge men tror nog att jag kan plugga under r30 beredskapen hösten 08. NBG passar bra nu, är lite lagom skoltrött efter 2 års studier och har 2,5-3 år kvar. så ett break ett år och sen på det igen. Allt är knappast lysande med nbg om man får tro allt som sägs på forumet men jag känner att det är en chans utöver de vanliga att göra lite nytta och samtidigt få ut nånting från sin vpltid. Dessutom tror jag att det merparten av tid kommer bli kul. Jag ser fram emot det och ångrar inte att jag skickade in min ansökning.

//Svajk

Kan ju spela in att jag är 30+ och redan är sen med skolan och dessutom redan tagit 1 års uppehåll för Liberia tongue.gif

Men har fått uppfattningen att R30 inte skulle skilja sig nämnvärt från R10 perioden (bortsett från insatstid då) utan att den också skulle ske på regementet motsv. Eftersom man är anställd under den tiden? Så uppfattade jag det för några månader sedan när man sökte information om NBG? Dvs 6 mån utb, 6 mån R10, 6 mån R30 = 1,5 år o sen kanske insats på slutet = 2år!
golffoxtrotfive
hallåj gubbar, slängde iväg en liten vakansansökan till kirurgtroppen som vvs.are, men jag kan inte utläsa om det är en R10 eller en R30 tjänst, som jag läser den så är det en R10 tjänst men va fasen ska dom med en röris till på T2 i sex hela månader?? sökte den där rekryteringsansvarige men han behagade ju inte svara, men ni brukar ju ha den del kloka åsikter om det mesta. här är länken http://www.mil.se/int/article.php?id=15054...;VacancyID=1303
lucky luke
QUOTE (Kingecho1 @ Apr 10 2007, 18:55 ) *
Dvs 6 mån utb, 6 mån R10, 6 mån R30 = 1,5 år o sen kanske insats på slutet = 2år!

Men vart någonstans står det att det är r30 i 6 månader efter r10-beredskapen??
rill3e
QUOTE (lucky luke @ Apr 10 2007, 21:15 ) *
Dvs 6 mån utb, 6 mån R10, 6 mån R30 = 1,5 år o sen kanske insats på slutet = 2år!

Vet inte men det var vad de sa i telefon iallafall....i mitt fall så var det fortfarande R10 de sista 6 månaderna men skillnaden var att man blev hemförlovad...men man skulle ändå vara på förbandet inom 8 timmar om det skulle behövas. Personsökare á la Hamilton motsvarande haha.
Rött kors
QUOTE (Philip_88 @ Apr 10 2007, 17:42 ) *

Ja, det var vad jag menade. Tycker det är väldigt uppenbart att alla har en del befattningsspecifik utbildning, ansåg det inte nödvändigt att förtydliga det. Men, det är lätt att prata förbi varandra på nätet. banghead.gif

QUOTE (Krook @ Apr 10 2007, 17:50 ) *
OK.
Jag får väl skriva på näsan då. Here we go.

Alla kommer genomföra:
Inryck
Mtrltjänst
Hälsogenomgång
Grundläggande vapentjänst inkl inskjutning och PEK-övningar
Få SoldU, dvs en uppfräschning av allmänmilitärutbildning i teoretisk form (syfte och krav NBG tex)
Befattningsinriktad utbildning
Förbandsvis övning

Självklart? Jajamen och det var det jag menade.
Huvuddelen av tiden torde gå åt till de två sistnämnda (om inte rekryteringen falerat) och eftersom dessa två är väldigt varierande så går det inte att ge ett entydigt svar på det.

Så du menar att det kommer att vara exakt samma som GSU i lumpen? Känns inte riktigt som om det verkligen är så. Är det inget som är utlandsspecifikt som man inte gjort under GSU, men som fortfarande är soldatkunskaper alla i US skall ha oavsett befattning? Det borde ju vara en del sådant tycker jag. Men det är det inte alltså?
Krook
QUOTE (Rött kors @ Apr 10 2007, 21:59 ) *
Så du menar att det kommer att vara exakt samma som GSU i lumpen? Känns inte riktigt som om det verkligen är så. Är det inget som är utlandsspecifikt som man inte gjort under GSU, men som fortfarande är soldatkunskaper alla i US skall ha oavsett befattning? Det borde ju vara en del sådant tycker jag. Men det är det inte alltså?

Du läste vad jag skrev.
Det är hur det ser ut inför missioner och tidigare beredskapsförband. Den enda skillnaden mellan de två är att beredskapsförbanden brukar ha mer tid att öva.
Allt tyder på att det blir lika för NBG. Varför skulle det vara några enorma skillnader?
Det blir mycket repetition de första två veckorna och genomgångar och sånt, sedan kan man börja köra befattningsutbildning.

