Sign mek
Mar 22 2007, 21:31
Vad skall man välja??? NBG vs FS14
Har fått förfrågan på bägge!
QUOTE (Sign mek @ Mar 22 2007, 21:31 )

Beror ju helt vilka tjänster som erbjuds samt din civila situation. Nbg lär bli askul men över en lite längre period. Lite att fundera över ;)
Kimster
Mar 22 2007, 22:00
Åk till A-stan så har du vart där också

..NBG kommer fler gånger.. du kan säkert ta en vakans sen när du kommer hem.
Kingecho1
Mar 22 2007, 22:02

Kör på NBG. Det tror jag är bättre för Sverige!
En kort fundering, skulle det vara ett möjligt scenario att NBG sätts in "under FN-Flagg"?
Kingecho1
Mar 23 2007, 01:05
QUOTE (Slugg @ Mar 23 2007, 00:03 )

En kort fundering, skulle det vara ett möjligt scenario att NBG sätts in "under FN-Flagg"?
Helt omöjligt är det väl inte att FN ber EU om hjälp så ja det kan bli ett möjligt scenario. Dock ska ju situationen då kräva en snabbinsatsstyrka för att EU sen borde välja att skicka BG´n. Det är inte konstigare än att NATO har operationer under FN-mandat.
Boozysmurf
Mar 23 2007, 08:51

Lätt!! FS14!, men jag är part i målet

Men som nån här ovan skrev så beror det väl mycket på din civila situation,jobb,familj osv..
warhead
Mar 23 2007, 09:27

Skulle också köra på FS14, du vet att du kommer iväg, du vet när du åker, du vet när det är planerat för leave, du vet när du kommer hem, du vet att du tjänar pengar och du vet att du åker med de som du utbildas med (några avhopp kanske sker men troligtvis inte så många)
Hmpf, känns inte så jättekul att tjänsten man hade en lång intervju om igår nu ligger som vakans :(
Dexter
Mar 23 2007, 19:41
QUOTE (Beck @ Mar 23 2007, 19:35 )

Hmpf, känns inte så jättekul att tjänsten man hade en lång intervju om igår nu ligger som vakans :(
Det kan ju vara så att det är flera av just den tjänsten och man saknar fler sökande än dig. Tänk positivt.

/D
någon som blivit uppringt av någon från p7 än?
Dazzle
Mar 24 2007, 17:00
QUOTE (plopp @ Mar 24 2007, 00:08 )

undrar samma sak.... har fattat de som att P7 börjar rekrytera nästa vecka
någon som kan bekräfta?
Mantas
Mar 24 2007, 17:17
QUOTE (Dazzle @ Mar 24 2007, 17:00 )

QUOTE (plopp @ Mar 24 2007, 00:08 )

undrar samma sak.... har fattat de som att P7 börjar rekrytera nästa vecka
någon som kan bekräfta?
P7 har ringvecka v 713 för NBG
Gustav Cesar 1
Mar 24 2007, 22:05
Fråga
Har sökt både som gruppchef och soldat i samma förband, fick samtal igår angående gruppchefs platsen...
kan man då fortfarande bli soldat om gruppchefs platserna blir upptagna eller har man bara chans på en av platserna?
QUOTE (GC 1 @ Mar 24 2007, 22:05 )

Fråga
Har sökt både som gruppchef och soldat i samma förband, fick samtal igår angående gruppchefs platsen...
kan man då fortfarande bli soldat om gruppchefs platserna blir upptagna eller har man bara chans på en av platserna?
Du har chans på bägge befattningarna.
Man har absolut störst chans på sitt förstahandsval men det finns en liten möjlighet att komma med på andra- och tredjehandsval också.
/K
DaRaven
Mar 27 2007, 14:02
Från dagens UNT, kanske kan intressera de som söker NBG (d.v.s. inte mig själv ;))
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=70-AV_ID=596286,00.html
g3space
Mar 27 2007, 15:45
QUOTE (DaRaven @ Mar 27 2007, 14:02 )