Det kommer inte vara exakt samma som GSU i lumpen. Det är fortfarande i mångt och mycket samma saker som ska köras men nu ges möjligheten att förbättra det, avsevärt. Men i vissa NBG-delar så kommer det in folk med endast 4 veckors GSU-US i ryggen och ibland är det mer än 10 år sedan man höll i ett vapen.

Skillnader mot Vpl kommer bedömt vara:
Högre krav på individen
Mer ROE-utb
Högre tempo i övn, lägre tempo däremellan
Mer avancerade övningar
Mindre formalia

Men ett tips kan vara att kolla med de som ingick i IA06.
Rött kors
QUOTE (Krook @ Apr 10 2007, 22:09 ) *
Du läste vad jag skrev.
Det är hur det ser ut inför missioner och tidigare beredskapsförband. Den enda skillnaden mellan de två är att beredskapsförbanden brukar ha mer tid att öva.
Allt tyder på att det blir lika för NBG. Varför skulle det vara några enorma skillnader?
Det blir mycket repetition de första två veckorna och genomgångar och sånt, sedan kan man börja köra befattningsutbildning.

Det kommer inte vara exakt samma som GSU i lumpen. Det är fortfarande i mångt och mycket samma saker som ska köras men nu ges möjligheten att förbättra det, avsevärt. Men i vissa NBG-delar så kommer det in folk med endast 4 veckors GSU-US i ryggen och ibland är det mer än 10 år sedan man höll i ett vapen.

Skillnader mot Vpl kommer bedömt vara:
Högre krav på individen
Mer ROE-utb
Högre tempo i övn, lägre tempo däremellan
Mer avancerade övningar
Mindre formalia

Men ett tips kan vara att kolla med de som ingick i IA06.

Åfan, jag trodde att det skulle vara mycket mer inriktat på tänkbara scenarier i utlandstjänst.
Krook
QUOTE (Rött kors @ Apr 10 2007, 22:18 ) *
Åfan, jag trodde att det skulle vara mycket mer inriktat på tänkbara scenarier i utlandstjänst.
Det finns inget i det jag skriver som säger att det inte kommer vara internationella scenarion.
Det är ju faktiskt det som det övas överlag i under GU också numera. Kolla vilka scenarion som körts på större övningar de senaste åren så får du se.
FM utbildar och övar mot internationella uppgifter hela tiden men det är fortfarande samma grund: Eld, rörelse, skydd, logistik, ledning, und.

/K
Svajk
QUOTE (rill3e @ Apr 10 2007, 21:54 ) *

Vet inte men det var vad de sa i telefon iallafall....i mitt fall så var det fortfarande R10 de sista 6 månaderna men skillnaden var att man blev hemförlovad...men man skulle ändå vara på förbandet inom 8 timmar om det skulle behövas. Personsökare á la Hamilton motsvarande haha.

Som jag är informerad så är det utb 6 mån sen r10 1 jan till sista juni och sen r30 till 30 nov (2008). Dock kommer det (om det inte är ngn insats) tas ut semester de sista veckorna. Det kanske skiljer beroende på tjänst, dessutom sa min blivande PC att det på ngt sätt skulle gå att lösa (återigen förutsatt att det inte är ngn insats då) med studier från hösten 08.

Samt att r30 beredskapen är på förbandet och inte hemma som det är på andra r30 förband idag.

Sen hur det blir i verkligheten kan inte jag sia om men den info jag fått löd så, och den är från min blivande PC och han har förhoppningsvis koll brow.gif
Kingecho1

Kanske inte står? Det var så jag tolkade det för några månader sen!! Saken är ju att EU´s beredskap tar slut sista juni men förbandet finns kvar tills den 1 december. Verkar dock vara R10 den beredskapen med. Anställningen är i 17 månader så det är ju inte bara ett studieår man missar utan 2 (eller 1,5 om man har turen att kunna läsa kurser på våren?). Jag har svårt att se att FM ska betala full lön (även med avdrag mm) och den delen mellan 1/7 och 1/12 ske från hemmet X antal mil därifrån? Vilket gör det svårt att börja studera hösten -08 igen.

Eller skulle man varit så moraliskt ful så att man gav FM 1år och sen sagt upp sig efter den 1/7?

EDIT: Kanske menar de att man ska kunna studera på förbandsorten ungefär som IA06 har gjort? De har väl läst några jättespännande kurser på distans från Lund?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.