Från dagens UNT, kanske kan intressera de som söker NBG (d.v.s. inte mig själv ;))
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=70-AV_ID=596286,00.html"Högkvarteret har satt som mål att 75 procent av soldaterna i NBG ska komma direkt från värnplikten."
Intressant, detta kände jag inte till.
lucky luke
Mar 27 2007, 16:29
QUOTE (g3space @ Mar 27 2007, 16:45 )

QUOTE (DaRaven @ Mar 27 2007, 14:02 )

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=70-AV_ID=596286,00.html"Högkvarteret har satt som mål att 75 procent av soldaterna i NBG ska komma direkt från värnplikten."
Intressant, detta kände jag inte till.
Det har varit känt länge, men att döma av vad man hört från olika källor så tror jag andelen värnpliktiga blir lägre än 75%
Muckade i december 2006, man kan ju hoppas att man räknas som "inneliggande" då jag sökte medan jag låg inne!
Vad tror ni om att slå en signal till gruppchefen/plutonchefen och höra hur det går (visa intresse), är det OK eller är det bara stressande för chefen?
Fanjunkar´n
Mar 27 2007, 19:34
QUOTE (Beck @ Mar 27 2007, 20:03 )

Muckade i december 2006, man kan ju hoppas att man räknas som "inneliggande" då jag sökte medan jag låg inne!
Vad tror ni om att slå en signal till gruppchefen/plutonchefen och höra hur det går (visa intresse), är det OK eller är det bara stressande för chefen?
Kan aldrig vara fel att visa intresse! Stressar DET upp chefen skulle inte jag vilja vara ute skarpt med den chefen...
Så r10 eller r30 då, har fått förfrågan om båda, känns ju som det är lika bra och gå hela vägen och komma med på r10
Snälla. Två gånger varje år så får vi trådar med inlägg av kategorin:
Uppringd av PC! Fan vad gott!
Låt inte även denna tråd fyllas med enradare om att ni fått ett samtal. Bred ut texten lite och skriv om vad ni pratade om, om det är första gången, hur det känns, osv. Skriv så att tråden förs framåt inte bara bygger i antalet inlägg.
Jag tänker mig något åt det här hållet då:
QUOTE (Exempelinlägg ala Krook)
Idag ringde C XY upp och undrade om jag var intresserad av befattningen på superdupergruppen i NBG:s Mastodontkompani. Jag hade sökt tjänsten strax innan muck och han undrade om jag fortfarande var intresserad, vilket jag sa att jag var.
Vi snackade lite sport maa hockeyslutspelet (den tomten håller på Linköping) och om mitt jobb som kloakvakt i Norrtälje.
Vidare så undrade han lite om min familj och om jag har många kompisar och vad de tycker om att jag har sökt och så.
Det som var svårast att svara på var frågan om vad jag är bra på. Det har jag undrat själv också. Jag stammade lite och sa att potatisskjutning är min grej. Vi avslutade samtalet med att byta nummer och med löften om att höras igen.
Samtalet kändes OK och nu är jag grymt sugen på att klä på mig det gröna igen.
I morgon börjar jag fysträningen. Steg 1 blir att gå till brevlådan i stället för att ta bilen.
Typ.
/Krook, Blågul
Edit: Rena "blivit uppringd"- och antagen-inlägg postar ni i
den här nya tråden!
tikvah
Mar 28 2007, 22:25
Jag kan bara komma med en liten inflikning och säga att de inte verkar ha någon större koll på sina papper.
I går ringde I19 och undrade om jag var sugen på att följa med dem, men tackade nej då jag redan har en tjänst, så där sa det att de strök mig...
och idag på kvällen ringer P4 (eller om det var P7 [blev mest förvånad över att de ringde då jag inte sökt dit]) och säger att de har fått mitt papper och mina uppgifter av I19 och undrar om jag är sugen att ingå i deras bidrag till NBG.
rill3e
Mar 29 2007, 10:19
QUOTE (Sign mek @ Mar 22 2007, 22:31 )

FS14!!!!
Blev uppringd av AJB idag.....som hos alla andra preliminärt. Det intressanta är att de är de enda som har antagningstester. v.16. De hade 250 ansökningar på 20 platser nånting...100 omedelbar bortsållning. Tror de har en standardmall med intervjufrågor...... iallafall fysisk status, social situation, motivation...om man tänkt igenom det .... och så vidare. De skulle återkomma om man kallades till test. Kändes rätt bra...
De ringde faktiskt redan för 2 veckor sen och "förvarnade" också.
Har även sökt P4 och P7 men de har ju inte ringt än så det känns kört.
/rille
Undran! Enligt Plutonchef som jag talade med (S1) var det ínte alls säkert att man skulle få ett besked om man inte kom med. Är det någon mer som har hört detta? Verkar lite underligt från FMs sida eller. Man vill veta vad om man är inne eller ute. Vissa skriver här att de får reda om de inte kommer med eller att de kommer med.
EDIT: Såg inte att den delats. Blå Gul kan flytta denna dit den hör hemma.
Inlägget ligger bra här.
/Krook, blågul
Hornet
Mar 29 2007, 21:18
Enligt Grupp Chefen som ringde mig angående EN21 så skulle an få både Ja eller Nej som vanligt alltså brunt eller vit ;)
Om man blir uppringd så brukar man få ett svar på posten. det är i alla fall min erfarenhet. man får standard "antagen" "antagen till reserven" och "inte antagen" om jag inte mins helt fel!
men sen är ju hela NBG ett nytt spännande koncept man kanske kör ett nytt spännande koncept på "svaren"
QUOTE (Isse @ Mar 29 2007, 20:03 )

Undran! Enligt Plutonchef som jag talade med (S1) var det ínte alls säkert att man skulle få ett besked om man inte kom med. Är det någon mer som har hört detta? Verkar lite underligt från FMs sida eller. Man vill veta vad om man är inne eller ute. Vissa skriver här att de får reda om de inte kommer med eller att de kommer med.
Inlägget ligger bra här.
/Krook, blågul
Plutonchefen som ringde mig från S1 sa att man skulle få besked oavsett beskedet är JA/NEJ. Sen om det är via brev, mail eller tele vågar jag inte gissa på

Som sagt ligger tjänster jag blev intervjuad som som en vakans, får väl hålla tummarna att dom söker flera och att S1 behöver fler än en rep-grupp och således fler än en signalmek. Verkar vara en reko kille som ringde iaf, vi pratade lite skit om högskolan i stan och om mcdonalds (

). Mitt i en konveration kunde han slänga ur sig frågor som "vad är rättvisa för dig!?" och "om du fick ta bort nåt i Sverige vad skulle du ta bort!?", man vart lika tagen på sängen varje gång
Verkar som de har problem att hitta besättningar till Strf 90. Blev uppringd precis om min ansökan som skytt och detta trots att det var 9 år sedan som man gjorde värnplikten. Men klagar absolut inte då bara att bli uppringd var kul men ändå roligare skulle det vara att komma med. Tänkte att man inte hade en chans när huvuddelen av NBG skulle vara soldater som precis gjort värnplikten.
snackade endel med trossen och då verkar det som det blir kock för min del.
Alltid lättare att komma med om man har alla körkort och adr.
Nån som vet hur det är med beredskaps kontrakt nu, t.ex kan man stå i beredskap tills 1/7 och sen avsluta sin beredskap och ta nbg eller måste man hoppa av beredskapen innan.
Får ringa personal chefen under dagen, men det känns märkligt att stå i beredskap i 10 månader för att sen hoppa av för nbg och inte få betalt för det första året, dom borde ha gjort en lättare lösning på detta för det bör ju komma upp x antal gånger under våren
Skanefane
Mar 30 2007, 21:37

FM har förmodligen fått en väldig massa frågor hurvida alla blir informerade om eventuell antagning eller inte. Så följande går att läsa i artikeln jag länkar till.
"Under vecka 17, senast 27 april, ska alla sökande få ett besked från uttagningskommissionen. Oavsett om de erbjuds en plats i NBG eller inte."
Länk till artikel:
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36526
Tydligen är det stora problem att hitta rätt folk till rätt plats. Blev uppringd iförrgår från P7 och blev tillfrågad om jag fortfarande var intresserad, och det var man naturligtvis om man fick rätt befattning. Hade sökt sjvtrpchef och förare. Eftersom inte lönerna ligger i paritet till verkligheten så ändrade jag mig till bara grpchefstjänsten. Igår ringde samma kille igen och erbjöd mig en tjänst som bvförare, tackade nej. Tio minuter senare så rings jag upp igen erbjöds tjänst som packgrpchef istället. Har fortfarande inte bestämt mig. Kan bli bra men det är ju ändå inte den tjänsten jag har sökt.
Någon som har förslag på vad man ska svara?
QUOTE (Ths @ Mar 31 2007, 01:09 )

Tydligen är det stora problem att hitta rätt folk till rätt plats. Blev uppringd iförrgår från P7 och blev tillfrågad om jag fortfarande var intresserad, och det var man naturligtvis om man fick rätt befattning. Hade sökt sjvtrpchef och förare. Eftersom inte lönerna ligger i paritet till verkligheten så ändrade jag mig till bara grpchefstjänsten. Igår ringde samma kille igen och erbjöd mig en tjänst som bvförare, tackade nej. Tio minuter senare så rings jag upp igen erbjöds tjänst som packgrpchef istället. Har fortfarande inte bestämt mig. Kan bli bra men det är ju ändå inte den tjänsten jag har sökt.
Någon som har förslag på vad man ska svara? 
hmmm verkar bli kaos det här
QUOTE (Skanefane @ Mar 30 2007, 22:37 )

FM har förmodligen fått en väldig massa frågor hurvida alla blir informerade om eventuell antagning eller inte. Så följande går att läsa i artikeln jag länkar till.
"Under vecka 17, senast 27 april, ska alla sökande få ett besked från uttagningskommissionen. Oavsett om de erbjuds en plats i NBG eller inte."
Länk till artikel:
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36526Där ser man. Då är det bara att hålla tummarna tills den 27:e då för det finns väl ingen chans överhuvudtaget att få reda på status på sitt eget ärende innan detta datum?!
NU är det fara på taket!! Hur mycket vet Plutonchef om uttagningen nu vid det här tillfället? Jag antar att han har valt ut de gubbarna som han vill ha vid det är laget och att det nu ligger på andras bord. Men jag behöver veta lite om jag gick vidare i uttagningen, kan jag ringa och prata med honom? Han kanske inte har nått mer att säga om uttagningen?
Det är nämligen så att jag måste ge ett definitivt besked på onsdag till mig arbetsgivare om jag ska jobba eller inte. Han kunde inte vänta till slutet av april sa han. Detta sätter mig i en riktigt dålig situation. Jag kan förlora bägge sakerna och sen står man där med skägget i brevlådan och undrar va fan det var som hände. nu färstår jag vad man menar med att man inte kan både ha kakan och äta upp den

.
Nån som har nått råd, nått litet bara som jag kan klänga fast vid tills på onsdag.
golffoxtrotfive
Mar 31 2007, 12:42
@Isse
helt rätt, man kan inte äta kakan och sen tro att man har den kvar, man kan dock vara lite fräck och ta jobbet för att sen göra sej obekväm för arbetsgivaren om du oxå blir uttagen till NBG och är det en R10 tjänst som du får så blir det ju för din del ett enkelt val, du hinner ju i god ordning att säja upp dej ju och alla borde vara nöjda och lite småglada
QUOTE (golffoxtrotfive @ Mar 31 2007, 13:42 )

@Isse
helt rätt, man kan inte äta kakan och sen tro att man har den kvar, man kan dock vara lite fräck och ta jobbet för att sen göra sej obekväm för arbetsgivaren om du oxå blir uttagen till NBG och är det en R10 tjänst som du får så blir det ju för din del ett enkelt val, du hinner ju i god ordning att säja upp dej ju och alla borde vara nöjda och lite småglada

AA om det bara vore så enkelt. Är ju en vanlig sketen student som måste ha ett sommarjobb. Jobbet är bara över sommaren plus om man sköter sina kort rätt lite extra arbete inpå hösten. Saken är att arbetsgivaren ringde för ca 30 min och jag var ärlig mot honom och sa att jag hellre drog på mig grönstället än kriminalvårdens härke till ställ... ( inte riktigt i de ordalagen kanske

) Till saken, kan jag ringa Plutonchef eller inte?
golffoxtrotfive
Mar 31 2007, 13:07
@Isse
Tja, ring Plutonchef du men nu när du säjer kriminalvård så blir det ju ännu lättare, ta kriminalvårdarjobbet och hoppa av on/när du får NBG jobbet, lätt som en plätt, kriminalvården fixar alltid nån som hoppar in om inte annat så får dom fast anställda jobba lite mer övertid och tjäna pengar
@Isse:
Yeah, what he said... ^^
Nämen visst, du kan inte äta kakan och ändå ha den kvar. Men nu handlar det ju om att du kanske kan få två kakor och sedan välja vilken du ska äta och inte ha kvar. Don't sweat it.
<edit: korvfingrar...>
QUOTE (Limpan @ Apr 1 2007, 12:38 )

@Isse:
Yeah, what he said... ^^
Nämen visst, du kan inte äta kakan och ändå ha den kvar. Men nu handlar det ju om att du kanske kan få två kakor och sedan välja vilken du ska äta och inte ha kvar. Don't sweat it.
<edit: korvfingrar...>
I det här fallet Limpan, så har jag tills på onsdag att bestämma mig om jag vill ha sommarvikariet. Det kan då bli så att jag tackar nej till det för att istället hoppas på att man kommer med i NBG. Då står man där i slutet av april och så visar det sig att man inte kom med, snacka om lång näsa

. Därför ska jag ringa Plutonchef imorgon och kolla med honom om min status.
Hela NBG tanken är något som som jag personligen tycker skulle vara riktigt kul att vara med om, men allt runt omkring gällande ersättningar osv får en att tänka en extra gång.
Befattningslönen är riktigt usel under utbildningen och därpå ska du betala överpris på maten (frukost 30:-, lunch 57:- och middag 57:-, totalt 144:-/dag). Denna utgift på ca 3000:-/mån + de andra man har hemma (hyra och likn.) gör att man tjänar mer att stanna kvar hemma och jobba istället.
Misstänker även att möjligheten till att laga mat själv kommer att vara obefintlig som på F17 där deras NBG utb redan börjat.
Värnpliktsnytt har gjort ett repotage om de på F17 och det verkar vara ett kaos med allt och skulle inte bli förvånad om många lämnar sina placeringar inom NBG när de inser vad de gett sig in på.
Artikeln:
http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=3287Har själv blivit uppringd både av FS14 och NBG och valet är inte svårt. Klart man väljer FS14, inte då för pengarna (iof aldrig fel) utan för att du vet att sakerna runt omkring förbandet fungerar. Du vet var du ska, när missionen börjar och slutar samt när du kommer ha leave.
kOsOvOlinO
Apr 3 2007, 12:33
Är det så det ser ut nu för tiden med käket under utb? Att man pröjsar rätt upp och ner, jag fick uppfattningen att det var som det brukar när det gäller fri kost att de satte en summa på lönelappen och sen fyllde man i måltidskort som de sedan gjorde avdrag med. Kommer inte riktigt ihåg hur det vart, det var ett tag sen man vart iväg.
Eller är det nån skillnad mellan R10 och R30?
på EN04 fylde vi i lappar för hur myket man ått så vi som helre sov 30min extra än ått frukost slapp betala för något vi inte ått.
Lämnade man inte in någon lapp fick man pröjsa för allt.
Men då var det 92kr dagen
Kingecho1
Apr 3 2007, 15:34
QUOTE (kOsOvOlinO @ Apr 3 2007, 13:33 )

Eller är det nån skillnad mellan R10 och R30?
Japp!! NBG R10 ska inte blandas ihop med tidigare R30 beredskapsutbildningar och hur de har fungerat! NBG fungerar mera likt yrkesbefälens situation då de betalar för vad de äter på jobbet. Det som är uselt är ju just avsaknaden till att själv kunna laga sin mat då man normalt inte äter ute varje dag. Åtminstonde inte alla dagens mål!!
För er som funderar på maten och utgifter som kommer att få betala under utbildning och beredskap så kan jag meddela (som studerande på juristlinjen) att utgifter som man har i jobbet som logi, mat och mindre småkostnader, kan dras av. Lagen är från början tänkt för säsongarbetare och människor som pendlar och har en arbetsbostad på annan ort.
Jag har dock varit i kontakt med skatteverket och de ser i dag inga hinder för att bevilja avdrag för kontraktssoldater. Så den mat ni kommer att pröjsa för kan ni senare dra av, är själv inte helt klar över vilka andra utgifter som kan tänkas dyka upp som är avdragsgilla. Läser just nu skattelagstiftning så jag återkommer med mer info senare under våren. Det ni ska tänka på är att det är viktigt att ni får kvitton med adress och datum på när ni betalar, annars blir det svårt att visa på era utgifter mot skatteverket.
Inkomstskattelagen (1999:1229)
Kap.12
18§ Ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller vid dubbel bosättning
Ett tipps från juristen.
Vakanslista för IA07 är uppe.
kOsOvOlinO
Apr 4 2007, 22:36
QUOTE (3924 @ Apr 3 2007, 17:34 )

För er som funderar på maten och utgifter som kommer att få betala under utbildning och beredskap så kan jag meddela (som studerande på juristlinjen) att utgifter som man har i jobbet som logi, mat och mindre småkostnader, kan dras av. Lagen är från början tänkt för säsongarbetare och människor som pendlar och har en arbetsbostad på annan ort.
Jag har dock varit i kontakt med skatteverket och de ser i dag inga hinder för att bevilja avdrag för kontraktssoldater. Så den mat ni kommer att pröjsa för kan ni senare dra av, är själv inte helt klar över vilka andra utgifter som kan tänkas dyka upp som är avdragsgilla. Läser just nu skattelagstiftning så jag återkommer med mer info senare under våren. Det ni ska tänka på är att det är viktigt att ni får kvitton med adress och datum på när ni betalar, annars blir det svårt att visa på era utgifter mot skatteverket.
Kap.12
18§ Ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort eller vid dubbel bosättning
Ett tipps från juristen.
Gött i så fall håll oss uppdaterade juristen.....
är det någon som vet om det förs någon form av "närvarolista" på vilka som bor på logementen?
om inte så borde man kunna dra av för tex resa till och från arbetet..... ser lite suspekt ut om man tex är skriven i boden och pendlar till p7 men om det rör sig om ca 5-10 mil enkel resa borde det ju inte va några problem eller??
En fråga till som jag inte riktigt e 100% på men visst har NGB soldaterna rätt till OB övertid och andra traktamenten som anställda i FM har??
Är lite nyfiken på om det är någon som har koll på hur det går med uttagningarna av sjukvårdspersonal?
Någon som vet något matnyttigt i denna fråga?
QUOTE (3924 @ Apr 3 2007, 17:34 )

Kap.12
Ett tipps från juristen.
Fick hem skattesedeln igår och om jag tolkade det som stod där rätt så får man dra av 60:- om dagen för mat och mindre småkostnader. Alltid något!
Pratade för övrigt med en ansvarig för IA07 igår (NBG:s taktiska reserv) och han förklarade att de hade förhandlat bort arbetstidslagen (kan vara en annan, minns ej exakt vilken lag det var). Detta och att de kommer ha ca 25 fältdygn under hösten kommer göra att man kommer få ca 4000:- mer i månaden än vad det står i befattningsslönelistan.
För övrig sa han en annan intressant sak: NBG lyder under EU medan IA07 som är dess reserv lyder under den svenska regeringen, vilket medför att det är mer sannolikt att IA07 kommer att åka iväg på något tex. till kosovo eller afghanistan och förstärker upp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.